Consumentenbond.nl

Aangebrande aardappeltjes: lekker dooreten of de prullenbak in?

• 12 maart 2019
  • 19 reacties
  • 6939 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
We bakken ze graag bruin die aardappels. Maar let je even niet op dan zijn je aardappels niet goudbruin, maar donkerbruin of zelfs zwart. Behalve dat ze nu niet meer zo lekker smaken, zijn deze aardappels ook een stuk ongezonder.

Wanneer een zetmeelrijk product warmer gemaakt wordt dan 120 graden, ontstaat er acrylamide. Dit is een vermoedelijk kankerverwekkende stof. Er is nog onvoldoende onderzoek gedaan naar de schadelijkheid voor mensen, maar uit dierproeven blijkt wel dat acrylamide kankerverwekkend kan zijn.

Samen met 9 zusterorganisaties onderzochten wij ruim 500 producten op de hoeveelheid van deze vermoedelijk kankerverwekkende stof. De meeste zetmeelrijke producten bleken de toegestane hoeveelheid acrylamide niet te overschrijden, behalve groentechips: die bevatten twee keer zoveel acrylamide als aardappelchips.

Lees meer over acrylamide en hoe je dit kunt vermijden op onze website en bekijk ook ons nieuwsbericht hierover.

Hoe ga jij om met aangebrand voedsel? Praat mee!

19 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Er wordt al heel lang vermoed dat dit kankerverwekkend zou kunnen zijn . Indien doenbaar snijden wij de verbrande delen er af . Anders de vuilnis bak in.
Hoewel aardappelen bij mij altijd redelijk extreem lang in de koekenpan verblijven, zie ik ze feitelijk nooit donkerbruin of zwart worden.

Gezonde situatie dus, blijkbaar.
Reputatie 7
Badge +6
Ons ben zuunig, dan schrapen we het eetbare deel van de aardappel uit de pan en eten dat met ketschup en sambal op. Het zwarte blijft in de pan. Die moet dan eerst nog een hele tijd weken.

Had ooit een afdelingschef. Wij hadden altijd een trommeltje droog brood van de dag ervoor bij ons van de vrouw, maar hij ging tussen de middag altijd een warme hap halen bij de frietboer. Vijf jaar later was het opeens klaar, mooie boom van een vent, maar wel maagkanker. Ik dacht dus sindsdien dat frituurvet van de frietboer zo af en toe geen kwaad kan, maar als je het dagelijks doet loop je risico. Ik ben inmiddels al 13 jaar ouder dan hij geworden is, ik hoop steeds dat ik goed redeneer.
Reputatie 6
Badge +5
Je praat over aardappel en dan zie ik friet.

Friet eet ik altijd! hoe aangebranden maakt niet uit!

Aardappelen ook bijna altijd. Alleen als ze echt zwart zijn niet.
Maar een beetje bruin maakt mij niet uit.
Reputatie 7
Badge +6
Zwartgebrande friet , Tijs ? Brrrrrr !!
Kan je friet onder de 120 graden wel bakken?
Nee, dan geen friet meer eten.
Reputatie 3
Badge +3
Ons ben zuunig, dan schrapen we het eetbare deel van de aardappel uit de pan en eten dat met ketschup en sambal op. Het zwarte blijft in de pan. Die moet dan eerst nog een hele tijd weken.

Die pan heb je zó schoon: soda erin, halve pan warm water erbij en aan de kook brengen. 5-10 minuten laten koken (wel even erbij blijven zodat ie niet nog eens droogkookt ook ;))
Vervolgens kun je de troep er heel makkelijk uit poetsen.

