Consumentenbond.nl

Waar erger jij je aan bij het parkeren in de binnenstad?


Reputatie 2
Badge +5
Een middagje shoppen of een avondje uit. Je auto in het centrum parkeren kan veel irritaties opleveren. Voor een onderzoek naar parkeren in binnensteden zijn we op zoek naar ervaringen en ergernissen.
Waar erger jij je aan bij het parkeren in een binnenstad of stadscentrum? Aan de tarieven, krappe parkeerplaatsen of te weinig parkeergelegenheid? Of aan slecht functionerende betaalautomaten, beperkte betaalmogelijkheden of aan je parkeer-app die je in de steek laat? Laat het ons weten!

57 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik vind dat veel auto's uit de binnenstad geweerd moeten worden. Het geeft veel geluidsoverlast en is enorm vervuilend en schadelijk voor bewoners en bezoeker. En parkeerplaatsen en parkeergarages nemen enorm veel plek in. Mensen kunnen aan de rand van de stad parkeren en dan met OV naar het centrum gaan. Of met de fiets. Voor bewoners in het centrum kan een uitzondering gemaakt worden. Laten we de binnensteden zo veel mogelijk autovrij maken, Dat is gezonder en maakt het veel prettiger om te wonen of te verblijven. Tegenargumenten van winkeliers "dat de mensen dan niet meer komen" blijken in de praktijk grote flauwekul te zijn.
Ik vind vooral krappe plekken heel vervelend. Je komt er nauwelijks in en je kunt eigenlijk je deur niet open maken zonder tegen de volgende auto aan te zitten.
Reputatie 6
Badge +5
Het punt dat je (vaak) geld moet betalen!
Een keer ging mijn moeder snel iets halen. Ze was 10 sec weg en toen kwam de handhaving en zei dat we moesten parkeren en niet even aan rand van de weg staan. Maar gelukkig kwam onze moede net op tijd en hoefde we niet te betalen! :D
Ik herinner het me nog steeds en het is 4 jaar geleden 🤔 Vindt ik wel grappig :P

Bij ons in het dorp word het parkeer terrein ook veranderd. Naast het parkeer terrein was er een weg. Die weg werd fietspad. Dat fietspad werd voedpad. En toen werden heel veel mensen boos.
En nu heb je op de parkeer plaats een fietspad. Die je niet ja berijden op maandag en vrijdag.
En daar is het ook gratis. Wat verderop hebben ze een hele grote parkeer plaats gemaakt waar niemand naartoe gaat doordat het geld kost.
En ook zoeken naar een parkeer plaats vindt ik ook irritant, dan staat er een bord parkeerplaats ga je er naartoe kan jij vol.
Reputatie 7
Badge +6
Parkeerproblemen , kosten en schade spelen mee bij de redenen dat wij buitenaf zijn gaan wonen. Maar dat maakt een auto wel noodzakelijk , mede om gezondheidsredenen en omdat in de nabijheid geen OV is. Een auto is duur in aanschaf en gebruik en wij hebben vaak veel boodschappen , de enkele keer dat we naar het centrum van een grotere stad gaan. De suggestie van Ekokok om de auto aan de rand van de stad te parkeren en dan verder via OV maakt het nog duurder , oncomfortabel en omslachtig. Wie een auto heeft , wil hem ook zo veel mogelijk benutten , al zijn er ook mensen die overdrijven. Bij goed weer en als de afstand en hoeveelheid boodschappen doenbaar is voor me , pak ik de fiets. Veel steden doen aan autootje pesten door te hoge parkeertarieven en het weinig aantal plaatsen nog verder te verminderen en ons dure parkeergarages in te dwingen. Parkeerplekken zijn vaak te krap gemaakt met als gevolg krassen en deuken. Al met al mijd ik binnensteden zo veel mogelijk. Natuurlijk zorgen auto's ook voor overlast , maar ja, een ideale wereld zal het nooit worden....
Reputatie 7
Badge +4
@E.T. Wiersum
Maar met name in de grote steden is het aantal auto's in de stad een ramp. Het verkeer zit vaak ook muurvast zodat mensen in de stad uren in de file staan. Het idee van met de auto het centrum in gaan omdat dat sneller en comfortabeler gaat is dus een illusie. Londen probeert dit ook al jaren op te lossen. Zolang het toegestaan wordt willen de meeste mensen vlakbij de winkels parkeren, het liefst zouden sommigen hun auto IN de winkel parkeren... ☺
Meerdere steden bieden gratis openbaar vervoer naar het centrum, of bijvoorbeeld op zaterdag erg goedkoop, dus het is dan zeker niet duurder dan met je auto naar de binnenstad gaan.
Ik doe alles op de fiets en buiten een straal van 25 km. met de trein en heb mij ook wel eens afgevraagd wat ik zou moeten als ik straks misschien oud en krakkemikkig ben, maar gelukkig heb je tegenwoordig allerlei boodschappendiensten die het aan huis bezorgen, zelfs biologische bezorgdiensten. Moeilijk doen en met zware boodschappen sjouwen is dus tegenwoordig gelukkig niet meer nodig.
En die ideale wereld komt er misschien niet, ik hoop van wel, maar we kunnen er in ieder geval wel zo veel mogelijk naar streven.
Reputatie 7
Badge +6
Ben ik ook met je eens @Ekokok
Reputatie 7
Badge +6
In onze gemeente was het eerst gratis parkeren met een betaalde parkeerplaats in het centrum. Een hele koopavond kostte je maar twee kwartjes voor parkeren.

