Consumentenbond.nl

De beste anti-kater tips

Reputatie 7
Badge +7
De decembermaand is al vol in gang gezet, en tijdens de feestdagen wordt vaak menig alcoholische versnapering genuttigd. Hartstikke leuk natuurlijk, totdat je het de dag erna moet bekopen met een fikse hoofdpijn, of vijf keer zoveel toiletbezoeken als normaal. 😉 Toch schijnen er best wat maatregelen te zijn die je voor je gaat feesten, of de ochtend erna kunt toepassen om je brakke staat aanzienlijk te verminderen. Zo drinken de Polen na afloop een glas augurkensap, start een ander dagen van tevoren met het slikken van vitaminepillen of zo wil een lekker vet ontbijt achteraf ook nog weleens helpen.

Wat doe jij om je kater te voorkomen of juist te verminderen? Of ben je verstandig en drink je gewoon met mate, of juist helemaal niet? Deel je tips!

29 reacties

Reputatie 2
Badge
Slapen! En acerola-sap 😉
S'ochtends een gebakken ei met spek en een kop sterke koffie 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Gewoon niet te veel drinken is en blijft met stip de beste tip. 🤔😁
Reputatie 6
Badge +6
Een half uurtje flink doorstappend een wandeling maken en maximaal in- en uitademen.

Zoveel mogelijk water of thee drinken voor het slapen gaan, 1/2 - 1 liter. Wellicht word je wakker omdat je naar de plee moet, drink dan weer zoveel mogelijk water 1/2 - 1 liter.

Weg kater. Met garantie! Beste oplossing als je de volgende dag een tentamen moet doen!
Een pint water + Aspro Bruis voor het slapen gaan en als je wakker wordt. Helpt altijd

En dat werkt helemaal goed als je het combineert met één van deze - onovertroffen - methodes....

1- Een Iers ontbijt met een groot glas witbier
2- Een stuk kommmer met een flinke G&T

🙂
O.R.S Elektrolytpoeder voor en na het slapen gaan👌🏽
Reputatie 7
Niet drinken, i.i.g. geen of weinig alcohol. Juist met die drukke dagen laat ik het liever staan zodat ik de volgende dag niet met een kater in de keuken sta of een lading visite moet bezig houden.
De kater op nieuwjaardag komt bij sommige mensen door de champagne, het ligt eraan wat ze eerder die avond hebben gedronken. Als je flink wat wijn of sterke drank op hebt, oliebollen, een zwik hartige hapjes, nog een paar oliebollen, nog een wijntje waarna je er nog wat bubbeltjes overgeen giet kan het weleens mis gaan. Vroeger had je daar Alla Selzer voor, dat wordt niet meer verkocht.
Een kater ls een rechtvaardige straf voor een zonde die nooit begaan had mogen worden.

Zo leert men het zondigen eindelijk af.

Een goed alternatief is thee: het kopje dat vrolijk maakt, maar niet dronken.
Reputatie 7
Badge +5
Vele jaren in een carnavalsband gezeten en daar gaat het soms hard.
En dat vanaf vrijdagavond tot woensdagmorgen.
Iedere 3 glazen bier een glas cola of water erbij.
Alcohol heeft veel water nodig om uitgescheiden te kunnen worden en als je water tekort hebt, dan ook rondom je hersenen en dat geeft de hoofdpijn.
Wel duf 's-ochtends, maar nooit geen hoofdpijn gehad.

De snelste oplossing: een kater moet je verdrinken, dan ben je hem snel weer kwijt.☺

Ik mag hier geen reclame maken, maar een vaag gevoel in je maag 's-morgens gaat heel snel weg na 2 koppen koffie en daarna een paar glaasjes van een Tilburgse kruidenlikeur uitgevonden door iemand die maagpijn kreeg van alcoholische dranken en hier met deze drank geen last meer van had.

