Consumentenbond.nl

Alternatieve Nespresso cups, welke vind je goed en welke valt tegen?

• 8 november 2017
  • 65 reacties
  • 113324 Bekeken

Reputatie 2
Drink je ook graag koffie uit een Nespresso-machine, maar vind je de originele Nespresso cups te duur? Dan zijn er heel wat alternatieven te koop, sommige de helft goedkoper dan een Nespresso cupje!
In dit overzicht staan alle bij ons bekende alternatieve cupjes op een rijtje. Aanvullingen en feedback zijn welkom!

Wat is jouw favoriete merk en waarom? Ooit problemen gehad met cups van een bepaald merk, zoals waterige koffie of lekkage aan de machine? Laat je reactie achter.

65 reacties

Alternatief: koffiecups hervullen

Een goed alternatief vond ik dit filmpje: om je koffiecups te hervullen. Wel wat werk, maar wel goed voor 't milieu én goedkoop:
https://www.youtube.com/watch?v=efjFS73AC2I
(invoegen lukt niet)

@J van Litsenburg er staat hier een beschrijving van koffiecups bij plastic afval of niet. Of het zo is dat de alu en plastic cups bij elkaar mogen in de zak, geen idee eigenlijk. Ik ga ervan uit dat ze daar bij Nespresso onderscheid in maken?
Ik mis in het artikel nog de vergelijking tussen plastic en aluminium cups, recyclebaar of niet. Daarbij heb ik sinds mei verschillende merken cups (alu en plastic) bij elkaar in de recyclezak gedaan. Ik lees nu pas dat het niet door elkaar zou mogen, klopt dat?
Interessant om dit allemaal te lezen. Wat ik echter mis, is het feit dat Nespresso aluminiumcups gerecycled kunnen worden en de andere gewoon bij het afval gaan. Zowel de plastic als Alu. Dat vind ik niet kunnen, in deze tijd.
Dus ... duurdere Nespresso cups.

Zie mijn eerdere post, @Roosje25. Andere aluminium cups kunnen wel degelijk gerecycled worden via Terra
Cycle, Antwoordnummer 450, 3130VB Vlaardingen
Interessant om dit allemaal te lezen. Wat ik echter mis, is het feit dat Nespresso aluminiumcups gerecycled kunnen worden en de andere gewoon bij het afval gaan. Zowel de plastic als Alu. Dat vind ik niet kunnen, in deze tijd.
Dus ... duurdere Nespresso cups.
L'Or vind ik een prima alternatief voor de Nespressocupjes.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb geen Nespresso apparaat, koffiefilters kan ik altijd volop kopen in de supermarkt (dus nog volop mensen gebruiken het!), vacuum verpakte lekker gemalen koffie erin, gekookt water eroverheen, en ik heb koffie. Maar dit gaat over alternatieve Nespresso cups, dus praat ik niet over mijn filters die ik bij het gft afval doe waar ze compost van maken.

Hier in Trouw lees ik het verhaal over de problematiek van de recycling van de cups. Alle cups per jaar kunnen 12,5 keer de aardbol omcircelen (als je ze mutje aan mutje naast elkaar legt). Al die cups vormen een enorm recycle probleem. Ja Nespresso verstrekt (plastic) zakken en (gerecyclede polypropyleen) containers die je bij afhaalpunten kan inleveren. En verbazingwekkend, je kan ze dus ook gewoon naar een gratis antwoordnummer per post opsturen zoals hierboven staat. Jeuj! Maar Trouw schrijft ook dat Nespresso geen opgave kan doen over het verzamelen en recyclen van al hun cups, het is meer een marketingdingetje om de consument op het been te houden dat die cups blijft kopen. Echt niet alles komt dus terug bij de fabrikant. Het recycelen is echt niet opgelost, alleen imaginair.

Heel veel cups worden gemaakt van aluminium met papier en silliconen. Papier verteert vanzelf, en aluminium is mooi want dat smelt bij 600 graden, vormt bolletjes en kan dan met een ronddraaiende magneet uit de hete soep worden gehaald. Het is mooi omdat als je uit aluinaarde nieuw aluminium moet maken je wel elf keer zoveel energie nodig hebt.

Maar een heleboel van de alternatieve cups worden ook van plastic gemaakt, want ja, de smaak hè. Er zijn proeven gedaan met composteerbare cups, maar ja, weer die smaak, het slaat nog niet aan.

