Consumentenbond.nl

Digitaal zegels sparen in de AH-app

• 10 juni 2020
  • 50 reacties
  • 4619 Bekeken
Digitaal zegels sparen in de AH-app
Reputatie 4
Badge +6

Na 65 jaar koopzegels plakken in spaarboekjes stapt Albert Heijn over op digitale zegels in de AH-app. Albert Heijn belooft in tvspotjes een spaarrente van maar liefst 6%. 

In onze Eerste Indruk bekeken we deze nieuwe manier van sparen. Hierbij ontdekten we een privacyprobleem: de app communiceert zonder je toestemming met Googles advertentienetwerk. Gelukkig werd deze fout binnen een paar dagen hersteld met een update van de app.

Spaar jij al digitale koopzegels in de AH-app? Deel je ervaring.

50 reacties

Er kan wel gespaard worden via online bestellingen bij AH, maar deze kunnen niet afgerekend worden met koopzegels. Om te ‘innen’ moet een klant dus altijd naar de winkel. 

De AH App kan niet worden geïnstalleerd. Men moet de iPhone 5S  of nieuwer hebben, m.a.w. boven de iOS 11.0.0 versie. Een ouder model is niet compatibel met het systeem van de AH App. :rage:

Reputatie 3
Badge +3

Mijn telefoon kan deze app niet aan, dat is punt 1.

Verder lees ik nergens of ik de waarde van de digitaal gespaarde zegels ook gewoon kan laten uitbetalen, zoals de papieren zegels, óf dat ik ze altijd aan boodschappen bij AH moet besteden. Want als dat zo is, stop ik ermee zodra mijn huidige boekje vol is.

Verder lees ik nergens of ik de waarde van de digitaal gespaarde zegels ook gewoon kan laten uitbetalen, zoals de papieren zegels, óf dat ik ze altijd aan boodschappen bij AH moet besteden.

Hoe leest u de zin "Je kunt het ingelegde bedrag altijd laten uitkeren aan de servicebalie, of gebruiken bij het afrekenen van de boodschappen." dan?

Badge

Goede zet van de AH, betere controle over Je uitstaand kapitaal is er niet! Wij hebben nog oude boekjes, kun je deze ook om laten zetten naar digitaal?

Ik heb mijn laatste zegels ingeleverd, en ben niet van plan digitale zegels te gaan sparen, omdat het mij tegenstaat dat ik met de spaar-app niet meer anoniem kan winkelen bij AH. 

Dat geldt trouwens ook voor de Jumbo-pas en de klanten-pas van Praxis enz. enz.

Ik heb niets te verbergen, maar vind het ook niet nodig al mijn privégegeven prijs te geven aan de Nederlandse winkelketens.

Reputatie 5
Badge +4

De AH App kan niet worden geïnstalleerd. Men moet de iPhone 5S  of nieuwer hebben, m.a.w. boven de iOS 11.0.0 versie. Een ouder model is niet compatibel met het systeem van de AH App. :rage:

Tja, er zullen wel meer apps niet compatibel zijn met een oude phone.

Wat blijkt? Eenmaal begonnen aan digitale koopzegels (nodig om eieieieindelijk bij het online boodschappen doen óók aan je koopzegels te kunnen komen) kun je géén papieren zegels meer krijgen in de winkel als je je bonuskaart gebruikt bij het afrekenen. De digitale koopzegels worden namelijk automatisch in rekening gebracht. Wil je toch de bonuskorting én de papierenzegels (om je boekjes nog vol te maken en te kunnen verzilveren), dien je de kassière te vragen om diens bonuskaart te scannen, zo werd mij desgevraagd gezegd. Toch jammer dat AH dat niet vermeldt op haar website.

Badge

Ik heb mijn laatste zegels ingeleverd, en ben niet van plan digitale zegels te gaan sparen, omdat het mij tegenstaat dat ik met de spaar-app niet meer anoniem kan winkelen bij AH. 

