Consumentenbond.nl

Deel je producten met teveel toegevoegde suikers!

Reputatie 4
Badge +5
Toch even schrikken, als je ziet dat je ontbijtkoekreep 5 klontjes suiker bevat. En dat terwijl je dacht een gezond tussendoortje te hebben gekozen. Wij stellen dat fabrikanten minder suiker moeten toevoegen aan producten – en dat kan best. Wij onderzochten een aantal soortgelijke producten, en zagen bijvoorbeeld een verschil van 10 gram suiker (2,5 klontjes!) tussen twee merken fruitdrank.

Meer weten? Ga dan naar onze actiepagina Minder toegevoegde suiker.

Heb jij ook een voorbeeld van een product dat veel meer toegevoegde suikers bevat dan je verwacht? Deel ze hieronder met ons!
Hoe meer voorbeelden we verzamelen, des te sterker wordt ons pleidooi voor een hernieuwd actieplan om suiker terug te dringen. Met minder vrijblijvendheid voor de industrie.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De zogenaamde "energiedrankjes" en "energierepen" bevatten erg veel suiker.
De fabrikant van Snelle Jelle mag op een grappige manier mensen dan wel wijs proberen te maken dat het een gezond product is waar je enorm energiek van wordt, maar in feite is het gewoon rotzooi. 😝
Bovendien gooien ze de lege of halfvolle blikjes heel vaak langs de kant van de weg. Samen met papieren zakdoekjes zijn blikjes van energiedrank het afval wat je het meest op straat, in de berm en in plantsoenen tegenkomt. 😯
Reputatie 7
Er is vrijwel niets waar geen suiker inzit, vruchtensuiker is ook suiker, weliswaar niet extra toegevoegd maar je wordt er net zo dik van.
suiker in sauzen, soep, pot- en blikgroenten. Alleen in een zak zout zit geen suiker voor zover ik weet. Ik denk dat er een stiekeme afspraak is tussen de fabrikanten en tandartsen.
In reactie op het artikel over hoeveeheid suiker in diverse supermarkt producten:
Men doet nu net alsof er iets nieuws ontdekt is, maar er staat toch al sinds jaar en dag op ieder product hoeveel suiker er in zit?
Daarnaast verplicht niemand de consument om juist die variant bomvol met suiker te kopen, een beetje eigen verantwoordelijkheid van de consument is toch niet te veel gevraagd?

Groeten, Aiko
Reputatie 7
Badge +4
@Gebruiker1530609317
Niemand verplicht mensen om het te kopen en op de verpakking staat inderdaad hoeveel suiker er in zit. Hoewel ze dat laatste in allerlei bedekte termen doen waardoor het de indruk geeft dat er veel minder suiker in zit. Er zijn geloof ik ongeveer 80 verschillende termen om suiker aan te duiden. Een hele bekende is glucosestroop, wat toch weer wat beter klinkt dan suiker. Maar suiker is een enorm goedkoop smaakmiddel, daarom is het zo populair bij fabrikanten. 🤔
Veel suiker is erg ongezond, het veroorzaakt o.a. obesitas en vervolgens diabetes en daarna weer allerlei andere ernstige kwalen. De gebruikelijke geraffineerde toegevoegde suiker onttrekt bovendien essentiële voedingsstoffen aan je lichaam om afgebroken te worden. Via voeding krijg je die stoffen binnen en via de suiker wordt het weer kapot gemaakt. 😛
Omdat er maar heel weinig keus is in producten zonder toegevoegde suiker zouden fabrikanten verplicht moeten worden om dit net als met zout en schadelijke dierlijke vetten drastisch te verminderen. Dan gaat de consument automatisch gezonder leven en worden veel problemen en ziektes voorkomen, wat ook nog eens enorm veel geld bespaart. 🙂
Zoals met zout zijn mensen vaak vanaf baby al gewend aan veel suiker gebruiken en omdat het kortstondig een prettig gevoel geeft willen zij het steeds weer. wanneer je er van afgekocht bent vind je het helemaal niet lekker meer en in gerechten zonder of met weinig suiker proef je véél beter de ingrediënten en de werkelijke smaak van het gerecht. 😋
In reactie op het artikel over hoeveeheid suiker [..] een beetje eigen verantwoordelijkheid van de consument is toch niet te veel gevraagd?

