Consumentenbond.nl

Wat vind jij van de kosten voor ingebouwde navigatie?

Reputatie 3
Badge +2

Bij veel autofabrikanten kost het geld om de kaart van het ingebouwde navigatiesysteem te updaten, vaak wel meer dan €100 per keer. Daarnaast moet je er vaak ook voor naar de garage, wat mogelijk voor nog meer kosten zorgt. En soms laat ook de actualiteit van de kaartupdate te wensen over.

Als jij ervaring met ingebouwde navigatie hebt, vind jij het dan belangrijk om regelmatig te updaten? Hoe regel jij dat en wat vind je van de kosten?

46 reacties

Reputatie 6
Badge +4
natuurlijk is actualiteit van route kaarten belangrijk. Ik update de kaarten van mijn Volvo V40 gratis, een keer of 4 per jaar komen er updates uit. En overigens een uiterst goede ingebouwde navi. Updaten kan via wifi (als ie thuis staat), via 4G (uiteraard kost dat wel geld) of via usb.
Ik heb een Mazda CX5. Bij dit model en uitvoering met automaat, zat de navigatie van TomTom er in. Ik vind het jammer dat het updaten minimaal 67 Euro kost. Ik heb al jaren een Garmin met levenslange gratis updates. Niets is gratis , maar dat koop je natuurlijk bij de aanschaf. Zo,n losse Garmin kost nog geen 200 Euro. Ik ben er zeer tevreden over. Wanneer ik een auto huur, laatst nog in Portugal, heb ik de laatst bijgewerkte kaarten. En ik heb hem ook in Zuid Afrika gebruikt. Daar heb ik zo,n 4000 km mee rondgetoerd. Ik heb toen een chip met de kaarten van zuidelijk afrika voor zo,n 100 euro gekocht en die erin werkt prima. Dus ik begrijp niet waarom een ingebouwd systeem, wat zo,n 900 euro kost, geen gratis update kan krijgen.Ik hang dus mijn Garmin maar weer op.

Kortom ingebouwde navigatie is te duur en het geld niet waard en updates horen gratis te zijn zeer zeker voor het astronomische bedrag wat je er voor betaald.
wij hebben een toyota Yaris met ingebouwde navigatie. Volgens mij koste het bij aanschaf van de auto ca €700 extra. Nu 1 keer de kaartengeupdate voor meer dan €100..Die prijs is belachelijk. Hier maken de autofabrikanten voor mijn gevoel gewoon misbruiik van een geintegreerd systeem. de volgende keer neem ik het mee in de onderhandelingen en wil ik gratis updates van de kaarten.
De kosten voor ingebouwde navigatie in de Toyota Verso S zijn veel en veel te hoog. Daar vragen ze 650 euro voor! Dat is zonder update en daar vragen ze ook nog meer dan 100 euro voor. Belachelijk. Ik heb een Tomtom (Europa) gekocht voor 125 euro en daar zit levenslange update gratis bij!
Badge
na de aanschaf van een splinternieuw captur in 2014 heb ik in juni 2015 de Europese kaarten erop gezet, er zat enkel NL op. Dit kostte 120,-. Prima als ik daar voorlopig mee uit de voeten kan, dacht ik. De versie was wel Q4 2014...

Er wordt continu overal aan de weg gewerkt, dus zomer 2016 dacht ik, nadat ik een mailtje had gekregen van Renault, laat ik de boel eens up to date zetten. Ik had net als bij veel andere dagelijks gebruikt software het idee dat dit zo zou kunnen. Helaas is niets minder waar. De software van de navigatie was kosteloos te updaten, maar om de kaarten te updaten moest ik, wederom, 120,- aftikken!! Kijk dat er een vergoeding gevraagde wordt voor het beschikbaar stellen van de kaarten. Ok. Maar het volledige bedrag nog eens??

Voor ca 20,- vind ik het prima om de meest up to date informatie te krijgen. je kan wel voor 200,- een update abonnement afsluiten, krijg je in 2 jaar 4 updates voor. Maar wie zegt dat na een half jaar het zodanig is veranderd dat ik weer een update nodig heb? Op deze manier is het ook weggegooid geld...