Alleen niet doen als je van die ouderwetse aluminium pannetjes hebt, die worden nl zwart als je soda gebruikt. Iets met een scheikundige reactie waarvan ik de details weer vergeten ben.
Reputatie 6
Badge +6
Het gaat hier voornamelijk over aardappelproducten, en dus om verbrande c.q.aangebrande aardappelen of frites. Door verbranding kunnen stoffen ( al genoemd acrylamide) ontstaan die mogelijk kankerverwekkend zijn. Maar dat geldt niet alleen voor verbrande aardappelen.
Eiwitten in vlees, vis, gevogelte en andere eiwitrijke voedingsmiddelen kunnen bij hoge temperaturen ook veranderen in kankerverwekkende stoffen: de zogenoemde heterocyclische amines (HCA’s). Dit gebeurt met name wanneer de producten langdurig op hoge temperaturen worden gebakken en donker kleuren, zoals bij het bakken van vlees. Ook wanneer er contact is met directe vlammen, wat op de barbecue kan voorkomen, ontstaan deze stoffen.
En waar komt acrylamide nog meer voor, ja in sigarettenrook. Merkwaardig dat bij eten altijd staat mogelijk kankerverwekkend, bij sigaretten gelooft niemand meer in mogelijk.
Wat doen we met verbrand eten is nu de vraag. Voor mezelf weet ik het wel, ik heb heel veel kankergevallen gezien en met name ook in de familie en in vrienden en kennissenkring. Dan denk je er wel anders over. Groeten Leo.
Reputatie 7
Lekker hoor, die gezonde groentenchips. Dat ze sowieso niet gezonder zijn dan gewone is al lang bekend. Ik voorkom altijd dat iets te bruin wordt, mijn man wil alles donkerbruin maar daarin krijgt hij niet zijn zin.
Verbrande friet heb ik nooit gezien, gewoon lichtbruin.
Als er krokant gebakken aardappeltjes op tafel moeten komen hoef je ze niet ongezond donkerbruin te bakken, een beetje paneermeel over de schijfjes (van voorgekookte piepers) doet wonderen, wel opletten en erbij blijven want ze worden door dat paneermeel snel bruin. Ze nemen zo wel iets meer vet op.
Ik voorkom altijd dat iets te bruin wordt, mijn man wil alles donkerbruin maar daarin krijgt hij niet zijn zin.
Dit kan grote gevolgen krijgen!
Reputatie 7

Ik voorkom altijd dat iets te bruin wordt, mijn man wil alles donkerbruin maar daarin krijgt hij niet zijn zin.Dit kan grote gevolgen krijgen!

Alleen als hij zijn zin wil doordrijven, dan kan het gevolg een mep met de koekenpan zijn maar je bedoelt waarschijnlijk gevolgen voor mij, daar ben ik niet bang voor, ik ben niet zo lief als ik eruit zie. 😉
Reputatie 7
Badge +5
Bij kookworkshops die ik ooit gaf werd wel eens gevraagd welke pan het beste was voor deze wijze van het gebruik van pannen, dan adviseerde ik altijd een gietijzeren, bij voorkeur met een lange steel.

Alleen als hij zijn zin wil doordrijven, dan kan het gevolg een mep met de koekenpan zijn
Wat ben ik blij dat mijn naam niet Mr. Jones is! ☺
Reputatie 7
@Léonz , MrsJones kan wel heel lekker koken en zeer smakelijke lichtbruine aardappeltjes bakken.

@Bert , geweldige pan maar ik denk wel dat hij behoorlijk zwaar is, ik heb een gietijzeren wok, speciaal voor elektrisch koken, dat ding is niet te tillen maar misschien ligt dat aan mijn niet geweldige spierkracht.
MrsJones kan wel heel lekker koken en zeer smakelijke lichtbruine aardappeltjes bakken.
Er zijn ook heel aantrekkelijke vrouwen die zeer smakelijke donkerbruine aardappeltjes bakken.

Voorzichtigheid blijft dus geboden!
Reputatie 7
Aantrekkeljk is verleden tijd maar koken nog niet.
Reputatie 3
Badge +3
Bij kookworkshops die ik ooit gaf werd wel eens gevraagd welke pan het beste was voor deze wijze van het gebruik van pannen, dan adviseerde ik altijd een gietijzeren, bij voorkeur met een lange steel.

Zeg, jullie kennen hopelijk de Disneyfilm Rapunzel (Tangled)?
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQE_9phQ1RofcN2DW2X6rJuN0905gInGcGQrT2L35P4AH_7LTiHhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGsufuOD5qhkDFtRf0AVp9NIhZ2M5r2hVebKhODuHh6UCqdhr3
😂😂
Reputatie 6
Badge +6
Het water loopt me uit de mond, Wanneer gaan we eten bij MrsJones? Ook nog lekker dichtbij voor mij. 😋Groeten Leo.
Aantrekkelijk is verleden tijd maar koken nog niet.
Ge doet uzelf tekort, MrsJones!

Reageer