Groeten, Aiko

Helemaal mee eens!
een mueslireep of snelle Jelle is juist wat je nodig hebt als je actief bent.

deze hele anti suiker lobby resulteert in bijvoorbeeld normale sprite (dus geen zero of light) die niet meer te drinken is door de smerige zoetstoffen die er ineens inzitten.

Ik ben pertinent tegen een wettelijk bepaalde maximum hoeveelheid (toegevoegde) suiker in producten, als de hoeveelheid en dagelijks aanbevolen hoeveelheid gewoon op de verpakking staan.

We leven gelukkig in een vrij land, dit is betutteling consumenten-bond!
Reputatie 7
Badge +4
@Woutervandervelde
Snelle Jelle en de meeste mueslirepen bestaan voornamelijk uit heel veel suiker. Dat betekent een hoge winstmarge voor de fabrikant en de consument wil het steeds weer opnieuw hebben.
Als je je prestaties en/of conditie wilt bevorderen dan kun je beter gezonde voeding nemen.
De vervanging van suiker in frisdranken door chemische troep vind ik ook geen positieve ontwikkeling. Maar er zijn ook gezonde alternatieven die wel heel smakelijk zijn, alleen zijn die weer duurder waardoor de meeste fabrikanten er liever niet voor kiezen.🤔
Reputatie 7
P'sies, je bent zelf verantwoordelijk voor de hoeveelheid suiker die je naar binnen werkt. Ik heb een hekel aan zoete drankjes, of het nou limonade is of koffie en thee maar voor mezelf let ik niet op wat ik verder aan suiker binnen krijg (net een groot stuk mokkataart naar binnen gewerkt), er mogen wel een paar kilootjes bij.
Beste Consumentenbond,

Hebben jullie ook wel eens onderzocht hoe gezond of ongezond suikervervangers zijn? Ik heb het dan voornamelijk over aspartaan (denk aan Crystal Clear) en Stevia. Ik zie dat wetenschappers er ook nog niet uit zijn.....
Reputatie 7
Badge +4
@Arthur38
Aspartaam, sorbitol, allemaal chemische rommel dat een zoete smaak moet suggereren.
Stevia is een klein plantje uit het oerwoud dat heel zoet smaakt. Het is een gezonde natuurlijke vervanger voor suiker. 😋 Helaas wordt ook dit weer op grote schaal misbruikt door allerlei troep op de markt te brengen waar dan minder dan 1 % stevia in zit en verder allerlei andere stoffen, waaronder een grote hoeveelheid chemische zoetmiddelen. Desondanks staat op het potje vaak "gewoon" stevia. Zo wordt je dus weer compleet voor de gek gehouden. Maar de fabrikant die deze rommel veel te duur verkoopt omdat er nu eenmaal mensen zijn die er in trappen spekt zijn bankrekening flink en daar gaat het hem allemaal om. 😣
Reputatie 7
Badge +6
Ik vind het goed dat de Consumentenbond er aandacht aan besteedt dat twee soortgelijke producten uit verschillende winkels toch een behoorlijk verschil aan suiker kunnen bevatten. In stroopwafels zit een hoop suiker.

Maar anderzijds vind ik ook dat mensen goed zijn opgeleid en genoeg eigen verantwoordelijkheid hebben om te weten wat ze kopen, en wat dan goed of slecht voor ze is. Alles is meteen op te zoeken op internet. Ja, in een fles Coca Cola (original taste) zit "heel veel" suiker, maar als je maar eens in de twee dagen een glas drinkt is het toch niet erg? Van teveel suiker eten kan je geen diabetes krijgen, dat komt door te weinig of geen aanmaak van insuline. Mijn biologielerares heeft dat bij ons wel keurig uitgelegd in de klas.
Reputatie 7
Badge +4
@Jan
De biologielerares is dan helaas niet goed op de hoogte. Van suiker kun je wel degelijk diabetes krijgen. Het is geen automatisch gevolg, maar het vergroot wel de kans erop doordat suiker voor overgewicht zorgt en dat vervolgens weer een grotere kans op Diabetes 2 geeft.

