Consumentenbond.nl

Afvallen met maaltijdvervangers, wat is jouw ervaring?

• 10 maart 2016
  • 10 reacties
  • 21138 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
De Consumentenbond is bezig met een onderzoek naar maaltijdvervangers, zoals shakes en repen die je eet ter vervanging van een of meerdere maaltijden en die bedoeld zijn om gewicht te verliezen. Denk aan merken als Modifast, Weight Care en Cambridge, of huismerkvarianten als Etos en Kruidvat.

Heb je wel eens dit soort maaltijdvervangende producten geprobeerd? Wat heb je geprobeerd, welke maaltijd(en) heb je vervangen en voor hoe lang heb je dit gedaan? En de belangrijkste vraag is natuurlijk: gaf dit het gewenste resultaat?

Wij zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen met maaltijdvervangers! Deel ze hier.

10 reacties

ik gebruik de maaltijdrepen van het Kruidvat en/of Trekpleister. De repen gebruik ik i.p.v. een lunch en geeft voldoening. En mocht ik savonds trek krijgen dan neem ik nog een reep alles beter dan snacken
Ik ben nu weer sinds 5 weken bezig met Cambridge. Dit bevalt mij en mijn man erg goed! Je hoeft hier niet bij na te denken. ' s Morgens een shake, ' s middags een reep en ' s avond een kop soep. Koelkast is leeg en je.hoeft geen boodschappen te doen...;-)

Je krijgt hier erg veel energie van omdat je ook in Ketose raakt. Verder val je snel af. Wij doen dit om de paar jaar even. Prijs valt erg mee omdat je voor de rest niks nodig hebt.

Een aanrader dus.
Ik heb er veel gebruikt, Modifast, weightcare, Herbalife, Atkins. Repen, shakes, dieetboxen, noem het maar op. Het werkt allemaal heel goed zolang je het blijft gebruiken. Ik val daarna langzaam terug in mijn oude eetpatroon en kom vervolgens weer aan.Wanneer je een paar kilo kwijt wilt omdat je in de loop van de tijd wat bent aangekomen is het een prima methode. Echter voor blijvend gewichtsverlies is het veranderen van eetgewoontes een must en ik denk dat je dat beter leert door je voedingspatroon aan te passen met gewone gezonde dingen. Waarom een reep of shake nemen die allerlei kleur, geur en smaakstoffen, zoetstoffen en weet ik wat allemaal nog meer en niet die 2 ouderwetse bruine boterhammen met mager (biologisch) beleg die net zoveel energie leveren? Of een beker yoghurt met muesli en fruit? En als avondeten vooral veel verschillende groentes, een beetje eiwitproduct en een beetje koolhydraten. Scheelt nog een boel geld ook!
ik lees dat ze teveel suiker bevatten volgens consumentenbond en ben niet verbaasd, en vind het stom dat zoveel maaltijdvervangers suiker bevatten, ik kan haast niets anders vinden als ik ernaar heb gezocht. waarom niet een broccoli shake bv. ipv. zoete troep ? daarom heb ik zelden 1 geprobeerd. Maar sinds ik vegan ben gaan eten ( sinds ongeveer 1,5 jaar) zijn deze vervangers al helemaal niet geschikt.
Reputatie 3
Badge +2

Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen! Je kunt hier meer lezen over het afvallen met shakes en maaltijdvervangers. Alle reacties en ervaringen over maaltijdvervangende producten zijn welkom!

ik gebruik supplementen en maaltijd vervangers van Benicural Supplements. Zijn hele goeie supplementen met een goede werking en vind als voordeel dat je persoonlijke begeleiding krijgt van consulentes zonder extra kosten. Heb al diverse kuren gehad maar aangezien de prijs, kwaliteit en de service tijdens het kuren kies ik voor benicural.
Ik heb weight care nooit als afvaller gezien. Het is een goed product om je koolhydraten in de pas te houden. Ik gebruik het als ontbijt. Voor af te vallen zou ik een broodmaaltijd moeten doen. Die krijg ik namelijk in de ochtend niet door mijn strot. Ik meng de poeder met optimel gele vla.

De chocolade uitvoering vind ik niet lekker de overigen wel. Ik gebruik dit product al vele vele jaren en doe 's ochtends voldoende energie op. Een goed start.

***Verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie***
Blijkbaar zijn niet alle leveranciers onderzocht, want met Proslank zit het wel goed. Daar zitten nauwelijks suikers in (soms 5 gr.= 1 suikerklontje) en deze producten bevatten gemiddeld genomen een behoorlijke hoeveelheid beloofde eiwitten. Als ik deze producten consequent (volgens advies) gebruik, val ik eindelijke af, maar het grootste voordeel is dat ik geen hongergevoel heb. Het assortiment is enorm groot en daarmee kan goed gevarieerd worden.

