Energiedrankjes zouden voor jongeren onder de 18 jaar verboden moeten worden. Eens of oneens?

• 9 August 2017
  • 23 reacties
  • 2598 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Energiedrank is populair, zeker onder jongeren. Vaak blijft het niet bij ÉÉn blikje maar worden er meerdere per dag gedronken met kans op een overdaad aan cafeÏne, suikers of vitamine B6 als gevolg. Overgewicht en andere klachten liggen hierdoor op de loer. Wat zit er eigenlijk verder nog in die drankjes en wat doet het met je lichaam? Lees het hier!

Wat vind jij, mogen kinderen onder de 18 jaar energiedrankjes gewoon ongelimiteerd drinken? Of zie je liever, net als bij alcohol, een verbod op het drinken van energiedrankjes tot 18 jaar?

23 reacties

Jongeren realiseren niet wat ze drinken, allen dat het lekker is .Zoet in dit geval. Wat er allemaal inzit en wat dit met je lichaam kan doen daarover denken ze nog niet na.De fabrikanten zijn slim en maken de verpakkingen aantrekkelijk met mooie kleurige tekeningen.
Dit zegt de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde:
" In Nederland belanden jongeren met klachten na het drinken van veel energiedrank soms op de Eerste Hulp." Dat horen we van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK). De NVK pleit voor een verbod op energiedrankjes tot 18 jaar.
Waar praten we dan nog over?
Kinderen gaan voor zoet en kunnen zonder controle door de ouders geen maat houden. Ze snappen niet waar het over gaat als we uitleggen wat er in zit.
Me 18 snappen ze dat wel, nou ja, de meesten dan :-)
Vandaar.
Reputatie 7
Badge +7
@R. Duijzings,
Ik zag zojuist dat je je eerste reactie op het forum hebt geplaatst, leuk!
Graag wil ik je welkom heten, en bedanken voor de nuttige reactie die je geplaatst hebt.
Ik hoop er zo nog vele te mogen zien!
Tot snel op de community. 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Zowel de Aldi als de Lidl hebben inmiddels besloten geen energiedrank meer te verkopen aan jongeren onder de 14 jaar. Beide supermarkten nemen de gezondheidsrisico's van deze drank dus erg serieus. Vind je deze leeftijdsgrens een goede zaak? Of vind je het juist te streng? Laat het weten in een reactie!
Reputatie 7
Badge +4
Onmiddellijk verbieden! Het is enorm schadelijke rotzooi met heel veel suiker en chemische rommel er in wat bovendien verslavend werkt. Het geeft korte tijd een kick waarna ze inzakken en een nieuwe shot willen. Veel gebruikers vertonen ongeoorloofd en opgefokt gedrag. Op een aanmerkelijk aantal scholen is het daarom al verboden om ze te drinken. Bovendien worden de lege of halfvolle blikjes overal maar neer gegooid, in de berm, op straat, in plantsoenen, in struiken. Het stinkt zo enorm, het lijkt wel allesreiniger. 😝
Het heeft geen enkele zinvolle functie, het is voor de fabrikanten alleen een geweldige truc om schatrijk van te worden ten koste van de gezondheid en het welzijn van veel mensen.
Sorry Max Verstappen, ik gun je je succes maar je wordt wel groot dankzij deze enorme schadelijke en verslavende rotzooi, genaamd Red Bull.😣
Reputatie 7
Wat te denken van iemand met ADHD die per dag, schrik niet, tien tot vijftien van die blikjes leeglurkt? Geen Red Bull, dat wordt te duur maar eigen merk van Kruidvat. Het is de part time hulp van een kennis die loodgieter is, die jongen is in opleiding. Ik zal niet verder uitweiden, ik kan bijna een boek over hem schrijven, soms kan ik er wel om lachen maar hij heeft me ook een keer een blauw oog bezorgd met zijn drukke gebaren. Iedereen probeert hem van dat spul af te houden maar het is net als met een alcoholist, ze moeten het zelf inzien, dan pas zoeken ze hulp. Ik heb ook een keer zo'n blikje leeggedronken, geen effect en heel erg vies.

Eens.

Jongeren onder de 18 weten niet wat het gevaar is van het drinken van energie drinks en kunnen moeilijk maat houden. Bovendien geeft het vrij verkrijgbaar zijn in het schap “frisdrank “ de verkeerde indruk dat het een onschuldig drankje is.