Dus, voorlopig maar met oude kaarten rijden, hoe onverstandig ook volgend diverse instanties...
Badge +2
De dealers/fabrikanten hebben dus een monopoly-positie bij het updaten. Zou dit niet doorbroken moeten worden, net zoals het onderhoud ook bij algemene garage's uitgevoerd kan worden (omdat merken verplicht zijn technische gegevens beschikbaar te stellen)?Eens met Baeke dat een vergoeding op zich niet onlogisch is, maar de genoemde bedragen zijn bizar hoog (hier koop je inderdaad een los systeem voor, inclusief life-long updates). Nadat je af fabriek al een paar honderd euro betaald hebt voor het geintegreerde systeem, lijkt een vergoeding van bijvoorbeeld 25 of 35 euro me meer dan genoeg. Voor zulke bedragen overweeg je misschien nog om een update te laten uitvoeren bij de jaarlijkse beurt. Wellicht ook dat de Consumentenbond dit onderwerp aan de kaak kan stellen, net zoals met de afleverkosten.
Reputatie 1
Badge
Mijn ervaringen met de autonavigatie zijn ronduit slecht. In mijn vorige Citroen had ik een navigatiesysteem met kaarten die steeds (ook na update €€€) minstens 2 jaar achterliepen. Sinds die tijd gebruik ik mijn mobiel die met een klein magneetje op de ventilatierooster wordt geplaatst. Ik gebruik nog nauwelijks mijn ingebouwde navigatie van mijn huidige Renault. Ik zal ook niet updaten.

Met Google maps heb je altijd de actuele informatie (o.a. files) en ik voor offline navigatie gebruik ik Osmand. Ik bereid thuis een leuke route voor (vakantie) en kan deze dan offline rijden.

Kortom een ingebouwd navigatiesysteem is niet up to date, traag, te weinig details en duur.
Reputatie 6
Badge +4

Kortom een ingebouwd navigatiesysteem is niet up to date, traag, te weinig details en duur.

Geplaatst door Rob Hagedoorn op Jul 29, 2016.

dat geldt voor jou auto, bij mij is het dus precies tegenovergesteld
Mijn ingebouwde Peugeot navigatie was na een jaar of vier verouderd, ik heb voor ruim € 200,- nieuwe software op cd's gekocht bij Peugeot, dat is wel duur. De installatie duurde voor de 1e cd ongeveer 35 minuten, voor de 2e cd duurde dit ruim 45 minuten, de motor moest blijven draaien om de installatie goed te laten verlopen, vervolgens moest de 3e cd worden ingevoerd, de installatie duurde eveneens 45 minuten, de 4e cd ging sneller. Zo ben je bijna drie uur bezig om de nieuwe software te installeren terwijl de motor moet blijven draaien, anders stopt de installatie. De teksten worden in het Vlaams uitgesproken, wat vaak voor een merkwaardige uitspraak van plaatsnamen en instructies zorgt, voor een Nederlandstalige gebruiker blijft dit hinderlijk. Voor vakanties zorg ik er voor dat mijn oude vertrouwde Tom-Tom navigatie op de voorruit zit, de kaarten zijn beter en de instructies begrijpelijk en nauwkeuriger, alleen jammer dat het Tom-Tom systeem niet zit ingebouwd in mijn Peugeot. Het voordeel van Tom-Tom is dat je alle updates direct via je computer kunt downloaden en dat de accu in die tijd ook wordt opgeladen.
Ik heb 2 jaar geleden een 3 jaar oude Kia Venga bij een Kia-dealer gekocht met de afspraak dat ik voor inbouw- navigatie een gratis update zou krijgen.Toen ik bij toeval tijdens een vakantie in Drente bij een andere Kia-dealer kwam, vertelde deze dat ik nog een verouderde data had.Thuis in Amsterdam zei mijn dealer dat er bij aflevering een up-date had plaats gevonden, maar toen ik hem met de nieuwste codes confronteerde kreeg ik uiteindelijk de laatste update(met veel moeite) gratis.Ik weet nu ook dat een inbouw- update veel geld kost en dat een mobiel navigatie kastje veel goedkoper is.Daarvoor ben ik 6 weken naar de USA geweest en heb ik een Garmin Nuvi gekocht(in NL.) met de kaarten van de USA én Europa(was goedkoper dan huren in USA) maar deze kan niet meer ge-update worden'Heel verhaal maar om kort te gaan,ik vind de updates van inbouw- navigatie schandalig duur,onhandig en gebruiksonvriendelijk en de ANWB en wijzelf zouden dit eens moeten aanpakken.

