Consumentenbond.nl

Calorieën versus voedingswaarde

  • 6 januari 2015
  • 19 reacties
  • 425 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 8 reacties
We kregen veel reacties op onze Facebook-post over fabels calorieËn, zoals die van Nienke Groot:



Het gaat niet om de calorieËn. Het gaat erom wat je nou eigenlijk tot je neemt. Wat zit er in frisdrank waar je lichaam door gevoed wordt? En wat zit er in de desbetreffende vruchtensap



Wat is belangrijker? CalorieËn tellen of de voedingswaarde van een product...

19 reacties

Voedingswaarde van het product maar je mag nooit helemaal de calorieen uit het oog verliezen. Ongezond voedsel laat je helemaal weg en van alles wat gezond is moet je ook niet meer eten dan je verbrand.
Voedingswaarde is hetgeen waar ik voornamelijk mee werk. Ook kijk ik naar hoe actief een persoon is. Zoals Irene ook aangeeft, gezonde voeding kan ook nadelig werken als je meer eet dan je verbruikt.
Het gaat niet eens zo zeer om calorieËn dan wel om de snelle koolhydraten. Doordat er in een sinaasappel ook veel vezels zitten kun je die beter eten dan een glas sap drinken van dezelfde vrucht. Die snelle koolhydraten jagen door je lichaam en veroorzaken vaak ook een hongergevoel. Mijn tip, wil je persÉ sap drinken neem er iets van eiwitten bij, een bakje magere yoghurt of kwark, een eitje of vreemd genoeg, een theelepeltje pindakaas. Eiwitten voorkomen een hongergevoel en vertragen de koolhydraten.
Wij denken dat de voedingswaarde je belangrijkste richtlijn is, en hierbij hebben we het niet over calorieen, suikers, vetten etc... maar het totaal van vitaminen, mineralen, eiwitten, vetzuren en andere bouwstoffen voor je lichaam. Als je alleen naar calorieen kijkt heeft je lichaam misschien wel brandstof maar mist het belangrijke bouwstoffen. Uiteraard moet je de calorieen niet geheel uit het oog verliezen, we zijn het wat dat betreft met Irene eens. Daarnaast zit er in verschillende vruchtensappen nogal verschil. Zo heb je de sappen uit concentraat, die inderdaad weinig verschillen van frisdrank, waar regelmatig ook suiker en andere zoetmiddelen aan zijn toegevoegd. Als je versgeperst sap hebt zonder toegevoegde suiker is dit toch echt wezenlijk anders dan een glaasje cola, en dus ook vele malen gezonder voor je ondanks een eventuele hoger aantal calorieen.


Wij denken dat de voedingswaarde je belangrijkste richtlijn is, en hierbij hebben we het niet over calorieen, suikers, vetten etc... maar het totaal van vitaminen, mineralen, eiwitten, vetzuren en andere bouwstoffen voor je lichaam. Als je alleen naar calorieen kijkt heeft je lichaam misschien wel brandstof maar mist het belangrijke bouwstoffen. Uiteraard moet je de calorieen niet geheel uit het oog verliezen, we zijn het wat dat betreft met Irene eens. Daarnaast zit er in verschillende vruchtensappen nogal verschil. Zo heb je de sappen uit concentraat, die inderdaad weinig verschillen van frisdrank, waar regelmatig ook suiker en andere zoetmiddelen aan zijn toegevoegd. Als je versgeperst sap hebt zonder toegevoegde suiker is dit toch echt wezenlijk anders dan een glaasje cola, en dus ook vele malen gezonder voor je ondanks een eventuele hoger aantal calorieen.



Welkom Iris en Ruud! Fijn dat jullie ook meepraten.

we zijn het allemaal wel met elkaar eens dat voedingswaarde belangrijker is dan calorieËn maar dat je de calorieËn niet uit het oog mag verliezen.
Klopt als een bus: de wet van behoud van energie.
Hoe weet ik hoeveel calorieËn ik mag? Daar ben ik benieuwd naar. Ik ben maar 1 meter 60 groot....Werk op kantoor achter een bureau en sport regelmatig. Ik neem altijd de trap, maar zit wel weer veel in de auto.







Klopt als een bus: de wet van behoud van energie.



Hoe weet ik hoeveel calorieËn ik mag? Daar ben ik benieuwd naar. Ik ben maar 1 meter 60 groot....Werk op kantoor achter een bureau en sport regelmatig. Ik neem altijd de trap, maar zit wel weer veel in de auto.



Klopt als een bus: de wet van behoud van energie.





Door Oafa


--> Dat vertelt jouw weegschaal. Schrijf bv. elke morgen je gewicht op, maar houdt hiervan alleen het lopende gemiddelde bij over een langere periode in de gaten (bv. over 10 dagen). De trend in dit verloop is een uitstekende parameter om op te 'sturen'.
@B.J. Donselaar

Bedankt! Ik ga dit uitproberen, en zal hier terugkoppelen hoe ik dit heb ervaren.



