Consumentenbond.nl

Detox een fabeltje

• 14 december 2014
  • 3 reacties
  • 177 Bekeken

Vanochtend kwam ik dit artikel tegen online. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken? Is het goed on de term 'detox' aan te houden (herkenbaar namelijk), of zouden we het eigenlijk moeten laten vallen?

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/dec/05/detox-myth-health-diet-science-ignorance

3 reacties

Ik zag het artikel ook volrige week. Lang maar wel zeer interesaant: 'Detox is een marketing-truc', in het kort. Maar: is het niet wenselijk als mensen bewuster met eten omgaan? En dan heiligt het doel toch de middelen? Als het maar niet tot nieuwe reclamepraatjes en -fabeltjes leidt, is ook een term als 'detox' een geschikt middel om bewust te worden van wat je eet en wat dat met je doet, toch? Ik ben benieuwd wat de overige community-deelnemers vinden.

Vanochtend kwam ik dit artikel tegen online. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken? Is het goed on de term 'detox' aan te houden (herkenbaar namelijk), of zouden we het eigenlijk moeten laten vallen?

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/dec/05/detox-myth-health-diet-science-ignorance

Ik denk dat detox als term ook vooral wordt gebruikt om aan te geven dat je even uit je oude gewoonten stapt. Om meer balans te vinden. Dat kan om eten gaan, maar ook om het afkicken van continue internet, social media, telefoon gebruik. Dus ja, ik hoop dat mensen het vooral inzetten om die bewustwording te creeren.

Iemand van jullie al wel eens op 'detox' week gegaan, of thuis gedaan? Hoe was dat?
Interessante discussie! Ik heb dit jaar thuis 2x een periode van 'detox' gedaan. Voornamelijk gebaseerd op de recepten uit het boek Daytox.

Niet zozeer om volledig te ontgiften - ik weet te weinig hier van om daar goed idee van te hebben - maar vooral zoals Kirsten ook zegt om patronen te doorbreken. Daardoor heb ik niet alleen nieuwe ingrediËnten leren kennen, maar merkte ik ook hoe ik onbewust 'verslaafd' was aan bijvoorbeeld koffie en suiker Én werd mijn hoofd wat opgeruimder en rustiger.

Wel vond ik de voeding redelijk duur en kost het best wat tijd om alles te bereiden. Dat laatste is dan ook vaak de reden dat ik kies voor minder bewuste voeding: dat is veel makkelijk te verkrijgen, goedkoper en sneller te bereiden. Herkenbaar voor jullie?

Reageer