Consumentenbond.nl

De margarine maffia.

• 28 september 2017
  • 3 reacties
  • 1757 Bekeken

In de consumentengids van oktober 2017 las ik een klein artikeltje onder de titel: "Liever roomboter?" Dit artikeltje eindigde met: Daarom is het beter om margarine of halvarine te kiezen. Ik had van de consumentenbond, waar ik al heel lang lid van ben, toch wel iets anders verwacht. Er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het gebruik van roomboter geen kwaad kan. De bewerkte vetten in de margarine en halvarine worden door het ondergaan van de zware bewerkingsprocessen tijdens het productieproces ontdaan van alle nutriënten. Sterker nog, tijdens dit proces worden giftige stoffen gevormd, genaamd 3-MCPD, een kankerverwekkende stof die ook schadelijk blijkt te zijn voor de nieren. Boter is een onbewerkt product en heeft ook een aantal voordelen, maar hier hoor je niets over van de margarine maffia. Ook hier blijkt weer dat het belang van de industrie voorop staat en niet de gezondheid van de mensen.

3 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Beste mijnheer/mevrouw Wilders,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Voor voedingsadvies houden wij de meest recente Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad aan. Deze onafhankelijke wetenschappelijke organisatie geeft advies ten behoeve van de volksgezondheid. Dit advies is vooral bedoeld om ernstige ziekten die zich in Nederland het meest voordoen te voorkomen, zoals hart- en vaatziektes. De Richtlijnen Goede Voeding zijn door het Voedingscentrum omgezet in praktische adviezen en de Schijf van Vijf. Het Voedingscentrum krijgt hiervoor 100% subsidie vanuit de overheid en neemt geen geld aan van bedrijven.
Het Voedingscentrum adviseert om producten met veel verzadigd vet zoveel mogelijk te vervangen door producten met veel onverzadigd vet, zodat het grootste gedeelte van de vetinname uit onverzadigd vet bestaat. Daarmee daalt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. Dit kan bijvoorbeeld door roomboter te vervangen door halvarine, zachte en vloeibare margarine of oliën.
Het advies is daarom roomboter bij uitzondering te eten. Roomboter bevat ook veel minder vitamine D dan halvarine en margarine. Mensen die toch roomboter dagelijks gebruiken als broodsmeersel moeten erop letten dat ze voldoende vitamine D en minder verzadigd vet binnenkrijgen uit andere producten.
Roomboter an sich is geen ongezond product, maar doordat het veel verzadigd vet bevat past het wat minder goed in een gezond eetpatroon. Vandaar ons advies om roomboter met mate te gebruiken.
Badge
Beste Rosa,
ik kan me voorstellen dat de Consumentenbond de richtlijnen van erkende organisaties wil opvolgen. Echter, juist als consumentenorganisatie die instanties en commerciele organisaties aan de tand voelt, kan een nieuwe, eigenwijze kijk op de zaak geen kwaad. Zoals mevrouw Wilders aangaf is er inmiddels voldoende bewijs om juist de schijf van vijf in twijfel te trekken. Juist deze schijf blijkt de aanstichter van onze moderne ziekten, inclusief hart- en vaatziekten. Zo zit 'vet' (met name verzadigd) al decennia in het verdomhoekje, omdat het de cholesterol verhoogt. Cholesterol zou de oorzaak van hart- en vaatziekten zijn. Maar dit is in geen enkel onderzoek ooit aangetoond is recent onderzocht. Als cholesterol toch niet zo schadelijk blijkt, dan blijven er alleen maar positieve eigenschappen van verzadigde vetten over (en komen de onverzadigde vetten in het verdomhoekje). De echte oorzaak is insuline (blijkt wél uit onderzoek) maar er is geen enkel voedingsetiket op de markt dat aangeeft hoe het produkt de insulinewaarde van je bloed beinvloedt. Nu kan ik dat allemaal wel roepen, maar wie ben ik!? Daarom ben ik erg blij met programma's als 'keer diabetes om' en de recente tv-uitzending 'Dokters van morgen' waar dit soort zaken in de praktijk getoetst worden. Ik hoop de Consumentenbond hiermee te inspireren om de schijf van vijf met alle recente inzichten eens echt aan de tand te voelen (en de zeer hoge tegendruk van de voedingsindustrie te weerstaan).
Reputatie 3
Badge +2
Beste Rob,
Bedankt voor je berichtje. Uiteraard houden wij ook naast de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum ook andere bronnen en instanties in de gaten, tips over nieuwe ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten zijn altijd welkom’

Reageer