Dat geldt trouwens ook voor de Jumbo-pas en de klanten-pas van Praxis enz. enz.

Ik heb niets te verbergen, maar vind het ook niet nodig al mijn privégegeven prijs te geven aan de Nederlandse winkelketens.

Dat is inderdaad een keuze en hier bent u natuurlijk altijd vrij in. Maar ontkomen we er dan aan denkt u?

Badge

Altijd papieren zegels gespaard. Ik heb nog steeds een anonieme bonuskaart. Om digitaal zegels te sparen moet ik mijn bonuskaart aanmelden. Vanwege privacy heb ik daar geen zin in. Ik heb wel de app van AH gedownload. Ik vraag mij wel af hoe anoniem ik nu nog ben….

Ben niet dus van plan om digitaal te gaan sparen. 

Wat blijkt? Eenmaal begonnen aan digitale koopzegels (nodig om eieieieindelijk bij het online boodschappen doen óók aan je koopzegels te kunnen komen) kun je géén papieren zegels meer krijgen in de winkel als je je bonuskaart gebruikt bij het afrekenen. De digitale koopzegels worden namelijk automatisch in rekening gebracht. Wil je toch de bonuskorting én de papierenzegels (om je boekjes nog vol te maken en te kunnen verzilveren), dien je de kassière te vragen om diens bonuskaart te scannen, zo werd mij desgevraagd gezegd. Toch jammer dat AH die niet vermeldt op haar website.

Inmiddels respons (via Messenger, gewoon mailen kan helaas niet bij AH!): “Heb je nog een fysieke spaarkaart? Dan kan je deze digitaliseren bij de servicebalie, als deze nog niet vol is.” En ook dát staat niet op de website, al deed de chattende medewerker de toezegging dat intern onder de aandacht te zullen brengen….

Reputatie 1
Badge +1

hoelang blijven papieren zegels nog geldig/bestaan dan ?

6% is zeker leuk, maar bij het boekje staan de voorwaarden vermeld (en formeel moet je adres invullen bij inleveren) en die kunnen ze dus niet aanpassen, over een paar jaar staat de rente nog laag en besluit AH om al je digitale zegels te vergoeden tegen lagere rente.

Ik heb een aantal volle boekjes, die ik eigenlijk niet wil verzilveren maar wil toevoegen aan de digitale koopzegels. Echter, dat blijkt niet te kunnen met volle boekjes, alleen bij onvolledige boekjes. Kortom, bij 489 zegels kan het wel omgezet worden, maar bij 490 zegels niet!?!:thinking:

Ik heb een aantal volle boekjes, die ik eigenlijk niet wil verzilveren maar wil toevoegen aan de digitale koopzegels. Echter, dat blijkt niet te kunnen met volle boekjes, alleen bij onvolledige boekjes. Kortom, bij 489 zegels kan het wel omgezet worden, maar bij 490 zegels niet!?!:thinking:

Dan week je een zegeltje er weer vanaf?

Badge +1

Dit lijkt mij een rare zaak. De mensen die nu nog koopzegels sparen hebben toch in het algemeen niet zoveel technisch interesse en lopen ook niet met smartphone op zak rond. Het lijkt mij dat AH op die manier van dat hele koopzegelgedoe af wil.

Dit lijkt mij een rare zaak. De mensen die nu nog koopzegels sparen hebben toch in het algemeen niet zoveel technisch interesse en lopen ook niet met smartphone op zak rond. Het lijkt mij dat AH op die manier van dat hele koopzegelgedoe af wil.

Kunt u dat wellicht onderbouwen want als Albert Heijn van zegeltjes af wil kunnen ze daar gewoon mee stoppen. Wel heb ik begrepen dat men flink last heeft van valse zegeltjes dus als ik een en ander bij elkaar tel zie ik dat ze met een nieuw minder fraude gevoelig systeem komen en denk ik niet dat ze "er vanaf willen".