Even hierbij vermeld dat ik nooit dronken ben geweest met carnaval, hard werken, dat vele muziek maken en ik wil het hele feest meemaken en niet halverwege een avond naar huis toe moeten.
(Dit vergt wel enige weerstand tegen de stoere jongens die zeggen dat ze maar door kunnen drinken, maar toch één voor één misten ze een halve avond om vroeg te gaan slapen.)
Dus iets minder alcohol drinken en wat meer alcoholvrije drank ertussen door.

En normaal blijven eten, boerenkool met gehaktballen, verse worst en spek met bruine jus, een avond Grieks, een avond Chinees, een avond uitgebreide Shoarma maaltijd.
En tussendoor de nodige worstenbroodjes, frikandellen speciaal, kroketten, gehaktballen met mayonaise, haringen op een broodje enz. enz. enz.
Het vegetarisme heeft Tilburg duidelijk nog niet bereikt. ☺
Badge
Geachte forumbeheerder,

Ik ben oprecht verbaasd over het slecht geschreven stukje proza waarmee uw moderator dit onderwerp inleidt op dit forum. En ik ben nog meer verbaasd dat een vereniging als de Consumentenbond - bestaande uit betalende leden - aandacht schenkt aan tips om de gevolgen van teveel alcoholconsumptie tegen te gaan.
Nu dacht ik dat de Consumentenbond een vereniging is die opkomt voor de belangen van de Consument in de meest ruime zin van het woord. Een kleine rondgang over uw, overigens prima, website bevestigt mijn idee. Zie https://www.consumentenbond.nl/over-ons/wie-zijn-we.
Daarom adviseer ik dit topic te sluiten en over te laten aan andere websites die zichzelf wat minder serieus nemen dan de Consumentenbond en/of een commercieel belang hebben bij het geven van anti kater tips, zie onderstaand rijtje.

Nu vermoed ik dat dit topic voortkomt uit de behoefte een andere doelgroep aan te spreken dan de traditionele Consumentenbonddoelgroep. Daarom geef ik u nóg een goedbedoeld advies: open een topic met tips voor drankjes die je de hele avond kunt door drinken als je de BOB bent. Veel jongeren nemen namelijk wél hun verantwoordelijkheid en vermaken zich prima zonder alcohol. Het idee dat jongeren op feesten altijd teveel drinken is een gedachte die vooral onder 65-plussers nog leeft.
Reputatie 7
Badge +5
@Benjamin Vischjager

Een forum is gelukkig ook een verzamelplaats van consumenten die andere consumenten helpen met vragen en die ook graag eens iets serieuzer over een onderwerp willen communiceren zonder op een bepaalde niet serieuze website terecht te moeten komen.

Zie de door je genoemde andere websites die zichzelf wat minder serieus nemen dan de Consumentenbond en diegenen waar reclame staat voor een anti-kater pil.
(Dit is toch niet stiekem sluikreclame voor deze anti-kater pillen, hoop ik?)

Er zijn allerlei consumenten die het leven, leven en beleven op hun eigen wijze, gelukkig is een ieder daar vrij in.
De Consumentenbond is er gelukkig voor alle consumenten met hun eigen kleine en grote problemen en vragen betreffende producten, welke dat dan ook mogen zijn.

Gegroet, een andere consument die graag op dit forum andere consumenten op weg helpt.
Badge
Beste @Bert
Omdat je reageert op mijn bijdrage op dit forum, denk ik dat je iets wilt zeggen óver mijn bijdrage. Ik begrijp alleen niet helemaal wát je wilt zeggen.
Misgun je mij mijn mening? Dat zou raar zijn, want middels mijn mening communiceer ik ook serieuzer over een bepaald onderwerp zonder direct op een minder serieuze website terecht te komen. Als iedereen het hier eens zou zijn met elkaar zou het een saaie boel worden.
Ik vind net als jij dat iedereen het leven mag leven zoals hij of zij dat wil. En dat iedereen daar vrij in is. Maar wat is nu precies je punt?

Een vriendelijke groet van Benjamin
Hallo meneer Benjamin,

U zou zich om te beginnen niet moeten richten tot "de forumbeheerder", want we zitten hier in "de community".

En de tekst die de topicstartster heeft geschreven zou u moeten aanvaarden zoals die is.

