Consumentenbond.nl

Zijn uw navigatiekaarten van de auto ook zo oud

• 18 november 2019
  • 19 reacties
  • 581 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Navigeren in je auto kan met een los kastje, je telefoon, Apple CarPlay, Android Auto of een ingebouwd navigatiesysteem. Bij laatstgenoemde blijken de kaarten verouderd te zijn.  Het consumentenprogramma Radar heeft er een onderzoek naar gedaan en het was schrikbarend dat in zelfs heel nieuwe auto's al navigatiesystemen zaten met oude kaarten. En om die te laten updaten valt bij veel merken niet mee, dealers weten er vaak weinig van en als het toch lukt kost het vaak een godsvermogen. Uit het onderzoek kwam dat Suzuki voor een update 299 euro rekende. Andere merken, zoals Citroën, Renault en Volkswagen hanteren  gratis updates voor drie tot vijf jaar. Weet u hoe oud uw navigatiekaart al is en wat een update kost. Google Maps en de smartphone schijnen een veel voordeliger alternatief te zijn.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Een hele goeie @Leo. Verdrietig dat mensen zoveel moeten betalen voor een update bij ingebouwde navigators. Ik heb een losse navigator en dan zijn kaartupdates gratis of veel goedkoper. Maar na 6 jaar kreeg ik van TomTom een bericht dat voor mijn model geen updates meer kwamen. Ik gebruik hem nog wel maar je zit soms op plekken waar het niet meer klopt. Frankrijk moest van de EU overal waar het 90 was veranderen naar 80 (behalve bij 2x2 rijstroken), maar dan klopt mijn TomTom niet meer want die geeft nog 90 aan als maximaal toegestane snelheid. Soms gebruik ik de Google Maps navigatie op mijn smartphone, ook al heb ik alleen wifi, hij brengt mij met gesproken tekst toch naar de plek.

Als je een 2e hands auto koopt met ingebouwde navigator, dan zou je moeten eisen: eerst kaartupdates anders koop ik niet. 

Reputatie 4
Badge +4

Vriendelijk gezegd: een punt waar de autofabrikanten bepaald niet qua klantvriendelijkheid in uitblinken.

Ook voor firmware updates worden flinke bedragen gevraagd. 

Op Marktplaats vind je goedkope en correcte updates voor je ingebouwde navigatiesysteem.

En Google maps of Apple Kaarten zijn natuurlijk goede alternatieven.

Sommige losse navisystemen  bieden lifetime updates aan. 

Reputatie 7
Badge +6

Is ook hier al uitgebreid  aan de orde geweest , luitjes . Ik zie hier rechts in beeld  drie oude topics over dit onderwerp . Daar staan ook reacties van mij en vele anderen . Kennelijk nog steeds een hot item wegens de onwil van fabrikanten om hier nu eindelijk eens iets aan te doen . Ook bij mijn auto lopen de nieuwste updates zwaar achter en stuurt het systeem me regelmatig  de verkeerde kant op . Daarom tracht ik een onbekende route altijd in mijn hoofd te prenten en mijn eigen gevoel te volgen als het mis dreigt te gaan . Door die onbetrouwbaarheid en bij veel merken veel te dure updates is het eigenlijk een onding in vergelijking met een los navigatiesysteem . Toch vind ik het een prettig hulpmiddel en de nadelen vallen mee als we zelf ook wat moeite doen door op te letten als het fout dreigt te gaan. Als het systeem later de goede weg weer ziet , wordt dit weer keurig opgepakt . 

Reputatie 7
Badge +7

Je hebt helemaal gelijk @E.T. Wiersum . Ik kijk zelf ook altijd als ik een topic maak of deze al niet in één of andere vorm geweest is of nog aan de gang is. Nu is de navigatie weer actueel door o.a. Radar en de prijzen liegen er niet om. Ik heb toen ook de oude topic over update prijzen gezien, die waren toen wat lager, maar de topic is al 4 jaar oud.  Nog een andere topic over navigatie maar o.a. van specifieke merken zijn ook al 3 jaar oud. Dus toen dacht ik, nu het weer actueel is en de oude discussie zo'n 4 jaar oud zijn, dan mag de topic wel, en ik ben benieuwd of er wat veranderd is, vooral of er wat verbeterd is, maar hier en elders meldt men dat het alleen nog maar erger is geworden. Op de uitzonderingen na van automerken die het gratis geven. Groeten Leo.

