Consumentenbond.nl

De voedsel- en warenautoritieit

• 25 augustus 2015
  • 1 reactie
  • 95 Bekeken

In het artikel over de Sushi van sept 2015 wordt de vraag gesteld of de NVWA wel voldoende controleert? Ik durf te stellen dat dit niet het geval is. Ik was tot mijn pensioen in 2004 inspecteur bij de Arbeidsinspectie. Als een AI inspecteur binnenkomt dan duurt het gemiddeld 2 jaar aan begeleiding en interne opleiding voor deze collega alleen op pad kan. Zelf bleef ik leren gedurende de 30 jaar dat ik dit werk deed. De NVWA kreeg het hele arbo-controle zomaar overgedragen kort nadat ik in 2004 stopte. Dat wil zeggen voor die bedrijven en bedrijfstakken in de horeca, waar zij al kwamen voor de normale controles. Inmiddels hebben ze ook nog de controle op het rookgedrag in de horeca erbij moeten ze er iets aan doen dat 16 jarigen geen drank kopen. Hoeveel fte's zij er bij kregen? Het zullen er niet veel zijn. Het Nederlandse volk wil toch een kleiner overheid. Overigens als AI inspecteur kwam ik destijds veel in horeca gelegenheden. Ik schrok bijna altijd van de smerigheid in de keuken. Zelfs in die van zeer gerenommeerde restaurants. Om nog maar te zwijgen van veel bakkerijen. IK kwam altijd onaangekondigd. IK betwijfel of de NVWA dat ook doet. Ik denk van niet, want anders komen ze om in het schrijfwerk. Kijk maar eens naar de bevindingen van Rob de Geus. Die laat men binnen, overtuigd als men is dat het een frisse zaak is. Wat haalt Rob al geen ranzigheid boven water.

Peter de Leeuw

1 reactie

Reputatie 2
Badge +4
Interessant, dit soort praktijkverhalen. Toch was niet iedereen te spreken over Rob Geus. Hij zou een afrader uit de sushitest juist goed beoordeeld hebben...

Wat betreft de NVWA: de Consumentenbond heeft een aantal maatregelen opgesteld om de problemen met fraude en veiligheid in de voedselketen aan te pakken.

Om voedselfraude op te sporen is er sinds juni ook een meldpunt geopend waar ondernemers en medewerkers uit de voedingsindustrie anoniem hun vermoedens kwijt kunnen over gesjoemel met voedsel.

Reageer