Citaat Diabetesfonds:
"Van suiker krijg je niet zomaar diabetes. Door andere oorzaken gaat er in het lichaam wat mis. Toch kan suiker wel degelijk bijdragen aan de ontwikkeling van diabetes type 2. Te veel suiker kan namelijk leiden tot overgewicht. En als je overgewicht hebt, loop je een groter risico op diabetes type 2."
Reputatie 7
Badge +6
Van suiker eten word je niet dik. Dus suiker eten is niet de oorzaak van het ontstaan van diabetes 2.

Citaat Voedingscentrum

"Word je dik van suiker?

Van suiker op zichzelf word je niet dik. Te veel suiker eten of drinken kan wel bijdragen aan het ontstaan van overgewicht, maar als je het niet te veel en te vaak gebruikt, word je echt niet meteen dik. Het gaat om de balans. De helft van alle suiker die we in Nederland binnenkrijgen komt uit extra’s zoals snoep, koek, gebak en frisdrank. En die heeft je lichaam niet nodig. Daar valt dus flink wat winst te behalen".
Einde citaat.

Obesitas ontstaat door teveel eten en te weinig bewegen, de balans is dan uit evenwicht. Suiker speelt daar maar een hele kleine rol in. Diabetes 2 is ouderdoms suikerziekte, dus jonge mensen krijgen zo goed als nooit diabetes 2 van teveel suiker eten uit snoep en frisdrank en zo.
Reputatie 7
Badge +4
@Jan
Het is niet mijn bedoeling om u op te dringen om vanaf vandaag geen suiker meer te gebruiken.
Het probleem is dat erg veel mensen véél te veel suiker eten. Dit komt doordat het in enorm veel producten in grote hoeveelheden toegevoegd zit. En omdat het verslavend werkt en mensen daardoor steeds weer de behoefte hebben om een nieuwe shot suiker te nemen. Afgelopen week is nog naar buiten gekomen dat het aantal mensen met obesitas schrikbarend is toegenomen t.o.v. 20 jaar geleden. Ook onder kinderen en jongvolwassenen schijnt het een erg groot probleem te zijn. Men spreekt pas van obesitas boven een bepaalde grens. Daarnaast zijn er nog enorm veel meer mensen die te dik zijn, maar nog niet aan de obesitas normen voldoen. Bovendien is er ook nog een grote en groeiende groep met morbide obesitas, wat dus echt heel gevaarlijk is.

Conclusie:
  1. Wanneer je beperkt suiker eet is het niet meteen een ramp, maar de meeste mensen eten veel te veel suiker.
  2. Suiker heb je niet nodig en het heeft geen enkele zinvolle voeding in zich. Het onttrekt daarentegen waardevolle voedingsstoffen aan je lichaam om afgebroken te worden. Daardoor is suiker wel schadelijk. Gelukkig is er eindelijk een positieve tendens om wat minder suiker te gaan gebruiken, hoewel dit nog slechts in de beginfase zit. Maar als je gewend bent om het niet meer te gebruiken heb je er geen enkele behoefte meer aan en vind je het juist enorm vies. Gerechten en producten zonder suiker laten dan veel duidelijker de ingrediënten proeven waardoor er meer genot is. Bijvoorbeeld een zelfgebakken appeltaart met alleen appel en eventueel rozijnen bevat alleen natuurlijke suikers en in veel kleinere hoeveelheden en smaakt voortreffelijk! 😋
Ook in bijna alle (gesneden) vleeswaren zit suiker.
Krentenbollen! Denk ik mijn kinderen iets gezonds te geven... bevatten ze 25% suiker (o.a. Jumbo minikrentenbollen). Geen wonder dat ze er zo gek op zijn...
Bijna alle kan en klare producten die suiker of zoetstof bevatten zijn zo zoet dat het niet eens meer lekker is. Vandaar dat ik als het even kan zelf mijn eigen product maak, dan bepaal ik of er suiker of suikervervanger in moet. Zelf de artikelen waar je slank van zou worden zoals shakes enz. zijn zo verschrikkelijk zoet. Ik vind het niet lekker ook al hebben ze suikervervangers gebruikt in die producten. Waarom alles zo zoet moet zijn is mij een raadsel.
Reputatie 7
Badge +4
@I.P.I. van der Erve
Het is een kwestie van aangewend zijn en ingesleten patronen. En het feit dat bijna aan alle bewerkte producten (veel) suiker toegevoegd zit. Tot enkele jaren geleden werd het zelfs aan potjes babyvoeding toegevoegd... 🤔😣 Zo raakten baby's al van kleins af aan gewend aan grote hoeveelheden suiker en wilden zij het tot in lengte van dagen blijven hebben.
Ik gebruik al tientallen jaren geen geraffineerde suiker meer en slechts in beperkte mate natuurlijke suikers en zoetstoffen. Dan proef je de ingrediënten veel beter en ik vind het inderdaad vies wanneer ergens een hoeveelheid suiker aan toegevoegd is.😝
Ik ben met u eens dat iets zelf maken vaak véél lekkerder is. 😋
Reputatie 7
Moedermelk is ook zoet. Je kunt dat de voedingsindustrie niet verwijten.
Moedermelk is ook zoet. Je kunt dat de voedingsindustrie niet verwijten.

