Consumentenbond.nl

btw op groenten en fruit verhoogd van 6 naar 9 procent

Geachte medewerkers consumentenbond,
Tot mijn grote verbazing wordt de btw op groenten en fruit verhoogd van 6 naar 9 procent. Wat is de reactie van de Consumentenbond hierop? Het is toch zeer onwenselijk dat gezonde producten duurder worden? Geen verontwaardiging of actie ( media!) van de bond. Waarom niet? Dat verbaast mij zeer. Graag verneem ik uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Willemijn van Woensel

18 reacties

Reputatie 7
Ik zie hier niet echt een rol voor de Consumentenbond, tenzij die een politieke partij opricht. Aankaarten kan wel. De consument kan ook niet alles laten liggen, het gaat niet alleen om voedsel. Misschien valt het kwartje als alle mensen die in een grensstreek wonen hun boodschapen in Duitsland of België gaan doen maar niet alles is daar goedkoper. De drogist i.i.g. wel.
Reputatie 7
Badge +4
ik fin dad jei dad weer goet gesegt hep mefou djones
Reputatie 7
Badge +6
De bond is geen politieke partij , maar jullie mogen wat mij betreft namens alle consumenten wat meer de tanden laten zien. Ik vind dat ' Den Haag ' over het algemeen zeer slecht met onze belangen omspringt en heel weinig bereidheid toont om de misstanden aan te pakken . Die BTW -verhoging is zo'n voorbeeld en tegelijkertijd verlagen ze de belastingdruk van bedrijven .......Krankjorem dat er niet meer protest komt tegen al die spelletjes die er gespeeld worden.
Reputatie 7
@W.J.A.M. van Woensel, ik denk dat het wat tijd vergt om één en ander op een rijtje te zetten. Bij de Consumentenbond zijn het ook maar mensen.
Dat de BTW in 2019 van 6 (het goedkope tarief) naar 9 % (niet zo goedkoop meer) zou gaan was al langer bekend. Alles in het belang van de economie, vooral voor de grote bedrijven wel te verstaan, de aandeelhouders willen immers geld zien, hoe de consument erover denkt en of hij het allemaal kan betalen doet er niet toe. De boer krijgt voor zijn piepers een fooi, voor uien vrijwel niets maar de klant betaalt de hoofdprijs. Telkens weer gaan er stemmen op om gezonde producten goedkoper en ongezonde producten duurder te maken maar niemand weet wanneer daarover wordt beslist. Nu het zo droog is en het ernaar uitziet dat het dat voorlopig ook blijft is de kans groot dat eerdaags de prijzen van groenten en fruit de pan uitrijzen. Ik heb in 1976, een soortgelijke zomer als nu, meegemaakt dat er vrijwel geen verse groenten meer te koop waren in de buurt. Tegenwoordig is er gelukkig meer import maar dat is door het transport weer belastend voor het milieu.
Reputatie 7
Mot un keer kenne Eko.
Beste Monique van Beek, U zou mijn vraag over de plannen van de regering om de btw te verhogen van 6 naar 9 procent en de reactie hierop van de Consumentenbond (geen!) binnen de organisatie uitzetten. Nu, na twee maanden heb ik nog geen antwoord van de bond ontvangen. Waarom niet?
Dat verbaast mij zeer omdat de bond groot belang hecht aan gezonde voeding. U wijst de voedingsindustrie op hun verantwoordelijkheid om minder zout, suiker en slechte vetten in hun produkten te stoppen en adviseert de consument om meer groenten en fruit te eten. Het is dan ook verbazend dat als de overheid groenten en fruit duurder wil maken, voor alle consumenten dus de bond geen protest laat horen?
De Consumentenbond heeft toch wel een man/vrouw op het Binnenhof die de consumentenbelangen in het oog houdt? Ik hoor graag van U,
Vriendelijke groet,
Willemijn van Woensel
Reputatie 7
Badge +4
@W.J.A.M. van Woensel
Dit geeft ook maar weer aan dat de opeenvolgende kortzichtige regeringen niets op hebben met gezondheid en welzijn van mens en dier en duurzaamheid. De grootschalige intensieve en zwaar vervuilende vee-industrie die jaarlijks zo'n 600.000.000 prachtige onschuldige dieren in overvolle stallen onder erbarmelijke omstandigheden opfokt en vervolgens met veel grof geweld transporteert naar hun executie, wordt zeer zwaar gesubsidieerd. 😣
Maar op gezonde groenten en fruit gaan ze de BTW verhogen. Laten ze voor gezonde producten de BTW juist verlagen en ongezonde producten zwaarder belasten.🤔
Ik vind ook wel dat de Consumentenbond zich hiervoor actief zou moeten inzetten.
Reputatie 7
Badge +4
De rol van de Consumentenbond zou moeten zijn er voor proberen te zorgen dat BTW op gezonde voeding omlaag gaat en voor ongezonde en schadelijke producten omhoog. Het is heel krom en onlogisch dat het flink verhoogd is, ook al gaat het niet alleen om groenten en fruit maar ook om andere producten.