Het artikel van Peter Kulche besluit met :

Hoger rendement

Tot slot: de rente van 6% op AH-koopzegels is, zoals gezegd, niet tijdsgebonden. Een klant kan makkelijk in 2 maanden een kaart volkrijgen. Het rendement per jaar kan daardoor hoger liggen. Dit voordeel kan teniet gedaan worden als je vanwege de koopzegels van AH een goedkopere supermarkt links laat liggen.

Zou Peter eens kunnen uitrekenen wat het jaarrendement is wanneer je elke twee maanden een kaart volmaakt ? :joy:

Reputatie 4
Badge +6

Dag @U.K. Boche ,

U geeft in uw topic,aan dat "in het algemeen” deze stellingen gelden.

Dit hoeft dus niet zo te zijn! 

De spaarzegels zijn tot eind december gewoon via de winkel bij te kopen. Wel wordt geadviseerd om een app te installeren..

Hierbij heb ik wel wat problemen geconstateerd:

Men is verplicht om een telefoon met internet te hebben.

Heb ik zelf dus niet. Het zou ook mogelijk moeten zijn om deze via een tablet te kunnen installeren.

Helaas geeft deze geen optie om deze te kunnen benaderen (oud model).

Via diverse telefonische contacten met AH werd aangegeven dat na 2021 voor mij deze spaarmogelijkheid ophoud.

Wel werd een een notie geplaatst i.v.m. eventuele toekomstaanpassingen.

Heb daar weinig vertrouwen in.

Groetjes.

Reputatie 5
Badge +4

U geeft in uw topic,aan dat "in het algemeen” deze stellingen gelden.

Dit hoeft dus niet zo te zijn! 

Bij jou is dat dus wel het geval. 😉

Reputatie 4
Badge +6

Dag @Mazzel ,

Dank voor uw reactie.

Via een reactie heb ik geprobeerd om mijn ervaring te delen.

Uw conclusie om de spaarzegels af te willen schaffen, ka ik niet helemaal volgen.

Via de STER en andere media werden spots uitgezonden.

Voor zover ik begrepen heb, wil men niet af van deze spaarmogelijkheid.

Badge +1

Ik ben nog steeds van mening dat de klantengroep van koopzegelspaarders en de groep van mensen, die dagelijks met smartphones omgaan en makkelijk apps installeren, elkaar maar heel beperkt overlappen. Dat wordt ook door de bijdrage van GdR ondersteund.

Zijn ze bij Albert Heijn niet in staat dit te zien? Als ze dat wel zien, dan nemen ze op de koop toe, dat het gebruik van koopzegels meer of minder snel gaat inslapen en dan zijn ze van de koopzegels af. Als ze dit niet zien, dan hebben ze met de invoering van digitale koopzegels geblunderd. Dat mensen, die tot nu toe geen koopzegels gebruikt hebben, nu massaal met digitale koopzegels beginnen, kan ik niet geloven.

@U.K. Boche Blijft dat ze stevig last hadden van valse zegeltjes en dat ze dus gewoon niet door konden op de oude voet. Verder zal te tijd het leren. Ik heb nooit zegeltjes gespaard maar dit nieuwe systeem kost nul moeite en ik zit er toch over te denken het aan te zetten.

Reputatie 7
Badge +4

Appie kijkt natuurlijk naar de massa, zoals bijna ieder zichzelf respecterend commercieel bedrijf. als 95% van de klanten een smartphone heeft, dan is dat waar men zich op richt. Vanuit marketing en commercie gezien volstrekt logisch. En helaas pindakaas voor die 5%. Dat is hoe commercie werkt, denk ik...

Badge +8

Ha @U.K. Boche, en de rest (@E.B.F. Stroeve, @A. Deen, @GdR @Mazzel) ik heb de conversatie voor de overzichtelijkheid verplaatst naar dit reeds bestaande topic. :slight_smile:

Dan week je een zegeltje er weer vanaf?

Precies! En losse zegels plak je weer in een nieuw boekje. Het is mij inmiddels gelukt om het als zodanig om te zetten. 

Reageer