Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Blije kippen, dure eieren

• 19 april 2019
  • 12 reacties
  • 5926 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Met zijn allen eten we massaal eieren. Maar hoe blij worden de kippen hier nou eigenlijk van? Uit onze prijspeiling blijkt: hoe blijer de kip, hoe duurder het ei. Meer hierover kun je hier lezen. Wist jij bijvoorbeeld dat je uit de code op het ei kunt opmaken hoe lief men voor het kippetje is geweest?

Maken blije kippen van jou een blij ei, of legt het jou alleen maar windeieren door de hogere prijs? Praat mee!

12 reacties

Maken blije kippen van jou een blij ei?

Praat mee!

Hierbij bevestig ik een blij ei te zijn.

Nummer: 1.
Ik koop alleen maar biologische eieren. Genoeg beelden gezien van andere soorten van het houden van kippen en daar word ik heel verdrietig van. Dan maar een paar cent meer voor een ei. Dus kip blij, ei blij en ik blij.
Reputatie 7
Badge +5
De Keuringsdienst van Waarden had ook weer een leuke uitzending.

Witte eieren zijn veel goedkoper dan bruine eieren.
b.v. bij "de gele olifant" M wit € 0,16 cent in plastic verpakking en in het kartonnen doosje waarschijnlijk de bruine € 0,28 cent per stuk.
De supermarkt verpakt die goedkope witte in een onooglijk plastic verpakking en legt ze onderin het schap.
Maar de kippenhouder krijgt vrijwel hetzelfde voor het ei.
Maar het zijn net zo goed scharreleieren.

Massaal de witte eieren kopen is mijn advies.☺

https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/KN_1678993
Reputatie 6
Badge +5
Goed item van de Keuringsdienst van Waarde en hopelijk dringt dat ook in.de biologische kippenhouderij door. Maar weerhoud mij niet van het kopen van biologische eieren. Alle aan dieren in de massaveehouderij toegebrachte ellende komt in het eindproduct terecht en dat wil ik niet eten. Er is geen (of nauwelijks) onafhankelijk onderzoek naar de uitwerking van voedsel op onze gezondheid. Dat is uitbesteed aan de farmaceutische industrie en die gebruikt de kennis voor het ontwikkelen van medicijnen tegen o.a. kwalen als gevolg van onze moderne leefstijl. Aan de nog steeds groeiende zorgkosten wordt al ruim 30% van de totale belastingopbrengsten besteed en bij de overheid bestaat kennelijk een voorkeur voor het in stand houden van een zorgindustrie boven besteding van belastinggeld aan onafhankelijk onderzoek en goede voorlichting aan de consument.
Reputatie 7
Badge +5
"Er is geen (of nauwelijks) onafhankelijk onderzoek naar de uitwerking van voedsel op onze gezondheid."

Dat is een volledige onjuiste voorstelling van zaken, het is inmiddels algemeen bekend welke voeding gezond is voor mensen en wat er exact inzit en wat je moet eten om zo gezond mogelijk honderd te kunnen worden.

Al deze kennis komt vooral tot uiting in de gezondheidszorg met voeding voor de zwakkeren in onze samenleving van baby tot zware ongevallen die weer volledig moeten genezen met in eerste instantie volledige voeding via de bloedbaan en daarna aanvullende voeding om zo goed mogelijk aan te sterken en ouderen die juist weer bepaalde voeding nodig hebben om geen tekorten op te lopen van bepaalde voedingsmiddelen.
Daarnaast is er zeer veel onderzoek bij sporters die zeer veel energie en vitaminen en mineralen verbruiken en extra eiwitten nodig hebben voor hun spieropbouw.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedingswetenschap-begrijpen.aspx

"onafhankelijk onderzoek naar de uitwerking van voedsel op onze gezondheid" is niet uitbesteed aan de farmaceutische industrie, gelukkig niet, zij kunnen natuurlijk wel gebruik maken van al deze kennis die voornamelijk door universiteiten is en wordt ontwikkeld.

https://voedingsonderzoek.wur.nl
https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resultaten/Themas/Gezonde-veilige-voeding/Gezonde-voeding.htm
https://www.wur.nl/nl/Dossiers.htm

https://www.voedingsacademie.nl

En er is op vrijwel alle universiteiten de afdeling: "Diëtetiek en voedingswetenschappen" die juist onderzoek doet naar wat een mens nodig heeft of juist niet nodig heeft en wat schadelijke voeding kan zijn voor de mens.
Reputatie 4
Badge +4
Wij kopen onze eieren altijd bij boeren en particulieren in de buurt, waar we van weten dat de kippen lekker los op het erf rondlopen en lekker in vrijheid hun dagelijks hapje bij elkaar scharrelen. Geen nep-scharrelei, uitloop, voliere, bio of weet ik veel wat voor onzinnige labels er zijn.
Reputatie 6
Badge +5
@Bert Ik begrijp uw verontwaardiging. Mijn conclusie was kort door de bocht maar ging uit van een andere invalshoek en hield onvoldoende rekening met de bijna als vanzelfsprekend heersende opvatting, dat wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheidsaspecten van ons voedsel onafhankelijk is. Dat heeft natuurlijk wel, historisch gezien, bijgedragen aan het voorkomen van hongersnoden en ondervoedingsverschijnselen. maar ook (Landbouw Universiteit Wageningen) aan intensivering van landbouw en veeteelt met als gevolg een mogelijke afname van vitale voedingsstoffen die voor de gezondheid van belang zijn. Dat verschijnsel is inmiddels bekend en onderzoek daarnaar is in de laatste jaren op gang gekomen. Daarbij is van belang wie zulk onderzoek doet en met welke doeleinden.

