Consumentenbond.nl

Beyuna Weight Loss

• 12 april 2015
  • 23 reacties
  • 5936 Bekeken

Verkopers van dit product zetten op Facebook: "de titel van het product suggereert iets. Weight loss. Dat is iets wat veel mensen willen en nodig hebben. En dat wij dat product zo mogen noemen van de EFSA is bijzonder: claims op de werking van een product worden maar heel spaarzaam toegekend. In dit geval: van de 40.000 aanvragen is dit nummer 351.... Dat betekent dat de Europese waakhond de claim goedgekeurd heeft!"

Als de EFSA zo'n claim goedkeurt, betekent dat dan dat het echt wetenschappelijk is aangetoond?

23 reacties

Om je vraag maar direct te beantwoorden, nee. Er is niets wetenschappelijk aangetoond en ook niets goedgekeurd. Op de website van de EFSA komt het woord Beyuna niet voor. En als dat nog niet genoeg is dan blijkt dat je dit kunt kopen bij tel sell. Dit is flauwekul.
In tegenstelling tot dhr/mevr Deen voor mij denk ik juist wel dat een EFSA claim echt wat betekent. De European Food and Safety Authority is niet zomaar een groepje apen die niet weten waar ze het over hebben. Deze organisatie is verantwoordelijk voor het onderzoeken of claims met betrekking tot voedingswaren (supplementen in dit geval) op correct wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is.

De EFSA zelf zal dus ook het onderzoek niet uitvoeren, maar zij controleren wel of de onderzoeken op basis waarvan Beyuna (in dit voorbeeld) hun goede resultaten claimen op juiste wijze zijn uitgevoerd en de genoemde resultaten ondersteunen. Het feit dat Beyuna zelf niet op de site van de EFSA genoemd wordt verbaast mij dan ook niets, EFSA zit niet in de reclame business en de onderzoeken waar Beyuna de claims op baseerd zijn niet noodzakelijkerwijs door Beyuna zelf gedaan (en misschien maar beter ook).

Maar linksom of rechtsom, iedereen kan van alles claimen en laten toetsen etc, waar het om gaat is of het werkt VOOR JOU! Ik zou dus zeggen, probeer het zelf en vel je eigen oordeel over het product.
@M.L. Mulder

U begrijpt mij helemaal verkeerd, Ik zeg niet dat de EFSA onzin is, ik zeg dat ik de claim dat Beyuna door de EFSA goedgekeurd is niet terug te vinden valt en aangezien het product te koop is op Tel Sell je rustig aan mag nemen dat het hier om flauwekul gaat.

Ik zou dan ook zeker NIET gaan proberen of het VOOR JOU werkt maar gewoon LINKS laten liggen.
Wellicht bent u niet helemaal op de hoogte van de wijze waarop de EFSA werkt. Deze organisatie test (en publiceert) niet of Beyuna is goedgekeurd, maar of de ingredienten van het product (in de specifieke combinatie en hoeveelheden) doen wat wordt gezegd dat ze doen: helpen bij het afvallen.

Ik ben zo snel even niet in staat om de volledige ingredientenlijst op te zoeken, maar ik verzeker u dat een zoektocht op de site van EFSA naar de ingredienten zeker weten zal leiden tot wetenschappelijke documenten die u kunnen dat deze werken.

Uw herhaaldelijke noemen van de firma Tel Sell geeft mij overigens eerder het idee dat u een probleem heeft met deze firma dan de producten van Beyuna. Aan de originele plaatser van dit bericht blijft mijn originele advies staan: Probeer of het werkt en vel een eigen oordeel!
U kunt het zo snel niet vinden maar u weet zeker dat een zoektocht op de site van EFSA naar de ingredienten zeker weten zal leiden tot wetenschappelijke documenten die u kunnen dat deze werken. Inderdaad, hÉÉl overtuigend.

Verder zegt u dus dat EFSA het product Beyuna dus nog nooit heeft gezien maar wel vastgesteld hebben dat een product met een zelfde samenstelling zou helpen bij afvallen.