Helaas spreek ik uit ervaring ( vader van een 16 jarige zoon).

Reputatie 7
Badge +6

Gewoon totaal verbieden die troep . De voedingsmiddelenindustrie heeft ONGEZOND veel vrijheid om te produceren wat ze zelf willen ! 

Verbieden is een verkeerde impuls.
We leven in een maatschappij dat we over alles wat slecht is, ideeën hebben om het te verbieden of er meer belasting op te heffen.
Je moet jongeren stimuleren zelf na te denken.

Ik ben er wel mee eens, dat de supermarkt met ongezonde producten net een kermis is.
Fabrikanten moeten ophouden met de extreme verkooptrucjes.
Het hoort ook niet thuis in het schap frisdrank.
Ik zie het inmiddels ook al staan in 1½l flessen.

Reputatie 7
Badge +6

Kan zijn @Wortelstamper . Het lijkt echter wel of velen niet kunnen of willen denken . Van de branche hoeven we niets te verwachten .  Dan is de enige oplossing druk van consumentenvertegenwoordigers en/of overheid . Die druk is er ook wel en er zijn ook beloften gedaan ( minder zout en suiker ) . Van die beloften is vrijwel niets in daden omgezet .  Dan wordt het echt tijd om het anders aan te pakken vind ik . Zoals geneesmiddelen eerst goedgekeurd moeten worden alvorens ze verkocht mogen worden , kan dat bij voeding ook beleid worden . Beide kunnen onze gezondheid in bepaalde gevallen ernstig schaden . 

We hebben ook geleerd dat krokodillen bijten en dat je niet voor een rijdende auto moet gaan staan.
En we storen ons er aan dat bij de ene reclame dat er vleugels aan zitten
Bij de andere vinden we het grappig.
Maar reclame maken voor een product waarvan ze beweren dat je gaat denken dat je kunt vliegen, vind ik bedenkelijk.
Dat moet op zich al een waarschuwing zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Ik denk dat het een utopie is te denken dat mensen geheel uit zich zelf een onderscheid kunnen maken in wat goed of slecht is voor hen qua energiedrankjes. Het verleden leert dat het met een hoop zaken niet erg gelukt is zonder hulp, dus uit je zelf, te stoppen. Denk aan het roken en drinken, maar er zijn meerdere voorbeelden. Daarentegen  is verbieden ook niet altijd de oplossing.  Er zijn vele ‘wegen' die naar Rome leiden. Zie ook weer bij roken en drinken, een uiterst goede voorlichting doet daar wonderen, en met name de laatste jaren weet men zo de mensen en met name jongeren te bereiken. Laat ook duidelijk in de voorlichting zien wat die dingen doen.  Verder kan men met prijsverhogingen vaak fors wat bereiken. En zo is er meer te bedenken, mits het goed onderbouwd is en niet de weg van de zachte heelmeesters, die maken stinkende wonden.

Ik vind het een goed initiatief van sommige supermarkten dat ze geen energiedrank verkopen aan kinderen en jongeren onder een bepaalde leeftijd en dat zouden alle winkels moeten doen die dat verkopen.

Ik drink zelf ook wel eens een energiedrankje, bijvoorbeeld wanneer ik aan het werk ben en er is geen tijd of zin voor koffie. Een blikje is dan uitkomst en makkelijk mee te nemen. Ik heb een zoontje die jonger is dan 18 jaar en ook hij mag van mij soms een blikje mee drinken. Ik vind dat geen probleem, zolang als hij het thuis doet. Hij krijgt al sinds jonge leeftijd koffie en dat heeft hem geholpen om over zijn astma heen te groeien. Er is heel veel gedoe in de media om hoe slecht het is, maar het is niet veel slechter dan een kop koffie met suiker. Het enige verschil is dat een energiedrankje sneller wegdrinkt dan een heet bakkie pleur. In beide gevallen geldt dat je het met mate moet gebruiken, net als alcohol, voedsel en wat je allemaal in je mond stopt. Teveel is nooit goed, net als het truttige gezeik erover!

Reputatie 7
Badge +6

Vroeger had je gescheiden jongens- en meisjesscholen. De gedachte was dat ze anders veel te onzedelijk met elkaar zouden omgaan. Een dansfeest tussen jongens en meisjes kon alleen onder streng toezicht. Je kon dat niet alleen aan hun overlaten.

