Consumentenbond.nl
Straatvraag

Wat doe jij met je vakantiegeld?

Wat doe jij met je vakantiegeld?
Badge +8
  • Moderator
  • 1446 reacties

Veel mensen ontvangen eind mei het vakantiegeld op hun rekening. Dit jaar speelt misschien meer dan ooit de vraag wat je met dit geld gaat doen.

Heb je nog een vakantie (in Nederland) op de planning staan of sla je dit jaar een keertje over en besteed je het geld aan andere zaken?

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees hier de reacties.

Wat doe jij met je vakantiegeld? Praat mee!

24 reacties

Nog nooit heb ik iets met mijn vakantiegeld gedaan, behalve controleren of het was binnengekomen.

Reputatie 7
Badge +6

Wij hebben ons rijtjeshuis in een stadswijk verruild voor een vrijstaand huis buitenaf met een enorme grote en mooie tuin. Ook de omgeving is aantrekkelijk . Daardoor niet veel behoefte meer aan vakantie .  Voorlopig maar even op de spaarrekening . Meestal dient zich wel iets nuttigs aan . Zoals vorig jaar zonnepanelen en daar hadden we meer jaren aan vakantiegeld voor nodig . 

We hebben besloten om het geld te investeren in een glazen overkapping in de tuin, zodat we bij regen toch nog buiten kunnen zitten. Als er dan nog geld over is, willen we betere tuinmeubels kopen, aangezien die beschermd kunnen staan zodra de overkapping er is. 

Reputatie 7
Badge +7

Vakantiegeld van AOW is niet echt veel om een ‘deur in te trappen'. Maar we zijn er tevreden mee.

Alleen door allerlei omstandigheden gaan we niet meer op vakantie, ook stedentrips of hotel weekendjes zitten er niet meer in. Maar een twee jaar geleden hebben we huis en tuin laten opknappen en daar genieten we nu van. Vakantie missen we dus niet meer. 

We hebben wel  besloten in plaats van de vakantie of weekendjes weg, wat meer ‘buiten de deur’ te eten. En dat is nu alweer een tijd geleden door het  coronavirus. Dus zodra de restaurants weer opengaan en het vakantiegeld er is, gaan we  weer eens lekker in een restaurant eten. En de rest van het geld komt ook wel op,  mijn laatste jas heeft toch geen zakken. Groet Leo.

In de NRC stond woensdag een paginagrote advertentie met de oproep om in deze voor de cultuursector zeer zware periode je vakantiegeld te gebruiken om de cultuur in Nederland  te steunen. De advertentie is met name gericht op 65-Plussers die de kunsten een warm hart toe dragen. Een mooi burgerinitiatief, dat ik overweeg te steunen. Misschien een heel goede besteding van mijn vakantiegeld! Zie www.doemeemetjeaow.nl

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Huubh , dank voor de tip.  Gezien onze gezondheidsperikelen, en geen erfgenamen, gaat bij ons al veel naar goede doelen, met name Hartstichting,, het Kankerfonds e.d. Het eigen huis en andere zaken zijn al bij de notaris beschreven. Maar ieder (echt en ons welgezind) goed doel gaat ons ter harte.

Reputatie 5
Badge +4

@Huubh Het jaarsalaris van de directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds bedraagt bijna € 200.000,-. Die kan ongetwijfeld wel 50% missen om in de pot te storten.

Reputatie 7
Badge +6

Is bij veel andere fondsen ook zo . Veel collectanten zijn gestopt nadat bekend werd hoeveel er aan de strijkstok bleef hangen …….

Reputatie 6
Badge +5

Dat is best een gevaarlijke vraag.
Voor je het door hebt komen mensen op het idee, dat je het nu niet nodig hebt omdat je toch niet met vakantie kunt gaan.

Dat is best een gevaarlijke vraag.
Voor je het door hebt komen mensen op het idee, dat je het nu niet nodig hebt omdat je toch niet met vakantie kunt gaan.

Dat lijkt me een onnodige vrees. De werkgever is wettelijk verplicht om vakantiegeld uit te keren en kan daar dus niet onderuit komen. 

Als je het vakantiegeld bij de AOW kunt missen gaat het ook om het gebaar.

