Consumentenbond.nl

Besparen op je boodschappen doe je zo!

• 23 oktober 2017
  • 34 reacties
  • 5996 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
“Zo veel mogelijk besparen op je boodschappen? Ga voor de aanbiedingen naar de Albert Heijn en koop de rest bij een goedkopere supermarkt.” Dat is de conclusie uit onze prijspeiling supermarktaanbiedingen (gratis artikel). We hebben 8 weken lang de aanbiedingen van diverse supermarkten vergeleken. AH heeft verreweg de meeste artikelen in de aanbieding, ook zijn de kortingen bij AH het hoogst. Bekijk in de tabel hoe jouw supermarkt het doet.

*Poll resultaten zichtbaar na stemmen*

Waar doe jij je boodschappen?

34 reacties

Bedankt voor de tip. Ik ging altijd eerst naar de Lidl en wat daar niet te koop was kocht ik bij de AH of Jumbo. Helaas loop ik bij de Lidl toch ook vaak tegen een vaak matige kwaliteit / versheidsgraad aan van met name groente en fruit. De laatste paar keer was het weer beter dan een aantal maanden geleden. Maar Lidl heeft wel heel veel goede artikelen die ook nog eens gunstig zijn geprijsd. Toch is het assortiment zuivel te beperkt. Maar een basispakket levensmiddelen zijn daar vaak wel voordelig geprijsd. Daarnaast koop ik af en toe online bij de Jumbo om een aantal producten in te slaan die bij AH en Lidl niet in het assortiment zitten. Dat gaat dan vaak in wat grotere hoeveelheden om geen bezorgkosten / bestelkosten te hebben.
Misschien heeft AH wel de meeste aanbiedingen met een hoog kortingspercentage, maar is er ook rekening mee gehouden dat AH eerst de prijzen (fors) verhoogt en daarna hierover korting verleend.
Dus toch een (deel van de sigaar) uit eigen doos. Verlakkerij noemt met dat. AH zakt steeds verder af.
Inderdaad. Ik denk dat T. Faber gelijk heeft. Interessanter is te vergelijken hoeveel je nu bij de kassa afrekent uiteindelijk. Het kortingspercentage zegt niet zoveel. Van-Voor prijzen dienen nogal eens met een fikse korrel zout genomen te worden. Vaak is de Van-voor prijs de basisprijs bij een andere aanbieder (en de Van-prijs heeft zelfs nooit bestaan... ook een leuke)
En een supermarktketen die heel veel artikelen in de aanbieding heeft, is niet noodzakelijkerwijs aardig voor de klant. Van die 1150 aanbieding bij AH zijn er wellicht drie die in mijn dagelijkse boodschappenmandje terecht komen. De rest is exotische producten die ik zelden koop en waar het dus ook geen meerwaarde heeft dat die in de aanbieding zijn.
Mag ik de consumentenbond oproepen wel heel eerlijk te zijn in dit soort tests?
Helemaal mee eens.
De Consumentenbond zou dit toch ook moeten weten, dat de korting vrijwel niets zegt over de uiteindelijke prijs.
Als ze daar geen rekening mee hebben gehouden, zou ik dat erg slordig vinden.
Zo zet je heel NL op het verkeerde been. Veel mensen lezen alleen de kop boven het artikel.
Als iemand mij vroeger vroeg om korting bij de kassa, dan zei ik (grapje): dat had u beter eerder kunnen vragen, dan had ik daar rekening mee kunnen houden.
Op deze manier geef ik niet zo veel om dit onderzoek. Laten zij het mij eens uitleggen, heel graag.
Reputatie 2
Badge +5
Misschien heeft AH wel de meeste aanbiedingen met een hoog kortingspercentage, maar is er ook rekening mee gehouden dat AH eerst de prijzen (fors) verhoogt en daarna hierover korting verleend.
Dus toch een (deel van de sigaar) uit eigen doos. Verlakkerij noemt met dat. AH zakt steeds verder af.

