Consumentenbond.nl

'Allergie informatie in restaurants mag duidelijker'

Reputatie 2
Badge +4

Sinds december 2014 zijn restaurants verplicht om allergeneninformatie van hun gerechten paraat te hebben. Restaurants hoeven deze allergeneninformatie niet op de menukaar weer te geven, maar ze moeten wel paraat hebben in welke gerechten deze 14 belangrijke allergenen (kunnen) zitten.

Nu doet het ene restaurant het beter op dit gebied dan het andere, qua informatieverstrekking. Wat is jouw ervaring met restaurants op dit gebied? Mensen met een notenallergie, kunnen die nu door deze verandering in de regelgeving beter/makkelijker uit eten? En hoe zie jij allergeneninformatie het liefst? Niet of juist wel op de menukaart, mondeling of digitaal op de website?

De stelling van de week is: 'Allergie informatie in restaurants mag duidelijker'

11 reacties

Badge
Regelmatig eet ik met familieleden met uiteenlopende voedselallergieËn (gluten / lactose / soja enz) in restaurants. Vooraf kun je op de site van Iens vinden of een restaurant op allergieËn is ingesteld. Gelukkig zijn er steeds meer restaurants waar dat het geval is. Eenmaal in het restaurant geeft de menukaart maar zelden helderheid. Dit in tegenstelling tot Engeland, waar je bij pubs (o.a. van Wetherspoon) wel vaak icoontjes bij de gerechten aantreft. De behulpzaamheid en de kennis van de restaurantmedewerkers is meestal buitengewoon goed. Vaak wordt bij de kok extra informatie ingewonnen. Onze ervaringen met de mondelinge informatie zijn positief.

Hoe ik de allergeneninformatie het liefst zie? Dat elk restaurant een bijlage bij de menukaart beschikbaar heeft, waarop de allergenen per gerecht (of onderdeel daarvan) vermeld staan. Ook dat ben ik in Engeland al bij sommige eetgelegenheden tegengekomen. Het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voordat we zover zijn
Als ik "uit eten ga" valt me op dat als ik allergeneninformatie vraag er meestal gezegd wordt : 'dat moet ik even in de keuken informeren'. En na afloop van het diner merk ik aan m'n lichamelijke reactie's dat niet alles haarfijn was verteld.

Ofwel..er is nog een wereld te verbeteren.!
Het is al een beetje te veel, overbodig. Men weet van te vooren als ze naar een bepaalde soort restaurant gaat uiteten dat er sommige allergenen in kunnen zitten - b.v. curries (pepers, noten), pannekoek (melk enz.) en ga maar door. Men weet ook uit ervaringen wat ze voor op moet passen. Als wij zo verder gaat, straks wordt er op elke stopcontact en etikette opgeplakt "kan gevaarlijke stroom veroorzaken, niet losmaken, geen vervangbare onderdelen binnen, gebruk uitsluitend EU-norm stekkers hierin." ... en op elke biro pen (gepakt in een grote karton doos voor de stickers) de aanwijzing "gemaakt van PVC, schrijfpunt kan scherp zijn, bevat kunstmatige kleurstoffen, inkt kan reuken - niet inademen, brandbaar, inleveren bij chemische afval." ... Je kunt hierom lachen maar als er zoveel waarschuwingen, aanwijzingen, notificaties, icoontjes, stickers en noem maar wat zijn, dan is er veel minder zelfverantwoordelijkheid gevraagd in het dagelijkse leven - en dan ook veel minder zelfverantwoordelijkheid geleerd door ons kinderen. Het is niet voor niets dat mensen achter het stuur vandaag denk wat minder over essentieel vekeersveiligheid en wat meer over wetjes, regels en snelheidskameras (en de overvloed van verkeersborden). Vroeger moeten wij denken voordat wij iets doet - staks hoeft dat niet meer, wij worden verteld hoe en wat wij moet en wat niet mag. Waarom? Maakt niets uit, het zit daar geschreven.
Badge
Natuurlijk blijft de eigen verantwoordelijkheid. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Als je kind een ei-allergie heeft en in een gerecht zit ei verwerkt, dan wil je dat toch wel graag weten lijkt me. Want zien kun je het niet en de bereidingswijze van de kok ken je niet.
Reputatie 2
Badge +3
Ik zou ook zeggen: eigen verantwoordelijkheid.

