Bloemenhoning: Land van herkomst klopt niet

• 25 August 2021
  • 19 reacties
  • 268 Bekeken

Beste,

Wij hebben bij Action in Ter Apel bloemenhoning gekocht van het merk Bee’s. Tot mijn verbazing zag ik dat er geen land van oorsprong op stond. Een mail naar het bedrijf in Belgie gestuurd. Het antwoord is hier bijgevoegd: Oorsprong is uit divers EU en niet EU landen. Ik wil geen honing hebben uit niet EU landen. Dit kan uit de hele wereld zijn.

Met vriendelijke groet,

T van Rein

*[Privacygevoelige informatie verwijderd door beheerder]

19 reacties

Volgens mij koop je bij de Action omdar het schijt goedkoop is, niet ondat het uit zorgvuldig geselecteerde bijenkasten van een onbespoten biodynamisch natuurgebied in Nederland komt. Verder moeten ze zich natuurlijk wel aan de wet houden maar ik lees niet dat dit niet het geval is. 

Reputatie 4
Badge +3

Wat is  nu precies het probleem? Bloemenhoning wordt nu eenmaal wereldwijd verhandeld en ingekocht. Veel gerenommeerde merken zijn ook samengesteld.

Denkt u mindere kwaliteit te hebben? Waarom koopt u als u de oorsprong zo belangrijk vindt dan bij de Action. Van de Action is bekend dat ze partij goederen inkopen daar waar ze het goedkoopste zijn. U had ook in de winkel even het etiket kunnen lezen.,zeker daar u geen samengestelde honing wenst.

Honingtest.

Het is natuurlijk wel absurd dat er enerzijds (kennelijk) een land van oorsprong aangeduid moet worden maar dat een aanduiding als “gemengd EU en niet-EU” voldoende is. Daar maakt de fabrikant de wetgeving natuurlijk gewoon totaal belachelijk mee.

Nog verwonderlijker is dat dat al jaren zo is en er niemand tegen in opstand komt ook.

Nb. Ik ben het er mee eens dat je niet naar de Action moet gaan als je de betere spullen wilt hebben.

Het schijnt dat er teveel landen van herkomst zijn om bij één product op te noemen.

En wat maakt het nu uit, behalve als de honing van één specifieke plaats komt?

One world. Many bees.

En wat maakt het nu uit,

Omdat die regel misschien niet zomaar is ingevoerd maar het een wens was van velen, waar jij misschien toevallig niet bij hoorde?

De vraag was: wat maakt het nu uit, behalve als de honing van één specifieke plaats komt?

Een antwoord is niet nodig.

Een antwoord is niet nodig.

Ja dat is lekker makkelijk. Als je het niet eens bent met de ander zeg je gewoon dat een antwoord niet nodig is. Dus of de ander maar even wil zwijgen a.u.b.

Dat soort producten zie je wel vaker.
Ze roeren van alles door elkaar tot er een goed verkoopbare smaak is.
Niet iedere batch is hetzelfde.

Vroeger kocht ik wijn, die ook zo gemaakt was.
Daar hebben we enorm van genoten.

Op het potje honing van de lidl staat ook zoiets "gemengde EU en niet EU honing”
Ook heel goedkoop.

Reputatie 4
Badge +3

...

Op het potje honing van de lidl staat ook zoiets "gemengde EU en niet EU honing”
Ook heel goedkoop.

En dat is letterlijk in overeenstemming met de wet. Niets mis mee dus.

...

En dat is letterlijk in overeenstemming met de wet. Niets mis mee dus.

Behalve dat ik het een absurde wet vind die dit soort non-informatie toestaat en ik vind dat diverse organisaties zich er sterk voor zouden moeten maken dat etiketten ook daadwerkelijk oorsprong-informatie zouden moeten leveren.

Zoals ik al eerder opmerkte: bij honing gaat het om te veel landen.

Wat heb je er aan als er 37 landen op het etiket worden genoemd?

Dat lijkt me juist erg nuttig. Dan zou ik nog wel een paar keer nadenken voordat ik het spul zou kopen.

Reputatie 7
Badge +4

kortom, niet naar de Action :wink:

De verwachting is overigens dat door de extreme prijsstijgingen van containervervoer, de Action het erg moeilijk gaat krijgen.

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Als alles in de Action 2x zo duur wordt is het nog goedkoop.
Grotere dingen worden wel duurder, maar de Action verkoop voornamelijk klein spul.
Zelfs als een container van 67 m3 20000 euro extra aan transport kost is dit nog steeds maar 30 cent per liter.

Meubels importeren vanuit wordt spannender.

Dan zou ik nog wel een paar keer nadenken voordat ik het spul zou kopen.

Dat doet u met de huidige vermelding blijkbaar ook al.

Dat lijkt me juist erg nuttig. Dan zou ik nog wel een paar keer nadenken voordat ik het spul zou kopen.

Ik denk dat het met die aantal landen wel mee valt.
De grootste honing producent ter wereld is China.
De smaak van Nederland is de goedkoopste.
Dat doen we met meer voedsel, onze dure kwaliteitsproducten verkopen we aan buitenland en wij eten zelf het aller goedkoopste wat er op de wereld te koop is.

Ik denk dat je gelijk hebt, dat honing met de nietszeggende tekst beter verkoopt als honing uit China.

Ik kan me nog van vroeger herinneren dat er Russische honing te koop was.(70's)
Dat had toen een slechte naam omdat het kristalliseerde.
Dat er smaak aan zat was ook verdacht.
Sommige spraken zelfs, dat er suiker in zat.
Uit pure domheid kocht men dan maar het potje bagger honing dat wel vloeibaar bleef.

Dat van te veel landen hoorde ik volgens mij in de uitzending van WDR 5 waarnaar ik eerder linkte. (“Honig im Test”).

De Russische honing herinner ik mij nog goed. Alles wat goed is verdwijnt.

Is het wettelijk verplicht om op/bij voedingsmiddelen het land van herkomst te vermelden? Dat weet ik eigenlijk niet maar zo ja, dan zal de industrie daar zeker de ruimte bedongen hebben om op zoveel mogelijk plaatsen zo goedkoop mogelijk in te kunnen kopen zonder steeds steeds nieuwe etiketten te moeten maken met meer gedetailleerde informatie. En wie controleert dat?  Bij AH trof ik verse sperciebonen aan uit Spanje en verpakte uit Nederland die er exact hetzelfde uitzagen. Mag het soms ook “uit Nederland” heten wanneer het hier alleen maar verpakt is? Zoals die EU keurmerken voor beschermde regionale producten, een rood of blauw rond "zegeltje” met opdruk, waarvan het ene het originele product aanduidt en het andere een daarop lijkend dat ter plaatse (in de regio) alleen maar een stap in het productieproces heeft ondergaan?

Echt duidelijk voor de consument is het niet en die moet dus meer moeite doen om te krijgen wat hij/zij graag wil. Voor het door @H. van Rein genoemde product is het grootwinkelbedrijf niet de ideale leverancier, maar als je goed oplet kun je het, juist als er geen vaste toeleveranciers zijn en alleen losse partijen worden ingekocht, ook wel eens goed treffen. Voor Nederlandse honing (er zijn veel hobby-imkers in Nederland) kun je soms ook terecht op de markt en die met een EKO keurmerk en vermelding van een echt land van herkomst vond ik ook bij de notenkraam aldaar. Tenslotte vind je bij de biowinkel nog duidelijk verschillende honingsoorten met herkomstvermelding en, met een beetje geluk want het is een seizoensproduct, ook honing uit de eigen regio.

Reageer