Consumentenbond.nl

De hygiëne-inspecties van de Voedsel- en Warenautoriteit in de horeca zijn openbaar. Geef je mening!

• 7 februari 2018
  • 13 reacties
  • 1342 Bekeken

Badge
  • Consumentenbond team
  • 2 reacties
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) maakt steeds meer uitkomsten van hun hygiëne-inspecties in de horeca openbaar. De Consumentenbond is groot voorstander hiervan (zie onze campagne Kijkje in de Keuken), want het zet bedrijven aan tot hygiënisch werken en je kunt als consument zien waar je beter niet kan gaan eten! Wij zijn benieuwd wat jij van de openbaarmaking van inspectieresultaten in de horeca vindt. Vind je de gegevens handig? Moet er iets veranderen? Klik hier om de gegevens te zien. Je kunt ook de app ‘horeca inspectiekaart’ op je telefoon downloaden. Wij gebruiken de reacties in onze contacten met de NVWA zodat het systeem nog bruikbaarder kan worden voor consumenten.

13 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Beste E.T.Wiersum, dit is wat ik al eerder geschreven heb, de namen en adressen van de besmette bedrijven of winkels bekend maken. Het is natuurlijk leuk om zo'n kaart te plaatsen, maar men kan er niets mee, dit blijft een spelletje kiekeboe spelen.Namen en adressen dat is het enige wat er moet gebeuren, op die manier kan de consument beschermt blijven daar heeft men naar mijn mening recht op.
Met een vriendelijke groet!!
Uitstekend idee. Wie in horeca wil bedrijven moet hygiëne gewoon hoog in het vaandel hebben en anders moeten mensen weten hoe de vlag erbij hangt.
Reputatie 7
Badge +7
Ha @D. Zwart, terecht punt! Als je weet dat een zaak onhygiënisch is op voorhand, dan kun je deze vanzelfsprekend vermijden.
Heb je toevallig de 'horeca inspectiekaart' al bekeken die @Henry_ deelt in zijn topic?
Op deze kaart kun je namelijk inzoomen, en zo bekijken welke beoordeling een restaurant heeft gekregen. Dit kan onder andere zijn dat het restaurant is gesloten, maar ook juist of een horecagelegenheid juist voldoet, of helemaal niet beoordeeld is. Op de bijgevoegde afbeelding kun je bekijken hoe dat eruit ziet.

