Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Werkt jouw oudere navigatiesysteem nog goed sinds 7 april?

• 5 april 2019
  • 24 reacties
  • 4088 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Op 7 april 2019 verandert er iets in het GPS-signaal dat je navigatiesysteem ontvangt. Daardoor kan je navigatiesysteem plots minder goed of niet meer werken. In de nacht van 6 op 7 april 2019 springt namelijk het weeknummer in de GPS-kalender naar nul, vergelijkbaar met de kilometerteller in (oude) auto’s die van 99.999 km naar 0 doordraait. En dat kan bij oudere apparaten voor problemen zorgen. Zo kan het voorkomen dat je de aankomsttijd niet meer ziet, en in sommige gevallen is navigeren helemaal niet meer mogelijk. De oplossing: je systeem updaten, maar dat kan alleen als de fabrikant ook een update heeft uitgebracht.

Lees meer over navigatiesystemen die vanaf 7 april mogelijk niet goed meer werken.

Heb jij sinds 7 april problemen met je navigatiesysteem? En heb je die problemen kunnen verhelpen met een update? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen met navigatiesystemen die door dit probleem niet meer goed werken. Laat je reactie achter en geef duidelijk aan om welk product het gaat en wat je hebt gedaan om het probleem op te lossen.

24 reacties

de vraag luidt of mijn navigatieapparaat nog goed werkt sinds 7 april. Die datum moet nog komen.
Na 7 april 2019 zal ik dit melden
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb geen info over Nissan kunnen vinden ondanks dat die niet in het lijstje staan van fabrikanten die ( nog ) niet gereageerd hebben . Ook op hun website niets gezien en via de chat opheldering vragen lukt niet doordat het momenteel te druk is. Zou me niet verbazen als gevolg van dit onderwerp. Degenen die er door getroffen worden en het zelf niet kunnen oplossen hebben vanaf aanstaande zondag dus een probleem.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb geen info over Nissan kunnen vinden ondanks dat die niet in het lijstje staan van fabrikanten die ( nog ) niet gereageerd hebben . Ook op hun website niets gezien en via de chat opheldering vragen lukt niet doordat het momenteel te druk is. Zou me niet verbazen als gevolg van dit onderwerp. Degenen die er door getroffen worden en het zelf niet kunnen oplossen hebben vanaf aanstaande zondag dus een probleem.

We hebben geen navraag gedaan bij Nissan over mogelijke problemen en eventuele oplossingen. Het is afhankelijk van de manier waarop de software in je navigatiesysteem in elkaar zit of er problemen zullen ontstaan door de ‘reset’ van de GPS-kalender. Er zullen ook veel systemen zijn die helemaal geen update nodig hebben.

de vraag luidt of mijn navigatieapparaat nog goed werkt sinds 7 april. Die datum moet nog komen.
Na 7 april 2019 zal ik dit melden

Ik loop een beetje op de zaken vooruit zodat we consumenten vanuit het nieuwsbericht direct kunnen wijzen op dit topic. Hoor graag je ervaring na 7 april!
Reputatie 7
Badge +6
Dank , Andre . Ik heb het ding gelukkig zelden nodig . En dan is het ook nog oppassen wegens de fouten die er in zitten. Ik wacht het wel af.
Reputatie 7
Badge +5
TOMTOM heeft een website waar je je oude apparaat kan controleren en zelfs oude apparaten kunnen hiervoor een update krijgen: https://www.tomtom.com/nl_nl/updates
Badge
Het lukt niet om een oude Tom Tom te updaten.
Ik heb een TomTom Go 730 en er is geen update .Ook de klantenservice geeft voor dit model geen telefonische ondersteuning.