Mijn dochter heeft een stofwisselingsziekte waardoor ze maar heel weinig eiwitten mag eten. In een restaurant bepaal ik zelf wat ze wel en niet mag, omdat ik inmiddels weet wat eiwitrijk en -arm is. Ik zou hierbij nooit blind vertrouwen op de informatie van kok of bediening. Of ik moet een atiket kunnen zien.

En nou heeft mijn dochter niet eens vervelende reacties als ze een keer (teveel) eitwit binnenkrijgt. Bij allergieen is dat natuurlijk wel zo. Zou je met bijvoorbeeld een notenallergie de informatie van het restaurant blindelings vertrouwen?
Beetje kort-door-de-docht verhaal van de "EenGemiddelde"... U doet net alsof mensen die ergens een intolerantie of een allegie hebben ergens voor ook geen hersens hebben... nËt als al die andere domme mensen die gewaarschuwd zouden moeten worden voor stroom in een stopcontact etc.

Het is net even persoonlijker en ingrijpender dan Uw algemene plakkertjes verhaal.!
Er is door de overheid (of de instantie die dit regelt) EXPRESS geadviseerd dit niet perse in de menukaart te zetten. Aangezien soms ingredienten veranderen, de koks hun fantasie gebruiken etc. Ik snap de voors en tegens maar zo is het bij ons op bord gelegd. Daarnaast als medewerkers gevraagd worden weten zij ook direct wat niet mag, en waar in de bereiding rekening mee gehouden moet worden.

in de caferaria Waar ik werk is een lijst met alle producten en bijbehorende allergenen informatie, waar men ten alle tijde informatie uit kan halen. Gelukkig zie ik vooral positieve reacties hier, maar ik hoop dat mensen begrijpen hoe moeilijk het in een keuken soms kan zijn om aan de wensen van een gast te voldoen. Wil men glutenvrije patat, hardstikke top, en doen we met alle moeite voor u klaar maken, maar ons hele systeem moet op zijn kop. Een aparte frituur bijvoorbeeld is aangewend voor glutenvrij, mag voor niks anders gebruikt worden Daarnaast ,oeten ter plekke schone patat scheppen, bakken etc. worden aangewend om maar een voorbeeld te noemen 🙂
Badge
Geweldig dat er in uw catetaria op deze manier rekening wordt gehouden met mensen met een glutenallergie. Helemaal top!

Als er in de frituur al eerder croquetten zijn gebakken, dan zit er paneermeel in het vet. Mensen met een glutenallergie worden dan direct ziek. Jullie helpen ze om gezond te blijven.
Zelf heb ik sinds mijn 6e coeliakie, inmiddels ben ik 22. Vroeger was het verschrikkelijk om uit eten te gaan en nog steeds is het een activiteit waar ik niet graag aan deelneem. Ik was erg blij toen ik hoorde dat restaurants verplicht allergeneninformatie moeten verstrekken. Minder blij was ik toen ik merkte dat het ook oké was als ze de informatie mondeling mochten geven (dus niet per se op de menukaart aangeven). Dit laatste omdat ik heb gemerkt dat dat vaak niet werkt.

Mijn ervaringen met restaurant is erg verschillend. Sommige restaurant hebben het (steeds meer gelukkig) erg goed voor elkaar: de bediening weet direct aan te geven wat glutenvrij is en wat niet, (lekker) glutenvrij brood is aanwezig en je krijgt volledige maaltijden. Bij andere restaurant is het helaas nog erg triest: je krijgt halve maaltijden (soms enkel een stuk vlees en droge sla) en al het personeel (incl koks) weet eigenlijk niet wat glutenvrij is en wat niet. Dit laatste vind ik gênant: je runt een restaurant, dan hoor je je aan bepaalde regelgevingen te houden en te weten hoe je eigen eten in elkaar zit.

Laatst was ik in een restaurant in Groningen en de bediening moest tot vier keer toe naar mij toekomen om uit te zoeken wat ik kon eten. Het ging zelfs zo ver dat ik aan tafel zelf de ingrediëntenlijsten moest checken van het eten. Ik ben van mening dat als de bediening, en met name de koks, niet kunnen beoordelen of iets glutenvrij is of niet, dat dit erg afdoet aan de kwaliteit en geloofwaardigheid van je restaurant. Hiernaast is het ook een teken van onwetendheid. Ik verwacht namelijk dat het personeel van het restaurant de nodige opleiding heeft gehad om goed een restaurant te runnen. Naar zulke restaurant hoef ik niet terug. Kun je een restaurant runnen, zorg dan ook dat je op een professionele manier je klanten kunt ontvangen en bedienen. Je bereid je eten zelf in je eigen keuken: je weet toch wat je in je eigen eten stopt?