De 'van' prijs is de reguliere prijs die op het moment van het onderzoek geldt. Dat supermarkten eerst hun reguliere prijzen verhogen om daarna korting te bieden, hebben wij niet gezien. Supermarkten houden elkaar ook scherp in de gaten, dus ze hebben niet veel kans om dit soort trucjes onopvallend uit te voeren.
Reputatie 2
Badge +5
Inderdaad. Ik denk dat T. Faber gelijk heeft. Interessanter is te vergelijken hoeveel je nu bij de kassa afrekent uiteindelijk. Het kortingspercentage zegt niet zoveel. Van-Voor prijzen dienen nogal eens met een fikse korrel zout genomen te worden. Vaak is de Van-voor prijs de basisprijs bij een andere aanbieder (en de Van-prijs heeft zelfs nooit bestaan... ook een leuke)
En een supermarktketen die heel veel artikelen in de aanbieding heeft, is niet noodzakelijkerwijs aardig voor de klant. Van die 1150 aanbieding bij AH zijn er wellicht drie die in mijn dagelijkse boodschappenmandje terecht komen. De rest is exotische producten die ik zelden koop en waar het dus ook geen meerwaarde heeft dat die in de aanbieding zijn.

We hebben vooral de prijzen van dagelijkse producten gepeild en je kunt juist flink besparen door artikelen als wasmiddel, shampoo en vaatwastabletten in de aanbieding te kopen. Dat zijn juist producten die iedereen regelmatig gebruikt.
Reputatie 2
Badge +5
Helemaal mee eens.
De Consumentenbond zou dit toch ook moeten weten, dat de korting vrijwel niets zegt over de uiteindelijke prijs.
Als ze daar geen rekening mee hebben gehouden, zou ik dat erg slordig vinden.
Zo zet je heel NL op het verkeerde been. Veel mensen lezen alleen de kop boven het artikel.
Als iemand mij vroeger vroeg om korting bij de kassa, dan zei ik (grapje): dat had u beter eerder kunnen vragen, dan had ik daar rekening mee kunnen houden.
Op deze manier geef ik niet zo veel om dit onderzoek. Laten zij het mij eens uitleggen, heel graag.

