Consumentenbond.nl

Bedorven vlees, nee toch?

• 1 maart 2015
  • 2 reacties
  • 144 Bekeken

Het is dus niet zo dat producten in de winkel, voorzien van allerlei informatiestickers, veilig en betrouwbaar zijn.

Ik schrik van de bevindingen van de slavinken test uit de Consumentengids van maart 2015 en begrijp eigenlijk niet dat fabrikanten hiermee wegkomen. "Hun producten voldoen aan de wet" maar zijn wel bedorven! De wet is niet concreet over bederf.

Wat kan de Consumentenbond daar aan doen?

Kunnen wij als consumenten bijdragen om dit ergens hoger op de agenda te krijgen van de wetgevende instantie? Dit moet toch niet voor kunnen komen in 2015 😠

2 reacties

Reputatie 2
Badge +4

Het is dus niet zo dat producten in de winkel, voorzien van allerlei informatiestickers, veilig en betrouwbaar zijn.

Ik schrik van de bevindingen van de slavinken test uit de Consumentengids van maart 2015 en begrijp eigenlijk niet dat fabrikanten hiermee wegkomen. "Hun producten voldoen aan de wet" maar zijn wel bedorven! De wet is niet concreet over bederf.

Wat kan de Consumentenbond daar aan doen?

Kunnen wij als consumenten bijdragen om dit ergens hoger op de agenda te krijgen van de wetgevende instantie? Dit moet toch niet voor kunnen komen in 2015 😠

Bij de slavinkentest bleek dat er inderdaad veel te veel bacterien werden aangetroffen in veel gevallen. Dit kan duiden op fouten bij de productie, maar ook bij het transport (koeling te warm, te lang buiten de koeling, etc.) De transporteurs, supermarkten en producenten moeten hier allemaal hun verantwoordelijkheid nemen, en door middel van microbiologische tests verifieren of dit allemaal wel goed gaat.

De NVWA moet controleren of deze bedrijven zich goed aan de regels houden en hygiËnisch werken. Helaas hebben die flink moeten bezuinigen en is de handhaving onder druk komen te staan. Onze aanhoudende protesten daartegen mochten niet baten: verschillende kabinetten hebben bezuinigd op het toezicht.

Gelukkig is daar nu een kentering in gekomen. Voedselveiligheid staat weer hoger op de politieke agenda. Helaas waren daar een paar flinke voedselschandalen voor nodig. De discussie over de verantwoordelijkheid van de supermarkten loopt nog, en Tweede Kamerlid Sjoera Dikkers heeft Kamervragen gesteld (in samenspraak met ons) aan Minister Schippers, n.a.v. de slavinkentest. Wij houden de vinger aan de pols, en zullen dit soort testen blijven doen, om de voedselveiligheid te blijven verbeteren. Daarnaast voeren we actie voor openbaarmaking van de controleresulataten van de NVWA (zie bijv. www.consumentebond.nl/kijkjeindekeuken)

Consumenten zelf kunnen wat de producten in de supermarkt betreft, helaas weinig doen. Behalve wanneer zij merken dat vleesproducten niet meer vers zijn. Dan kunnen ze met het product terug naar de winkel die normaal gesproken vrijwel altijd bereid zijn het geld terug te geven. Ook kunnen consumenten in de supermarkt kijken of de koeling koud genoeg staat (als het goed is zit er zichtbaar een thermometer in).
Als ik de test lees dan valt mij vooral op dat de producten blijkbaar op de uiterstehoudbaarheid getest zijn. Ik weet niet hou anderen daarin staan maar ik koop echt geen vleesproducten tegen de houdbaatheid, 35% korting of niet ik hoef het niet en dat geldt inhet kwadraat voor zo'n samengesteld product als een slavink. Ik ben van mening dat de kern van de oplossing zit in het terugbrengen van de houdbaarheidstermijn begin daar nou eens ÉÉn of twee dagen af te halen. Het zal de prijs natuurlijk wel verhogen maar alles liever dan bedorven vlees.

Reageer