Consumentenbond.nl

Bouillonblokjes: de zoute waarheid

• 6 mei 2019
  • 6 reacties
  • 5640 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Wie zelf een vleesbouillon maakt, gebruikt natuurlijk vlees. Liefst aan een stuk bot met wat vet.

Het rundvleespoeder of kippenpoeder in bouillonblokjes wordt ook zo gemaakt: Gekookt vlees en water wordt ingedikt, gedroogd en gemalen. Een soort gedroogde bouillon dus. Klinkt prima. Tot je ziet hoeveel van die gedroogde bouillon in een bouillonblokje zit: gemiddeld niet meer dan 5%! Je bouillonblokje is dus letterlijk een zoutblokje met een snufje bouillon erin.

Zelfs met de ‘minder zout’ bouillons van Maggi zit je na 1 blokje al bijna aan de aanbevolen maximale hoeveelheid zout per dag, ook met de groentebouillon. Benieuwd welke bouillonblokjes je met een gerust hart kan gebruiken? Bekijk gratis het artikel uit de nieuwste Consumentengids.

Maak jij zelf wel eens bouillon?

6 reacties

Ik ga echt switchen want zo zout wil ik het niet eten.
Reputatie 7
Badge +5
Ik breng altijd uit België Knorr Finesse mee, minder zout en vet, meer smaak en minder nodig, dus nog minder zout, een ouderwetse droog korrelig bouillonblokje, maar lekker.
Als ik niet zelf bouillon trek vers en voor de diepvries, dat duurt een uur of 8-12, dan gebruik ik deze bouillonblokjes.
Reputatie 7
Als ik een enkele keer een blokje gebruik is het 1/4, ander zout laat ik dan weg. Je kunt beter bouillonpoeder nemen, dat doseert makkelijk.
Reputatie 7
Badge +6
Een jaartje of 7 geleden werd ik door de huisarts geroepen. Kijk, als de mensen hartklachten krijgen verwachten ze van ons een pilletje dat het direct oplost. Maar dan is er nog maar weinig wat we kunnen doen. Wat we wel kunnen doen is 7 jaar eerder al beginnen met de dingen die je moet doen om hartklachten te voorkomen.

Sindsdien haal ik 1x per jaar een bloedprik en meten ze de waarden. Cholesterol, hdl, ldl, en meer van die dingen. Ik kreeg een voedingsadvies en langzaam zie je de bloedwaarden dalen of stijgen naar de betere zones.

Minder koolhydraten (aardappelen, wit brood), meer bruin brood, minder rood vlees. Nou ja een hele lijst. 2x per week vette vis, haring, makreel, sardien. En toen keek ik eens naar bouillonblokjes, jemig de pemig, veel te veel zout. Dus die doe ik niet meer, of hooguit een kwart blokje. Die chinese soepjes in een plastic zakje eet ik elke dag. Sommige zijn goed maar die mihoen achtige heeft heel veel zout in het zakje. Dus heb ik een potje waar 3/4 van het zakje in gaat voor de andere dag. Want daar zou je dus je hartklachten van kunnen krijgen.

Ik leef al langer dan m'n moeder, nu m'n vader nog, als ik dat haal heb ik het goed gedaan. En wat ik nu lees van de CB, ik ga maar zelf bouillon trekken, want 5% en de rest toevoeging hoeft voor mij niet.
Moeten wij ons nu ook al druk gaan maken over bouillonblokjes?

Als het goed is, spelen zij een zeer marginale rol in onze voeding.
Reputatie 7
In sommige keukens worden veel bouillonblokjes gebruikt, vooral in de Surinaamse, mijn vriendin koopt maggiblokjes, nog erger, in een kiloverpakking, ze gaan bijna overal in, nog net niet in de koffie en thee.

Reageer