Consumentenbond.nl

Afvallen door je verbranding te verhogen



Toon eerste bericht

42 reacties

Dat ook arbeid invloed heeft op de hoeveelheid vet die je mee torst, is een open deur.
Hopen op ‘de gouden tip’ is de hoop van de middeleeuwse alchemist op de formule om goud te maken. Geen dieet bleek op den duur werkzaam voor een blijvende normalisatie van het lichaamsgewicht.
Het ‘normaliseren’ van je voedingspatroon heeft dit effect wél ….. als je dit samen met je naasten doet, want aanpassing van je lifestyle is daartoe onontbeerlijk.
Normalisering van voedingspatroon komt neer op het gebruik van gezonde, evenwichtig samengestelde en vezelrijke voeding. Het betekent ook: niet meer elke dag feestvoeding, maar alleen als het feest is. Hiermee val je geleidelijk af tot een redelijk gewicht – zonder honger te hoeven lijden.
Hoe dat er uitziet, vind je in het flipboekje op de niet-commerciële webpagina http://www.ismijnkindwelgezond.nl/te-dik . Dit vergt wat aandacht en leestijd, maar is die moeite echt waard. Hoewel de website “Is mijn kind wel gezond.nl ” door een oud-kinderarts is opgesteld, dus over kinderen gaat en bedoeld is voor artsen en ouders, zijn deze aanbevelingen evenzeer geldig voor volwassenen.
Marchinus Hofkamp
Reputatie 6
Badge +5
@M. Hofkamp schreef: "Dat ook arbeid invloed heeft op de hoeveelheid vet die je mee torst, is een open deur."
Voor diegene die deze open deur open zien staan, is dit inderdaad zo.
Je moet er wel oog voor hebben en die deut kunnen zien.

Mooi nuttig boek, vergeet ook niet dat je heel lekker kunt eten met met wat aandacht voor kruiden en specerijen waardoor vet en suiker en zout minder nodig zijn voor een lekkere smaak.
Anders wordt ergens anders de lekkere smaak gehaald als aanvulling op basis voeding.
Het geheim zit in het evenwicht.☺
CBKarin schreef:

Als je wil afvallen kan dat op diverse manieren. Naast de talloze diëten die er bestaan is het ook mogelijk om af te vallen door je verbranding te beïnvloeden.

Wist je dat je energie op drie manieren gebruikt – en dus verbrandt? Energie gebruik je:

  • Voor de ruststofwisseling (basaalmetabolisme): om te ademhalen, je hart te laten kloppen, te denken en te slapen. Dit kost bij elkaar de meeste energie.
  • Voor de spijsvertering: om je eten en drinken te verteren. Ook dit kost energie, maar wel een stuk minder dan de ruststofwisseling.
  • Om te bewegen: je verbruikt ook calorieën door te bewegen. Hoe meer je beweegt hoe meer calorieën je verbrandt.
Je leest hier hoe je deze 3 vormen van verbranding tot op zekere hoogte kunt beïnvloeden en verhogen en op die manier af te vallen.

Wat is jouw gouden afval tip?



Mijn gouden tip is Intermittend Fasting. In vele vormen toepasbaar maar voor mij sinds 16 mei 2018 een nieuwe leefstijl waardoor ik blijvend mijn overgewicht kwijt ben en nog veel meer bereiken kan.
http://fitnesslifestyle.nl/5-intermittent-fasting-methodes-welke-past-bij-jou/
https://www.fit.nl/voeding/intermittent-fasting
http://www.fitnessinfographics.com/diets-intermittent-fasting-basics/
Reputatie 2
Badge +2
Lisa Boele schreef:


R. Duijnisveld schreef:


Lisa Boele schreef:

... zorgt voor een straffere huid wanneer je niet op oudere (mijn) leeftijd aan de botox of fillers wilt.

Bron?

Die bron ben ik zelf, in vergelijking met leeftijdsgenoten. Ik verlaat me nooit op een andere bron maar koester een warme belangstelling voor alles wat op gezondheidsgebied gepubliceerd wordt.