Lijkt dit een beetje op wat je bedoelt?
Reputatie 3
Badge +4
Beste @Henry_, het is ook waar dat NVWA openbaar is, maar zou het dan ook niet wenselijk zijn als men een onhygienis bedrijf of zaak aantreft dit dan ook openbaar maakt. Ik bedoel hiermee met naam en adres, zodat de consument hier met een boog omheen kan lopen voor eigen bescherming.Nu wordt er gemeld dat er een zaak gesloten is omdat men er bijvoorbeeld veel muizen aangetroffen heeft en daar heb je weinig aan.
Het lijstje is voor de stad Groningen erg summier. Ook staat er soms de naam van de holding in plaats van de naam van het restaurant. Weinig bruikbaar in deze vorm, wel goede zaak dat het gebeurt.
Reputatie 7
Badge +4
Heel goed. Laat ondernemers die veiligheid en gezondheid aan hun laars lappen maar openbaar worden. Zo worden zij gedwongen om hun leven te beteren en kan een klant kiezen voor een bedrijf waar zij wel serieus genomen worden.
Reputatie 7
Badge +4
@E.T. Wiersum
Helemaal mee eens. De NVWA is de afgelopen 10 jaar steeds verder wegbezuinigd. Zij hebben veel te weinig mensen en veel te weinig invloed. Tal van ernstige zaken kunnen daardoor ongeremd doorgaan. Ik heb zelf twee maal telefonisch een melding bij hen gedaan die los van elkaar stonden, wat op zich beide keren al heel veel moeite kostte om mijn verhaal überhaupt te kunnen doen. Er bleek geen enkele interesse en na lang aandringen wilde men toch "luisteren". Aan het einde van het gesprek beloofden zij dat zij er mee aan de gang zouden gaan maar ik had er weinig vertrouwen in en bij diverse controles bleek dat er nooit iets mee gedaan is.
Aan alle verschrikkelijke wantoestanden bij diertransporten, in stallen en in slachthuizen wordt ook nauwelijks iets gedaan. Door ernstige intimidatie en bedreigingen vanuit de bedrijven durven zij vaak ook niets te doen. En vaak worden "controles" ruim van te voren aangekondigd. Dat is natuurlijk volkomen in strijd met het doel, namelijk het constateren of alles wel goed verloopt en of men zich aan alle regels houdt. Ik kan niet begrijpen dat hier niets aan gedaan wordt.
Reputatie 7
Badge +6
Uitstekende zaak . Consumenten hebben er mijns inziens recht op om weten waar het foute boel is in de keuken. Helaas staan er op het kaartje bitter weinig geteste restaurants in mijn woonomgeving en op eentje na geen enkele die ik wel eens bezoek. Ook veel met de aanduiding : Geen recente gegevens . Op deze manier hebben we er nog niet veel aan.
Reputatie 7
Badge +6
Ja , de NVWA roept al jaren , dat de politiek ze vrijwel machteloos heeft gemaakt door de extreme bezuinigingen. Geldt trouwens voor heel veel instanties. Hoog tijd dat dat het beschermen van burgers weer eens serieus genomen wordt. Zo'n sticker op de deur vind ik een prima idee , maar dan moet er wel voldoende keuringscapaciteit zijn om te voorkomen dat bedrijven die graag een sticker op de deur willen , op een jarenlange wachtlijst komen.
Reputatie 3
Badge +4
Hallo Monique,dit is inderdaad hetgeen wat ik bedoel,het is natuurlijk dat NVWA regelmatig inspecteert, maar daarom is het net zo belangrijk dat de consument op de hoogte blijft. Je zal maar gaan eten in een restaurant en krijg naderhand te horen dat dit bedrijf niet deugt, wat dan.Een excuus en dan mag je weer naar bijv. het ziekenhuis. Ik vind het een plicht dat de consument bijtijds gewaarschuwd wordt. een medaille in postuum,daar zit ik niet op te wachten.
Badge
Dank voor jullie reacties! Ik heb het idee dat er toch nog een misverstand is. Namelijk dat de namen en adressen van de bedrijven er niet op staan. Dat staan ze echter wel! Als je via deze link (of op de app 'horeca inspectiekaart') op een groen, geel, of oranje icoontje klikt, kun je zien welk bedrijf het betreft. Je kunt ook een specifiek bedrijf zoeken, bijvoorbeeld de snackbar bij jou in de buurt.
Het klopt dat veel bedrijven er nog niet op staan. De NVWA werkt aan uitbreiding van het aantal geïnspecteerde bedrijven dat er op staat. Dat is veel werk en is dus work in progress.
Vanwege de beperkte capaciteit bij de NVWA kunnen ze helaas niet overal elk jaar een inspectie doen, waardoor er ook bedrijven 'wit' zijn (geen recente gegevens bekend).
Gisteren was er een debat in de Tweede Kamer over de NVWA. Wij hebben als Consumentenbond bij de leden van de Tweede Kamer aangedrongen dat de politiek moet zorgen voor een sterke en financieel gezonde NVWA met voldoende middelen. D66 heeft de Minister gevraagd of het op termijn mogelijk gaat worden dat bezoekers van eetgelegenheden bij de ingang van de zaak kunnen zien hoe de inspectie is geweest. Dan hoef je niet eerst online dit op te zoeken, maar zie je gewoon een sticker op de deur. Net als nu het geval is in Denemarken en New York.
Graag horen we of jullie nog meer tips hebben, hoe het beter kan!
Badge
Okee, dank voor de reacties tot nu toe. Een veel gemeld (en terecht) punt is dat er voldoende capaciteit moet zijn om vaak genoeg bij de bedrijven te komen, en dat er meer bedrijven op moeten komen te staan. Het laatste wordt aan gewerkt en dat zal de bruikbaarheid vergroten.
N.a.v. de opmerkingen van @Ekokok: dit soort signalen bereikt ons ook, helaas. Het punt over de aangekondigde controles zal ik navragen bij een volgend gesprek met de NVWA. Er zijn nieuwe Europese regels (de controleverordening) waar expliciet is voorgeschreven dat controles onaangekondigd moeten zijn. Maar wellicht zijn er ook nog inspecties die aangekondigd worden.
Reputatie 7
Badge +6
Nee hoor, Henry. Ik heb de namen en adressen heus wel gezien , maar geen van de restaurants waar wij soms of vaker komen is getest op eentje na , die toevallig heel goed is.Maar daar komen we zelden omdat het eigenlijk geen restaurant is .

Reageer