Consumentenbond.nl

Ecologische afwasmiddelen in test Consumentenbond

De test van afwasmiddelen in de consumentengids van april 18, concludeert zuinigjes dat alle ecologische afwasmiddelen slechter presteren. Afgezien van de mededeling dat sommige producten zijn verpakt in 100% gerecycled plastic, wordt er verder geen aandacht aan besteed.
Ik stoor mijn behoorlijk aan de wijze waarop de bond hier het milieu afserveert. Als het milieu wordt gebagatelliseerd dan is enige uitleg op zijn plaats. Misschien is de “eco-winst” zo gering dat het terzijde kan worden gelegd, maar wat mij betreft behoeft dat toelichting en is dat nooit vanzelfsprekend.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5
@M.J.R. Braaksma
De Consumentenbond besteedt vanouds helaas maar weinig tot geen aandacht aan het milieu, in tegenstelling tot hun collega's van de Duitse Stiftung Warentest die dit al tientallen steevast als belangrijk onderdeel meenemen in hun testverslagen en beoordelingen. Ik heb hier de CB meermalen over benaderd maar tot nu toe heeft dat geen effect gehad. Ik vind dat de CB het voortouw zou moeten nemen om in deze tijd waarin absoluut noodzakelijk is dat we veel beter op het milieu letten consumenten goed voor te lichten en duurzame producten te stimuleren. Steeds meer mensen zijn zich ook hiervan bewust.

Ik verbaas mij elke keer over de Energievergelijker. De CB voert elk jaar in samenwerking met o.a. Wereld Natuur Fonds, Wise, Greenpeace en ook meermalen Vereniging Eigen Huis onderzoek uit naar de vervuiling en milieubelasting van energieleveranciers. Daar komt al 5 jaar achter elkaar één leverancier als allerbeste uit, namelijk Pure Energie met 100 % score. Tegelijkertijd legt de CB in de Energievergelijker altijd heel erg de nadruk op prijs en moet je behoorlijk je best doen om in het systeem de nadruk op milieu te leggen. Je kunt zelfs kiezen tussen 25%, 50%, 75 % of volledig schone energie... Waarom zou je kiezen voor slechts een klein beetje schone energie en de rest zwaar vervuilend? Het komt over alsof er maar een ding telt en dat is de prijs! Terwijl je vaak voor nagenoeg hetzelfde tarief kunt kiezen voor een echt schone leverancier.