Ik kan dit volledig beamen. Ik doe het al jaren. En inmiddels heb ik mijn standaard kamertemperatuur daardoor ook al zo'n 5 graden kunnen verlagen, zij het wel met warme kleding. Heerlijk: kan ik ook in de winter zonder het koud te krijgen zonder extra kleding de tuin inlopen om mijn zelfgekweekte groente te halen.
Het enige dat bij mij werkt: verleidingen minimaliseren. Dus geen snoeppot op het werk, geen drop in de auto, en geen snacks of snoep in huis halen. één of twee keer per week boodschappen doen na het ontbijt zodat ik geen trek heb (want dan ken ik mezelf en ga ik toch weer zoetigheden of vette snacks inslaan) . Veel fruit en groente inslaan en bij lekkere trek mandarijntjes, appel, komkommer, wortel paprika of snoeptomaatjes eten.
Mijn tip volgt uit mijn eigen ervaring. Ik ben in 3 maanden tijd 13 kilo afgevallen. Gestaag en zonder afzien. Ik verdeelde mijn voeding en tussendoortjes door de dag heen over meer eetmomenten, in kleinere hoeveelheden per keer.

Ik heb gedurende die 13 weken om de paar uur iets gegeten dat tussen 150 en 200 kcal bevatte. Van 8 tot 20u. Warme maaltijd maximaal 400 kcal. Mijn daggemiddelden waren zodoende steeds rond 1.300-1.500 kcal.

Ik nam gewoon normale voeding. Ik wilde aan mezelf wel een eerlijk verhaal kunnen vertellen en zond daarom na ieder eetmoment een leeg mailtje aan mezelf met in het onderwerp het globale aantal calorieën. Kort en simpel.

Al in de eerste dagen werd ik er bewuster van dat sommige soorten voeding veel meer kcal bevatten dan andere. Daar paste ik mijn keuzes op aan: bijvoorbeeld niet steeds kaas op mijn brood maar vaker jam, magere vleeswaren o.i.d. Ik ontdekte ook dat het dunner uitsmeren van jam nog steeds een heerlijke boterham oplevert.

Na de eerste week wist ik uit mijn hoofd wat er in de voeding zat die ik op enig moment koos, dus calorieën uitzoeken (op de verpakking of online) hoefde ik niet meer, maar de maitjes met kcal per eetmoment bleef ik wel aan mezelf zenden. Ik nam beslist geen dieetproducten en heb steeds lekker gegeten.

Dit systeem was in het begin even een kwestie van experimenteren en mijn draai vinden. Binnen een week was ik eraan gewend. Mijn maag werd kleiner, mijn trek nam af en werd normaal - geen eetbuien en snaaimomenten meer.

Ik heb deze methode bedacht nadat ik had gelezen dat hiermee de bloedsuikerschommelingen afvlakken, waardoor je trek normaler wordt en eetbuien wegblijven.

Het heeft voor mij prima gewerkt en ik doe het in grote lijnen nog steeds, nu met een wat hoger kcal-gemiddelde per eetmoment zodat mijn gewicht nu gelijk blijft en eetbuien nog steeds geen kans krijgen.
Afvallen zonder uitgebreid honger te lijden?

Vermijd etenswaren waar je honger van krijgt!

Dit zijn:
1 suiker en zoetstoffen
2 smaakversterker, ook bekend onder de namen ve-tsin, E621, glutamaat. Smaakversterker is lastig te vermijden, omdat het ook van nature zit in allerlei voeding, zoals bouillon, jus, producten in blik en pot, champignons en tomaten.
Niet iedereen is er even gevoelig voor, sommigen merken er nauwelijks iets van - dat zijn de gelukkigen die 'alles' kunnen eten zonder dik te worden. Maar heb je altijd honger, let hier dan eens op!
Reputatie 7
Badge +7
J. Nagtzaam schreef:


P.H.L. Nouwens schreef:

Diëten werkt niet. Wel eten wat goed voor je is. Of, als je dan toch een richtlijn nodig hebt: kijk waar mensen slank zijn en wat die eten. Japan. Frankrijk. Italië (alhoewel die veel roken, dat dan weer niet doen).