Albert Heijn is inderdaad met zijn reguliere prijzen gemiddeld iets duurder dan andere supermarkten. Maar deze verschillen zijn niet zo groot dat ze een flinke aanbieding teniet doen. In praktijk zul je dus vaak voordeliger uit zijn door de aanbiedingen bij AH te kopen en de rest bij een goedkopere supermarkt.
Als je maximaal wil besparen op je boodschappen, moet je alleen maar aanbiedingen kopen. En dan bij zoveel mogelijk supermarkten, ook de discounters en zelfs op de weekmarkt...
Ik let op aanbiedingen, maar koop ook veel huismerken...en dan moet je toch echt bij AH zijn. Scoren ook vaak hoog in de testen. Kan een hele riedel op opnoemen dus laat dat maar even terzijde. Jumbo hier is een drama. Veel dingen vaak tot altijd leeg, half uur open en geen verse broodjes, althans, niet die je nodig hebt. 3 minuten lopen, AH 5 minuten fietsen. Dus bij mij is de kop in de gids "Hallo AH, Dag Jumbo" in ieder geval van toepassing. Dirk doet weinig onder voor Jumbo. Pringles in de aanbieding...leuk, maar alleen de 4! die ze in het assortiment hebben, wat voor al hun aanbiedingen geldt. Ik houd het lekker bij AH, goede koffie, chocolade, salades, stroopwafels, wasmiddel, wasverzachter, vaatwastabletten, pure hagelslag etc etc.
Bedankt voor de tip. Ik ging altijd eerst naar de Lidl en wat daar niet te koop was kocht ik bij de AH of Jumbo. Helaas loop ik bij de Lidl toch ook vaak tegen een vaak matige kwaliteit / versheidsgraad aan van met name groente en fruit. De laatste paar keer was het weer beter dan een aantal maanden geleden. Maar Lidl heeft wel heel veel goede artikelen die ook nog eens gunstig zijn geprijsd. Toch is het assortiment zuivel te beperkt. Maar een basispakket levensmiddelen zijn daar vaak wel voordelig geprijsd. Daarnaast koop ik af en toe online bij de Jumbo om een aantal producten in te slaan die bij AH en Lidl niet in het assortiment zitten. Dat gaat dan vaak in wat grotere hoeveelheden om geen bezorgkosten / bestelkosten te hebben. Jumbo heeft eerder artikelen niet die AH wel heeft. Bij gelijke grootte uiteraard. En AH heeft veel goede huismerken, wat ook regelmatig blijkt uit de testen in de Consumengids. En bij AH grijp je (hier in Almere Waterwijk tenminste) minder snel mis dan bij Jumbo.
Wat een onzin verhaal. Ik haal veel bij AH, ook vanwege de vele goede huismerken, ben prijsbewust, en heb van die prijsverhoging nooit iets gemerkt. Echt een broodje aap verhaal.
Dat van-voor wat hier bedoeld wordt is vaak "elders"...en ja, wat is elders. Dirk was daar koploper in. En nu nog vaak aanbiedingen van bijv. 1.99 voor 1,19...terwijl het product met de van prijs in het schap slechts 1,39 blijkt te zijn. Dus 20 cent verschil ipv de 70 cent die ze claimen. AH is veel correcter daar in (en kwalitatief stukken beter).
Waar ik me ook aan erger is bijvoorbeeld aanbiedingen met 750 gram, 800 gram etc. waarbij niet de prijs per kilo bij staat omgerekend. Dirk is hier erg sterk in. Karbonade 800 gram 3,99, AH kilo 4,19.....lijkt Dirk goedkoper....lijkt. Dit is een voorbeeld maar is bij bijna al hun m.n. vers aanbiedingen. Sucadelappen per 750 gram....haal ze wel aan de overkant bij Arie vd Raa. Per kilo en nog goedkoper bij 2 kilo...soms 2de kilo gratis. (en beter vlees). En discussie gehad met de klantenservice over Charentais meloenen. Volgens klantenservice zijn Charentais meloenen waarmee ze adverteren hetzelfde als Cantaloupe meloenen, waar het dan om gaat. Heel erg fout. Oranje vruchtvlees is de enige overeenkomst en een Charentais meloen is echt wel anders en zelfs één van de lekkerste meloenen bij kenners....wat ze bij Dirk in ieder geval niet zijn.
Als je echt wilt besparen dan koop je alleen afgeprijsde artikelen. En daarmee bedoel ik artikelen die tegen de datum aanzitten en dan met 35% korting verkocht worden (meestal 's morgens vroeg, vlak voor sluitingstijd en zaterdagavond als ze zondag niet open zijn) . Als je die dezelfde dag of de dag erna eet is er niks aan de hand, soms zelfs dagen erna nog helemaal goed. Of je vriest ze in als dat kan, dan kun je ze natuurlijk veel later nog opeten. Daarnaast natuurlijk de gewone aanbiedingen en persoonlijke bonusaanbiedingen gebruiken als dat kan en goed prijzen vergelijken (neem altijd de prijs per gewichtseenheid, anders vergelijk je appels met peren) en zoveel mogelijk bij Aldi en Lidl kopen.

Uiteraard kun je dit allemaal het beste doen als je iedere dag boodschappen doet. Als je voor een hele week inkoopt ben je minder flexibel.
Als je echt wilt besparen dan koop je alleen afgeprijsde artikelen. En daarmee bedoel ik artikelen die tegen de datum aanzitten en dan met 35% korting verkocht worden (meestal 's morgens vroeg, vlak voor sluitingstijd en zaterdagavond als ze zondag niet open zijn) . Als je die dezelfde dag of de dag erna eet is er niks aan de hand, soms zelfs dagen erna nog helemaal goed. Of je vriest ze in als dat kan, dan kun je ze natuurlijk veel later nog opeten. Daarnaast natuurlijk de gewone aanbiedingen en persoonlijke bonusaanbiedingen gebruiken als dat kan en goed prijzen vergelijken (neem altijd de prijs per gewichtseenheid, anders vergelijk je appels met peren) en zoveel mogelijk bij Aldi en Lidl kopen.

