Consumentenbond.nl

Alternatieve Nespresso cups, welke vind je goed en welke valt tegen?

• 8 november 2017
  • 92 reacties
  • 157561 Bekeken

Toon eerste bericht

92 reacties

Tot voor kort voldeden de Jumbo-cups erg goed. Maar die hebben een andere fabrikant met andere cups. En nu is het werkelijk een drama. Twee volle afvalbakjes water voor 1 "goed" kopje koffie.
Helaas werkt bijna geen enkele alternatieve cup goed in mijn Krups Expert Milk. Heb eigenlijk wel spijt van mijn overgang naar Nespresso.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb geen Nespresso apparaat, koffiefilters kan ik altijd volop kopen in de supermarkt (dus nog volop mensen gebruiken het!), vacuum verpakte lekker gemalen koffie erin, gekookt water eroverheen, en ik heb koffie. Maar dit gaat over alternatieve Nespresso cups, dus praat ik niet over mijn filters die ik bij het gft afval doe waar ze compost van maken.

Hier in Trouw lees ik het verhaal over de problematiek van de recycling van de cups. Alle cups per jaar kunnen 12,5 keer de aardbol omcircelen (als je ze mutje aan mutje naast elkaar legt). Al die cups vormen een enorm recycle probleem. Ja Nespresso verstrekt (plastic) zakken en (gerecyclede polypropyleen) containers die je bij afhaalpunten kan inleveren. En verbazingwekkend, je kan ze dus ook gewoon naar een gratis antwoordnummer per post opsturen zoals hierboven staat. Jeuj! Maar Trouw schrijft ook dat Nespresso geen opgave kan doen over het verzamelen en recyclen van al hun cups, het is meer een marketingdingetje om de consument op het been te houden dat die cups blijft kopen. Echt niet alles komt dus terug bij de fabrikant. Het recycelen is echt niet opgelost, alleen imaginair.

Heel veel cups worden gemaakt van aluminium met papier en silliconen. Papier verteert vanzelf, en aluminium is mooi want dat smelt bij 600 graden, vormt bolletjes en kan dan met een ronddraaiende magneet uit de hete soep worden gehaald. Het is mooi omdat als je uit aluinaarde nieuw aluminium moet maken je wel elf keer zoveel energie nodig hebt.

Maar een heleboel van de alternatieve cups worden ook van plastic gemaakt, want ja, de smaak hè. Er zijn proeven gedaan met composteerbare cups, maar ja, weer die smaak, het slaat nog niet aan.

Als ik persé Nespresso koffie wil? Maak ik gewoon zelf met m'n koffiefilter, druppeltje citroen erin, of sinaasappel, of zelf gekweekte bosbessensap, gaat prima hoor. Maar ik vind gewone normale filterkoffie met gewone volle melk en drie zoetjes toch het lekkerste!
L'Or vind ik een prima alternatief voor de Nespressocupjes.
Interessant om dit allemaal te lezen. Wat ik echter mis, is het feit dat Nespresso aluminiumcups gerecycled kunnen worden en de andere gewoon bij het afval gaan. Zowel de plastic als Alu. Dat vind ik niet kunnen, in deze tijd.
Dus ... duurdere Nespresso cups.
Interessant om dit allemaal te lezen. Wat ik echter mis, is het feit dat Nespresso aluminiumcups gerecycled kunnen worden en de andere gewoon bij het afval gaan. Zowel de plastic als Alu. Dat vind ik niet kunnen, in deze tijd.
Dus ... duurdere Nespresso cups.

Zie mijn eerdere post, @Roosje25. Andere aluminium cups kunnen wel degelijk gerecycled worden via Terra
Cycle, Antwoordnummer 450, 3130VB Vlaardingen
Ik mis in het artikel nog de vergelijking tussen plastic en aluminium cups, recyclebaar of niet. Daarbij heb ik sinds mei verschillende merken cups (alu en plastic) bij elkaar in de recyclezak gedaan. Ik lees nu pas dat het niet door elkaar zou mogen, klopt dat?

Alternatief: koffiecups hervullen

Een goed alternatief vond ik dit filmpje: om je koffiecups te hervullen. Wel wat werk, maar wel goed voor 't milieu én goedkoop:
https://www.youtube.com/watch?v=efjFS73AC2I
(invoegen lukt niet)

@J van Litsenburg er staat * een beschrijving van koffiecups bij plastic afval of niet. Of het zo is dat de alu en plastic cups bij elkaar mogen in de zak, geen idee eigenlijk. Ik ga ervan uit dat ze daar bij Nespresso onderscheid in maken?

*Commerciele link verwijderd door beheerder

Drink je ook graag koffie uit een Nespresso-machine, maar vind je de originele Nespresso cups te duur? Dan zijn er heel wat alternatieven te koop, sommige de helft goedkoper dan een Nespresso cupje!
In dit overzicht staan alle bij ons bekende alternatieve cupjes op een rijtje. Aanvullingen en feedback zijn welkom!

Wat is jouw favoriete merk en waarom? Ooit problemen gehad met cups van een bepaald merk, zoals waterige koffie of lekkage aan de machine? Laat je reactie achter.