Hoe komt u aan die wijsheid, heeft u aandelen?
Laat mij voorop stellen dat ik geen aandelen heb in Beyuna (of de EFSA of Tel Sell)

Ik betwist alleen de statements dat "Er is niets wetenschappelijk aangetoond en ook niets goedgekeurd" en "dit is flauwekul". Dit zijn sterke uitingen puur gebaseerd op het feit dat u zelf niet weet hoe het werkt en de informatie vervolgens niet kunt vinden.

Het feit dat een grote organisatie als de EFSA niet als reclameplatform voor bedrijven dient lijkt mij eerder logisch dan een reden om direct te wantrouwen. Ook het feit dat ik de ingredienten van een product niet uit mijn hoofd ken lijkt mij niet direct een reden tot wantrouwen.

Het enige dat ik probeerde te zeggen aan de originele poster is: geloof niet alles wat er gezegd wordt (inclusief wat wij tweËen hier lopen te roepen) en ontdek je eigen waarheid!
Principieel mee oneens. Supplementen en zeker in combinatie met afvallen hebben sterk de schijn tegen. Totdat helder is dat gebruik het gewenste effect heeft en veilig is zou daar zeker niet zelf mee gaan experimenteren. Kreten als goedgekeurd door instituut X hebben geen enkele waarde.
Op zich is het wel interessant om jullie discussie te volgen. Echter, het gaat hier om jullie mening. Ik had deze post geplaatst omdat ik graag de feiten wil weten en hoop dat iemand dit leest die precies weet hoe dat met die EFSA zit.
Die EFSA heeft het product Beyuna nooit gezien, duidelijker kunnen we het niet maken. Over de conclusie die u daar dan verder aan mag verbinden zijn we het niet eens.
Ok, zal het nog een keer proberen. De EFSA keurt geen specifieke producten, maar ingredienten van producten. Een van de hoofdbestanddelen van de Beyuna Weight Loss is Glucomannan. Zoek hierop bij de EFSA en je vindt onder anderen deze link http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1798.htm waarin het volgende wordt gezegd: [vertaald met google translate}

Bij de afweging van het bewijs, het Panel rekening gehouden deed het grootste deel van de interventiestudies, weerwolf Welke van voldoende steekproefgrootte en duur, vond een statistisch significant effect van glucomannaan op het lichaamsgewicht verliezen in het kader van een hypocalorisch dieet Wanneer toegediend als een pre- laden voor de maaltijd, en deed het mechanisme waarmee glucomannaan Kon oefenen het geclaimde effect tot stand is gebracht.

In weighing the evidence, the Panel took into account that most of the intervention studies, which were of adequate sample size and duration, found a statistically significant effect of glucomannan on body weight loss in the context of a hypocaloric diet when administered as a pre-load before meals, and that the mechanism by which glucomannan could exert the claimed effect is established.

Lijkt me toch vrij duidelijk. Daarnaast ondersteunt de EFSA in dit artikel http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1258.htm de claims van Beyuna met betrekking tot de positieve effecten van Glucomannan op de cholestrolbalans in het lichaam. The following wording reflects the scientific evidence: “Regular consumption of glucomannan helps maintain normal blood cholesterol concentrations”. Dus nee, op de site van de EFSA vind je geen verwijzing naar het merk Beyuna, maar dat is ook helemaal niet de claim van Beyuna. Beyuna zegt dat de EFSA iets zegt over de claim over de werking van het product en dat lijkt me hier prima het geval.
OK u heeft mij overtuigt. Het verdikkingsmiddel (sic) Glucomannan is door EFSA goedgekeurd voor gebruik in de EU vandaar ook het E-nummer E425. Ik zou daar niet op Googlen want dan blijken de FDA en anderen er ook nog het een en ander van te vinden dat je dan maar beter niet kunt lezen. Nou, ik ben benieuwd wat er alemaal nog meer voor lekkers in zit.
Het is ook helemaal niet erg dat andere instanties andere richtlijnen volgen over producten en ingredienten. Als ik echter persoonlijk moet kiezen dan vertrouw ik wat betreft voedingsadvies toch echt liever op Europeanen dan op Amerikanen...