Op een dag werd alles betaald parkeren, een dure en een goedkope zone. Het winkelcentrum werd uitgebreid en er kwam een parkeergarage. Die was duur, €2,- per uur en een minuut overtijd was weer de volle €2,-. Fietsen mochten alleen nog in het rek anders bekeuring en wegslepen.

Gevolg was dat de mensen wegbleven, er kwam veel leegstand, steeds meer winkelpanden moesten sluiten. Twee jaar geleden telde ik al 90 lege winkelpanden in het centrum, terwijl dat vijf jaar eerder nog nul was. De gemeente verlaagde het parkeertarief met 10 cent, maar dat mocht niet baten. Iedereen vond dat een lachertje. Nu gaan ze de nieuwe uitbreiding verbouwen tot appartementen. Bij ons is het centrum doodgegaan, daar ergeren we ons heel erg aan. Ooit hadden we op onze zaterdagmarkt nog een authentieke paard en wagen van de parkeerplaats naar de markt en terug. Dat was zo gezellig met de kinderen erbij, je kwam om in het publiek, het was een hele belevenis om naar de markt te gaan. Dat is nu allemaal weg. Dat vinden we heel erg.

Buiten onze gemeente op een industrieterrein is een vestiging van een grote megawinkel. Daar is het altijd heel druk, zelfs op maandagochtend sta je al in de file voor de parkeerplaats die gratis is.

Onze huisartspost en apotheek zitten naast het ziekenhuis. We moeten daar betalen voor het parkeren, en best duur, eerste uur €2,-. Veel mensen klagen daarover, wij vinden het ook maar niks. Maar het eerste kwartier is nog gratis, vanaf de 16e minuut is het dus die €2,-. Als de wachtrij bij de apotheek dus iets te lang is haal je het niet. Als we met ons tweeën zijn gaan we wel door de slagboom, maar rijdt de ander dan op tijd er weer uit voor de 15 minuten om zijn.

We hebben het betaald parkeren nooit leuk gevonden als het puur gedaan wordt om het verdienmodel. We parkeren dan waar het gratis is en lopen de rest. Dat lopen is dan onderdeel van de nodige lichaamsbeweging. Als we naar een grote stad gaan parkeren we aan de rand waar het gratis is en gaan met de tram of bus naar het centrum. Dan kan je daar de hele dag rondhangen voor minder dan een uur parkeren.

Naar de markt in Rotterdam parkeren we de auto gratis aan de kade in Ridderkerk en dan met de Fast Ferry naar het centrum. En dan met de tram naar de markt en centrum met een boodschappentas op wieltjes. Elke keer staat daar op de kop van de markt ook een buslading met Duitse toeristen (dames) die een dagretour Rotterdam doen waar we dan gezellig mee kletsen (sjansen). En dan goedkoop met de Fast Ferry terug naar de auto.

