Waar moet ik op letten bij de aanschaf een lithium accu voor mijn camper?

• 7 October 2021
  • 3 reacties
  • 69 Bekeken

Ik zoek een lithium LiFEPO04 huishoudaccu voor mijn camper, van rond 100Ah. Maar de prijsverschillen zijn enorm.  Ik zie wel wat verschillen, bijv. accu's met ingebouwde monitor (BMV). En dan lees ik ook dat deze accu's brandgevaarlijk zijn, dus ik wil wel een accu die goed is getest. En dan staan er nog verschillende berichten over hoever je zo'n LiFEPO04 accu kan ontladen, dat varieert van 60% tot 95%.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van zo'n LiFEPO04 accu? Wat zijn zoal betrouwbare merken?

3 reacties

Ik zou deze vraag op een camperforum stellen.

Reputatie 5
Badge +5

De grootste die ik tegen kwam waren 30AH en heel erg duur.
Over het algemeen kun je de volle capaciteit gebruiken, maar je hebt ook een speciale oplader nodig.
Van LIPO accu's weet ik wel dat je niet beneden een bepaalde minimale klemspanning mag ontladen.
Ze kunnen enorme stromen leveren en daarom heet worden en in brand vliegen.
Het is dus zaak eentje te kopen met een beveiliging er op dat hem afschakelt als de klemspanning te laag wordt of de stroom te hoog.
Deze accu's worden ook veel gebruikt in drones, ze zijn erg licht en klein.

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees op Wikioedia dat het een lithium-ijzer-fosfaat accu is met enige ontwikkelingsfeschiedenis. Dat o.a. niet elke cel tegelijk volgeladen is en dat als je door blijft laden tot de laatste cel vol is dan zijn de eerste cellen overbelast en stuk. Daarom zit er een beveiliging ingebouwd dat dat niet kan gebeuren. Hetzelfde bij ontladen, dat geen cel leeg mag raken, en daar ook die ingebouwde beveiliging. Ik lees op het eerste beste camperforum waar ze de uitleg over deze accu bovenaan hebben gezet omdat er zoveel vraag naar is, dat het een prima accu is met een lange levensduur, wel duur in aanschaf, maar per geleverde dinges even duur zijn als een loodaccu omdat ze dubbel zo lang meekunnen, tot 2000 keer herladen of zo.

Meer weet ik er niet van, wat ze hierboven zeggen, let inderdaad op die beveiliging en misschien vind je veel meer informatie op camperfora. Als je lithium accu in de titel zet lijkt het erop dat je een lithium-ion accu bedoelt en slaan de kenners die je zoekt het misschien over.

Reageer