Uiteraard kun je dit allemaal het beste doen als je iedere dag boodschappen doet. Als je voor een hele week inkoopt ben je minder flexibel.
Boodschappen doen die tegen de datum aan zitten? Die moeten dan wel op mijn lijstje staan. En Aldi of Lidl? Nee, bedankt. Daar kom ik hooguit 4 keer per jaar. Niet mijn winkel en dat 35% verhaal is kul. Ik ga naar AH, en soms naar Deen, en heel soms naar Dirk of Jumbo.
Boodschappen doen die tegen de datum aan zitten? Die moeten dan wel op mijn lijstje staan. En Aldi of Lidl? Nee, bedankt. Daar kom ik hooguit 4 keer per jaar. Niet mijn winkel en dat 35% verhaal is kul. Ik ga naar AH, en soms naar Deen, en heel soms naar Dirk of Jumbo.

Lijstje? Als je je laat leiden door een lijstje ben je dief van je eigen portemonnee. Als je eet wat in de aanbieding is bespaar je veel geld. Verder moet je zelf weten waar je boodschappen doet, maar dat is helemaal niet het onderwerp van dit topic. Who cares waar jij boodschappen doet. Het topic is hoe je kunt besparen op je boodschappen. Het 35% verhaal is overigens geen verhaal en geen kul. Het is gewoon zoals het is. Je reactie raakt dus kant noch wal.
Reputatie 1
Badge
In het artikel van de CB staat: "Aldi en Lidl zijn buiten beschouwing gelaten omdat zij nauwelijks A-merken verkopen en producten uit hun reguliere assortiment niet vaak met korting
aanbieden." Dit geeft aanleiding tot twee reacties.
1. Lidl biedt regelmatig korting aan. Een voorbeeld: Schwarzwalder Schinken 200 gr voor 1.85, XXL aanbieding 250 gr voor 1.85. Waar koop je trouwens dit product voor zo'n lage prijs, ook als het niet in de aanbieding is?
2. Zijn we met z'n allen niet behoorlijk gehersenspoeld door de psychologisch uitgekiende reclames van de A-merken? Realiseren we ons niet dat die miljoenen kostende reclame acties uiteindelijk door de consumenten worden betaald door hogere prijzen vergeleken met niet-A-merken? En de consument maar laten denken, dat de hogere prijzen van A-merken door hogere kwaliteit komen. Niets is minder waar. Zo horen de wasmiddelen van Lidl tot de allerbesten (onderzoek CB!) en zijn ze ook nog regelmatig in de aanbieding. Vaak denken we iets wat niet waar is. Vul maar eens een leeg potje Calve mayonaise met mayonaise van Lidl en wat blijkt: niemand proeft het verschil.
In het artikel van de CB staat: "Aldi en Lidl zijn buiten beschouwing gelaten omdat zij nauwelijks A-merken verkopen en producten uit hun reguliere assortiment niet vaak met korting aanbieden." Dit geeft aanleiding tot twee reacties.
1. Lidl biedt regelmatig korting aan.

Inderdaad, ik krijg wekelijks een folder van de Lidl in de bus waar toch wel echt aanbiedingen in staan. Een rare opmerking van de CB.

