Blije kippen, dure eieren
Maken blije kippen van jou een blij ei, of legt het jou alleen maar windeieren door de hogere prijs? Praat mee!
Praat mee!
Hierbij bevestig ik een blij ei te zijn.
Nummer: 1.
Witte eieren zijn veel goedkoper dan bruine eieren.
b.v. bij "de gele olifant" M wit € 0,16 cent in plastic verpakking en in het kartonnen doosje waarschijnlijk de bruine € 0,28 cent per stuk.
De supermarkt verpakt die goedkope witte in een onooglijk plastic verpakking en legt ze onderin het schap.
Maar de kippenhouder krijgt vrijwel hetzelfde voor het ei.
Maar het zijn net zo goed scharreleieren.
Massaal de witte eieren kopen is mijn advies.☺️
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/KN_1678993
Dat is een volledige onjuiste voorstelling van zaken, het is inmiddels algemeen bekend welke voeding gezond is voor mensen en wat er exact inzit en wat je moet eten om zo gezond mogelijk honderd te kunnen worden.
Al deze kennis komt vooral tot uiting in de gezondheidszorg met voeding voor de zwakkeren in onze samenleving van baby tot zware ongevallen die weer volledig moeten genezen met in eerste instantie volledige voeding via de bloedbaan en daarna aanvullende voeding om zo goed mogelijk aan te sterken en ouderen die juist weer bepaalde voeding nodig hebben om geen tekorten op te lopen van bepaalde voedingsmiddelen.
Daarnaast is er zeer veel onderzoek bij sporters die zeer veel energie en vitaminen en mineralen verbruiken en extra eiwitten nodig hebben voor hun spieropbouw.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedingswetenschap-begrijpen.aspx
"onafhankelijk onderzoek naar de uitwerking van voedsel op onze gezondheid" is niet uitbesteed aan de farmaceutische industrie, gelukkig niet, zij kunnen natuurlijk wel gebruik maken van al deze kennis die voornamelijk door universiteiten is en wordt ontwikkeld.
https://voedingsonderzoek.wur.nl
https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resultaten/Themas/Gezonde-veilige-voeding/Gezonde-voeding.htm
https://www.wur.nl/nl/Dossiers.htm
https://www.voedingsacademie.nl
En er is op vrijwel alle universiteiten de afdeling: "Diëtetiek en voedingswetenschappen" die juist onderzoek doet naar wat een mens nodig heeft of juist niet nodig heeft en wat schadelijke voeding kan zijn voor de mens.
Een aanknopingspunt bieden de financiële middelen voor wetenschappelijk onderzoek die aan verschillende belanghebbenden ter beschikking staan.
Voor onderzoek en wetenschapsbeleid vermeldt de Rijksbegroting 2018 een bedrag van EUR 1 miljard in totaal. Hoeveel daarvan naar bovenbedoeld onderzoek gaat is zo snel niet te vinden, maar het zal een fractie zijn..Ter vergelijking heb ik dit keer gekeken naar de Jaarcijfers 2018 van Pfizer, een grote speler in het farmaceutische veld, die zich ook met zulk onderzoek bezighoudt. Aan "Research and development" werd daar $ 7,8 miljard uitgegeven, waarvan $ 197 miljoen voor het vestigen van intellectueel eigendom (een stijging van 17% t.o.v. 2017).
Bij een eerder onderwerp op dit forum keek ik naar de jaarcijfers van Bayer, vóór de overname van Monsanto. Ook daar bleek het budget voor wetenschappelijk onderzoek een verbijsterend veelvoud van wat onze overheid aan onafhankelijk(er) onderzoek kan uitgeven. Monsanto is berucht vanwege zijn patenten op voedselgewassen. Industrieel farmaceutisch onderzoek naar de geneeskrachtige eigenschappen van voedsel wordt ongetwijfeld ook met dit doel gedaan want die patenten zijn nodig voor het ontwikkelen van toekomstige medicijnen.
Zo moet dus hier belastinggeld, dat niet aan onafhankelijk(er) wetenschappelijk onderzoek kan worden besteed, wèl aan allerlei nieuwe en steeds duurdere medicijnen worden uitgegeven. Het is ongetwijfeld een hoofdpijndossier bij Volksgezondheid en er worden gelukkig ook pogingen ondernomen om daar verandering in te brengen. Maar het is taaie materie en niet in de laatste plaats omdat, zoals u terecht opmerkt, de resultaten van universitair onderzoek ter beschikking van de industrie staan. Maar dat is omgekeerd niet het geval. Ter bescherming van de concurrentiepositie kan daar een beroep op geheimhouding worden gedaan.
Nee - ik koop uitsluitend eieren met het maximaal aantal sterren voor "dier vriendelijkheid" (hopende dat die dieren ook inderdaad hebben kunnen rondlopen op een erf), en geld kan en mag daar geen rol bij spelen.
