Consumentenbond.nl

Bruine bonen in tomatensaus

Misschien een rare vraag maar ik zit al jaren met deze vraag, waarom bestaat er wel witte bonen in tomatensaus in pot en geen bruine bonen in tomatensaus?

22 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Omdat procenten daar geen handel in zien.

Reputatie 7
Badge +7

He  is inderdaad zo dat klant en klare witte bonen schotels wel in pot of blik verkrijgbaar zijn, maar bruine schotels niet. Jumbo heeft wel een kant en klare bruine bonenschotels gehad, maar ik weet niet of die er nu nog zijn. Dat zou u dan moeten vragen. Verder staan er wel overal bruine bonenschotel in tomatensaus met spekjes, of met gehakt, aangeboden, bij bijna alle supers, maar de afzonderlijke gerechten zijn wel kant en klaar, je moet ze zelf altijd nog bij elkaar voegen. Het kan inderdaad zo zijn dat de producenten c.q. fabrikanten er niets in zien, maar in dat geval zal u zelf eens een fabrikant moeten opbellen. Succes ermee.

Reputatie 6
Badge +5

En witte bonen in tomatensaus is een onderdeel van een traditioneel Engels ontbijt.

Reputatie 5
Badge +4

Ik vermoed dat er zo weinig mensen zijn die dat lekker vinden, dat het voor fabrikanten helemaal niet interessant is. Dan maar zelf tomatensaus toevoegen aan de bruine bonen. 

Reputatie 7
Badge +7

Zoals al gezegd witte bonen in tomatensaus is een origineel ontbijt.

Chili con carne is ook een officieel gerecht.

Deze zijn beide dus verkrijgbaar. 

De bruine bonenschotels met tomatensaus en spek/gehakt zijn kennelijk minder in trek, en moet je als liefhebber dan maar zelf maken. Succes Leo.

De kleurencombinatie wit met rood is voor de gemiddelde mens veel aantrekkelijker dan de kleurencombinatie bruin met rood.

Het contrast is in het eerste geval groter en zoals bekend wekken contrasten de eetlust op. Dit komt daarmee weer ten goede aan de omzet van de producenten en de tussenhandelaren.

Laten wij gewoon blij zijn met de witte bonen in tomatensaus. Het is beter dan niets.

Honger maakt rauwe bonen zoet!

Reputatie 7
Badge +7

Een optie de kleurencombinatie had ik nog niet eens aan  gedacht. Fabrikanten kennelijk wel.

E discussiëren vind ik leuk en doe ik graag. Neem daarbij niemand zijn mening af, maar witte of bruine bonen,i s mijn  lievelings eten niet. Groet Leo. En nu ga ik de boel maar eens uitzetten, er is zware kost genoeg geweest.

Reputatie 7
Badge +6

Voor zoiets moet ik gaan lezen op Wikipedia. Maar de Hollandse Wikipedia is een beetje beknopt. Toen ben ik op de Engelse Wikipedia gaan lezen, jeuj, navy-bean, beste voedingswaarde, makkelijk in grote hoeveelheden te verkrijgen. Vanaf 1800 krijgen Amerikaanse marinesoldaten dat als voer voorgeschoteld. De witte boon groeit heel veel in Amerika. In de Tweede Wereldoorlog wordt het massaal aan de soldaten gegeven. Voedzaam, goedkoop en in grote hoeveelheden verkrijgbaar.

Kan het zijn dat ze er toen tomatensaus bij hebben gedaan om het lekkerder te maken?

Bruine bonen smaken anders dan witte, je wordt er winderiger van. Dat die daarom niet populair waren bij de soldaten en dus niet gemaakt werden met tomatensaus? Als je zoekt zal het er wel zijn maar dan onderaan de populariteitsschaal?

♫♫♫ BB met R, dat zijn bruine bonen met rijst. ♫♫♫

Ook vanwege de kleurencombinatie.

Denk aan rijst met witte bonen. Wie eet dat?

Reputatie 7
Badge +7

Je zal als topic auteur verzot zijn op al die bonen. Krijg je al dit negativisme over je heen. :tired_face: .

