Consumentenbond.nl
Beantwoord

Waarom geen Rih-Omega e-bikes getest?

• 30 april 2019
  • 8 reacties
  • 2486 Bekeken

Ruim 300 E-bikes getest ? Heel veel modellen van fabrikanten..
Maar waarom geen Rih? Toch bekend, oer-Hollands kwaliteitsmerk met 2 modellen...
icon

Beste antwoord door Ronald K. 30 april 2019, 23:32

Een van de redenen is dat RIH aangaf per april/mei veranderingen door te voeren bij in ieder geval 2 van de 3 modellen. Als we de oude versies hadden getest waren die gegevens achterhaald en de nieuwe modellen kwamen te laat om mee te gaan in de test.

Misschien dat we op een later moment alsnog een RIH-fiets gaan testen. Op dit moment kunnen we nog niets beloven. Er zijn meer dan 100 e-bikemerken in Nederland actief, dus we moeten altijd bepaalde keuzes maken.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Een van de redenen is dat RIH aangaf per april/mei veranderingen door te voeren bij in ieder geval 2 van de 3 modellen. Als we de oude versies hadden getest waren die gegevens achterhaald en de nieuwe modellen kwamen te laat om mee te gaan in de test.

Misschien dat we op een later moment alsnog een RIH-fiets gaan testen. Op dit moment kunnen we nog niets beloven. Er zijn meer dan 100 e-bikemerken in Nederland actief, dus we moeten altijd bepaalde keuzes maken.
Reputatie 2
Badge +3
misschien voor meer gangbare fietsen gaan😂
Er moet ergens een communicatie-stoornis zijn: waar dat zit is mij uiteraard niet duidelijk, maar zowel mijn dealer als ook RIH-zelf ontkennen desgevraagd in alle toonaarden dat er per april/mei veranderingen komen (of zijn gekomen) aangaande de X-Omega (of andere modellen)
Reputatie 2
Badge +3
Misschien willen uw dealer en RIH uit commercieel belang nog wel niets zeggen.

Wanneer wijzigingen bekend worden zullen bestaande modellen vaak moeten worden verkocht met korting om hier nog vanaf te komen.
Dat heb ik wel heel even overwogen, maar het klonk buitengewoon oprecht en spontaan bij beide partijen en ik ga er daarom van uit dat het klopt. (Het zou trouwens buitengewoon dom van beiden zijn om dit nu te stellen en een van de volgende weken toch nog een (ver)nieuwde fiets uit te brengen..)
Reputatie 3
Badge +4
Tja, ik kan er niets anders van maken. RIH heeft ons de informatie verstrekt die ik noemde. Het kan een tikfout of communicatiefout zijn geweest. Ik wil niet beweren dat dat hier aan de hand is, maar we hebben het ook wel eens meegemaakt dat een fabrikant liever niet meedoet in de tests en ons daarom verkeerde informatie verstrekt: het product zou ten tijde van publicatie niet meer verkrijgbaar of veranderd zijn.
Bij sommige productgroepen kopen we het product dan nog in en voeren een test uit. E-bikes zijn zowel qua aanschafprijs als testkosten helaas te duur om die gok te nemen, als het onzeker is of de testinformatie nog relevant zal zijn nadat de test is uitgevoerd.

Kortom, dat we mogelijke fout informatie hebben, kan aan allerlei zaken liggen. En hoe dan ook, we hebben RIH momenteel niet getest…

Jammer dat RIH de 2020 editie ook niet gehaald heeft. Alweer geen medewerking?

Ik begrijp dat er veel fiets merken zijn in Nederland maar het aantal aandrijflijn fabrikanten valt wel mee. (Ik tel er 7 in jullie test). Lijkt me toch leuk om de Nederlandse ontwikkeling van RIH af te zetten tegen de grote jongens als Bosch en Panasonic. (Of zit er gewoon een Bafang achter de plastic deksel bij RIH?) 

Ook mij valt op dat RIH in geen enkele test die jaarlijks, door verschillende organisaties wordt gepubliceerd wordt genoemd.

Ik heb meer het idee dat deze fabrikant nooit wordt uitgenodigd om een fiets beschikbaar te stellen. Of de fabrikant hecht er geen waarde aan om eraan mee te doen. 

Het is ook maar een kleine fabrikant, die er ongeveer 9.000 per jaar bouwt. En een zeer behoudende fabrikant v.w.b. model/voering en vernieuwing. ( beetjes saai )

Maar het is wel een kwaliteitsproduct welke ongelooflijk ondergewaardeerd is maar ook hoofdzakelijk in het zuiden van het land wordt verkocht.

Het is dan wel weer grappig om te lezen, wanneer eigenaren van een fiets wordt gevraagd om hun eigen fiets te waarderen,  RIH heel hoog eindigt in de ranglijsten.   En dat soort publicaties vind ik persoonlijk veel waardevoller.

En dit schrijft dan een zeer tevreden RIH fietser.  ( sinds 1995 ) 

Reageer