Consumentenbond.nl

Afvallen door je verbranding te verhogen


Als je wil afvallen kan dat op diverse manieren. Naast de talloze diëten die er bestaan is het ook mogelijk om af te vallen door je verbranding te beïnvloeden.

Wist je dat je energie op drie manieren gebruikt – en dus verbrandt? Energie gebruik je:
  • Voor de ruststofwisseling (basaalmetabolisme): om te ademhalen, je hart te laten kloppen, te denken en te slapen. Dit kost bij elkaar de meeste energie.
  • Voor de spijsvertering: om je eten en drinken te verteren. Ook dit kost energie, maar wel een stuk minder dan de ruststofwisseling.
  • Om te bewegen: je verbruikt ook calorieën door te bewegen. Hoe meer je beweegt hoe meer calorieën je verbrandt.
Je leest hier hoe je deze 3 vormen van verbranding tot op zekere hoogte kunt beïnvloeden en verhogen en op die manier af te vallen.

Wat is jouw gouden afval tip?

42 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Mijn gouden afvaltips zijn:
  • gezonder, meer plantaardig eten en veel minder dierlijke producten, geheel plantaardig eten kan natuurlijk ook
  • eet altijd tot je nog net een beetje trek hebt, dat zorgt dat je spijsvertering het gemakkelijk kan verwerken en dat er bovendien niet een hoop opgeslagen wordt. Eten tot je vol zit of propvol is erg ongezond, belastend en maakt dik
  • zorg dat je iedere dag tenminste 30 minuten buiten beweegt, dus wandelen, fietsen of sporten
  • doorbreek ingesleten gewoontes door steeds te snoepen
  • als u regelmatig of vaak alcohol drinkt, drink dan minder of geen alcohol meer. Met name bier is een dikmaker.
Elke kilo die je afvalt hoef je niet meer mee te dragen dus er valt letterlijk een last van je af. 😀
Ook gaat dat meestal gepaard met zowel lichamelijk als geestelijk veel beter voelen en meer energie hebben. 🙂
Met punt 1 en 2 van de heer Ekokok ben ik het volledig eens.

Met punt 3 niet. (Doe gewoon waar je zin in hebt).

Met punt 4 ben ik het ook niet eens: steeds maar snoepen raad ik af. ☺

Met punt 5 ben ik het ook al niet eens: als je niet teveel drinkt, hoef je ook niet te minderen! Laat staan te stoppen.

Verder helpt stress tegen vervetting. (Onder bepaalde voorwaarden).
Reputatie 7
Badge +4
@Léonz
Iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat hij wilt. Het zijn adviezen.
  • betreft 3. Voldoende bewegen is sterk bevorderlijk voor de algehele gezondheid en voor een gunstig gewicht. Helaas zijn er veel mensen die veel te weinig beweging hebben, bijvoorbeeld doordat zij met de auto naar hun werk gaan en daar de hele dag op een bureaustoel zitten en 's avonds op de bak hangen.
  • betreft 4. Dat (veel) snoepen dik maakt leidt volgens mij geen twijfel
  • betreft 5. Ik heb de tekst iets aangepast🙂
Dat stress helpt tegen vervetting is eigenlijk iets wat ongezond is goed praten.🤔
Gezond leven en eten en daardoor een gunstig lichaamsgewicht houden is natuurlijk heel veel beter dan dik worden en dan vervolgens door stress weer af te vallen.☺

Reputatie 7
Badge +4
@Léonz
Haha, ja die is erg leuk!☺
ik wil even reageren op het advies de verwarming lager te zetten; dat is vooral goed voor de energiekosten.
Bruin vet 'kweken' doe je door regelmatig 'echte' kou te ondergaan. Dus draai aan het eind van de douchebeurt vooral de warme kraan dicht en geniet een tijdje van die kou. Als je naar adem dreigt te gaan happen, haal dan een aantal keren heel bewust diep adem en adem rustig uit. Na een minuutje word je dan vanzelf warm.
Beneden ongeveer 17 graden gaat het lichaam aan de slag met bruin vet. Je lijf heeft even tijd nodig om het lichaam te laten wennen aan de koude sensatie; hartslag omhoog, adrenaline komt vrij.
Als je dat geoefend het en daardoor bruin vet geactiveerd heb je veel baat bij een lagere verwarmingstemperatuur, maar kun je er ook veel beter tegen.

Wat betreft de darmen en stofwisseling; daar is ook al veel wetenschappelijk onderzoek over bekend. Zo zorgt een week vegetarisch eten voor een verandering in de darmflora, met daardoor vrijkomende stoffen (SCFA), die een zeer goede uitwerking op ons lichaam hebben.