Welk negativisme?

Nog geen negativisme gezien.

U bent in de bonen, heer de Ruiter.

Reputatie 7
Badge +7

Nee, je hebt gelijk, ik ben even in de bonen en honger maakt rauwe bonen zoet. En wat te zeggen van:  Boontje komt om zijn loontje, De eigen boontjes doppen, Er voor spek en bonen bij zitten, Geen heilig boontje zijn, Zijn boontjes op iets te week leggen., Zo stijf als een bonenstaak, Dat is een boon in een brouwketel, Een heilig boontje,  Ik bid niet voor bruine bonen,  …

Het is maar goed dat deze topic over bonen gaat, maar ik vind het wel mooi zo.

Reputatie 7
Badge +6

Ja @Léonz bruine bonen met rijst, lekker. Jij weet het te noemen! Uit de keuken van de Afrikaanse mens in Suriname. Ze koken zoutvlees mee met de bruine bonen, dat maakt het extra lekker. Een paar honderd jaar moesten die mensen het zonder koelkast doen. Dus om vlees te bewaren werd het in zout gelegd en daarna gedroogd in de zon. Dan bleef het maanden goed. Dan moest je het eerst weer weken om het zout eruit te trekken en dan meekoken met de bonen. Als er geen borden waren nam je gewoon een bananenblad conisch gevouwen en dan volscheppen maar. Mensen aten toen met hun vingers, met je duim schuif je het in je mond. 

De Chinezen, Javanen en Hindoestanen kwamen pas 200 jaar later en die hadden hun eigen keuken. Bruine bonen met zoutvlees en rijst is de Afrikaanse keuken. Die keukens integreren niet, vreedzaam naast elkaar, maar geen rotti of nassi met bruine bonen!

Reputatie 7
Badge +6

@Jan . In mijn diensttijd zat er nog steeds bij de noodrantsoenen witte bonen met tomatensaus . Bruine bonen waren er ook . Strategisch wat minder slim wegens de broekhoest , waardoor de vijand kan horen waar de soldaten zich verstopt hebben … :blush:

Reputatie 7
Badge +6

Kijk daar, @E.T. Wiersum heeft de oplossing. Vanwege broekhoest waren bruine bonen dus minder in trek! En met tomatensaus blijft de smaak van witte bonen beter geconserveerd in blik of glas?

Reputatie 6
Badge +5

@Jan
Een beetje bonenkruid erbij verminderd de broekhoest.
Bruine bonen met stroop is ook de betere combinatie.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper ik zie dat het bestaat maar ik ken het niet. Misschien heb ik het een keer gegegeten zonder het te weten. Is het misschien streekgebonden? Op de studentenflat maakten we wel eens chili con carne met bruine bonen of een keer bruine bonensoep. En anders gewoon bruine bonen uit blik. Maar de laatste 15 jaar of zo gaan we liever voor die glazen potjes met witte bonen in tomatensaus.

Reputatie 6
Badge +5

@Jan 
Ik denk dat ze het in Drenthe bedacht hebben.

Reputatie 7
Badge +7

Waar het vandaan komt en wie het bedacht heeft, zal me een zorg zijn. Ik vind het  nog altijd niet lekker.  En ik wacht maar verdere oplossingen af. Stop ze maar in de grond die bonen. Groet Leo,

♫♫♫ BB met R, dat zijn bruine bonen met rijst. ♫♫♫

Ook vanwege de kleurencombinatie.

Denk aan rijst met witte bonen. Wie eet dat?

Is dat een liedje?

Ik ben gek op liedjes :)

Jazeker, Pan de Kwanselman: Max Woiski.

Naar eventuele wens hier te beluisteren.

Bedankt!

Pan de Kwanselman is trouwens ook te beluiseren:

deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=ETmkDqnv7Bo

deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=2o8DCochJK4

Het waren plaatjes die bij een wasmiddel zaten.

Dit keer geen Bim Bam en Bom maar Loeki, Riekie en Wieki.

OK, ik ga nu stoppen met off-topic :)

Reageer