Reputatie 1
Badge +2

Ik reed met een splinternieuwe auto langs Joure en het navigatiesysteem was  nog steeds op zoek naar een rotonde die er echt niet meer was.
Gebruik van Google Maps zorgt er voor dat je altijd de actuele situatie hebt.
Niet alleen over waar je links of rechts af moet maar ook over de situatie op de weg.
waar is de file en wat is je alternatieve route.
Voor mij een reden om het navigatiesysteem van een auto niet meer te gebruiken

@Bedeve Dat doen voor zover ik kan zien ondertussen de meeste mensen, het voordeel van het ingebouwde scherm weegt gewoon niet meer op tegen het feit dat maps actueel is. Ergens hoop ik dat de volgende auto Android Auto heeft en dat je zo the best of both hebt maar dat zullen we dan wel weer zien.

Reputatie 7
Badge +7

Volkomen gelijk @A. Deen  en @Bedeve  en ik had het in mijn beginbericht van de Topic ook al zelf aangegeven. Maar het ging mij om juist dit soort reacties en ben tevreden dat velen er zo over denken. 

Updates zijn bij de meeste merken, dus ook de dealers, belachelijk duur. Prijzen van 299 euro en meer worden genoemd.. Het zal best een kostbare zaak zijn om  de kaarten en navigatie op pijl te houden voor Europa en sommigen hebben de hele wereld erin zitten, maar kiezen tussen veel betalen of gratis is meestal niet zo moeilijk.

Probleem is wel dat als je nu op Google Masps overgaat, staat al wel in mijn PC, , dan moet je toch voor de auto een smartphone of tablet hebben en zit je dus weer met een los systeem. Er zullen best goede houders voor de auto te koop zijn, en is ook nodig, want met de telefoon of tablet in je hand heb je zo een proces verbaal.

Je zou de google maps software in je navigatiesysteem moeten kunnen inbrengen, maar zover gaat mijn kennis niet en zal het dus nieuwe auto's met Android Auto moeten worden. Dank voor de reacties, groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +4

in het vorige topic ook al gemeld, maar mijn volvo v40 heeft 2 keer per jaar een gratis update en o.a joure is al lang aangepast daarin.  

Reputatie 7
Badge +7

Dat is eigenlijk het minste @E.B.F. Stroeve  wat ze kunnen doen. Zo'n navigatieset is vaak een extra, maar dan dus ook een optie, waar je flink voor moet betalen. Waarom die navigatie van het merk uit actueel houden om niets. Volvo doet dan kennelijk, van Citroën. Renault en Volkswagen had ik het ook al gehoord. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Kennelijk gaan steeds meer fabrikanten na de storm van kritiek eindelijk inzien dat hun klanten dit onacceptabel vinden . Kan ook zijn dat het nog steeds zo duur is en de kosten verstopt worden in de nieuwprijs van de auto . Bij Volvo en enkele andere duurdere merken was dat al jaren zo . De vraag blijft waarom het vergeleken met losse apparaten zo duur moet zijn. Daar zit slechts een klein bedrag  verstopt in de nieuwprijs van het apparaat als updates ‘gratis ‘ zijn . 

Tja, met die navigatiesystemen zijn hoge verwachtingen gewekt, maar het onderhoud is kennelijk zo duur, dat teleurstelling in het verschiet ligt. Ik rijd zelf geen auto maar maak evt. gebruik van taxi's die hun navigatiesysteem beroepsmatig wel up-to-date hebben en dat geldt ook ook voor bezitters van dure auto's. Moet het goedkoper, dan wordt het onbetrouwbaar. Bij NS-reisplanner werd ik verwezen naar een perron dat niet (meer) bestaat en bij een lokale busreis zette Google maps mij voor de nog af te leggen loopafstand totaal op het verkeerde been. Ik ben blij, dat ik nog een kaart kan lezen en hoop van harte, dat de CB, als richtingwijzer in een digitale samenleving, aan die eenvoudige en geen energieverslindende hulpmiddelen nog aandacht wil besteden. 

@Lisa Boele 

Waar denken we dan concreet aan? Ik vond laatst in een la nog een 100.000 straten boek maar die maken ze vast niet meer. Is het echt de bedoeling dat de bond kompas en sextant gaat evalueren want die gebruiken inderdaad geen energie?