Voor de goede orde; ik ben geen vegetariër.
Die ijskoude douche is mij iets te gortig. Krijg nog een hartaanval zo. Al werkt het als een tierelier voor je immuunsysteem en voor mensen met reuma. En volgens mij is het inderdaad wel goed voor je vetverbranding.

Als je wilt afvallen sla je eenvoudigweg zo veel mogelijk bewerkte producten over als je boodschappen doet. Met andere woorden: nog maar 20% van de supermarktproducten blijven over. Even wennen (en afkicken van suikers en snelle koolhydraten) en je zult de kilo’s er af zien vliegen.

Beetje sporten/bewegen helpt altijd. Vooral zo min mogelijk tijd zittend doorbrengen is al een hele goede stap.

Altijd goed:
veel groente fruit eieren noten vlees vis en/of vega
Alles ‘puur’ of met maximaal 2 of 3 ingrediënten

Zeker geen light producten met suikervervangers of waar suiker het vet vervangt. Je lichaam wordt hierdoor inefficiënter en slaat meer vet op.

En je dokter om advies vragen. En als je merkt dat het niet opschiet een andere dokter zoeken, sommigen leren doorlopend wat minder bij en denken nog steeds dat ei slecht is bla bla
Of je download de My Fitness Pal app, dan ontdek je hoeveel calorieen je naar binnen werkt.
Kan even schrikken zijn, maar je gaat wel veel bewuster eten.
Eaglegranny schreef:

Of je download de My Fitness Pal app, dan ontdek je hoeveel calorieen je naar binnen werkt.
Flauwekul. Gewoon gezond eten. Bepaalde cKan even schrikken zijn, maar je gaat wel veel bewuster eten.



Flauwekul. En reclame 😁
mensen moeten eens massaal al die apps, dieetboeken en weet ik wat nog weggooien en ‘gewoon’ gezond eten.

De ene calorie is de andere niet. Een calorie van suikers wordt veel sneller als vet opgeslagen dan een calorie van bijvoorbeeld gezonde vetten. Daarmee zijn diëten zoals Sonja Bakker en weight watchers al achterhaald.

Diëten werkt niet. Wel eten wat goed voor je is. Of, als je dan toch een richtlijn nodig hebt: kijk waar mensen slank zijn en wat die eten. Japan. Frankrijk. Italië (alhoewel die veel roken, dat dan weer niet doen).
Hometrainer is prima, maar helpt veel beter als je tegelijk iets leest. Ik heb een blad op het stuur gemaakt, waarop ik een boek of tijdschrift kan leggen. De kilo's vlogen er af, omdat je blijkbaar veel meer gebruikt, maar bovendien ongemerkt veel langer blijft fietsen.
Ik moest ermee stoppen omdat ik mijn doel bereikt had en daarna magerder werd dan ik wilde.
Reputatie 5
Badge +4
@L. Heyboer Prima tip! Ik gebruik de fiets voor "warming up" in de sportschool en ontdekte inmiddels ook al dat deze saaie bezigheid met behulp van lectuur ongemerkt en doeltreffend uit te breiden is.
Met een klein beetje honger gaan slapen. Bij mij werkt dat altijd fantastisch, kan ik door de dag heen eten wat ik wil.
Mijn gouden tip is ketogeen dieet. De sleutel van succes is om koolhydraten te beperken tot minder dan 25 gram per dag. Een beetje minder werkt niet. Vergeet alle fabels van de voedingsindustrie over onverzadigd vet, langzame koolhydraten, fruit en magere zuivel. Ga voor vol en vet. Ik doe het nu twee maanden. De kilo's vliegen eraf zonder honger en mijn bloedwaarden zijn verbeterd. Belangrijker nog is dat mijn mentale helderheid, energieniveau en slaap er stukken op vooruit zijn gegaan. Geloof je het niet? Kijk eens naar wetenschappelijke video's van bijvoorbeeld Paul Mason, Stephen Finney of Tim Noakes. Ook het initiatief van VGZ (keer diabetes 2 om) sluit hierbij aan.
Badge
Wim van Duin schreef:

Vergeet alle fabels van de voedingsindustrie over onverzadigd vet, langzame koolhydraten, fruit en magere zuivel. Ga voor vol en vet.