Als ik persé Nespresso koffie wil? Maak ik gewoon zelf met m'n koffiefilter, druppeltje citroen erin, of sinaasappel, of zelf gekweekte bosbessensap, gaat prima hoor. Maar ik vind gewone normale filterkoffie met gewone volle melk en drie zoetjes toch het lekkerste!
Tot voor kort voldeden de Jumbo-cups erg goed. Maar die hebben een andere fabrikant met andere cups. En nu is het werkelijk een drama. Twee volle afvalbakjes water voor 1 "goed" kopje koffie.
Helaas werkt bijna geen enkele alternatieve cup goed in mijn Krups Expert Milk. Heb eigenlijk wel spijt van mijn overgang naar Nespresso.
Tot volle tevredenheid drinken we de DE intense Lungo en Espresso, maar voelde ik me schuldig over het feit dat ik de gebruikte cups weg moest gooien. Ik voelde me bijna genoodzaakt om daarom terug te gaan naar de dure Nespresso cups, maar besloot eerst op de DE website te kijken of de cups misschien toch gerecycled konden worden.
Vreemd genoeg staat er niets over op de site, alleen via de FAQ's waar staat wanneer je er vragen over hebt dat je naar DE moet bellen. Aldus gedaan en wat blijkt: ze zijn gewoon te recyclen!

Per 200 stuks verpakt in lekvrije plastic zak, in een doos naar:
Terras cycle
Antwoordnummer 450
3130 VB Vlaardingen.

Misschien kan de consumentenbond er bij DE op aandringen om dit voortaan op de verpakking of elk geval duidelijk op de website te vermelden?
Nu heb ik helaas al honderden cups bij het gewone afval gedumpt en ik ben vast niet de enige....☹️
Heeft iemand ervaring met hervulbare capsules voor Nespresso? Is Waycap een goede optie? Hebben jullie andere merken hervulbare capsules geprobeerd? Ik hoor het graag!!
Ja, u leest t goed: NEP-spresso, want hoe handig en drinkbaar de koffie ook is, ‘t is kwalitatief nog altijd geen espressokoffie, zoals in Italia.....

Dan zou ik toch eens echte Nespresso proberen want daar komt uitstekend espresso uit.
Het valt me op de cups van alle merken het goed in mijn Nespresso apparaat deden, maar sinds ik DE cups gebruik, lekken alle cups nu water. Zijn die DE cups soms groter en hebben zij het voor die andere cups verpest?
Vraag me af of iemand daar een oplossing voor gevonden heeft.
Wat goed dat Jumbo zijn reclame waar maakt op dit gebied: het levert met 0,12 ct goedkoopste alternatief voor dure Nepspressocupjes. Ja, u leest t goed: NEP-spresso, want hoe handig en drinkbaar de koffie ook is, ‘t is kwalitatief nog altijd geen espressokoffie, zoals in Italia.....

....Maar wel een handig en snel alternatief. Ik drink t al jaren naar volle tevredenheid met Jumbocupjes, want wij doen niet aan sponsoring van het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld.
Drink je ook graag koffie uit een Nespresso-machine, maar vind je de originele Nespresso cups te duur? Dan zijn er heel wat alternatieven te koop, sommige de helft goedkoper dan een Nespresso cupje!
In dit overzicht staan alle bij ons bekende alternatieve cupjes op een rijtje. Aanvullingen en feedback zijn welkom!

Wat is jouw favoriete merk en waarom? Ooit problemen gehad met cups van een bepaald merk, zoals waterige koffie of lekkage aan de machine? Laat je reactie achter.
Wij gebruiken de decaf van nespresso. En verder vaak de cupjes nr7 van de Hema.
Met de Outpresso draag je bij aan de recycling. Door de koffie uit de gebruikte capsules te halen verstuur je allen het aluminium retour.
www.koffievoordeel.nl biedt ook composteerbare cups.
Maar, tot op heden (kan er niets aan doen) blijft Nespresso het lekkerst.
Anna Joanna