Sinds 2012 is het gangbare kooisysteem verdwenen.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kooieieren.aspx
Er zijn 3 soorten kooisystemen: het gangbare kooisysteem, het verrijkte kooisysteem en de koloniehuisvesting. De eerste 2 kooisystemen zijn bij de consument beter bekend als legbatterijen. De legkippen hebben hier de minste bewegingsruimte in vergelijking met andere manieren waarop kippen gehouden worden.
Sinds 2012 is het gangbare kooisysteem verdwenen. Het verrijkte kooisysteem is tot 2021 toegestaan. Het gangbare kooisysteem is vervangen door een systeem dat beter voldoet aan de regelgeving op gebied van dierenwelzijn. Dit nieuwe systeem heet koloniehuisvesting en is voor de consument te herkennen aan code 3 op het ei zelf.
Kooi-eieren en verrijkte kooi-eieren zijn niet meer los in de supermarkt verkrijgbaar. Ze worden nog wel verwerkt in producten als cake, koek of mayonaise. In producten worden steeds meer scharreleieren gebruikt, wat meestal op het etiket staat.
Hoe is het voor een kip om een ei te leggen?
en wat was er eerder, de kip of het ei?
Het ei.
De kip zoals wij die kennen komt waarschijnlijk voort uit de Bankivahoen,
Die heeft het eerste kippenei gelegd.
En ver daarvoor waren er al andere beesten die eieren legden.
maar als er toen nog geen kip bestond, hoe wist die hoen dan dat ie een kippeei gelegd had?
De overgang van één soort naar een andere soort is gradueel, er zijn ooit dieren geweest die het midden tussen dat hoen en een kip hielden. De vraag of de kip of het ei er eerder waren is biologisch een beetje onzin. Filosofisch is het natuurlijk het ei maar dat is dan wel een abstract ei dat je moet vergelijken met abstracte kippen.
De Keuringsdienst van Waarden had ook weer een leuke uitzending.
Witte eieren zijn veel goedkoper dan bruine eieren.
b.v. bij "de gele olifant" M wit € 0,16 cent in plastic verpakking en in het kartonnen doosje waarschijnlijk de bruine € 0,28 cent per stuk.
De supermarkt verpakt die goedkope witte in een onooglijk plastic verpakking en legt ze onderin het schap.
Maar de kippenhouder krijgt vrijwel hetzelfde voor het ei.
Maar het zijn net zo goed scharreleieren.
Massaal de witte eieren kopen is mijn advies.☺️
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/KN_1678993
Ik hoorde deze week dat mensen liever bruine dan witte eieren koopt.
Omdat er gepropageerd wordt dat bruin brood gezonder is dan wit brood schijnt men dat ook door te trekken naar andere producten.
Volstrekte onzin natuurlijk, maar het bewijst wel hoe makkelijk mensen te beïnvloeden zijn.
Het verklaart ook waarom bruine eieren duurder zijn.
Twee van mij kinderen hebben zelf kippen, de ene 4 en de andere 8.
Gewoon in de achtertuin van een rijtjes huis.
Acht kippen leggen overigens veel meer eieren dan je op kunt.
Er is ook een kip bij die groene eieren legt zoals een eenden ei.
Die weet kennelijk niet dat ze een kip is, maar denk dat ze een eend is. =
?
Voorstel van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving is om de BTW tarieven voor gezonde voeding te verlagen en een verbod op reclame voor ongezonde voeding in te stellen.
Ik mag aannemen dat er ook gekeken gaat worden naar eieren en onder welke omstandigheden die zijn gelegd. Maar dat is slechts een aanname; lijkt me een goede kans.
Of je een kip nu vertroetelt of mishandeld heeft niets met de voedingswaarde van het ei te doen.
Dit is wel een hele complexe gedachte.
Ik verlang terug naar de tijd, dat er gewoon 1 soort eieren waren in de winkel.
We zijn echt helemaal doorgeslagen in ons land, met keurmerkjes.
Ze zijn nu al jaren bezig of snoep een laag of een hoog btw tarief moet hebben i.v.m. de gezondheid.
En dan begin je nu over eieren.
Dit is wel een hele complexe gedachte.
Ik verlang terug naar de tijd, dat er gewoon 1 soort eieren waren in de winkel.
We zijn echt helemaal doorgeslagen in ons land, met keurmerkjes.
Ze zijn nu al jaren bezig of snoep een laag of een hoog btw tarief moet hebben i.v.m. de gezondheid.
En dan begin je nu over eieren.
Helemaal mee eens!!! Maar de realiteit is helaas anders. Alles moet dichtgetimmerd zijn, overal disclaimers. En het blijft een gatenkaas qua regels/keurmerken/wetten.
Laten we het niet over eieren en winden hebben maar een blije kip (voor zo lang het duurt) vind ik wel belangrijk
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.