Bij een ander restaurant is mijn eten tot twee keer toe voor mijn neus weer weggepakt omdat het 'toch niet glutenvrij was'. Hier was ik ook erg verbaasd over. Er ging dus iets mis in de communicatie binnen het restaurant, maar ook dit vond ik niet professioneel en slecht. Nu heb ik het geluk dat ik geen reactie krijg, wanneer ik gluten eet maar anders was het erg fout gegaan in dit restaurant.

Hierboven is al genoemd dat je de bediening niet blindelings moet vertrouwen, maar ik ben van mening dat dat wel zou moeten kunnen. Zoals ik al noemde: zij verzorgen het eten en horen (exact) te weten wat ze serveren.

Al met al ben ik wel erg blij met alle verbeteringen die tot nu toe al hebben plaatsgevonden op het gebied van (kennis over) glutenvrij eten. Het aanbod van producten blijft ook groeien, wat ik (vanzelfsprekend) positief vindt.
Zelf heb ik sinds mijn 6e coeliakie, inmiddels ben ik 22. Vroeger was het verschrikkelijk om uit eten te gaan en nog steeds is het een activiteit waar ik niet graag aan deelneem. Ik was erg blij toen ik hoorde dat restaurants verplicht allergeneninformatie moeten verstrekken. Minder blij was ik toen ik merkte dat het ook oké was als ze de informatie mondeling mochten geven (dus niet per se op de menukaart aangeven). Dit laatste omdat ik heb gemerkt dat dat vaak niet werkt.

Mijn ervaringen met restaurant is erg verschillend. Sommige restaurant hebben het (steeds meer gelukkig) erg goed voor elkaar: de bediening weet direct aan te geven wat glutenvrij is en wat niet, (lekker) glutenvrij brood is aanwezig en je krijgt volledige maaltijden. Bij andere restaurant is het helaas nog erg triest: je krijgt halve maaltijden (soms enkel een stuk vlees en droge sla) en al het personeel (incl koks) weet eigenlijk niet wat glutenvrij is en wat niet. Dit laatste vind ik gênant: je runt een restaurant, dan hoor je je aan bepaalde regelgevingen te houden en te weten hoe je eigen eten in elkaar zit.

Laatst was ik in een restaurant in Groningen en de bediening moest tot vier keer toe naar mij toekomen om uit te zoeken wat ik kon eten. Het ging zelfs zo ver dat ik aan tafel zelf de ingrediëntenlijsten moest checken van het eten. Ik ben van mening dat als de bediening, en met name de koks, niet kunnen beoordelen of iets glutenvrij is of niet, dat dit erg afdoet aan de kwaliteit en geloofwaardigheid van je restaurant. Hiernaast is het ook een teken van onwetendheid. Ik verwacht namelijk dat het personeel van het restaurant de nodige opleiding heeft gehad om goed een restaurant te runnen. Naar zulke restaurant hoef ik niet terug. Kun je een restaurant runnen, zorg dan ook dat je op een professionele manier je klanten kunt ontvangen en bedienen. Je bereid je eten zelf in je eigen keuken: je weet toch wat je in je eigen eten stopt?

Bij een ander restaurant is mijn eten tot twee keer toe voor mijn neus weer weggepakt omdat het 'toch niet glutenvrij was'. Hier was ik ook erg verbaasd over. Er ging dus iets mis in de communicatie binnen het restaurant, maar ook dit vond ik niet professioneel en slecht. Nu heb ik het geluk dat ik geen reactie krijg, wanneer ik gluten eet maar anders was het erg fout gegaan in dit restaurant.

Hierboven is al genoemd dat je de bediening niet blindelings moet vertrouwen, maar ik ben van mening dat dat wel zou moeten kunnen. Zoals ik al noemde: zij verzorgen het eten en horen (exact) te weten wat ze serveren.

Al met al ben ik wel erg blij met alle verbeteringen die tot nu toe al hebben plaatsgevonden op het gebied van (kennis over) glutenvrij eten. Het aanbod van producten blijft ook groeien, wat ik (vanzelfsprekend) positief vindt.
Uit de reacties blijkt maar weer dat het nodig is en het nog lang niet overal duidelijk wordt vermeld. Informatie op een aparte kaart heeft mijn voorkeur omdat iemand die er geen rekening mee hoeft te houden, daar ook niet mee geconfronteerd hoeftte worden. Bovendien kan het dan duidelijker en uitgebreider want alleen op een icoontje op de menukaart zou ik niet vertrouwen.

Reageer