Straatvraag

Check je in de supermarkt de etiketten op voedingsmiddelen?

• 21 april 2021
  • 10 reacties
  • 1260 Bekeken
Check je in de supermarkt de etiketten op voedingsmiddelen?
Badge +8
  • Moderator
  • 2039 reacties

Op etiketten van voedingsmiddelen staat veel informatie. Niet alles is even belangrijk. Wil je weten waar je op moet letten om een goede keuze te maken? Bekijk dan onze tips.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier!

Neem je in de supermarkt de tijd om etiketten van voedingsmiddelen te lezen? Praat mee!

10 reacties

Als ik iets koop wat ik nog niet eerder kocht, wat niet vaak voorkomt, kijk ik met name op de afkomst van het spul. Bij verswaar is dat maar al te vaak niet aangegeven. Waarschijnlijk is het verplicht, maar in het kader van een vergissinkje kan er erg veel in Nederland. Als je er om vraagt krijg je een antwoord in een toon die bepaald niet stimuleert om nog eens zo'n vraag te stellen.
En als ik dan in bv het najaar zie dat er appels verkocht worden die van de andere kant van de wereld komen terwijl de appels hier hangen te rotten aan de bomen dan gruwel ik.
Bij vlees en zuivel kijk ik naar toevoegingen. Zijn er fantasiezaken toegevoegd dan koop ik het niet. Vlees of bakboter met toegevoegd 'aroma’, wat een onzin. Ik wil zelf bepalen hoe mijn eten smaakt. Dat kookt na enig oefening ook een stuk gemakkelijker. Als je allemaal mengsels van onbekende samenstelling bij elkaar gaat gebruiken kun je namelijk nooit inschatten hoe het uiteindelijk gaat smaken - meestal bagger.

Over het algemeen lees ik de etiketten wel. Zeker bij , voor mij, nieuwe producten.

Keurmerken, ingrediënten, toevoegingen etc. Dat is het minste wat ik kan doen. Blijft het feit echter dat keurmerken lang niet altijd een garantie zijn voor wat ze beloven.

Gewoon kritisch blijven en je best doen. Ten aanzien van "de wereld” en mezelf

Dat doe ik echt heel zelden maar laatst was mijn standaard mayonaise op en heb ik de verschillende mayonaises gecontroleerd op hoeveelheid suiker (zonder bril nog best een uitdaging) en er een alternatief gevonden dat ook onverwacht goed scoorde. 

Naar darmkanker operatie LAR syndroom (zeer onrustige darmen)volg ik FOPMAP, de groene en oranje lijst geven rust, de rode lijst moet ik mijden. Dus gedwongen etiketten te lezen om zonder angst voor de stoelgang van huis te kunnen gaan.

Tot mijn verwondering liep ik tegen andere info aan b.v. achter- of schouderham bevat normaal 96% varkensvlees. Steeds vaker zie je 86% varkensvlees de missende 10% is geinjecteerde water! je wordt belazerd. Soms is het moeilijk ham te vinden waar geen water aan toegevoegd is. Prijs is niet altijd leidend.

Gevolg van etiketten lezen is dat ik fabrieksvoedsel ben gaan mijden en dichter bij de natuur blijf. En langzamerhand concludeer dat een groot deel voedsel industrie slecht is voor de gezondheid (transvetten, suiker, zout, chemische anti oxidanten en kleurstoffen) Gelukkig kook ik graag.

groet Arend

Reputatie 2
Badge

Zeker wel. Ik moet sowieso kijken of er geen tarwe in een product zit, want iemand in mijn huishouden kan daar niet tegen. Tegelijk kijk ik naar de hoeveelheid vet, zout, suiker, eiwit en chemische toevoegingen. Altijd blijven lezen, want samenstellingen veranderen regelmatig.

Reputatie 1
Badge

Ik kijk regelmatig op de etiketten wat er allemaal in zit. Vooral let ik op suikers en zout. En ook op toegevoegde kleurstoffen en water. In principe koop ik geen zakjes soep of saus waaraan suikers zijn toegevoegd en kant en klaar producten waaraan suikers zijn toegevoegd zijn ook uit de boze. Dan maak ik het liever zelf, dan zitten al die overbodige dingen er niet in. Verder ben ik iemand die graag nieuwe dingen uitprobeert, maar niet voordat ik het etiket heb gelezen.

Reputatie 7
Badge +6

Als iedereen de etiketten zou lezen en daadwerkelijk het ongezonde spul zou laten staan , zou het voedselaanbod vanzelf gezonder worden . Ik denk dat de meesten zelden of nooit  etiketten lezen en kopen wat ze al jaren kopen . Ook wij bekennen schuld en zouden ons er vaker in moeten verdiepen . Wel trachten we de hoeveelheid zout en suiker te minderen .

Kijk vrijwel altijd ff op het etiket voor info over zoet, suiker, eiwit, vetten en koolhydraten, toevoegingen,  dingen die ik vermijd, zoals gemodificeerd zetmeel, palmolie, glucosestroop e.d.

Ook waar het vandaan komt, datum en houdbaarheid, bewerkingen en andere adviezen over gebruik.Verder houd ik ook al bekende producten in de gaten, er wordt zó vaak iets veranderd in de samenstelling (of inhoud en gewicht), om van prijs maar niet te spreken.

Er zijn een heleboel achterbakse grootgrutters truken om minder voor meer geld te verkopen, of een product een andere samenstelling te geven. Dat lees je nooit in de ronkende reclamefolders!

Als ik de info zonder mijn leesbril niet kan lezen dan koop ik het product niet. Ik klaag ook geregeld bij bedrijven die te kleine lettertjes gebruiken en soms krijg je dan een pakket.

Vlees en zuivel (op eieren na) koop ik niet meer, ik ben vegetariër geworden i.v.m. mijn darmen. Jammer want ik was/ben gek op vlees(-waren). Vegetarische vleesvervangers zijn goed maar smaken mij niet genoeg naar vlees. Ook de textuur staat mij geregeld niet aan.

Een NEE-NEE sticker op de brievenbus doet wonderen: geen reclame folders meer!

Bij verpakte producten kijk ik altijd naar de samenstelling en ook geregeld nog eens opnieuw omdat, zoals hier opgemerkt, die samenstelling kan veranderen. Een bizar voorbeeld, waarop ik pas vrij recent attent werd, zijn olijven in pot. Die zijn verkrijgbaar in water of in olie en dat laatste is dan stevast in zonnebloemolie. Mijn biowinkel verkoopt één soort met alleen de vermelding “olijfolie”, maar dat zijn dan uitgelekte olijven in een pot met verder lucht. Ook in sauzen of tapenades uit die "gezonde mediterrane keuken” is geen olijfolie te bekennen. Als die olijfolie dan kennelijk te duur is om in producten te verwerken waarin je dat zou verwachten,  vraag je je af wat je dan eigenlijk koopt met een hele fles olijfolie voor EUR 5 - 7.

Reageer