Inderdaad, maar met lactose en niet met sucrose.
Reputatie 7
Maakt niet uit, het gaat om de smaak die een baby vanaf de geboorte als eerste meekrijgt.
Oh bedoelt u dat, we hoeven natuurlijk niets extra te doen om vet, suiker en zout lekker te vinden en inderdaad moedermelk smaakt zoet. Dat is voorgeprogrammeerd en daar zit ook het probleem met matigen op latere leeftijd. Het is toch of je iets afpakt van een baby.
Badge
Siropen ed die beweren 0% toegevoegd te hebben. Ga je de ingrediënten lezen staat er sucrose of sucralose is gewoin suiker. Zou fijn zijn als er een streng verbod komt op liegen en bedriegen over de ingrediënten en dat stevig aangepakt wordt. Ik wordt heel erg ziek (niet kunnen functioneren omdat spieren niet meer goed functioneren zo moe als met pfeifer en zwaar depressief) namelijk van riet- biet- en druivensuiker plus ik krijg exceem van varkensproducten (denk aan gelatine dat zit ook in medicijnen en pijnstillers zoals paracetamol net als suiker) en nog een aantal overgevoeligheden voor CI nrs o.a.
Dus voor mij en ik vermoed voor vele mensen meer is het van levensbelang om te weten wat voor suiker, gelatine etc in een product zit.
Zo ben ik ook van mening dat produkten zoals kalfsleverworst pas zo mag heten als er alleen rundvlees in zit! Kalfsleverworst bevat namelijk alleen varkensvlees en dat is misleidend.
Zo ben ik ook van mening dat naturel weer moet staan voor ongezoet. (Zonder suiker en zoetstoffen toegevoegd) gedroogd fruit niet nog even nagesuikerd wordt.
0% van iets ook daadwerkelijk 0% is.
Alles wat ik koop moet ik controleren net zoals de 0% suiker siropen, omdat ik niet 1 voedingsproduct kan vertrouwen, is toch te zot voor woorden hoeveel extra tijd ik en menig ander kwijt ben aan het controleren van de ingrediënten van ieder product omdat je besodemieterd en voorgelogen wordt! Zelfs naturel yoghurt of boter of puur en ongezoet kan ik niet zonder controle meenemen op goed vertrouwen.
Ik moet er van op aan kunnen dat iets met de naam rund of kalf alleen rundvlees bevat en niet een mix van, dat 0% toegevoegd suiker en naturel ook staat voor 0% suiker toegevoegd. Ik moet bij het kopen van een paracetamol of andere medicatie kunnen zien wat voor gelatine is gebruikt en er blind op kunnen vertrouwen dat er géén suiker in zit! Waarom moet er in een kapsule en doorslik medicatie suiker zitten? Besodemieteren van de consument moet zwaar bestraft worden inclusief het toevoegen of gebruiken van voor de gezondheid schadelijke stoffen (van kweek tot eindproduct inclusief verpakkingen zoals vrouwelijke hormonen in plastic als verharder waarvan de schadelijkheid al in de jaren 70 bekend was) Ik ben van mening dat het geklooi en bedrog met eten, drinken e.a. producten sinds gisteren al gestopt had moeten zijn!
Danone Activa zegt een heel goede, gezonde yoghurt te zijn, maar ik zag dat er al gauw 3 a 4 klontjes suiker in zo'n klein bakje zitten!

Reageer