Een aanknopingspunt bieden de financiële middelen voor wetenschappelijk onderzoek die aan verschillende belanghebbenden ter beschikking staan.

Voor onderzoek en wetenschapsbeleid vermeldt de Rijksbegroting 2018 een bedrag van EUR 1 miljard in totaal. Hoeveel daarvan naar bovenbedoeld onderzoek gaat is zo snel niet te vinden, maar het zal een fractie zijn..Ter vergelijking heb ik dit keer gekeken naar de Jaarcijfers 2018 van Pfizer, een grote speler in het farmaceutische veld, die zich ook met zulk onderzoek bezighoudt. Aan "Research and development" werd daar $ 7,8 miljard uitgegeven, waarvan $ 197 miljoen voor het vestigen van intellectueel eigendom (een stijging van 17% t.o.v. 2017).

Bij een eerder onderwerp op dit forum keek ik naar de jaarcijfers van Bayer, vóór de overname van Monsanto. Ook daar bleek het budget voor wetenschappelijk onderzoek een verbijsterend veelvoud van wat onze overheid aan onafhankelijk(er) onderzoek kan uitgeven. Monsanto is berucht vanwege zijn patenten op voedselgewassen. Industrieel farmaceutisch onderzoek naar de geneeskrachtige eigenschappen van voedsel wordt ongetwijfeld ook met dit doel gedaan want die patenten zijn nodig voor het ontwikkelen van toekomstige medicijnen.

Zo moet dus hier belastinggeld, dat niet aan onafhankelijk(er) wetenschappelijk onderzoek kan worden besteed, wèl aan allerlei nieuwe en steeds duurdere medicijnen worden uitgegeven. Het is ongetwijfeld een hoofdpijndossier bij Volksgezondheid en er worden gelukkig ook pogingen ondernomen om daar verandering in te brengen. Maar het is taaie materie en niet in de laatste plaats omdat, zoals u terecht opmerkt, de resultaten van universitair onderzoek ter beschikking van de industrie staan. Maar dat is omgekeerd niet het geval. Ter bescherming van de concurrentiepositie kan daar een beroep op geheimhouding worden gedaan.
Als je EEN keer hebt gezien hoe men kippen per dozijn in een opgestapeld hok met zelfs metalen tralies op de bodem (niet dat ze allemaal bij de bodem kunnen, moeten deels op elkaar zitten) hebt gezien... Van youtube weet ik overigens dat de meest efficiente manier om kippen van hok A naar hok B te verhuizen is met een enorme "stofzuiger" slang die ze gewoon opzuigt.

Nee - ik koop uitsluitend eieren met het maximaal aantal sterren voor "dier vriendelijkheid" (hopende dat die dieren ook inderdaad hebben kunnen rondlopen op een erf), en geld kan en mag daar geen rol bij spelen.
Reputatie 7
Badge +5
@H.P. Assink Ik vermoed dat dit geen scharreleieren en/of vrije uitloop eieren waren, maar kooisystemen en dit soort eieren worden al lang niet meer verkocht in de Nederlandse supermarkten.
Sinds 2012 is het gangbare kooisysteem verdwenen.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kooieieren.aspx

Er zijn 3 soorten kooisystemen: het gangbare kooisysteem, het verrijkte kooisysteem en de koloniehuisvesting. De eerste 2 kooisystemen zijn bij de consument beter bekend als legbatterijen. De legkippen hebben hier de minste bewegingsruimte in vergelijking met andere manieren waarop kippen gehouden worden.

Sinds 2012 is het gangbare kooisysteem verdwenen. Het verrijkte kooisysteem is tot 2021 toegestaan. Het gangbare kooisysteem is vervangen door een systeem dat beter voldoet aan de regelgeving op gebied van dierenwelzijn. Dit nieuwe systeem heet koloniehuisvesting en is voor de consument te herkennen aan code 3 op het ei zelf.

Kooi-eieren en verrijkte kooi-eieren zijn niet meer los in de supermarkt verkrijgbaar. Ze worden nog wel verwerkt in producten als cake, koek of mayonaise. In producten worden steeds meer scharreleieren gebruikt, wat meestal op het etiket staat.
Dit artikel is heel goed geweest voor mij (en voor de kip): Ik kocht altijd eieren met een groot aantal "sterren" (AH Rondeel eieren, per drie verpakt), maar zag nu tot mijn schrik dat deze een '2' op het ei hebben staan!? Grrr. Vanaf nu koop ik alleen nog biologische eieren met een 0 er op.
Wij kopen ook altijd biologische eieren de 0. Wat ik zo graag wil is dat die witte biologische eieren niet meer in plastic zitten maar gewoon in 'normale' eierdozen. Ik als leek gok dat die beter voor het milieu zijn. Ik heb ook de keuringsdienst van waarde aflevering gezien. Hoe krijgen we de supermarkten zover dat ze dit verpakkingsmateriaal gaan aanpassen?
Reputatie 7
Ik koop de vriendelijkste eieren maar of het allemaal zo vriendelijk is als men ons voorspiegelt? Ik ben niet zo'n eieren-eter, met zes stuks doe ik een maand, als ik er het dubbele voor moet betalen lig ik daar niet van wakker.

Reageer