En wat je zegt over A-merken is ook waar. Een merk zegt helemaal niets over de kwaliteit of de prijskwaliteitverhouding. Ook dat blijkt vaak uit testen van de CB en ik kan het beamen uit eigen ervaring.
Reputatie 1
Badge
"Ga voor de aanbiedingen naar de Albert Heijn en koop de rest bij een goedkopere supermarkt.”
In deze strategie zitten wel wat valkuilen. Daarom enkele aanvullende tips:
1. Maak elke week een boodschappenlijstje per supermarkt, als de nieuwe folders binnen zijn. Je loopt dan niet het gevaar om naast de aanbiedingen meer producten te kopen dan op je lijstje staan. Aanbiedingen zijn nl. lokkers, waar vaak verlies op geleden wordt, in de hoop dat je meer koopt. Daar is de hele inrichting van de supermarkt op gebaseerd. Trap er niet in! Bijna elke week ga ik 'Appie bestelen' door uitsluitend enkele aanbiedingen te kopen. AH verdient daardoor (nagenoeg) niets aan mij.
2. Vul het lijstje aan totdat je boodschappen gaat doen met producten die bijna op zijn (melk, brood, zout, enz.) en met producten die je deze week nodig denkt te hebben (bepaalde groenten, vlees, enz.). Plan dus ook zo goed als het kan wat je deze week gaat eten. Een vaste plek voor het lijstje met een pen erbij is dan wel zo handig.
3. Maak een slimme route als je meer dan twee supermarkten gaat bezoeken, gebaseerd op zo min mogelijk tijdverlies en/of reiskosten,
4. Koop zo min mogelijke (het liefst geen) A-merken, ook niet als ze in de aanbieding zijn. Meestal is een huismerk (AH, Jumbo, Nettomarkt, Dirk, enz.) toch nog (veel) goedkoper.
5. Sta kritisch tegenover gladde reclameslogans als 'weidemelk' van Campina (heeft Lidl ook, alleen veel goedkoper, 1l=0,75, 'maakt schoon, verwijdert vlekken en laat stralen' van Ariel ( Formil van Lidl maakt ook schoon (beste uit de test), 1,5L=2.99) en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.
Wij doen als tweepersoonshuishouden de meeste boodschappen al jaren bij de Spar buurtsuper, omdat wij deze hardwerkende kleine ondernemer ook iets gunnen tegenover het geweld van AH. Misschien iets duurder, maar we maken een lijstje met de aanbiedingen die we kunnen gebruiken.
Ik erger me aan al dat "hamsteren" en aanbiedingen van 2 voor de prijs van 1 of 2e voor de halve prijs. Dat werkt alleen maar verspilling in de hand en die zijn alleen interessant voor houdbare zaken. Waarom geven ze die korting niet ook geven als je er 1 koopt! Laat ze eens rekening houden met al die een- en tweepersoons huishoudens!
Als je zoveel mogelijk onbewerkte produkten koopt (naturel yoghurt, geen gesneden groenten en fruit etc.) kun je toch besparen. Afgeprijsde produkten pas ik in in het menu of vries ik in.
Reputatie 1
Badge
1. Respect voor ADteW, die vanuit een ideaal boodschappen doet bij de wat duurdere buurtsuper. Doe ik zelf ook wel eens, maar het thema was toch 'Besparen op je boodschappen doe je zo'?
2. Ik gooi nooit voedsel weg, maar maak in mijn 2-persoons huishouden wel gebruik van (niet houdbare) aanbiedingen van 2 voor de prijs van 1 of 2e voor de halve prijs. Ik vries dan in of gebruik de tegoedbon, waarmee je later het tweede product gratis of voor de halve prijs kunt kopen (dat kan bij Lidl). Natuurlijk moet bij elke aanbieding het criterium zijn: Ga ik het echt gebruiken of niet?
3. Een vergeten categorie is de 'Turkse supermarkt'. Gooi al je eventuele vooroordelen over boord en stap daar eens naar binnen. Wat je kan tegenkomen: tomaten 0.79/kg, paprika's 1.99/kg of 0.99/kg als ze wat misvormd zijn maar van prima kwaliteit ( worden anders doorgedraaid op de veiling, dat is pas voedselverspilling), een groot Turks/Marokkaans brood voor 1 euro, kipfilet altijd 4,99/kg, kippenpoten altijd 1.99/kg, eieren M 3.49/30 stuks, enz. De kwaliteit is van redelijk goed tot uitstekend. Geen enkele reden dus om daar met misplaats dedain naar te kijken.
3. Een vergeten categorie is de 'Turkse supermarkt'. Gooi al je eventuele vooroordelen over boord en stap daar eens naar binnen. Wat je kan tegenkomen: tomaten 0.79/kg, paprika's 1.99/kg of 0.99/kg als ze wat misvormd zijn maar van prima kwaliteit ( worden anders doorgedraaid op de veiling, dat is pas voedselverspilling), een groot Turks/Marokkaans brood voor 1 euro, kipfilet altijd 4,99/kg, kippenpoten altijd 1.99/kg, eieren M 3.49/30 stuks, enz. De kwaliteit is van redelijk goed tot uitstekend. Geen enkele reden dus om daar met misplaats dedain naar te kijken.Ik weet niet waar dat vermeende dedain t.a.v. Turkse supermarkten vandaan komt, ze zijn behoorlijk populair volgens mij. Ik zal er zelf alleen nooit vlees kopen omdat je dan zeker weet dat het afkomstig is uit de bio-industrie en bovendien halal (dus onverdoofd) geslacht. Dubbel fout in mijn optiek. Goedkoop gaat altijd ten koste van iets.
Ik ga primair voor de kwaliteit ... dàn voor de prijs