Fabels? In het boek Voedingsmythes (pag. 79-81) ontkracht Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer VU Amsterdam, de mythe dat vet in zuivel gezond zou zijn. Dat is het niet. Melkvet is van de dierlijke vetten het meest cholesterolverhogend en het bevat geen belangrijke voedingsstoffen.
Van verhoudingsgewijs meer (of juist minder) vet eten val je op de lange duur niet af. In de eerste 40 pagina's van het boek legt hij uit waarom.
V.w.b. de ruststofwisseling (basaalmetabolisme);
die kan beter worden gesplitst in wat je lichaam 'gewoon' verbruikt en wat daarnaast nodig is voor warmteproductie.
Die warmteproductie is sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur, wind en kleding.
Het laatste is een (gewoonte)keuze (luchtig of kleumerig warm ingepakt).
's Nachts is een koele / warme slaapplek of goed isolerend dek(bed) bepalend voor calorieënverlies.
Sommige mensen hebben van nature een hoge huidtemperatuur en verbranden daardoor meer calorieën. Wie goed geïsoleerd is (met vet) verbrandt veel minder dan een mager mens.
Regel is vast dat slanke mensen veel meer warmte verliezen en dus > energie gebruiken.
Een snelle stoelgang is ook te stimuleren (vezels), dat vermindert opname van voedingsstoffen.
Levenslang slank blijven is veel gemakkelijker dan afslanken !
Reputatie 5
Badge +4
Het uitdraaien van de warme kraan terwijl je onder de douche staat lijkt me een gruwel, maar afgezien van het evt. calorieverbrandende effect kan ik wel het volgende aanbevelen:

Na een warme douche en dus goed doorgewarmd de benen vanaf enkels tot heupen koud douchen , daarna armen, gezicht en borstpartij en tenslotte buik en heupen (niet de rug). Geeft nauwelijks ongemak en zorgt voor een straffere huid wanneer je niet op oudere (mijn) leeftijd aan de botox of fillers wilt.
Badge
Lisa Boele schreef:

... zorgt voor een straffere huid wanneer je niet op oudere (mijn) leeftijd aan de botox of fillers wilt.


Bron?
Reputatie 5
Badge +4
R. Duijnisveld schreef:


Lisa Boele schreef:

... zorgt voor een straffere huid wanneer je niet op oudere (mijn) leeftijd aan de botox of fillers wilt.

Bron?


Die bron ben ik zelf, in vergelijking met leeftijdsgenoten. Ik verlaat me nooit op een andere bron maar koester een warme belangstelling voor alles wat op gezondheidsgebied gepubliceerd wordt.
Badge
P.H.L. Nouwens schreef:


Diëten werkt niet. Wel eten wat goed voor je is. Of, als je dan toch een richtlijn nodig hebt: kijk waar mensen slank zijn en wat die eten. Japan. Frankrijk. Italië (alhoewel die veel roken, dat dan weer niet doen).



Mis! Er is één dieet dat heel erg goed werkt: Periodiek Vasten - ook wel 'Intermittent Fasting', of als het minder gaat om caloriebeperking 'Time Restricted Eating'. Kies het ritme dat bij je past, bouw rustig op (!) en je zal zien dat binnen geen tijd de kilo's er af vliegen. En blijf je lichaam verrassen; de jongste onderzoeken hebben aangetoond dat je het best af en toe je schema loslaat, om het later weer op te pakken. En het allermooiste: je mag ook gewoon eens een dag 'zondigen', waardoor het een heel leefbaar voedingspatroon is.
Reputatie 7
Badge +5
Het wel of niet dik zijn heeft ook te maken met onze aanleg en/of wilskracht . Sommigen hebben alles al geprobeerd met vaak weinig of tijdelijk resultaat. Dat veel denken ook helpt wist ik niet . Nog maar wat meer denken dan. 😄 Overigens zijn er ook mensen die alles kunnen eten en toch graatmager blijven . Ook dat kan een probleem zijn.
Badge
R. Duijnisveld schreef:


Wim van Duin schreef:

Vergeet alle fabels van de voedingsindustrie over onverzadigd vet, langzame koolhydraten, fruit en magere zuivel. Ga voor vol en vet.

Fabels? In het boek Voedingsmythes (pag. 79-81) ontkracht Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer VU Amsterdam, de mythe dat vet in zuivel gezond zou zijn. Dat is het niet. Melkvet is van de dierlijke vetten het meest cholesterolverhogend en het bevat geen belangrijke voedingsstoffen.



Martijn Katan heeft zijn winkel gebouwd op de theorie dat verzadigd vet ons bloedcholesterolgehalte verhoogt en dat dit cholesterol de aanstichter is van vaatvernauwingen. Deze hypothese is de laatste jaren meer en meer op de helling komen te staan en kan worden beschouwd als een oversimplificatie. Cholesterol vormt vooral een plaque wanneer het door het lichaam wordt ingezet als reparatiemiddel bij kapotte vaatwanden. Het oxideert op die plekken en daar ontstaat dan een vernauwing. Cholesterol is dus het symptoom - niet de kwaal. Het echte probleem zijn beschadigingen die ontstaan door ontstekingen aan de vaatwanden, veroorzaakt door roken, drinken en een overdaad aan suiker en meervoudig on(!)verzadigde vetten.