Wat ik ook heel vreemd vind is dat voor de dierenarts het hoogste BTW tarief geldt. Dit is noodzakelijke verzorging en hulp in nood dus het is niet uit te leggen dat daar zo veel luxe-belasting op geheven wordt. 🤔
Reputatie 7
Badge +4
@W.J.A.M. van Woensel
Dit zou inderdaad tegen gehouden moeten worden. Zoals ik al eerder gezegd heb, laten ze ongezonde en vervuilende zaken als vlees, snoep, producten met veel chemische toevoegingen zwaarder belasten en gezonde en relatief duurzame milieuvriendelijke producten juist minder of in het geheel niet belasten.
Helaas worden de ongezonde en milieubelastende producten juist als goedkope lokkertjes gebruikt om klanten vaker naar de winkel te laten komen zodat zij uiteindelijk van alles gaan kopen en er dus meer aan verdiend wordt.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @W.J.A.M. van Woensel,

Bedankt voor je bericht, en welkom op de community. Ik heb je vraag uitgezet binnen onze organisatie, en kom uiteraard bij je terug wanneer ik een reactie heb mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Reputatie 7
Badge +7
Beste Willemijn,

Excuses, je hebt helemaal gelijk. Ik heb je bericht doorgezet naar mijn collega's, maar ben niet meer terug gekomen met een reactie. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Fijn dat je me hierop wijst.

Van mijn collega's heb ik begrepen dat het een misverstand is dat de btw specifiek voor groenten en fruit is verhoogd. De btw is verhoogd voor alle producten waar het 6% tarief voor gold. Een opsomming van welke producten dat zijn vind je hier.

Jij en anderen in dit topic geven aan dat jullie wel een rol voor de Consumentenbond hier zien. Hoe zien jullie dat voor je, afgezien van een protest?

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Reputatie 7
Badge +7
Even terzijde. Kan iemand de taalfout bovenaan verbeteren? Verhoogt is in dit geval verhoogd met een d aan het eind.
Normaal gesproken modereren we niet op spelfouten, tenzij het is op verzoek van de schrijver zelf, maar aangezien het hier ook om de titel gaat pas ik hem toch aan. Dit heeft alles te maken met de vindbaarheid van het topic. 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Beste Willemijn,

Bedankt voor je bericht. Ik ben nog eens met mijn collega's gaan zitten, en waar het op neer komt is dat wij met geen enkele belastingverhoging blij zijn, en dus ook met geen enkele BTW-verhoging. Maar belastingzaken worden in de politiek besproken en besloten, omdat de besteding ervan met een breed palet van (meestal gewenste) maatschappelijke zaken te maken heeft. Dit voert allemaal veel verder dan alleen consumentenzaken, maar betreft onder andere ook inkomens- en bestedingspolitiek. Dat maakt dat de Consumentenbond zich daarover terughoudend opstelt, want die houdt zich echt alleen bezig met consumentenzaken. Dat is de hoofdreden achter onze traditioneel terughoudende opstelling bij belastingzaken. Wij uiten ons wel over bijvoorbeeld de kwaliteit van de adviezen van de Belastingdienst.

Ik hoop je vraag hiermee van een antwoord te hebben voorzien.
Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Reputatie 7
Dierenartsen zijn toch niet goedkoop, ze zijn vrij om hun eigen tarief te bepalen.

Even terzijde. Kan iemand de taalfout bovenaan verbeteren? Verhoogt is in dit geval verhoogd met een d aan het eind.
Reputatie 7
Het valt hier over het algemeen mee met spelfouten, kijk maar eens op andere fora, soms is het echt verschrikkelijk en je mag er eigenlijk niets van zeggen, ik probeer dan ook er niet op te letten maar dat is soms moeilijk (beroepsdeformatie). In een topictitel valt het meteen op.
Reputatie 7
Er zijn niet zo veel middelen om tegen deze aankomende verhoging te protesteren, niets meer kopen is geen optie, mensen die in de grensstreek wonen kunnen dat wel als ze de moeite nemen te gaan winkelen bij de zuider- of oosterburen. Staken zoals bij een fabriek of in de bouw o.i.d. kan niet, er valt niets te staken, er moet immers gegeten worden. De bedenker van deze ongein een jaar gedwongen van een uitkering laten leven is het enige wat ik kan bedenken.
Beste Monique van Beek, uw reactie op mijn vragen over het uitblijven van een reactie van de Consumentenbond op de plannen van deze regering, de btw op groenten en fruit te verhogen, is zeer onbevredigend. Dat dit meerdere produkten betreft doet niets af aan het feit dat de verhoging van de btw op groeten en fruit met maar liefst 50 procent een onzalig plan is.
Ik ben zelf op zoek gegaan en het zijn plannen die nog in de Tweede Kamer behandeld gaan worden, dus geen voldongen feit! Dat geeft de Consumentenbond nog volop de de gelegenheid tot protest of om een duidelijk standpunt in te nemen en te verkondigen. Ook via lobbyen in de Tweede Kamer.
Ik hoor weer graag van u,
Met vriendelijke groet,
Willemijn van Woensel
Beste Monique van Beek, de Consumentenbond is een onafhankelijke organisatie en daarom staat de bond niets in de weg om een eigen standpunt in te nemen en bij de regerende partijen en de Tweede Kamer te protesteren tegen de verhoging van de btw op groenten en fruit. Het gaat immers ons allen aan! Het gaat om de betaalbaarheid en cosumptie van groenten en fruit voor miljoenen consumenten.
De tradionele terughoudende opstelling van de Consumentenbond bij belastingzaken is in deze een drogredenatie of spelen hier andere afwegingen. Ik kan maar niet begrijpen wat de Consumentenbond weerhoudt de politiek erop te wijzen dat gezonde voeding eerder goekoper dan duurder gemaakt moet worden,het moet onze magen vullen,niet de schatkist!
Met vriendelijke groet,
Willemijn van Woensel

Reageer