--> Dat vertelt jouw weegschaal. Schrijf bv. elke morgen je gewicht op, maar houdt hiervan alleen het lopende gemiddelde bij over een langere periode in de gaten (bv. over 10 dagen). De trend in dit verloop is een uitstekende parameter om op te 'sturen'.

Oafa, je vraagt hoeveel calorieen je nodig hebt. Dat ligt er helemaal aan. Wil je afvallen of wil je graag je gewicht op pijl houden of wil je dikker worden. Wil je afvallen dan mag je nooit meer dan 2000 calorieen eten maar je mag ook nooit minder dan 1500 eten. Vaak hoor je de 1000cal dieeten, onverandwoord is dat en heeft ook geen zin. Je valt even af maar je leptine niveau (hormoon die de vethuishouding regeld) zakt zover dat je erna meteen weer aankomt met een paar kilo erop. Wil je graag je gewicht behouden ongeveer 2000 en wil je aankomen meer. Maar onthou wel 1 ding. Eet verantwoord en kies niet voor ongezonde producten omdat deze toevallig lager in calorieËn zijn. Ook is het tellen niet helemaal eerlijk want in noten zitten veel calorieen maar wel beplaade omegas die het lichaam nodig heeft en ook voor de vethuishouding belangrijk zijn.
Natuurlijk moet je je gezond verstand gebruiken en calorieËn niet uit het oog verliezen

maar we hebben vet nodig op koolydraten te verbranden

Dus van teweinig vet kan je dik worden !
Voor iPhone bezitter is er een handige (gratis) app die het lopend gemiddelde bijhoudt: True Weight. Ik gebruik dit al een paar jaar naar volle tevredenheid.

https://itunes.apple.com/nl/app/true-weight-lite/id304080586?mt=8
Ik heb die snelle koolhydraten juist nodig: 40 kg bij 1m60. Maar blijkbaar wordt ik niet dik waar jullie wel dik van worden. Ik gebruik op voorschrift dieetdrankjes vol suiker: 30% en chemische zooi = 300kcal. Mijn maag kan het niet eens aan zoveel suiker. Drink het dus half om half met water. Volgens de diÉtiste zou ik 2500kcal per dag moeten gebruiken, maar dat lukt van geen kanten. Ik hou niet van zoet, ik hoe niet van vet. Geen gebak, hemaworsten of patat. Geen speklap, stamppotten of vette chips. Ik heb geen energie om te koken laat staan meer dan eens per dag. Ik gebruik al volle produkten zoals chocomelk (haat melk) volle (oude) kaas/smeerkaas. Dus help. (zwaar longpatient)
Je leest slecht. Ik schrijf juist dat ik die dingen dus niet lust. Overigens: Als ik zou eten zoals je schrijft zou ik helemaal op apegapen liggen: kan maar weinig kcal tegelijk aan. Lekker eten is heel belangrijk, voor de eetlust en omdat het 1 van de weinige dingen is die ik nog heb. Met 13% longcapapcitieit doe je niet veel.

1. koken lukt niet meer of hoogst zelden.

2. Ik lust geen pap en muesli/creusli . Ik eet 's ochtends 2 boterhammen (pain de boulogne) margarine goede start en eru smeerkaas. vaak met een snoeppaprikatje/tomaatje erop. Koffie zwart. Meer kan ik niet aan: alle energie gaat naar de spijsvertering. Krijg het dan dus benauwd.

3 warm eet ik : stoommaaltijden van ah. (zit tussen 150-200mgram groenten in) veel pasta, rijst. Ik hou niet van gekookte aardappelen, afgewisseld met maaltijdsalade, curryrijst, of andere maaltijden. Of maaltijden die mijn zus heeft gemaakt. pasta/noedels. rijst met vlees/groenten, of zelfgermaakte soep met veel groenten en noedels.

Tot 500kcal. en dat is vaak al te veel: spijsvertering. Bloeddruk stijgt en ik krijg het benauwd. Slaap na het eten meestal 2 uur.

Als derde maaltijd: noedelsoep meestal met wat paprika erdoor.

Tussendoor: fruit( banaan, appel, druiven) fruitsap, nootjes, minicandy, chocolademelk( 1 pakje per dag) , soyadrink, nutridrink, hartige stengels, gekookt ei, toast met salade. Uiteraard in afwisseling. Wel elke dag fruit en nootjes, nutridrink, minicandy. ook 's nachts: ik slaap in blokken van 1 uur-4 uur.

Het meeste wat je opschrijft lust ik niet. Ik krijg al die granen enzo echt niet weg. Speltbbrood geprobeerd. Niet vies maar ook niet lekker. Geef mij maar pain de boulogne van ah. En of en toe witte bollen. Ook lekker met een satetje. Overigens: kom in de winter de deur niet uit (kan niet meer tegen kou/vocht/wind4+). Alleen de Coop buurtwinkel bezorgd hier en die hebben dat allemaal niet. Ben al blij als ik al mijn bestelde krijg. Brood en maatijden haalt mijn zus. Dat doet ze bij haar eigen boodschappen dus niet te veel. Ze werkt fulltime en een partner met kanker.