L.Bakker
De prijs kwaliteitsverhouding is beneden alle peil. Ik wil best betalen voor geleverde prestatie maar mijn inbouwsysteem (Citroën C4, 2013) is gebruikers onvriendelijk, slechte software met uitermate weinig navigeeropties, geeft vaak vreemde en onjuiste informatie op de route, gebruikt verouderd kaartmateriaal tegen hoge kosten, kan die niet zelf installeren, dus hoge garagekosten. Een aanfluiting tov bijv. TomTom, met uitgebreide instelmogelijkheden voor navigatie, kloppende en uitgebreide info tijdens route, gratis redelihk geüpdatet kaartmateriaal.

Inbouwnavigatie wordt door mij niet meer gebruikt.
Ik rij in een Hyundai IX35 (bouwjaar aug. 2012) met ingebouwde navigatie en de updates worden jaarlijks gratis -tijdens de onderhoudsbeurt- door de merkdealer uitgevoerd. Ik heb wel de indruk dat bij de updates niet altijd álle laatste wijzigingen zijn verwerkt, maar ben wel tevreden over deze service van Hyundai. Ik overweeg binnenkort een Mitsubishi te kopen en hoop dat deze merkdealer ook deze gratis service zal verlenen.
Reputatie 4
Badge +4
Bij VW kost updaten 99,00, actieprijs. En je bent nooit actueel. Verder is de RNS510 een sloom systeem. Repsonsetijden van ruim een seconde.

Gezien de diverse mogelijkheden van apps en de actualiteit zou ik liever mijn iPhone gebruiken. Maar ik zie het nog even aan.
RENAULT verkoopt verouderde navigatiesoftware

In mijn nieuwe Renault Kadjar (april 2017) zit TomTom-navigatiesoftware van juni 2015! En dat is nog steeds niet te updaten. Dat heet verkopen met verzwegen gebreken en dat is m.i. oplichting.

De problemen met het R-Linksysteem dateren al van 2013 (Consumentenbond en Tros Radar) en kennelijk zijn deze nog steeds niet adequaat verholpen.

Bedenk dit voordat je een nieuwe Renault aanschaft.
Reputatie 7
Badge +6
Ik kocht een jaar geleden een nieuwe Nissan met ingebouwde navigatie . Bij de recensies van dit merk had ik al gelezen , dat tussen de updates ongeveer drie jaar zit en dat wordt door de meesten als onvoldoende ervaren. Na enkele maanden bleek hij een rotonde niet te herkennen die hier vlakbij al zeker meer dan vier jaar ligt. Dat terwijl ik bij aflevering had gevraagd om de nieuwste update er op te zetten. Terug naar de garage bleek er " toevallig " net een nieuwe update te zijn. Vorige week In Duitsland ook een paar keer in de problemen door wijzigingen in het wegennet. Natuurlijk loopt een update altijd achter de nieuwste wijzigingen aan , maar het zou erg fijn zijn als het wat vaker kon en niet zo duur was. Het mag niet zo zijn dat men veel beter en goedkoper een los navigatiesysteem kan kopen . Kom op, fabrikanten ! Doe hier eens wat aan.
Badge
Begin 2015 een Volkswagen Up gekocht meteen Garmin navigatie. Bij de koop gevraagd hoe lang de kaarten geupdate werden. De verkoper zei 5 jaar. Dit bleek niet waar te zijn. Reclamatie bij de verkopende garage had geen effect. Garmin vraagt 100 Euro per jaar voor updates. We gebruiken nu dus standaard onze TomTom met life time updates die we eerder voor 150 Euro hadden aangeschaft. We zijn uiterst tevreden over de auto, maar het niet kunnen gebruiken van het navigatiesysteem zet wel een forse domper op deze tevredenheid.
Ik heb een C-Max 12-2015 met Sync2 De kaarten die zijn geleverd zijn van Here. Ik heb destijds wel de laatst beschikbare versie gekregen, maar die is -zo is later gebleken- met kaartmateriaal van van maart 2013.