De oorspronkelijke vraag was of er waarheid zat in de melding dat de EFSA de claims van het product ondersteund. Zo stellig als u was met uw opmerkingen dat het "flauwekul" is, zo ernstig zat u er ook naast. Ik hecht daarom persoonlijk niet heel veel waarde aan de populistische opmerkingen als "Ik zou daar niet op Googlen.." Als u daar immers mee begonnen was, dan had u er niet zo naast gezeten.

Overigens wel een punt van correctie. In mijn (tot op het obessieve toe) ambitie de feiten boven water te krijgen heb ik contact gezocht met Beyuna en zij wijzen mij op het feit dat de claims over de werking van (de ingredienten van) het product door de EFSA goedgekeurd zijn, maar dat de goedkeuring van de naam Weight Loss bij de KOAG en KAG (http://www.koagkag.nl/Home) vandaan komt. Deze Nederlandse organisatie bepaalt wat wel en wat mag nu niet geclaimd worden in reclame-uitingen richting het publiek, waaronder ook de naamgeving van producten valt.
Wat fijn, een andere instantie. Nou ja dan blijkt dus nu zonneklaar dat de zin "dat wij dat product zo mogen noemen van de EFSA is bijzonder" dus sowieo niet kan kloppen.

Andere ingredienten dan E425 heb je niet?

Goed dat de firma Beyuna zelf ons uit de verwarring kan helpen en zo lees ik nu "dat de goedkeuring van de naam Weight Loss bij de KOAG en KAG vandaan komt". Je vorige linkje deed het helaas niet maar ik zou zeggen laat maar zien dan.
Ik vermoed dat de Beyuna Weight Loss nog wel andere ingredienten heeft naast de Glucomannan, daar durf ik nu op dit moment geen uitspraak over te doen. Maar met het bovengenoemde uitgezocht heb ik er in ieder geval vertrouwen in dat als er claims gemaakt worden over deze ingredienten, dat deze volgens de EFSA als wetenschappelijk feit bestempeld mogen worden.

De opmerking "Wat fijn, een andere instantie" komt mij overigens behoorlijk denegerend over, terwijl het hier wel gaat over het hoogste Europese orgaan voor de voedselveiligheid en de Nederlandse Keuringsraad die namens de Stichtingen KOAG en KAG toezicht houdt op publieksreclame voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten.

We dwalen overigens enorm af, dus ik laat het hierbij. Ik denk dat dhr/mevr Hoek inmiddels wel voldoende informatie heeft om zelf een oordeel te vellen over de waarde van ons dialoog.
U doet maar de hele tijd alsof of denegrerend doe over instanties. Daar begrijpt u mij helemaal verkeerd. Ik doe denigrerend over de claims van een fabrikant van bedenkelijke pillen die schermt met instanties. Nogmaals het enige dat u zwart op wit heeft laten zien is dat de stof genaamd E425 door de EFSA bekeken is, verder niet.

U heeft:

niet laten zien wat de samenstelling van de pillen is. (Misschien is de hele discussie wel flauwekul en zit er helemaal geen E425 in)

niet laten zien dat het product van de firma Buyera ook daadwerkelijk door enige instantie bekeken is.

en al helemaal niet laten zien dat er ook sprake is van een beoordeling van het werking van het product door een instantie.

Hoe kun je nu als je dat allemaal niet weet zeggen "probeer het zelf en vel je eigen oordeel over het product"? Het zijn geen snoepjes.

Nogmaals het enige dat u zwart op wit heeft laten zien is dat de stof genaamd E425 door de EFSA bekeken is, verder niet.

Ik denk dat u dan misschien mijn bovenstaande reacties nogmaals moet doorlezen. Ik heb niet alleen laten zien dat de EFSA naar de betreffende stof gekeken heeft maar ook dat de EFSA de claims die Beyuna maakt over deze stof volgens hun (wetenschappelijke) Panel correct zijn. Dat was precies waar de originele vraag over ging.