De minister verdubbelt!

Badge +8

:point_right: Ook op straat stelden we deze vraag. Bekijk hier de reacties op de Straatvraag van de maand in de Consumentengids van juni 2020.

ach, dat vakantie geld wordt alleen gebruikt om gaten te dichten. De laatste echte vakantie die ik samen met vrouw en kinderen heb gehad is in 2010 geweest. Daarna is het zorgen, huur betalen, en school voor de kids. En ik verdien niet slecht al zeg ik het zelf, alleen andere prioriteiten.

Had het wel beter gevonden dat in de gids niet alleen mensen aan het woord kwamen met hun dure vakanties en aanschaffingen.

Er zijn ook mensen die met hun vakantiegeld noodzakelijke aankopen moeten doen of schulden af betalen.

Maar die hebben natuurlijk geen geld om lid van de Consumentenbond te zijn en dus niet in beeld. Jammer.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , @M.J. Lammerts-Rumphorst Vier van de vijf hebben  overduidelijk een dikke tot zeer dikke portemonnee . Ik schat in dat de meeste leden toch niet tot die categorie behoren . Dan moet ik me al heel sterk vergissen . Het zijn ook geen gemiddelde Nederlanders die aan het woord waren. 

Zo is dat.de Consumentenbond  mag wat mij betreft wat meer ‘ gemiddeld’ zijn ipv ‘ bemiddeld’.

Zo is dat.de Consumentenbond  mag wat mij betreft wat meer ‘ gemiddeld’ zijn ipv ‘ bemiddeld’.

De consumentenbond is ten laatste leste een vereniging met leden.

Juist ja, daarom moet je de vragen aan en de reacties  ‘ gemiddeld ‘ houden en niet eenzijdig.

Juist ja, daarom moet je de vragen aan en de reacties  ‘ gemiddeld ‘ houden en niet eenzijdig.

De vraag "Wat doe je met je vakantie geld" lijkt mij een open en relevante vraag en de antwoorden worden (gelukkig) niet aan censuur onderworpen. Welk deel zou dan anders moeten?

Reputatie 7
Badge +6

Men had op straat gewoon meer mensen moeten vragen vind ik . En als er zoals nu vermoedelijk toevallig geen mensen met een zeer beperkt budget en mensen in de middenklasse bij zaten  ( op eentje na misschien ) , dan krijg je een eenzijdig beeld , Deen. 

Men had op straat gewoon meer mensen moeten vragen vind ik . En als er zoals nu vermoedelijk toevallig geen mensen met een zeer beperkt budget en mensen in de middenklasse bij zaten  ( op eentje na misschien ) , dan krijg je een eenzijdig beeld , Deen. 

Ah, het gaat over de gids en niet over het forum. Ze hebben ze natuurlijk op het Noordeinde staan interviewen. Volgende keer maar weer eens in de Boekhorststraat, is ook nog korter bij.

Wat selectiever aan wie je de vragen stelt, dan krijg je ook wat verschillende antwoorden.

in de politiek hebben ze er ook een handje van tav klimaat- en milieu aanpassingen.

Grote vrijstaande huizen laten zien van mensen met voldoende financiën, met zonnepanelen, vloerverwarmingen  en warmtepompen als voorbeeld, , alsof dat  de gemiddelde Nederlandse woon- en leefsituatie is..

Reputatie 7
Badge +6

Ja , Deen . Dat had je zes uur geleden hierboven kunnen lezen.   :wink: Staat ook in de link van Imke iets verder naar boven . Daar gaat het over. 

Badge +8

Had het wel beter gevonden dat in de gids niet alleen mensen aan het woord kwamen met hun dure vakanties en aanschaffingen.

Er zijn ook mensen die met hun vakantiegeld noodzakelijke aankopen moeten doen of schulden af betalen.

Maar die hebben natuurlijk geen geld om lid van de Consumentenbond te zijn en dus niet in beeld. Jammer.

Dank voor het signaal, @M.J. Lammerts-Rumphorst. Voor de Straatvraag spreken we juist zo willekeurig mogelijk mensen aan op straat. In dit geval hebben veel van hen dus toch vakantieplannen.

Reageer