Consumentenbond.nl

ah sucralose zoetstof verpakking misleidend?

• Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Er vallen mij een paar dingen op aan deze potten zoetstof die Albert Heijn verkoopt waarvan ik mij afvraag of dit niet consumentenmisleiding is. Ten eerste dat het product 'sucralose zoetstof' wordt genoemd terwijl het volgens de ingredientenlijst maar 1% sucralose bevat en voor de rest uit maltodextrine bestaat. Ten tweede wordt het aangeprijsd als 'Net zo zoet als suiker maar minder calorieën', en staat er een 'gezonde keuze' vinkje op de verpakking. Maltodextrine levert echter zo lees ik op verschillende sites, zo'n, 380 kcal per 100g vergeleken met 406kcal voor kristalsuiker. Bijna net zoveel dus. Daarnaast lees ik dat het nog sneller de bloedsuikerspiegel doet stijgen dan suiker (door de glycemische waarde).

4 reacties

Bij nader inzien staat er het 'bewuste keuze' keuze vinkje op, niet 'gezonde keuze', en ik zie nu ook dat er geen producten met de vinkjes op de verpakking meer geproduceerd mogen worden.
Reputatie 6
Badge +5
Ik vind het "bewuste keuze" ook een vreemde titel.
Ik kies en eet alles bewust, wat ik lekker vindt en af en toe gezond.
Zoiets moet gewoon door niemand ooit gekocht worden: de enige remedie.
Reputatie 7
Sucralose is kunstmatig, het is bijna 600. X Sterker dan suiker. BIJ het productieproces schijnt chloor te worden gebruikt. Het is niet goed voor je darmen als je het dagelijks gebruikt en het kan met sommige medicijnen een wisselwerking hebben. Verder schijnt het nierstenen te kunnen veroorzaken.
De structuur van sucralose lijkt op die van DDT, ik zou het in ieder geval niet kopen, geen enkele zoetstof trouwens.

Reageer