De AH eigen merk plastic cups hebben 2,5 minuut tijd nodig om koffie te zetten ! De machine stopt soms zelfs. Ik heb mijn voorraad teruggebracht naar de winkel. De aluminium cups van Douwe Egberts en L'OR bevallen prima in gebruik en prijs.
Ook L'Or biedt recycling op zijn site aan ook als je in de winkel hebt gekocht.
Je kunt een etiket bestellen en minimaal 200 capsules gratis in eigen verpakking (doos en plastic zak) versturen. Alleen lukt het mij niet om dit etiket met het juiste adres toegestuurd te krijgen.
Iemand die dat wel weet ?
Badge
Nadat ik een Nespresso apparaat had gekocht, kreeg ik een Nespresso kennismakingspakket cadeau. Deze cups variëren in prijs van €0,38x €0,42. Lekkere smaken leren kennen. Daarna zag ik een advertentie van Koffievoordeel.nl, zeer breed assortiment voor allerlei manieren om een kopje koffie te bereiden. Vlotte levering, de volgende werkdag, gratis bezorging zonder minimumbedrag. Korting loopt op bij grotere hoeveelheden, niet tevreden, dan geld terug. Bij iedere koffie de beschrijving van boon tot koffie bij u thuis, oorsprong, smaakomschrijving en houdbaarheidsdatum. Ook fairtrade en biologische koffie. Of kies een ‘keuzepakket’, met L’Or, GR.M.Italiano, ECO-Cafe enz. Heel veel keus, het betere segment maar dan voor de gewone beurs. Mijn favorieten: ‘Grand Maestro Italiano’, Original, 100% Arabica, 50 cups v.a. €9,95. Deze vind ik het lekkerst, vooral voor een ‘gewoon’ bakje. Van hetzelfde merk is ‘Celeste’, iets donkerder gebrand en pittiger, lekker voor capuccino enz.
Iets goedkoper zijn de Altezza cupjes. Ook iets pittiger dan mijn eerst genoemde favoriet.
Wij gebruiken al enige tijd de Nespresso cups van de Jumbo.
Ook onze schoondochter uit Italië neemt ze altijd mee.
Zeer goede prijs/kwaliteit.
Wij gebruiken sterkt 8 Forte.
Ook cups van Lidl geprobeerd, maar toch die van de Jumbo.
Reputatie 1
Badge
Over smaak valt niet te twisten. maar vanaf het moment dat de nespresso cupjes"patent was vervallen ben ik gaan zoeken naar goedkopere alternatieven. En vond toen na vele pogingen de groen cups van Hoogvliet eindelijk gelijkwaardig aan die van de nespresso. Maar vind nu de cups van Barzini goed genoeg, die ik bij de Dirk haal. Nu moet ik erbij zeggen dat ik altijd koffie met een melkvariant drink en de bij mij de koffie smaak voldoende is. Mijn zoon daarin tegen heeft een expresso apparaat en drink koffie pur. En hij vind alle Nespresso cupjes koffie niet goed genoeg. Ik denk dat het heel afhankelijk is van hoe je de koffie drinkt.
Wij hebben een "bereisde" nespresso, vanwege de omvang past die prima in een tas. De cupjes zijn makkelijk mee te nemen en geen gedoe met losse koffie. Wij kopen vaak DE en dan vooral met aanbieding. De prijs is dan ongeveer 13 tot 15 cent p/c. Lekkere stevige koffie. De Nespresso cups zijn voor ons te prijzig. We gaan zeker ook die van ALDI en LIDL proberen na de goede ervaringen die ik net las.
Ik heb de Nespresso en gebruik de cupjes van de lidl sterkte 12...echt lekker..
Reputatie 5
Badge +7
Hoera, we hebben een nieuwe prijspeiling voor de huismerk koffiecupjes voor je! Vergeleken met zo'n twee jaar geleden zijn de alternatieven flink in prijs gedaald. Je koopt nu al een huismerkcupje voor 11 cent. Bekijk het gratis artikel met prijspeiling uit de nieuwste Consumentengids! Welk merk cupje koop jij?
Reputatie 6
Badge +6
Hoi @A. Rademacher-Schorer,

Van harte welkom op het forum en bedankt voor het delen van jouw ervaring! 💪🏻👍🏻
Veel alternatieve cups werden niet geperforeerd in t nespresso-apparaat. Met als gevolg waterige koffie (geen koffie dus eigenlijk). Las deze opmerking al eerder. Voorprikken helpt, maar is ook weer zo’n gedoe. De cups van cafe royal werken wél goed, en zijn erg lekker.
Ik gebruik al jaren de Nespresso machine. Eerst alleen met de originele cupjes, maar vanwege de hoge prijs toch allerlei alternatieve cupjes geprobeerd. Vaak was de koffie niet naar mijn zin, of de cupjes deden het niet goed. Daardoor toch steeds weer terug naar de originele cupjes.
Tot ik een goed half jaar geleden de cupjes van Caffè Bonini tegen kwam (het goedkoopst bij www.cupsofcoffee.eu), heerlijke koffie voor een prima prijs (25 cent per cupje). En geen problemen met de cupjes gehad.

Reageer