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Lisa Boele . ik begrijp wat je bedoel, maar ik kan ook de klok niet stil zetten.Je hoeft niet aan dat alles mee te doen, en ik kies ook wat ik wil, maar zelfs dat lukt niet. Er zijn dingen die ik helemaal niet wil, een telefoon, een vaste oké, een mobieltje voor onderweg, als er een iets gebeurt, oké en toen de smartphone en hoe dat steeds verder evolueert. Ik hoef dat eigenlijk niet, maar voor banken, verzekeringen, bedrijven, instellingen zelfs familie heb ik  het gewoon nodig. Anders loop ik achter en kan ik een hele hoop niet meer. En ja, gelijk krijg ik toch niet, dan laat ik alles maar vallen onder milieu, energie, duurzaam, klimaat enz., want daar moet ik ook allemaal aan mee doen. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Omdat velen het updaten via een creatieve alternatieve gratis methode deden.
De andere groep laat de oude kaart er in zitten.
Zijn veel fabrikanten met levenslange gratis updates gekomen.
Dan kunnen ze toch nog iets verdienen aan de updates met de meerprijs.

Ik heb zelf ook een paar jaar een abonnement gehad op kaarten.
Het is gewoon te duur, als je het niet zakelijk nodig hebt.

Reputatie 7
Badge +4

dit is toch precies hetzelfde principe als de opzet tandenborstels op een elektrische tandenborstel?! of de inktpatronen in een inktjetprinter?! aanschaf is goedkoop maar elke keer nieuwe spullen erop is rete duur, gewoon een slim marketing instrument ;-)

@Lisa Boele

Waar denken we dan concreet aan? Ik vond laatst in een la nog een 100.000 straten boek maar die maken ze vast niet meer. Is het echt de bedoeling dat de bond kompas en sextant gaat evalueren want die gebruiken inderdaad geen energie?

Of de CB navigatiesystemen evalueert weet ik niet (lijkt me een heel omvangrijke klus) maar zo ja, dan zou de verkrijgbaarheid van evt. wegennetkaarten ook vermelding verdienen, al is het alleen maar als mogelijk alternatief voor mensen die totaal in paniek raken wanneer hun navigatiesysteem het niet doet. Een oud stratenboek voor steden die niet aan vernieuwingsdrift doen is vaak ook nog uitstekend te gebruiken, net als een oude gids voor de Londense Underground. Mijn plaatselijke ANWB levert nog behoorlijk bijgehouden stadsplattegronden en daar blijk ik dus meer aan te hebben dan wanneer ik met een routeplanner op zo'n Google-plattegrondje terecht kom. . 

Reputatie 7
Badge +7

Overal kleven bezwaren aan en ik ben echt geen pleitbezorger van navigatiesystemen in auto (motor, fiets e.d.). Maar er zijn beroepen die kunnen niet zonder, en als het goed bijgehouden is en goed werkt heb je er veel gemak van.

Maar anders kan ook.

Ik heb nog een atlas, ben er zeer zuinig op, met kaarten dat de aarde plat was. Zouden daar ook updates van zijn, want als je navigatie niet werkt of niet goed werkt en je raakt in paniek, wat gebeurt er dan wel niet als je aan de rand van mijn atlas ineens naar beneden valt :wink::laughing:. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ik los het op door als back-up ook altijd kaarten bij me te hebben . Die oude stratenboeken gebruik ik ook nog wel sporadisch . Soms print ik een routeplanner die op internet ruimschoots voorhanden zijn . Doe nooit wat sommigen doen , nl helemaal vertrouwen op dat schermpje en in paniek raken als er een situatie gewijzigd is of er is een omleiding . Dat kan ook gebeuren met een systeem dat WEL maximaal up to date is . Heb mensen meegemaakt die uren in kringetjes rondgereden hebben en totaal overstuur aankwamen . Mijns inziens zijn die dan eigenlijk niet rijvaardig meer .

Reputatie 7
Badge +6

Ik gebruik Google-Maps nu en dan om een kaartje van een bepaalde lastig te vinden bestemming te selecteren en te printen . Werkt ook goed als het navigatiesysteem de weg kwijt is. Voor de weg erheen schrijf ik zonodig de wegnummers en plaatsnamen erbij als hulp . Meestal is dat niet nodig . 

Reageer