Betaald parkeren hebben we nagenoeg nooit gedaan, aan ons verdienen ze niet veel.
Reputatie 7
Wij hoeven niet met de auto naar de stad omdat we in het centrum wonen en daarmee alles op loopafstand hebben, dat geldt ook voor het OV, trein, bus, tram en metro. Natuurlijk kun je, als je ergens anders woont, je auto buiten de stad parkeren, op een P&R terrein naast een metro station bijvoorbeeld maar daar moet je nu ook voor betalen. Bovendien is het niet zo handig als je gaat winkelen met je koters erbij (wat sowieso al niet handig is, al parkeer je je auto voor de deur van een winkelcentrum). Op de terugweg heb je misschien je handen vol, je bent moe, de kinderen zijn moe en worden vervelend, je komt ogen en vooral handen tekort en voor je het weet zit je met één kind te weinig in de metro, tram of bus. Dat kind is uitgerekend het kind dat, als je vraagt waar het woont, nog niet meer kan zeggen dan "bij papa en mama".Als je op een doordeweekse dag gaat winkelen, de winkels sluiten steeds later dus winkelen na je eventuele werk is ook een optie, kun je je auto altijd kwijt in een parkeergarage als er geen andere plek te vinden is. Er zijn genoeg garages. Ik heb het over Rotterdam, niet over andere steden, daar kan ik nauwelijks over oordelen.
Reputatie 7
@Jan, de parkeergarages verdienen dan wel niet aan je maar de fast ferry en het andere OV wel, tenzij je vrij reizen hebt buiten de spits als 65 plusser. Dat de kosten voor parkeren soms de pan uitrijzen is in het kader van het ontmoedigingsbeleid (en natuurlijk ook om er aan te verdienen maar parkeergarages moeten ook worden onderhouden, ze moeten worden verlicht, de slagbomen en zelfs de rolluiken worden soms kapot gereden en die moeten dan worden gerepareerd of vervangen, als het een bewaakte garage is moeten de bewakers ook worden betaald). Parkeren Schiphol € 1 per 11 minuten. Je gaat iemand ophalen, toen je van huis vertrok was de aankomsttijd 17.00, eenmaal op Schiphol zie je dat het vliegtuig een half uur vertraging heeft, kassa!
Reputatie 7
Badge +6
@Mevrouw Jones , ja dat klopt dat het OV dan wat aan ons verdient als we naar de grote steden gaan, maar zelfs met zijn tweetjes is het stukken goedkoper dan dezelfde tijd parkeren in het centrum van die steden. Retourtje Rotterdam centrum met Fast Ferry vanaf Ridderkerk en tram is voor ons goedkoper dan 3 uur parkeren. Retourtje Amsterdam centrum vanaf Holendrecht Center is voor ons goedkoper dan een uur parkeren. Retour Delft centrum en daarna Den Haag centrum en daarna boulevard Scheveningen met tram lijn 1 vanaf buitenwijk Delft-Zuid is voor ons goedkoper dan een tot twee uur parkeren. Dan kunnen we een hele dag rondhangen in die genoemde steden voor twee personen. Een hele dag parkeren in Delft centrum is al €29,-, die andere heb ik niet opgezocht maar ik neem aan dat die duurder zijn. Als je 65+ bent heb je 34% korting met je OV-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +4
Ach ja, lijn 1 naar Scheveningen, daar heb ik veel leuke herinneringen aan.
Fijne tijd gehad in Den Haag, de leukste van de grote steden. ☺
Maar nu woon ik heerlijk rustig tussen weilanden, akkers en natuur.
Reputatie 7
Badge +6
Ja heerlijk die lijn 1 uit Den Haag. Eerst was station Delft het eindpunt. Dat is toen doorgetrokken naar de wijk Tanthof in het zuiden. Daar is het gratis parkeren, dus stap maar op en geniet van heel Delft, Rijswijk, Den Haag centrum en Scheveningen tot voor het Kurhaus. We doen het graag!

Het station Delft heeft trouwens een historische verbouwing ondergaan. De bovengrondse spoorlijn is ondergronds geworden, eindelijk na wel een eeuw! Een hele straat met panden is toen gesloopt (Aart van der Leeuwlaan). Die tunnel bouwen was heel spannend. Eerst de zijkanten heel diep de grond in heien. Daaroverheen een dikke betonnen vloer met hier en daar grote openingen. Dan door die openingen de grond onder die vloer uitgraven tot zo diep als de tunnel moet worden. Dan onderin de spoorlijn aanleggen, de openingen dicht en "klaar". Het oude stationsgebouw laten ze gelukkig staan. Het nieuwe had draaideuren. Als een trein aankwam gingen die draaien door de luchtdruk. Het nieuwe station in Breda is meer een gebouw van het jaar, een mini-city in een city, maar die van Delft is toch een stuk minder.
Ik proef dat bijna niemand hier in de gaten heeft welk een (onoplosbaar) prisoners' dilemma situatie ontstaan is doordat zoveel mensen een auto hebben en die graag altijd voor de deur kwijt willen waar ze ook gaan. Het is niet zo dat een overheid graag wil 'verdienen' aan parkeren op OV of parkeertarieven. De overheid heeft het probleem dat de beschikbare ruimte schaars is, en dat meerdere mensen op verschillende manieren die ruimte willen (kunnen) gebruiken. De één wil er parkeren, de ander ziet graag een stukje groen voor de deur, en voor mensen van buiten de stad kunnen er nooit genoeg parkeerplekken zijn om hun auto kwijt te kunnen waar ze maar willen.