Waardeloze service van Tom Tom. De consumentenbond zou fit eens mee moeten nemen in de beoordelingen
Reputatie 7
Badge +5
@Y. Bode Misschien helpt deze pagina je iets verder op weg:
https://nl.support.tomtom.com/app/products/detail/p/2027

Hoe oud is de TomTom Go 730?
Reputatie 7
Badge +6
In die link staat dat er beperkte steun geboden wordt voor dit type , Bert. Dat zou inderdaad kunnen betekenen dat het over en uit is. Dit soort geintjes zien we wel vaker , waardoor fabrikanten ons dwingen om een nog goed werkend apparaat af te danken en te vervangen. Gunstig voor fabrikanten , maar zeer ongunstig voor consumenten.
Reputatie 7
Badge +6
Mijn auto is drie jaar oud en de laatste update van het vast ingebouwde navigatiesysteem is een jaar geleden. Vandaag meteen uitgeprobeerd en geen problemen kunnen ontdekken .
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum Ik greeg zelfs een mail voor updates voor de meer dan 10 jaar oude TomTom XL LIVE IQ Routes.
Hoewel we geen content of service-updates meer aanbieden voor je systeem, hebben we nog wel een update beschikbaar voor de GPS Week Number Rollover (WNRO).

Deze TomTom heb ik allang niet meer, maar toch goed dat ze de update beschikbaar hebben voor dit apparaat.

Gelukkig heeft TomTom het nu beter voor elkaar dan daarvoor, dat was na een paar jaar al geen ruimte meer voor de nieuwste kaart.
Gelukkig werd er dan wel een redelijke korting gegeven op een nieuw navigatie apparaat.
Reputatie 7
Badge +6
Kijk eens aan, Bert . Dat is mooi van ze. Het loopt ook nog niet storm met reacties , dus vermoedelijk valt het allemaal erg mee.
Reputatie 4
Badge +4
Lijkt nog alles te werken op mijn Peugeot 308 SW uit 2015. Ik heb wél altijd de firmware up-to-date gehouden.
ben blij dat ik dit artikel nu zie want ik worstel enorm met mijn TomTom de laatste dagen, ik dacht dat t apparaat de geest aan t geven was, ik zal morgen eens updates proberen.
Het betrefd een Via , 135 dacht ik., hij is zo elke 10 seconde de weg kwijt, ben hierdoor veel verkeerd gereden.
Badge +2
IK heb een Renault TomTom Carimat ingebouwd navigatiesysteem. Ik werd persoonlijk actief door TomTom benaderd (o.m. omdat ik een kaartupdate had gekocht en mijn systeem had laten registeren) Ik heb zelf de update uitgevoerd en kan mijn systeem gebruikten als voorheen (Ik ben wel al mijn eigen favorieten kwijt, die moet je vroor elke (kaart)update als Nuttige Punten opslaan)
Voor mijn motor hen ik een Garmin Zumo. Ik ben wel bij Garmin geregistreerd en ik ben niet door Garmin niet persoon lijk actief benaderd. Garmin Zuma stond niet op de "probleemlijst".
Reputatie 4
Badge +4
Volkswagen RNS510: ja
Het is niet gelukt om een oud Tom Tom one XL apparaat te updaten. Al heb ik dat apparaat met het serienummer op de website gecontroleerd en TomTom accepteert hem niet meer. Ik baal er echt van want ik heb er al jaren plezier mee. Zoals Wiersum zei eerder dat de fabrikanten ons dwingen om het nog goed werkende apparaat af te danken en te vervangen. Wie heeft een tip voor mij om een nieuw navigatie apparaat te vervangen? Misschien met een redelijke korting?
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1555513057 schreef: "Tom Tom one XL"
Een gok, is die al 11 jaar oud en het nog doen, tot nu toe?
Wel goed spul.
Hey Bert, juist doet het heel goed, al ruim 10 jaar veel plezier. Dus ik zou het echt niet weten welke vervanging ik zal moeten nemen, pfff.. Weet je het misschien welke het een goede zal zijn?
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1555513057
Ik heb nu de TomTom GO 5200 World Bundel met veel accessoires voor € € 231,00 in de rentepuntenwinkel van ING.
Deze update via Wifi en heeft Lifetime Wereldkaarten en Lifetime TomTom Traffic enz.

