Consumentenbond.nl

Bamboe bekers - schadelijke stoffen

• 29 september 2019
  • 10 reacties
  • 788 Bekeken

Een paar jaar geleden heeft Albert Heijn bamboe bekers verkocht die ik al sinds die tijd gebruik. Zitten daar ook de schadelijke stoffen in?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Ga er maar van uit van wel.
Let op de info op de website.

Reputatie 6
Badge +5
En over die 2e stof Formaldehyde.
Daar heb ik nog herinneringen aan.
Dat zat bijna in iedere spaanplaat eind 70's begin 80's
Een sterke geur die na tientallen jaren nog niet weg is uit het hout.
We hadden toen een school noodgebouw dat daarvan gebouwd was.
Na een uur was je super stoned en na 2 uur viel je in slaap.
Klinkt niet goed. Dit vond ik over melamine op internet:
In 2011 is door de Europese Commissie Verordening 284/2011 vastgesteld met regels voor de invoer van keukengerei van melaminekunststof.

Ik hoop dat bekers die AH verkoopt en/of verkocht heeft aan de regelgeving voldoen. Maar voor de zekerheid gooi ik ze weg. Weg duurzaamheid (dat was de slogan van AH bij de verkoop van de mokken die ik heb). Dank je wel voor je reacties.
Reputatie 7
Melamine is geen bamboe.
waarom weggooien. Zet er een plantje in.
Ook een leuk idee. Maar houden die dan wel van melamine en formaldehyde?
Ik vind intussen steeds meer informatie over bamboe servies. En ik word er niet vrolijk van.
Zie ook https://blog.greenjump.nl/post/2019/03/22/Bamboe-servies-ecologisch-milieuvriendelijk-en-veilig.aspx
Reputatie 7
Formaldehyde zit in ontelbare dingen.
Reputatie 7
Badge +7
Bamboe heeft al vele jaren iets magisch en wordt als medicijn gebruikt tegen vele kwalen.
Vanuit het Oosten komt het traditioneel gebruik van bamboe. In India wordt er een zalf gemaakt die cirrhose en tumoren in de lever, milt en maag kan doen verdwijnen. Traditioneel wordt bamboe in India en Bengalen gebruikt om gewrichtsklachten en rugpijn te behandelen. Daarnaast werd het in deze Aziatische landen aangewend tegen astma, hoest en als afrodisiac.
Het gebruik van bamboe tegen rugproblemen komt volgens de Signatuurleer doordat de plant zeer lijkt op een ruggegraat. De plant is soepel en flexibel en het is volgens kenners van de signatuurleer geen verwondering dat hij goed is voor de rug.
En zo tracht ieder bamboe tot iets belangrijks voorde gezondheid te maken. Vaak pure misleiding, maar onder de mom als er bamboe in zit is het goed. Nog afgezien van de gevaarlijke stoffen allemaal verkooppraatjes. Alleen nog geen klachten gehoord van Pandaberen. Groeten Leo.
Reputatie 3
Badge +5
@E.L Riedel aangezien het onderzoek uit Duitsland komt, denk ik niet dat ze de bamboebekers van de Albert Heijn hebben meegenomen. Of deze bekers ook schadelijke stoffen bevatten is dus onduidelijk. Op de website van test.de vind je meer info over de test.

Voor anderen die ons artikel nog niet gelezen hebben: in dit artikel staan de vier bekers die ook in Nederland verkocht worden en die schadelijke stoffen bevatten.
Reputatie 6
Badge +5
Of deze bekers ook schadelijke stoffen bevatten is dus onduidelijk.

Voor wie niet zo goed in Duits is, een samenvatting.

De bekers zijn allemaal gemaakt van gemalen bamboe poeder.
Ze wekken de indruk dat het een puur natuurproduct is.
Maar alleen poeder is nog geen beker.
Om een beker te worden heb je een lijm nodig.
Als ze zorgvuldig gemaakt zijn, zijn ze tot 70 graden Celsius binnen de veiligheids-norm.
Echter 50% van de merken is niet zorgvuldig gemaakt.

Het advies is, om bamboe bekers niet te gebruiken of te kopen.
Reputatie 7
Badge +7
Het advies is duidelijk
Bamboe zal op zich een goed gebruikte stof (kunnen) zijn. Maar er ligt ook iets wazigs overheen. De zgn. medicinale kant heb ik al genoemd. Maar er zijn ook andere voorbeelden:
  • Bamboe is zeer rijk aan silicium of kiezelzuur. Silicium heeft remineraliserende eigenschappen. Dat is gunstig voor sterke botten en voor gezond en soepel kraakbeen
  • Bamboe is geweldig: steunkousen gemaakt van Bamboe zijn zijdezacht en daarom zeer geschikt voor mensen met een gevoelige huid. Daarnaast is bamboe antibacterieel, hypoallergeen en het houdt je voeten in de zomer langer fris en in de winter langer warm.
  • Prachtige, zachte kniekousen die zeer mooi zijn voor paardrijden of casual gebruik. Deze ademende kniekousen van bamboe materiaal zijn perfect voor paardrijden
  • Met bamboe, een van de milieuvriendelijkste vezels. De comfortsokken voor diabetici kunnen klachten aan de voeten en benen verminderen
  • Bamboe dekbedden zijn goed vocht- en warmte regulerend.
En nog veel meer, dus pas ik uit voorzorg altijd op als bij een product Bamboe komt kijken. Behalve dan voor de Schutting en de Pandaberen. Groeten Leo.

Reageer