Iedereen begrijpt wat zij wilde zeggen. U ongetwijfeld ook!

En reageren is niet verplicht.
Reputatie 5
Badge +7
Goedemorgen @Benjamin Vischjager, dank je wel voor je reactie, natuurlijk ben ook jij vrij in het uiten van jouw mening op het forum. Feit is nu eenmaal dat veel consumenten wel degelijk een slokje extra nemen rond deze feestdagen, of je dat nou verstandig kan noemen of niet. Maar over die vraag gaat het topic niet. Mijn collega had geen andere bedoelingen dan gewoon vragen wat ze vroeg:
Monique schreef:

Wat doe jij om je kater te voorkomen of juist te verminderen? Of ben je verstandig en drink je gewoon met mate, of juist helemaal niet? Deel je tips!

En ik moet zeggen dat ik, hoewel ik persoonlijk geen grote drinker ben, het erg leuk vind zoveel persoonlijke tips terug te lezen van community leden.
Jouw suggestie een topic te openen met tips voor drankjes die je de hele avond kunt door drinken als je de BOB bent, vind ik een goede! Natuurlijk mag je ook zelf zo'n topic openen, ik ben benieuwd! 🙂. Fijne vrije dagen verder!
Léonz schreef:

Een kater ls een rechtvaardige straf voor een zonde die nooit begaan had mogen worden.

Zo leert men het zondigen eindelijk af.

Een goed alternatief is thee: het kopje dat vrolijk maakt, maar niet dronken.

Léonz schreef:

Het vegetarisme heeft Tilburg duidelijk nog niet bereikt. ☺

En hopelijk jij ook niet, je klinkt een beetje saai Leonzzzzzz😴
Clijsje schreef:

... je klinkt een beetje saai Leonzzzzzz😴...

So what?

In elk geval welterusten!
Badge
Bert schreef:

Vele jaren in een carnavalsband gezeten en daar gaat het soms hard.
En dat vanaf vrijdagavond tot woensdagmorgen.
Iedere 3 glazen bier een glas cola of water erbij.
Alcohol heeft veel water nodig om uitgescheiden te kunnen worden en als je water tekort hebt, dan ook rondom je hersenen en dat geeft de hoofdpijn.
Wel duf 's-ochtends, maar nooit geen hoofdpijn gehad.

De snelste oplossing: een kater moet je verdrinken, dan ben je hem snel weer kwijt.☺

Ik mag hier geen reclame maken, maar een vaag gevoel in je maag 's-morgens gaat heel snel weg na 2 koppen koffie en daarna een paar glaasjes van een Tilburgse kruidenlikeur uitgevonden door iemand die maagpijn kreeg van alcoholische dranken en hier met deze drank geen last meer van had.

Even hierbij vermeld dat ik nooit dronken ben geweest met carnaval, hard werken, dat vele muziek maken en ik wil het hele feest meemaken en niet halverwege een avond naar huis toe moeten.
(Dit vergt wel enige weerstand tegen de stoere jongens die zeggen dat ze maar door kunnen drinken, maar toch één voor één misten ze een halve avond om vroeg te gaan slapen.)
Dus iets minder alcohol drinken en wat meer alcoholvrije drank ertussen door.

En normaal blijven eten, boerenkool met gehaktballen, verse worst en spek met bruine jus, een avond Grieks, een avond Chinees, een avond uitgebreide Shoarma maaltijd.
En tussendoor de nodige worstenbroodjes, frikandellen speciaal, kroketten, gehaktballen met mayonaise, haringen op een broodje enz. enz. enz.