Ik snap dat u als beroepscriticus geen genoegen neemt met een ingrediËntenlijst op de pot, maar voor mij als gewone burger is dit voldoende om aan te nemen dat dit er dan vast wel in zit. Dit is een aanname, maar dat geldt voor elk product op de markt, ergens moet je vertrouwen dat als er letterlijk staat dat iets erin zit, dat er dan een instantie is die dit checkt (dit is overigens denk ik geen taak van de EFSA, maar van de Nederlandse Voedsel- en warenauthoriteit).

...al helemaal niet laten zien dat er ook sprake is van een beoordeling van het werking van het product door een instantie...

Nogmaals, lees de bovenstaande posts nog eens door: Van Glucomannan wordt bewezen geacht (door echte wetenschappers dus) dat het helpt bij het afvallen. Het product heeft Glucomannan als werkzame stof. Logische conclusie lijkt mij dan dat de claim dat de werking door de EFSA wordt ondersteund een juiste uitspraak is. Of wilt u ook dat als men zegt: van suiker wordt je dik, dat we dan elk afzonderlijk suikermerk gaan opnoemen?

Tot slot, we praten hier over voedingssupplementen (voedsel dus) niet over medicijnen. De gedachte dat het slecht zou zijn om het uberhaupt te proberen staat wat mij betreft op dezelfde voet als afraden om niet de nieuwste pindakaas te proberen.
U vindt dat het slikken van dubieuze pillen hetzelfde is als het uitproberen van een nieuwe soort pindakaas. Tja wat moet een mens daar nou nog op zeggen.
Of iets dubieus is staat in mijn optiek geheel los van de vorm of verpakking waar het in geleverd wordt. Of een supplement nu in een pil, poeder of drankje verpakt zit maakt natuurlijk niet veel uit. Een vitamine C pil is toch echt beter voor je dan Cola, ook al is het een pilletje.

Maar goed, nogmaals, we zijn het niet helemaal met elkaar eens, maar ik denk dat de oorspronkelijke vraagsteller in ieder geval voldoende informatie heeft om een eigen oordeel te vellen.
Daar ging het mij niet om: een eigen oordeel vellen. Ik wilde objectieve feiten, informatie. Maar daarvoor moet ik me kennelijk tot de Consumentenbond zelf wenden.
Voor objectieve fieten zou ik dus even de geplaatste linkjes naar de site van de EFSA halverwege deze pagina volgen. Is wel in het Engels, maar daar staat precies wat de EFSA wel en niet als 'feit' beschouwd met betrekking tot de ingrediËnten van het product.
Dat had ik mij niet gerealiseerd maar ik lees net dat Beyuna ook nog eens aan Multi level marketing doet. Dat is zo’n sekte achtige club met besloten bijeenkomsten die van jou als gebruiker ook weer verkoper maken. Je wordt geacht de compleet over prijsde rommel zelf ook weer aan je vrienden en kennissen te slijten. Dat soort clubs staan bekend om de emotionele chantage die ze plegen op hun slachtoffers. Als ik al een probleem heb om Tel Sell als serieus verkoopkanaal te zien dan kun je rustig stellen dat wat mij betreft nu alle alarmbellen zijn gegaan.

Ren zo snel mogelijk weg, kijk niet om en probeer je vrienden met lichtsignalen te waarschuwen!
Haha, ja, dat van MLM wist ik al. Wees niet bang, ik ga het niet kopen. 'k Heb het gelukkig niet nodig ook!
Ik heb recentelijk weer wat internet research gedaan naar Beyuna en hetgeen zij op hun website beweren:

https://t.co/YNzLpTCgVX

Zij hebben mij ook benadert, al eerder in 2013 toen ze nog onder naam Wellness International Network opereerden. En niet lang geleden voor een tweede maal. Ik zeg: trap er niet in mensen. Het gaat de top van Beyuna maar om 1 ding. hun hebzucht naar geld bevredigen! De lagen eronder in deze MLM-organisatie verdienen er geen ene moer aan.

Reageer