Begin 20e eeuw at vrijwel iedereen vol en vet. Pas sinds margarine veel goedkoper werd dan boter en dus als vervanger populair werd begon het aantal gevallen van aderverkalking op te lopen. Logisch, want het spul zat toen (en in veel gevallen nog!) boordevol onnatuurlijk transvet. Ancel Keys wees echter verzadigd vet aan als de boosdoener, zette alles op alles om die theorie aan de man te brengen. Hij won de suikerindustrie voor zijn idee, stelde met diens hulp John Yudkin kallt en wij zitten nog altijd met de gebakken peren.

Bedenk je de eerstvolgende keer dat je weer een kuipje plantaardig witsmeersel opent dat het lichaam gemiddeld genomen 75% van het cholesterol zelf produceert. Het reguleert die productie naar beneden wanneer we cholesterolrijk voedsel eten. Dus laat die plantesterolen voor wat ze zijn en eet gewoon echte boter. Lekker, en vol vitaminen (die zitten in het vet).
Reputatie 6
Badge +5
Vooropgesteld dat je cholesterol absoluut nodig hebt voor de opbouw van het zenuwstelsel en het lichaam gebruikt cholesterol ook als bouwstof voor lichaamscellen en hormonen.
Normaal gesproken maakt het lichaam precies genoeg cholesterol aan.
Onder allerlei omstandigheden kan dit uit balans raken.
Te veel en te weinig cholesterol is schadelijk.

Begin 20e eeuw at vrijwel iedereen vol en vet, als ze het überhaupt konden betalen, er was veel armoede onder de bevolking.

En als ze het konden betalen, dan werd het verbruikt door de hoge en lange lichamelijke arbeid en de koude huizen.
Velen die dit aten en niet veel verbranden hadden ook last van vervetting en kregen jonger een hart infarct.

Toen, begin 1900 was een 6 daagse werkweek van meer dan 12 uur niets bijzonders en er was net een wet aangenomen dat vrouwen en kinderen van 12 tot 15 jaar voortaan maximaal 11 uur per dag mochten werken en nachtdiensten en zondagsdiensten werden voor hen verboden.

De levensverwachting was begin 1900 44 jaar en is nu bijna 2 maal zo hoog, dus velen haalde de leeftijd niet om last te hebben van een te hoog cholesterol en andere welvaartziekten.
In die tijd werden mensen gewoonweg gemiddeld niet oud genoeg om de ziektes te krijgen die je nu ziet.
Reputatie 6
Badge +6
Dat zijn weer handige tips die ik hier lees.

Mede door het computertijdperk zitten veel mensen op hun werk de hele dag achter het beeldscherm of aan het bureau. Nadeel is dat je dan de nodige beweging tekort komt. Dan moet je na werktijd compenseren, maar niet iedereen heeft daar zin in. Resultaat is dat je dan met de jaren langzaam dichtgroeit en de kilootjes toenemen. Om dat er dan weer af te krijgen is extra moeilijk, het lukt misschien een keer, maar als je even stopt zit je zo weer aan de oude situatie,

Je zou dus vanaf dag 1 als je in zo'n zittende kantoorbaan zit standaard in je leefpatroon moeten inbouwen dat je echt elke dag aan die beweging doet. Bijvoorbeeld naar je werk fietsen, of elke dag aan sport doen. Een half uur lopen per dag is niet genoeg, een uur lopen is beter, dat is 10 km. En dan met die voedingsadviezen erbij die hierboven genoemd worden.
Badge
Bert schreef:


De levensverwachting was begin 1900 44 jaar en is nu bijna 2 maal zo hoog, dus velen haalde de leeftijd niet om last te hebben van een te hoog cholesterol en andere welvaartziekten.
In die tijd werden mensen gewoonweg gemiddeld niet oud genoeg om de ziektes te krijgen die je nu ziet.



Dit cijfer wordt altijd verkeerd geïnterpreteerd; je moet het eerst corrigeren voor babysterfte. Als je dat gedaan hebt pakt het getal veel hoger uit.
Reputatie 6
Badge +5
@J. Nagtzaam Dat heeft voor een deel wel invloed op de cijfers, maar laat onverlet dat het energiegebruik en verbranding van opgenomen energie veel hoger lag door een veel hogere en zwaardere arbeidsactiviteit en veel meer lopen dan wel fietsen.
Dat sluit weer aan bij de start van dit topic: afvallen door je verbranding te verhogen.

Reageer