Badge
"Een kater moet je verdrinken" Mooi gezegd Bert, maar erg radicaal. Je sprak ook over water tussendoor. Dat is dè oplossing. Mijn tip daarom:
"Na 2 glazen alcohol 1 water is geen smoes, want later geen kater en beter voor de poes!".
Reputatie 5
Badge +4
Even heel moraliserend hoor (en ik snap en waardeer de knipoog van de TS!), maar is dit topic nu niet juist bijzonder kenmerkend voor de morele mindset waarin we leven?
We vinden dat we van alles mogen, maar zonder de consequenties te aanvaarden. We willen het op een zuipen zetten, maar geen koppijn hebben de volgende dag. We willen te hard rijden, maar de politie moet "echte boeven gaan vangen in plaats van ons te flitsen". We willen zo min mogelijk betalen in de supermarkt, maar dieren moeten toch een beter leven hebben. We willen consuMEREN tegen de allerlaagste prijzen, maar tegelijkertijd spreken we heel politiek-correct schande van goedkope arbeid in het buitenland. Iedereen is in rep en roer over het klimaat, maar niemand laat in de zomer de BBQ staan. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het wordt tijd dat mensen eens leren dat hun eigen daden consequenties hebben en dat ze die als volwassenen dienen te aanvaarden, in plaats van zich te verschuilen achter moralistische verwijten naar vooral anderen!

Ik trek vanavond een fles Champagne open, in de volle wetenschap én acceptatie dat ik morgen koppijn heb!
Een fijne jaarwisseling!
Wijze woorden, meneer Aardvark.

Alleen protesteer ik tegen het woord "we".

Het zou vervangen moeten worden door het woord "velen". Of "velen van ons".
Reputatie 6
Badge +6
Ik onderschrijf het ook @Aardvark maar voor het slapen gaan drink ik toch nog veel water. Dan ben ik de volgende ochtend aan de koffie weer een plezier om te zien en kan ik nog op de knietjes om met een monstertruck te spelen met de kleinzoon 😊

Maar ik heb wel een binnenpret als het nieuws zegt dat in Zuid-Frankrijk over 65% van de flitspalen een plastic zak is getrokken door die gele hesjes mensen.

En toen ik hoorde dat al ons ijverig ingezamelde plastic allemaal naar China ging, en China het nu weigert want te smerig, en gaan ze het hier in de grond begraven, vraag ik me af waar we dan mee bezig zijn. Het liefste stoppen we dan maar met nog meer plastic maken. Dus heeft mijn vrouw een handgemaakt doeken tasje in haar tas zodat we altijd een tas bij ons hebben en geen plastic draagtas meer nodig hebben.

Wie doet mee? Voor de lol mag ook!

En nu vanochtend begint het vuurwerk al te knallen hier en daar. Voor m'n deur ziu het een grote knal zijn maar het is verder weg en valt het reuze mee. Dan vind ik laat ze toch lekker plezier hebben. De 6 poezen voor de deur van m'n buurman schrikken er echt niet van.
Wie veel wil drinken moet dat gewoon doen als hij het leuk vind , en die kater die krijg je er gratis bij.
Groeten Jan Willem
Reputatie 5
Badge +4
@Aardvark Helemaal mee eens; gewoon de consequenties van eigen handelen aanvaarden en niet verwachten dat iets om iemand anders de schade dan herstelt. Voorkomt ook veel gezeur. Veel water drinken bij alcoholgebruik (ook tijdens uitgebreide maaltijden) is @Jan een goede remedie al kan het gevolg een slapeloze nacht zijn door veelvuldig toiletbezoek. De beste remedie vind ik overigens om je de volgende dag eens af te vragen of de staat waarin je verkeert het alcoholgebruik van de voorgaande avond de moeite waard maakt..
Die alcoholtolerantie kan in de loop der jaren veranderen en ook de stemming en het gezelschap waarin geconsumeerd wordt speelt een grote rol. Ik kreeg twee keer te maken met nachtmerries en dat heeft mij voorgoed attent gemaakt op een matig alcoholgebruik in zelfs het meest feestelijke en geanimeerde gezelschap.
En voor wie zich dan toch genoodzaakt voelt tot een forse inname is daar het gebruik dat vroeger op veemarkten gold waar elke transactie met een borrel beklonken werd: Bij voorbaat een flinke portie boter eten want vette happen schijnen de uitwerking van alcohol te verminderen.
Verder wens ik de CB en alle communityleden een vrolijke jaarwisseling en een gelukkig Nieuw Jaar toe.

Reageer