Heel belangrijk voor mij naast kcal zijn eiwitten (tegen botontkalking, ik slik prednisolon en actonel) + snelle koolhydraten. Mijn ademhaling gerbruikt alle energie. Ik ga me niet zo obsessief bezig houden met wat ik eet. Gaat het tegenstaan. Eten moet wel leuk blijven.
Je hoeft het niet rot te vinden hoor. That's life. Je had je tijd kunnen besparen door allereerst goed te lezen. Je lijkt een kort lontje te hebben: misschien door de voeding? Neem een stukje chocola af en toe: voor je genotscentrum in de hersenen. Je kunt advies geven maar je kunt niet beledigd zijn als een ander dat niet opvolgt. Al die superfoods zijn ook maar een cult. Spelt is gezond maar niet gezonder dan ander volkoren brood. Vlees/vis/ei en zuivel is een goede bron van eiwit. Die heb ik extra nodig omdat bij ondergewicht botafbraak plaats vind. Ook vanwege de prednisolon. Ik drink nooit frisdrank, nooit gedaan ook veel te zoet. Ik drink sappen maar helaas zijn die zeer beperkt houdbaar dus moet ik wel Appelsientje enzo drinken. Ik eet al jaren notenmixen. cashew, pepita, macamedia, e.d. In diverse samenstellingen. Ik eet nooit patat of frituur.

Onderzoeken over voeding gaan alle kanten op. Wat vandaag nog gezond is is morgen ongezond. Een omgekeerd.

Mijn dietiste hoopt dat ik 3 kg aankom in een half jaar tijd. net als al die afvallers zoek ik ook dat wondermiddel dat me 10kg aan laat komen want ik zou voor wat reserve 20 kg moeten aankomen. Zie ik nog niet gebeuren. Een halve kilo erbij, keertje ziek en een hele eraf. Z o gaat dat.

succes met je baan en bedankt voor het meedenken.
matig eten van alles, niet teveel zoetigheid, niet teveel eiwit, niet teveel koolhydraten. wel voldoende groente en bewegen. we weten het wel, maar doen het vaak niet!
Badge +1
Mag ik voorop stellen dat niet iedereen aan de lijn is! Niet iedereen wil afvallen, ik wil alleen maar op gewicht blijven en dat lukt mij al jaren aardig. Wat ik uit de diverse (wel gelezen, niet gevolgde) di-eeten heb overgehouden is dat het er om gaat dat je op vaste momenten met redelijke tussen tijden wat eet en drinkt. Bijvoorbeeld: ontbijt - 3 uur - koffie met koekje - 2 uur - lunch - 3 uur - thee met koekje - 2 uur - diner ... Dan blijft de spijsvertering bezig en vervalt je lichaam niet in de 'hongersnood' stand.

Daarnaast heb ik begrepen dat als je overgewicht hebt, je dat net zo snel kwijt moet raken als dat je het hebt gekregen, Vooral niet sneller.

Voor mensen zoals J.Klein hierboven: sterkte. Maar als eten 'niet jou ding is', dan wordt het lastig. Probeer eten bereiden leuk te maken. Het gaat niet alleen om koken maar om het hele ritueel eromheen, alleen het bedenken al. Niet iedereen is chef-kok maar als eten een straf is wordt het nooit wat.
Irene Lelieveld: als ik ergens de pest aan hebt is het het weghalen van berichten, waardoor posten in het luchtledige hangen.

Ben admin geweest op een forumsite en zoiets hoefde je daar niet te flikken. Getuigt volgens mij van een kort lontje bij je: je beledigd voelen als er geen ja en amen wordt geknikt op wat je zegt. Veel succes maar met je drukke baan. Misschien zie je kans om af en toe toch iemand te helpen zonder dat ze van dankbaarheid op de knieen moeten vallen.

Always walk on the bright side of life. Don't worry, be happy: life goes up and down.
Ik geloof dat beide erg belangrijk zijn en altijd samen bekeken moeten worden. De voedingswaarde is belangrijk omdat we de juiste voedingsstoffen moeten eten om gezond te blijven. Letten op vitamines, mineralen, vezels en resistent zetmeel is erg belangrijk. Daarbij is het ook belangrijk om niet te vele calorieën te eten, want als je meer energie binnenkrijgt dan dat je verbruikt gaat er iets fout.

Je kan niet op het een letten zonder ook op het ander te letten. Dat is het ding met gezond eten, naar mijn mening. Op één aspect focussen heeft geen zin. Zorgen dat alles in balans is, dat is belangrijk. Genoeg langzame koolhydraten eten, genoeg vezels, genoeg mineralen, vitamines, vetten en eiwitten etc. en dan in de gaten houden of jouw energie inname niet te hoog wordt in vergelijking met hoe actief je bent (topsporters hebben meer calorieën nodig dan iemand die gewoon sportief is en iemand die vaak zit/ minder actief is heeft minder calorieën nodig dan iemand die vaak loopt)

Reageer