De in dit geval meest en best werkende manier om gedrag te sturen is door middel van de portemonnaie. Dus om mensen te stimuleren niet met de auto naar oudere binnensteden te komen (zodat de bewoners dáár ook van enige rust en schonere lucht) kunnen genieten, is het nodig om parkeren te 'bestraffen' met hoge kosten.

Dat zorgt weer voor een domino effect omdat dan wijken in de omgeving waar parkeren nog wél gratis is, last krijgen van de bezoekers, zodat dáár óók betaald parkeren moet worden ingevoerd enzovoorts, enzovoorts.

Dit allemaal vanwege het feit dat vrijwel iedereen denkt dat 'mijn éne auto niet bijdraagt', en dus niet inziet dat het juist de collectiefheid van die gedachte zorgt voor de onontkoombare overlast.

Dus ik zou graag zien dat de consumentenbond ook dat issue meeweegt, en niet als een soort 50+ sjagerijn alleen maar de ergernissen gaat verzamelen: Er is een duidelijk doel met die parkeermogelijkheden en -tarieven, en het kan wel degelijk zijn dat dat doel zó niet wordt bereikt en/of dat er slimmere methoden zouden kunnen worden uitgedacht, maar louter en alleen je ongenoegen met betaald parkeren kenbaar maken dient geen reëel doel.
Reputatie 7
Badge +6
Met alles maar te bestraffen met geld of andere maatregelen pak je iedereen . Dus ook mensen die om goede redenen de auto zo veel mogelijk willen blijven gebruiken. Bovendien straf je vooral degenen met een smalle beurs en een slechte gezondheid daarmee. De rijken betalen lachend, ongeacht hoe duur het gemaakt wordt. Die kant moeten we niet nog verder op willen. Dat is al jaren gaande . Er dient wel degelijk ook gekeken te worden naar wat de mensen willen , echter zonder andere belangen uit het oog te verliezen natuurlijk. Soms is het evenwicht compleet zoek . Overal zie ik hier fietspaden verschijnen waar geen hond gebruik van maakt , terwijl de ernaast liggende wegen vaak zwaar achterstallig onderhoud hebben met enorme verzakkingen . Desgevraagd zei de gemeente daar geen geld voor te hebben. Maar dat hebben ze dus WEL voor die onrendabele fietspaden.
Reputatie 7
Badge +6
In sommige gevallen is zoals uit reacties blijkt , openbaar vervoer handiger en goedkoper. Van Woerden naar Hoog-Catharijne gingen we altijd met de trein toen we daar nog woonden.
@Ronaldvr Je bent wel op dreef vandaag, weer spot on. Er zijn overigens bij mijn weten drie manieren om schaarse resources te beheren. De eerste is beprijzing. en inderdaad dat zorgt ervoor dat bepaalde dingen alleen beschikbaar zijn voor de rijken (wat is daar zo bijzonder aan? Persoonlijk had ik graag een Porsche gehad, maar helaas) De tweede is toewijzing, dat doen we bijvoorbeeld met invalide plekken maar ik betwijfel sterk of mensen middels een persoonlijke motivatie aan een ambtenaar willen toelichten waarom ze toch echt niet op de fiets kunnen, en de derde is de laat maar waaien methode, die we bijvoorbeeld toepassen bij de files waar "het volk" beprijzing niet pikt, toewijzing betekent dat een ambtenaar gaat beslissen dat u met de fiets moet en niets doen en de zaak in de soep laten lopen het enige compromis is dat draagvlak krijgt. En dat laatste kan in het geval van parkeren weer niet omdat die andere burgers, die daar wonen, ook rechten hebben.
Met alles maar te bestraffen met geld of andere maatregelen pak je iedereen .

Nou zoals @A. Deen al aangeeft, zijn dáár weer specifieke ontheffingen voor, als invalide parkeerplekken (én een vergunning), huursubsidie, zorgtoeslag ga zo maar door. Maar desalniettemin valt u toch weer ten prooi aan de basisproblematiek van een prisoners' dilemma: U stelt totaal de vráág waarom juist ú daar op dat moment naar toe moet niet ter discussie. En dan kunnen we wel overal invalidenplekken gaan inrichten, maar dan stromen die tóch óók weer vol.