Mis! Er is één dieet dat heel erg goed werkt: Periodiek Vasten - ook wel 'Intermittent Fasting', of als het minder gaat om caloriebeperking 'Time Restricted Eating'. Kies het ritme dat bij je past, bouw rustig op (!) en je zal zien dat binnen geen tijd de kilo's er af vliegen. En blijf je lichaam verrassen; de jongste onderzoeken hebben aangetoond dat je het best af en toe je schema loslaat, om het later weer op te pakken. En het allermooiste: je mag ook gewoon eens een dag 'zondigen', waardoor het een heel leefbaar voedingspatroon is.


Over intermittent fasting opende mijn collega @Ayinda CB onlangs nog een topic. Daar delen we ook het gratis artikel uit onze Gezondgids. Je leest het hier. 🙂
Bert schreef:

@M. Hofkamp schreef: "Dat ook arbeid invloed heeft op de hoeveelheid vet die je mee torst, is een open deur."
Voor diegene die deze open deur open zien staan, is dit inderdaad zo.
Je moet er wel oog voor hebben en die deut kunnen zien.

Mooi nuttig boek, vergeet ook niet dat je heel lekker kunt eten met met wat aandacht voor kruiden en specerijen waardoor vet en suiker en zout minder nodig zijn voor een lekkere smaak.
Anders wordt ergens anders de lekkere smaak gehaald als aanvulling op basis voeding.
Het geheim zit in het evenwicht.☺


Helemaal waar!👍
Jan schreef:

Dat zijn weer handige tips die ik hier lees.

Mede door het computertijdperk zitten veel mensen op hun werk de hele dag achter het beeldscherm of aan het bureau. Nadeel is dat je dan de nodige beweging tekort komt. Dan moet je na werktijd compenseren, maar niet iedereen heeft daar zin in. Resultaat is dat je dan met de jaren langzaam dichtgroeit en de kilootjes toenemen. Om dat er dan weer af te krijgen is extra moeilijk, het lukt misschien een keer, maar als je even stopt zit je zo weer aan de oude situatie,

Je zou dus vanaf dag 1 als je in zo'n zittende kantoorbaan zit standaard in je leefpatroon moeten inbouwen dat je echt elke dag aan die beweging doet. Bijvoorbeeld naar je werk fietsen, of elke dag aan sport doen. Een half uur lopen per dag is niet genoeg, een uur lopen is beter, dat is 10 km. En dan met die voedingsadviezen erbij die hierboven genoemd worden.


Wij hebben hier allemaal een bureau dat omhoog kan zodat we ook staand kunnen werken☺👍
Reputatie 6
Badge +5
Kan het bureau ook ver genoeg naar beneden om, voor de broodnodige afwisselende houding, liggend te kunnen werken?
Hoe meer verandering van houding hoe beter, toch?☺
Reputatie 6
Badge +6
@CBKarin Ik kom morgen bij jullie kijken of de bureau's ook omhoog staan en jullie staand werken! 😉

@Bert Heb je er naar toe gewerkt dat je morgen de 1000 reacties hebt gehaald? Nog eentje en dan ben je er!
Reputatie 7
Badge +7
Bert schreef:

Kan het bureau ook ver genoeg naar beneden om, voor de broodnodige afwisselende houding, liggend te kunnen werken?
Hoe meer verandering van houding hoe beter, toch?☺


Morgen even testen, @Bert? 😉
Reputatie 6
Badge +5
1000 ☺😂🤣
Badge +5
Wat een mooie lift!
Alleen je moet toch 5 seconden of misschien langer wachten tot de deuren opengaan.
Misschien trap lopen?
Hetzelfde geld voor roltrappen.
Je moet toevallig naar de winkel. 5 minuten fietsen?
Loop toch!

Elke woensdag eten wij friet, we lopen ernaar. 5+- min lopen en 5 terug. Soms is ongezond eten gezond.
Reputatie 6
Badge +5
@TijsZonderH Ik neem altijd de lift.

Er wordt constant geroepen dat we energie moeten besparen, dus dat doe ik dan ook, ik bespaar dan enorm op mijn eigen energie.
Reputatie 6
Badge +6
Ik heb gisteren 2 uur en 22 minuten gelopen en 11966 stappen gezet en 306 traptreden geklommen. Dat was 9,86 km en iets van 1100 kcal. M'n LG-mobiel jubelt helemaal, ik heb m'n jaarrecord van 2019 al gebroken, 1,63 keer meer dan het vorige (van 2019). Jeuj!

Reageer