maar maak ook meerdere weeklijstjes á-la-@P. van Rheenen per Super met verlokkende aanbiedingen vanuit de folders of vanuit de nieuwsbrieven, stuur daarvoor drie Super's per week aan en neem de dagelijkse boodschappen gelijk mee. Bezoek de markt, soms de boer en ... vries bereids vers-diepgevroren voedsel in voor de natte/koude dagen.

Momenteel verzot op de kant en klaar IGLO-roerbakzakken 'sensatie' voor de koekenpan, die t.b.v. de marktinvoering voor een zeer redelijke prijs aangevuld konden worden. De me-too-producent AVIKA ziet er ook wel brood in, maar ik ga, zoals gezegd dan tòch liever voor de betere kwaliteit! (Dit is géén productplacement en ook géén spam).

PS. Dit soort productinnovaties moeten uiteindelijk wèl van de A-merken komen overigens.
Reputatie 2
Badge +5
In het artikel van de CB staat: "Aldi en Lidl zijn buiten beschouwing gelaten omdat zij nauwelijks A-merken verkopen en producten uit hun reguliere assortiment niet vaak met korting aanbieden." Dit geeft aanleiding tot twee reacties.
1. Lidl biedt regelmatig korting aan.

Inderdaad, ik krijg wekelijks een folder van de Lidl in de bus waar toch wel echt aanbiedingen in staan. Een rare opmerking van de CB.

En wat je zegt over A-merken is ook waar. Een merk zegt helemaal niets over de kwaliteit of de prijskwaliteitverhouding. Ook dat blijkt vaak uit testen van de CB en ik kan het beamen uit eigen ervaring.

Aldi en Lidl zijn niet meegenomen omdat zij nauwelijks korting geven op hun reguliere assortiment. De folders staan wel vol maar vooral met supermarktvreemde artikelen. Bij de meeste acties staan ook geen van-prijzen dus is er ook geen sprake van een korting.

Aldi en Lidl zijn niet meegenomen omdat zij nauwelijks korting geven op hun reguliere assortiment. De folders staan wel vol maar vooral met supermarktvreemde artikelen. Bij de meeste acties staan ook geen van-prijzen dus is er ook geen sprake van een korting.

Excuse me? Nauwelijks korting? Supermarkt vreemde artikelen? Misschien dan even hier kijken https://www.lidl.nl/nl/index.htm en hier https://www.aldi.nl

Reageer