Een ander voorbeeld: Terwijl het vanouds bekende Klok Eco wasmiddel een aantal jaren geleden in de test als een van de beste scoorde werd dit in de laatste test van wasmiddelen geheel weg gelaten. Een product wat bewust veel aandacht voor het milieu heeft en ook nog eens uitstekende wasresultaten biedt voor een alleszins redelijke prijs zou naar mijn idee verdienen om onder de aandacht van de consument te komen. De consument heeft er zijn voordeel van door de zeer goede wasresultaten en draag tevens bij aan het beschermen van het milieu. Het zal ook de grote bekende fabrikanten als Unilever en Henkel stimuleren om de concurrentie te verstevigen door betere en milieuvriendelijker producten op de markt te brengen.
Reputatie 2
Dank voor de interesse in de test. Bij afwasmiddelen en andere detergenten is het inderdaad belangrijk dat je je naast de prestatie van een middel ook bewust bent van de milieu-impact. De precieze impact van een middel is alleen heel erg lastig te testen/berekenen. Waar we kunnen besteden we aandacht aan het duurzaamheidsaspect. @M.J.R. Braaksma, ik herken me dan ook niet helemaal in het beeld dat we het milieu zouden afserveren in het artikel. Ik hoop juist dat ik, ondanks de wat teleurstellende prestatie van veel eco-afwasmiddelen, heb weten over te brengen dat wie bewust wil consumeren een goed alternatief in bijv. het Eco middel van AH heeft.
@Jonne Hage als de precieze impact zo lastig te berekenen is dan moet ik aannemen dat bijvoorbeeld het Nordic Ecolabel en het Europese Cleanright ecolabel er alleen voor de aardigheid opzitten. Het zijn nutteloze pogingen om iets voor het milieu te betekenen. Wees dan eerlijk en zeg dat dan.
Reputatie 5
Badge +5
Al de toekenning van ecolabels geschiedt op basis van reeds gedaan wetenschappelijk onderzoek zou het voor de CB toch geen probleem moeten zijn om, evt. met bronvermelding, aan te geven waarom zulke producten minder schadelijk zijn voor het milieu? We zijn m.i. het station gepasseerd waarbij consumenten die "bewust omgaan met het milieu" als een aparte categorie genoemd kunnen worden. Met name in arme landen is allang bekend, dat ons consumentengedrag grote milieuschade veroorzaakt en voortkomt uit krenterigheid en totale onverschilligheid voor de gevolgen elders.
Misschien moet de consumentenbond het zorgvuldig om gaan met ons milieu dan als uitgangspunt nemen voor haar testen. Net zoals onveilige producten geen hoge score kunnen krijgen. Misschien wast Dreft wel goed af, maar als niet aangetoond wordt dat het veilig is voor het milieu dan kan het toch ook niet meer hoog eindigen?
Reputatie 4
Badge +1
Ik wil graag informatie zodat ik zelf keuzes kan maken. Ik heb geen behoefte aan een betuttelings bond die voor mij gaat bepalen wat ik al dan niet moet doen.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan H.
De Consumentenbond geeft informatie op basis waarvan mensen zelf hun keuzes kunnen maken. Zij bepalen niet wat u wel of niet moet doen. Maar het zou wel goed zijn wanneer zij veel meer aandacht voor duurzaamheid, natuur, milieu en dierenwelzijn zouden hebben aangezien dat nu eenmaal enorm belangrijke en zeer ingrijpende aspecten zijn van consumeren die een gigantische invloed hebben op de gehele wereld. De tijd dat we daar onze ogen en oren voor willen sluiten zou nu echt voorbij moeten zijn. Dat is niet alleen sterk wenselijk, het is absolute noodzaak om de aarde leefbaar te houden!
@Jan H.
Klopt, ik wil ook graag die vrijheid. Daarbij vind ik het belangrijk om af te wegen hoe goed het product presteert tegenover de gevolgen van mijn keuze voor de omgeving (kinderarbeid, milieu, sociaal etc). Daar spreek ik de consumentenbond op aan.
Als ik het artikel over afwasmiddelen na lees, dan blijkt dat de sterke middelen snel schoon maken en de middelen met een milieukeur wat meer tijd nodig hebben. Hoeveel staat er niet bij. Echter voldoen de sterke middelen niet aan de milieukeuren die hiervoor zijn opgesteld. Ze zijn niet goed voor onze omgeving. De eco-labels wel. Er is er zelfs één van 100% gerecycled plastic, prima, daar liggen onze oceanen al helemaal vol mee, zit in onze bodem, in onze vissen, in onze vogels in onze koeien ons vlees.
Misschien moet je dan zo'n tabel rigoureus omgooien, net als met ons aardgas. Nee, tenzij.
Reputatie 7
Lidl heeft milieuvriendelijke was- en schoonmaakmiddelen. Eigenlijk hebben we de meeste van die middelen niet nodig, vroeger gebruikte men soda en groene zeep en om te schuren zand in plaats van Cif, maak de badkamer maar eens schoon met groene zeep (het bestaat nog), alles glimt je tegemoet en je hebt meteen de nostalgische omageur in je neus..
@ mevrouw Jones,
Ik ben wat voorzichtig met "vroeger". Onze bodem, onze lucht, ons milieu zit vol met "vroeger". We saneren ons suf. Soda is zout, niet handig bij schaars zoet water. Dat zeep groen is, maakt het nog niet milieuvriendelijk, zeker niet als het in een plastic emmertje zit. En de afwas heb ik er nog nooit mee gedaan. Oma wel? Vast niet. Tot slot fiets ik liever naar Appie om de hoek om er eco en bio te kopen, dan de auto te pakken naar die ene Lidl (of ecowinkel) kilometers verderop. Was het maar zo simpel. De oplossing zoek ik liever in de vraag of wij onze aarde klaar maken voor onze kinderen, of op maken.
Reputatie 7
Dat plastic emmertje kan bij het plastic afval. Met plastic wordt iets gedaan, men noemt dat recyclen. Het is aan de consument om te zorgen dat dat plastic op de juiste plaats terechtkomt. Je kunt het emmertje ook voor andere doeleinden gebruiken, bijv. voor spijkers en schroefjes, kleine legosteentjes. Groene zeep gaat ook nog eens heel lang mee, je schuur staat niet in twee maanden vol met emmertjes. Soda hoef je ook niet in enorme hoeveelheden te gebruiken. Natuurlijk zijn al die andere schoonmaakmiddelen een stuk handiger in het gebruik (het vorenstaande gebruik ik ook maar een enkele keer) Ik heb ook spuitflessen (geen spuitbussen) met vetverwijderaar,, ruitenreiniger, badkamerreiniger, vaatwastabletten, afwasmiddel en weet ik veel, (in plaats van dat blok sunlightzeep in een zeepklopper in een teiltje heet water voor de afwas, die werd gedaan met een afwaskwast van hout met katoen die een waar paradijs was voor bacteriën, erger dan een vies vaatdoekje), je werd wel resistent tegen al die enge beestjes. Dit soort producten koop ik voornamelijk in Duitsland, er is een betere keize, ze hebben dingen die wij (nog) niet hebben, bijv. bij de DM Drogerie Markt maar ook Rossman verkoopt veel spul dat minder slecht is voor het milieu. Als je in de grensstreek woont loont het de moeite. Wij wippen altijd even de grens over om in te slaan als we bij kennissen zijn in de Achterhoek.

Reageer