Het overall doel is om schaarsheid min of meer iets eerlijker te verdelen dan wanneer we het louter aan de markt overlaten, maar het basisprobleem dat iedereen blijkbaar zittend van A naar B wil, en zowel op A als B (én daartussen) verwacht dat er én ruim plaats is, én rust, én groen, én vermaak, én winkels én ... los je niet op.
Reputatie 7
Badge +6
Ik ben een van de velen die tussen wal en schip vallen , Ronald. Ben geen invalide , maar heb een slechte gezondheid en woon ergens ( met plezier ) waar de auto qua ligging onmisbaar is. Tel daar bij dat er bij mijn weten geen land ter wereld is , waar de autokosten zo duur zijn als hier. We worden dus al flink gestraft .Wie dan ook nog zo veel mogelijk dat ding laat staan , wordt het NOG duurder van .......
geen land ter wereld is , waar de autokosten zo duur zijn als hier. .

Nee hoor, in Singapore bijvoorbeeld is nog minder ruimte dan bij ons en kost autorijden nog véél meer. Maar als u vindt dat beprijzen geen goed systeem is, hoe zou u de auto's dan tegen willen houden? Ziet u dat zitten om aan een ambtenaar uit te leggen dat u slecht ter been bent en toch echt met de auto de stad in moet?
dat er bij mijn weten geen land ter wereld is , waar de autokosten zo duur zijn als hier. We worden dus al flink gestraft .

Daar gáát u weer: U vat het persoonlijk op, weer de prisoners' dilemma valkuil! U wordt niet specifiek 'gestraft': Ruimte is in Nederland een zéér schaars goed, waar bijgevolg zuinig mee omgesprongen moet worden, en waar dus bepaalde beperkingen (beprijzing is één middel) moeten worden geimplementeerd om zaken voor iederéén binnen bereik te houden. Dat is een middel om te zorgen dat er keuzes worden gemaakt die zorgen dat niet iedereen op hetzelfde moment hetzelfde gaat doen. Dat beperkt inderdaad de individuele vrijheid (wat u 'straf' noemt), maar dat is nu juist omdat de óórzaak een onbegrensde individuele vrijheid is, die voor een collectief en onbeheersbaar probleem zorgt.
Reputatie 7
Badge +6
Dan is Singapore dus een uitzondering , maar daar noem je ook de reden bij. De auto is niet tegen te houden tenzij er extreme maatregelen komen die niet gepikt worden door een grote meerderheid. Dan kunnen we beter trachten waar mogelijk en nodig bij te sturen . Ook de techniek zal ons helpen , waardoor het vervoer in de toekomst er totaal anders uit zal zien.
Dan is Singapore dus een uitzondering , maar daar noem je ook de reden bij.
Neem dan iets dichter bij huis. Wie Londen in wil mag direct aftikken en niet een beetje. Ook in Londen was het verkeer compleet vastgelopen en heeft men maatregelen moeten nemen en heeft de nota bene socialistische burgemeester de stad nog alleen toegankelijk gemaakt voor de rijken. Niet dat hij dat een fraaie oplossing vond maar ja.... (het zelfde riedeltje overnieuw)
Reputatie 6
Badge +6
Ik woon zelf in Rotterdam en daar beginnen op sommige plekken Amsterdamse taferelen te ontstaan qua parkeerprijzen. Ik snap het in principe wel. Het blijft een ontmoedigingsbeleid + marktwerking (vraag/aanbod), zeker bij parkeergarages. Wat ik soms wel irritant vind zijn de tientallen parkeerplekken die bij ons in de straat/wijk beschikbaar zijn voor elektrische auto's. Begrijp me niet verkeerd, ik ben extreem voorstander van elec. auto's, maar het voelt soms wel een beetje zuur aan als ik voor de 8e keer een rondje moet rijden door de wijk om iets te vinden, terwijl er voor de deur drie plekken 'vrij' zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Goed lezen, Ronald . Dan kun je zien dat ik het niet persoonlijk opvat. Heb alleen mijn persoonlijke situatie als voorbeeld genomen , die op veel meer mensen van toepassing zal zijn . Uiteraard zijn er ook genoeg voorbeelden te geven van onverstandig autogebruik. Dat we een probleem hebben zal ik ook heus niet ontkennen. De kunst is om tot juiste en aanvaardbare oplossingen te komen.
Reputatie 7
Badge +6
Datzelfde zien we met invalidenplekken, Niels . Het gevolg is dat daar vaak illegaal geparkeerd gaat worden in gebieden waar de pakkans klein is. ( of door lieden die het niet kan schelen als ze een bon krijgen ) .....

Reageer