Consumentenbond.nl
Vraag

aardappelprijzen

• 11 maart 2020
  • 4 reacties
  • 366 Bekeken

Het valt mij op dat aardappelprijzen abnormaal hoog zijn. Als ik hoor wat de boer ontvangt voor zij geleverde (inclusief kosten) voor zij product ontvangt dan zakt je broek af. Het lijkt er op dat er bij de verkoop in de winkel een soort kartel bestaat bij de leverancier richting winkelaar. Of is er een andere oorzaak. Volgens mij de moeite waard om hier eens in  te duiken.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

dat is toch al een lang bekende situatie?! hetzelfde geldt nl voor spruiten, eieren, melk en alles wat de boer produceert. Niet dat ik het daarmee goedpraat, overigens.

Reputatie 7
Badge +7

Het bepalen van prijzen, met name in de winkel, dus voor de consument, is nu eenmaal vrij. Voor de producent, de boer geldt dat niet, of althans minder. De markt c.q. de veiling bepaalt de  prijs die zij ervoor krijgen. En uiteindelijk maken de winkels en vooral de supers dus de prijs uit. 

In het nieuws voor de agrariër, Boeren Business stond vorig jaar: Niet alleen de aardappelprijs voor de teler is dit seizoen flink hoger, maar ook de consument moet meer betalen. Dat meldt Wageningen University & Research (WUR) naar aanleiding van hun eigen consumentenprijsindex. Die laat zien dat de prijs voor alle aardappelproducten gemiddeld 20% hoger ligt.

En begin dit jaar 2020 is het productschap bij elkaar geweest: Op 2 maart heeft de eerste bijeenkomst van de nieuwe Producenten Organisatie Consumptieaardappelen (POC) plaatsgevonden in Almkerk. Of er erg veel is uitgekomen vraag ik mij af, een conclusie was:  Nu staan de telers zeer zwak in de keten en met een POC ben je veel sterker in de onderhandelingen met afnemers én met de overheid.

Of er echt wat zal veranderen, mag u zelf zeggen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Nog even terugkomen, ik heb wat zaken betreffende de aardappelprijzen opgezocht en vooral ook wat de branche er zelf van zegt. Een forse vuist tegen de prijsopdrijving van de winkels en supers kunnen ze kennelijk nog niet maken.  Wij wonen op het platteland en daar verkopen heel wat boeren zelf hun producten. Begrijpelijk als je ziet wat er normaliter gebeurt, de boer die maar weinig geld krijgt en in de winkel waar de prijzen tig keer zijn doorgeslagen. Ja dan ga je in je kraampje ook die prijzen van de super zetten. Bij ons, hier in de regio dus, worden ook in de boerenkraampjes forse prijzen gehanteerd. Maar voordeel, dan heb je het zo van het land, dus vers. Vreemd echter dat in die kraampjes ook sinaasappelen, mandarijnen, bananen, kortom allerhande soorten niet in Nederland verbouwde  landbouwproducten met name zuidvruchten, verkocht worden. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Mijn vrouw haalt de aardappelen bij de boer hier buiten onze woonplaats, lekkere aardappels met pittige iets zoutige smaak. Kost €0,70 per kilo, in de super al boven de euro dacht ik. Het is en bejaarde boer, normaal deden ze koeien, maar hij doet dit erbij voor het plezier op z'n oude dag. 

Reageer