Behalve dat het kaartmateriaal sterk verouderd is, is ook de werking van het systeem slecht. Voor zover ik het kan beoordelen worden de wegen niet juist "geclassificeerd" en worden wegen waar je nooit 80 km kunt rijden toch als "gangbare weg" aangemerkt. Ik ben over bergwegen geleid, terwijl de gangbare route om de berg heen is en ook nog vele malen sneller; heb meerdere malen om moeten keren omdat ik ergens in de "binnenlanden" terecht kwam, soms zelf op een weg die alleen voor fietsers toegankelijk is.

Ik heb hierover diverse malen met de dealer gesproken. Die geeft echter aan dat ze niets voor mij kunnen betekenen: "de instellingsmogelijkheden van het navigatiesysteem zijn dermate uitgebreid, dat het onmogelijk is een eventuele oorzaak te achterhalen."

Een eventuele update moet € 250 kosten, te gek voor woorden!

Er zijn diverse systemen, die gratis kaartmateriaal leveren en ook nog offline zijn te gebruiken. Ik gebruik nu meestal aanvullend TomTom Mobile.
Reputatie 4
Badge +4
Bij de levering van mijn Opel Mokka waren de kaarten al verouderd. Het navigatisysteem met radio kost volgens mij € 1000. Een update kost ongeveer € 200! Dat is een paar tientjes meer dan een komplete TOmTom met levenslange updtes! Ik heb Opel Nederland gebeld die zeggen dat de dealers de prijs zelf kunnen bepalen. Wat ze er niet bijzeggen is dat de update dealer € 200 kost. De dealer brengt mij niet meer dan 10 of 20 Euro extra in rekening. Het is dus niet de dealer maar Opel Nederland waar het probleem zit.

Moet ik nu in een vrijwel nieuwe auto met navigatie een TomTom op het raam plakken?
Wir Leben Autos, aber lieben nicht die Kunden!

Bij veel autofabrikanten kost het geld om de kaart van het ingebouwde navigatiesysteem te updaten, vaak wel meer dan €100 per keer. Daarnaast moet je er vaak ook voor naar de garage, wat mogelijk voor nog meer kosten zorgt. En soms laat ook de actualiteit van de kaartupdate te wensen over.

Als jij ervaring met ingebouwde navigatie hebt, vind jij het dan belangrijk om regelmatig te updaten? Hoe regel jij dat en wat vind je van de kosten?

Ik heb er maar één woord voor: DIEFSTAL!

Mijn TomTom van minder dan € 150,- kan ik eenvoudig en gratis updaten. De ingebouwde navigators van mijn huidige en vorige Opels kostten een veelvoud en waren al verouderd toen ik ze (nieuw) kocht. En een update-dvd kost € 200,-.
Ze doen dat met opzet. Technisch is er geen probleem. Want een wifi-module waarmee je thuis of onderweg zou kunnen updaten, of een USB-stick waarmee je een gedownload update-bestand zou kunnen overzetten kost nog geen € 5,-. Steeds meer auto's krijgen bovendien een dataverbinding, die daar ook voor zou kunnen worden gebruikt.

Ik doe daarom geen update, maar gebruik mijn (oude) TomTom of SmartPhone in gevallen dat de navigator faalt.

Wellicht dat Europa een oplossing biedt net als voor de Roaming-afpersing.