Maar er zijn nieuwere versies bij TomTom zelf te koop en er zijn overal nog andere eenvoudigere te koop b.v. bij de ANWB: https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/merken/tomtom.html
Beste Bert, heel erg bedankt voor de nuttige tips. Dus ik kijk rond welke TomTom ik ga aanschaffen.
Ik heb 2 oude tomtoms en de ene werkt niet meer One V3 die ligt in de kliko. De One V4 (met die irritante ring) doet het nog wel maar heeft geen juiste tijd meer. Veel nieuwe wegen kent hij niet dus die gaat binnenkort naar Marktplaatskerkhof.

Badge
Hoi
Ik rijd een mooie SAAB 9-5 Estate uit 2006 met originele DENSO Navigatie. SAAB heeft deze units vanaf 2004/2005 geleverd in de 9-5 tot het model in 2010 uit de markt ging.
De unit wordt niet alleen bij SAAB gebruikt, ook Corvette en Cadillac (ook GM) hebben vergelijkbare units van DENSO gebruikt.

Sinds enkele maanden (vanaf december 2018 ongeveer) duiken er bij deze merken problemen op met de units. Al deze units hebben na stroomuitval (bijvoorbeeld door het loskoppelen van de accu bij werkzaamheden, of een lege accu) geen tijdsaanduiding meer in de unit. Het klokje werkt niet meer (is het enige klokje in de auto). De plaats van de tijdsaanduiding is grijs geworden en bij het activeren van de instellingen krijg je een scherm dat niet meer reageert. Zowel vanuit de USA als in Europa (Zweden, Nederland ) zijn online berichten te vinden van units die deze problemen vertonen. Vermoedelijk draaien al deze units een vergelijkbare versie van de onderliggende software, die in 2007 voor het laatst een firmware update kreeg. De GPS begeleiding geeft nog steeds thuis. Tijdsaanduiding zijn er niet meer, wel heeft de unit langer dan voorheen een aanduiding dat geen satellieten beschikbaar zouden zijn.

Onduidelijk is wat de oorzaak is. Sommigen zeggen dat dit een bug is van Denso, aangezien het probleem zich al ruim voor april dit jaar voordeed, anderen zoeken de verklaring meer bij een combinatie met de Week Roll Over, aangezien het toch specifiek met de GPS-tijd te maken lijkt te hebben.

Probleem is dat
1. SAAB niet meer bestaat door faillisement,
2. GM als destijds verantwoordelijke partij nauwelijks aanspreekbaar is door hun terugtrekken van de europese markt.
3. Orio (originele onderdelenleverancier) geen positie lijkt te willen nemen en ook
4.Denso is niet bereid is mee te werken aan een oplossing.

Kortom, geen idee hoe we dit in beweging kunnen krijgen. Kan Consumentenbond hierin iets betekenen? Of is er iets mogelijk met een opensource herprogrammering. Dat lijkt me (als DENSO wil meewerken) eventueel ook nog een optie. Alhoewel mijn auto al 13 jaar oud is hoop ik dat ik deze origineel kan houden en mijn klokje terug kan krijgen. Dat hoeft niet per se via GPS tijd, maar mag ook op basis van RDS of zelfs gewoon handmatig. Die instelling kan ik echter nu niet bereiken, want het is allemaal gelocked.
Ik heb hier net zo’n zelfde saab 9-5 van 2007 ook met Denso navi.

Zelfde probleem. Navi deed het prima tot ik vorige week de stroom eraf had.

Geen tijdsaanduiding meer beschikbaar.

Heel erg vervelend. Ook dat je dus niet meer kunt zien hoe laat je ergens gaat aankomen.

Via wereldwijde Saabfora kan ik lezen dat er veel mensen zijn die dezelfde problemen hebben. Denso erkent het probleem en zijn ervan op de hoogte.
Maar ze doen verder niks.

Kunnen jullie nog iets voor de Saab, Corvette & Cadallicrijders betekenen?

Op de foto zou rechts bovenin de tijd moeten staan

Ik heb het zelfde probleem in mijn 9.5 Saab, model 2005 toegelaten eind 2004. Is er een oplossing om met Denso om te gaan of een oplossing van hen te bekomen? Ik was met hen in contact maar er word geen hulp aangeboden. Kan de consumentenbond iets doen?

Reageer