Ik mis de biologische cups van Peeze. Niet getest op smaak of kwaliteit? Duurzaamheid? 
webshop.peeze.nl

Gebruik al jaren Lidl cups met een aluminium afdekplaatje.

Sinds kort gebruikt Lidl  in plaats van aluminium iets wat op filterpapier lijkt.

Dat werkt niet: het filter raakt verstopt waardoor de waterdoorvoer halverwege 

het kopje totaal stopt!

Niet iedere verandering is een verbetering!

Raar dat de cups van Lidle niet meegenomen zijn in deze test. De goedkoopste cups (van de Dirk) in deze test blijven vast zitten in het apparaat en smaken ook nog eens vies. De Espresso van de lidle is weliswaar 2 cent duurder dan de goedkoopste( €0.10) uit de test maar zijn goed van smaak, en werken perfect. De lekkerste van Nespresso/Starbucks zijn natuurlijk veel te duur € 0.38.

Badge +8

Raar dat de cups van Lidle niet meegenomen zijn in deze test. 

Hi ​​​@aad kriek, we hebben de cups van de Lidl wel degelijk meegenomen in de prijspeiling. Je ziet ze in het overzicht op de 4e plaats onder de naam Bellarom. :slight_smile:

Mijn vorige Nespresso Magimix lekte. Volgens Nespresso klantenservice kan dat komen door het gebruik van andere cups dan die van Nespresso. DE en Lidl melden dat de cups geschikt zijn voor Nespresso apparaten. Nespresso meldtofficieel niet (meer) dat andere merken cups problemen kunnen veroorzaken. Ik heb een nieuwe Magimix aangeschaft en gebruik Nespresso en DE door elkaar. Ik vraag me af waarom de fabrikant zo mistig doet over wat er absoluut wel of niet gebruikt kan worden in dit apparaat.

Wij hebben meerdere cups geprobeerd, maar toch kom ik altijd terug op de originele Nespresso cups van aluminium. 

De cups van Lidl en van Grand Maestro Italiano, beide plastic, blijven hangen na het koffiezetten. De smaak van de Lidl koffie is best lekker, maar van Grand Maestro is gewoon té slap.

De cups van L'OR gaan goed samen met de machine en smaken goed, maar toch de verschillende smaken van Nespresso spreken ons erg aan, plus dat ze netjes gerecycled worden. 

De originele cups van Nespresso gaan goed in het apparaat en al hun koffie is goed van smaak. Omdat wij onze koffie met gekookte melk met schuim drinken, moet de koffie zelf wel een beetje sterk zijn.

Voor ons naast koffie uit koffiebonen in ons andere apparaat, alleen nog maar origineel, mede omdat nespresso het recyclen makkelijk maakt, door een zak, op verzoek, te leveren met daarop een verzendetikette. Dus je hoeft de gebruikte cups enkel naar de post te brengen. 

Ik mis in het artikel nog de vergelijking tussen plastic en aluminium cups, recyclebaar of niet. Daarbij heb ik sinds mei verschillende merken cups (alu en plastic) bij elkaar in de recyclezak gedaan. Ik lees nu pas dat het niet door elkaar zou mogen, klopt dat?

Nespresso wil uiteraard alleen hun eigen aluminium cups recyclen. Dat lijkt mij logisch. Daar doe je dan geen plastic tussen, want dat klopt niet in hun recycle proces.

Na 4 maanden gebruik van mijn Krups Nespresso, gaf het apparaat de geest 

Na de voorraad cups van Nespresso gebruikt te hebben ben ik overgegaan op Bellarom van Lidl.

Een koffiecup apparaat kan kennelijk niet omgaan met dit soort cups, want deze veroorzaakte e.e.a. en je loopt ook nog het risico dat dit niet onder de garantie van Krups valt.

Inmiddels het oude apparaat en mijn voorraad  van de Lidl naar de stort gebracht, een nieuwe machine bestelt, Starbucks cups gekocht en morgen even langs Dirk voor de aanbieding L’OR koffiecups en de 100 cups die ik bij het apparaat krijg dan kan ik voorlopig vooruit want de koffie smaakt mij best. (ps het Bellarom koffieapparaat kon ook niet tegen de cups van de Lidl)

Wij hebben de Krups Nespresso Expert Milk XN 6018. (gekocht mei 2019)Omdat ik de originele Nespresso cups toch wel erg duur vindt en met het thuiswerken best veel koffie drink wil ik kijken of er mensen zijn die ervaring hebben met alternatieve (liefst aluminium) cups. Ons vorige Nespresso apparaat gaf er na een tijdje alternatieve cups (DE en L’Or) te hebben gebruikt de brui aan, de cups werden niet meer geperforeerd. Ik hoor graag jullie tips. Ps ik hou van pittige sterke koffie

Badge +8

Hi @Jacoweert! Welkom op de Community! Omdat er al een handig topic over alternatieve Nespresso cups bestaat, heb ik je reactie hiernaartoe verplaatst. Hier vind je ook tips van andere Communityleden! :relaxed:

Reageer