Wat mij betreft voortaan boycotten die (te) duur te updaten navigators: ACTIE!
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb ook een topic gezien , waar het alleen over het ingebouwde systeem van Ford ging . Inmiddels blijkt het dus een drama te zijn van vrijwel alle veel verkochte merken. Alleen bij Volvo en mogelijk nog een paar dure merken is het beter geregeld . Kom op fabrikanten ! Jullie maken jezelf compleet belachelijk . Als een los Navigatiesysteem goed en betaalbaar kan zijn , dan moet dat met een ingebouwde ook kunnen .
Reputatie 3
Badge +3
Het is hetzelfde principe als kosten bij hypotheken. Omdat het eindbedrag zo hoog is, valt 400 euro wel mee. Maar als je ooit zelf een navigatiesysteem zou uitzoeken, kom je met 150 euro met iets veel beters thuis. En dat is natuurlijk ook een goede lock-in voor de fabrikanten, want je moet wel hun kaarten gebruiken.

Voor Renault/Dacia/Kia/Hyundai heb je overigens wel alternatieve software, wellicht voor andere merken ook. Daarmee unlock je het systeem en kun je andere navigatiesoftware erop zetten en andere apps installeren. Ervaringen hierover zijn wel gemixed, maar zelf gebruik ik het geregeld:
https://mena.co
Ook mijn kaart was bij de aanschaf van de Opel al flink verouderd. Er zijn diverse klachten bij de dealer binnen gekomen hierover en ik heb ook persoonlijk mijn beklag gedaan bij Opel Nederland. Zowel ik, als de dealer werden verwezen naar Opel Duitsland, omdat Opel Nederland hierin geen partij zou zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: na 2 jaar tevergeefs wachten op een update heb ik een nieuwe TomTom gekocht van 200 Euro met levenslange kaartupdates van de hele wereld, inclusief flitspalen.

Ik verwacht bij een nieuwe auto gewoon een recente kaart in de (te) dure navigatie.
ap de koning
Precies 1 jaar geleden mijn nieuwe Mercedes afgeleverd gekregen met het garmin navigatiesysteem als optie erbii gekocht voor €1000,-. Bleek een oude kaart. Mercedes verwees naar Garmin, en andersom. Nu 1 jaar later krijg ik de mogelijkheid om de laatste update erop te zetten tegen betaling van meer dan € 200,-.
Ik heb mijn beklag bij de dealer gedaan, die mij helemaal begrijpt en ook aangaf dat er veel meer klachten van klanten zijn. Ook hij stelde dat Mercedes afhankelijk is van de kaarten die Garmin op haar beurt ook weer inkoopt en dat de autofabrikanten vanwege het geringe aantal inbouwnavigatiesystemen t.o.v. de "losse" , achter in de rij staan. Eigen (kleinschalig) onderzoekje leert, dat het ook bij BMW, Landrover, Opel e.d. zo is......Ook daar oude kaarten, en hetzelfde verhaal van de dealer. Ik vind het ontluisterend dat wij, als klanten, niet eerlijk door de dealers bij de aanschaf van een auto op dit probleem wordt gewezen. Het merk auto gooit zijn naam te grabbel, maar de dealer schaad het vertrouwen van zijn klanten.
Een tip: kijk of de A4 (delft-Schiedam) op de kaart staat; zelfs bij updates van dit jaar schijnt deze weg nog steeds niet te bestaan (is er sinds '15).
Advies: koop nooit een ingebouwd navigatie systeem: niet up to date en veel te duur.
Ik heb een Hyundai (helaas niet genoemd in de test) en in mei 2017 kreeg ik een gratis kaartupdate tijden de servicebeurt. Helaas was deze kaartupdate uit 2015. Tot op vandaag is er nog geen nieuwere. Ik ben nu al vaak verkeerd gereden. Vooral bij nieuwe A4 naar Rotterdam, deze bestaat nog niet in de update evenals en allerlei nieuwe aanpassingen bij Amsterdam. Als ik een passagier bij mij heb. Dan vraag ik altijd of die wil navigeren via Google maps op een mobieltje. Deze is volgens mij zeer up to date en het gaat altijd perfect. Dus ook al krijg ik bij de dealer een gratis update ik heb er eigenlijk weinig aan en vertrouw hem niet meer omdat hij zo oud is. Volgende keer maar een auto zonder ingebouwde navigatie.

Reageer