Zodra ik ook maar 1 product met echte suiker of veel koolhydraten zoals aardappelen eet, krijg ik weer dat zeurende honger gevoel waar ik niet vanaf kan komen zonder wéér iets te eten.

Wat echter nooit vermeld word bij kritieken over maaltijdvervangers is dat het verplicht is om héél veel groenten ernaast te eten. Wat is daar ongezond aan ??? het advies van het voedingscentrum is daarbij een lachertje ! (250 gram stop je in je holle kies !) Minimaal 300 gram groenten per dag zou beter op zijn plaats zijn.

Als baby worden we op de mili-liter en mili-gram geadviseerd met onze voeding, maar op latere leeftijd als je volwassen bent en de natuur weer op zijn retour gaat, vergeet men erbij te vermelden dat je dan ook je voeding moet aanpassen, minder bouwstoffen zoals koolhydraten en beter onderhoud met vitamines en mineralen.
Reputatie 3
Badge +2
Het klopt dat niet alle leveranciers van maaltijdvervangers zijn meegenomen in het onderzoek, daar zijn er simpelweg te veel van. Bij eet- of drinkwaren die worden aangeboden als gedeeltelijke vervanging van de dagelijkse voeding is het volgens de wet verplicht te vermelden dat andere eet- of drinkwaren een noodzakelijk onderdeel van het dieet vormen. Een specifieke eis aan de hoeveelheid groente die je naast deze producten zou moeten eten is niet wettelijk vastgelegd. Maar veel groente eten is natuurlijk prima.
Ik heb jullie verhaal over "maaltijdvervangers" en ik moet eerlijk zeggen dat het geen echte "maaltijdvervangers" zijn, maar simpelweg "dieetproducten". Ikzelf maak gebruik van een echte "maaltijdvervanger", en dan zie je een heel groot verschil in vergelijking met dieetproducten: Echte "maaltijdvervangers" gaan uit van een gemiddeld persoon die op gewicht wilt blijven en baseren hun maaltijden hier op, en gaan niet uit van iemand die wil afvallen door 1 of 2 maaltijden per dag te vervangen door een of andere vloeibare shake.

Ik gebruik zelf Joylent als een vorm van "dieetvoeding". Gebruik wel minder dan de aanbevolen hoeveelheid (150g per maaltijd, dus ongeveer 85%) maar als ik uitga van de aanbevolen hoeveelheid per maaltijd (172g) kom je op het volgende uit: 704Kcal, 88g koolhydraten, 10g vezels, 45g eiwit en 17g vet. Met 85% van de 704Kcal kom ik al gauw uit op een gemiddelde van 1800Kcal per dag (zoals voedingscentrum aanbeveelt). En dan heb ik geen enkele honger, kom ik vroeger mijn bed uit (voor ik begon moeite gehad om in de ochtend uit mijn bed te komen), eet ik geen afhaalmaaltijden meer en voel ik dat ik ook meer energie over heb om te gaan sporten (hiervoor minimaal een jaar niet meer aan sport gedaan). Heb een tijd geprobeerd om 120g aan te houden maar dat lukte niet (te groot hongergevoel). Gewichtsverlies gaat langzaam, voornamelijk omdat ik nog niet op mijn volle kracht sport (ben aan het trainen voor de marathon). Dieetshakes gebruiken levert in mijn geval alleen maar een zwaar hongergevoel op plus het helpt niet om een meer "gevarieerd" dieet op te bouwen (ik eet dan een pizza van 800-900Kcal in de avond om die 1000Kcal van de dag aan te vullen).

Om "dieetshakes" als "astronautenvoedsel" aan te duiden klopt dus helemaal niet. "Dieetshakes" zijn bedoeld als voedingssuplement, en zijn helemaal geen "astonautenvoedsel" zoals jullie beweren. Bij "maaltijdvervangers" moet je naast "astronautenvoeding" namelijk ook denken aan sondevoeding en babyvoeding, zaken die minutieus zijn afgewogen om de ideale portie te waarborgen. Vooral bij astronauten & militairen is goed eten heel belangrijk, zij hebben namelijk hun eten in speciale "porties" die zijn afgewogen en die porties bevatten alles wat nodig is om te overleven. Een MRE bijvoorbeeld is een heel mooie vorm van "astronautenvoedsel", 1 ratsoen bevat ongeveer 1200Kcal, en is dus helemaal niet vergelijkbaar met een dieetshake van 400Kcal.

Reageer