Vanaf de jaren '70 werden bijna alle scholen gemengd jongens en meisjes. Toen bleek tot ieders verbazing dat er in onzedelijk gedrag geen verschil was met daarvoor. Ook met dansfeesten zonder toezicht was er geen verschil. 

De jeugd wist zich uit zichzelf goed te gedragen. 

Zo denk ik er ook over wat de energiedrankjes betreft. De jeugd kan dat zelf heel goed reguleren. Geef ze goed les daarin en propageer het desnoods. Maar laat ze de vrijheid behouden om het zelf te kiezen. Anders gaan ze het toch stiekem doen en is het resultaat hetzelfde. 

Ik heb vroeger op zo'n school gezeten waar van alles niet mocht. Het resultaat daarvan is dat ik het de rest van mijn leven juist wel doe en het mijn kinderen juist niet verbiedt maar het hun zelf laat bepalen. Resultaat: gezonde volwassen kerels met allemaal een baan in hun opleiding met eigen huis en de prachtigste kleinkinderen. Denk daar eens aan voordat de supermarkt gaat verbieden dat de jeugd die energiedrankjes koopt. Natuurlijk zijn ze wel eens straalbezopen thuisgekomen. Maar dat hoort bij de leeftijd, dan ga je geen alcohol overlaten.

Ik mis onafhankelijk onderzoek naar de verschillen in obesitas bij scholen die geen en scholen die wel energiedrankjes verkopen. 

Niet iedereen weet zich zo goed te gedragen Jan. Een aantal soorten drugs zijn niet voor niets verboden, net als dronken of te hard rijden, etc. Er zijn talloze zaken die niet mogen of niet verkocht mogen worden.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie, het gaat over de maat kunnen houden met een drankje uit de supermarkt en alcohol drinken in de vrije tijd, niet rijden onder invloed! Ik weet uit eigen ondervinding dat de jeugd dat heel goed zelf kan. Ook de jeugd moet je niet betuttelen.

Wat voor zin heeft het om een kind zijn hele jeugd te verplichten elke zondag naar de kerk te gaan. Want zodra dat kind op z'n eigen benen staat gaat die nooit meer naar de kerk. En erger nog, hij verplicht zijn kinderen ook niet om naar de kerk te gaan. Het werkt dus averechts, en daar wordt niet aan gedacht bij het invoeren van een verbod op energiedrankjes.

Reputatie 7
Badge +8

Deze topic is al 4 jaar oud. Dat geeft natuurlijk niets en 4 jaar is niet echt oud. Weliswaar zijn er veel deelnemers van weleer verdwenen, zelfs moderatoren. Ook is de stelling over deze discussie als truttige gezeik geen lang leven beschoren, 1x een reactie. Jammer is het dat er  nog geen oplossing is. Er zijn alleen maar energiedrankjes bijgekomen en reclame vindt zelfs in de autosport plaats, hetgeen jongeren weer aanspoort het ook eens te proberen. Destijds heb ik ook getracht wat in te brengen, weliswaar zoals bekend van mij in de ‘compromiesfeer’. Op andere terreinen is helaas gebleken dat verbieden en verplichten ook niet altijd helpt en helemaal niets doen is ook geen oplossing. Niet iedereen leert uit zichzelf van foute dingen of neemt vrijblijvende adviezen aan. Maar er zijn voorbeelden waar het wel (tenminste) goed werkt. Met name goede voorlichting, goede uitleg en de problematiek herhaaldelijk aan de orde stellen. Denk aan de campagnes tegen roken, en drinken, maar ook tegen  ge- of misbruik van dieren (eetadviezen van wakker dier). Qua energiedrankjes wordt daaraan nog weinig gedaan.

De drang om alles vast te leggen met regeltjes, maakt mensen dom.

@L.J.F. de Ruiter 
Met reclame heb je een punt.
Reclame heeft een ziekelijke vorm aangenomen.
Het is echt overal.
Het kost kapitalen, die we uiteindelijk zelf betalen.
Het beheerst ons leven.
het is gevaarlijker dan een blikje energiedrank.

Reputatie 7
Badge +8

Ik ben het helemaal eens met alles vast te leggen in regeltjes ook niet de beste oplossing is. Ook alles verbieden of verplichten brengt zelden goede soelaas (hulp of uitkomst). Ik ben voorstander van de eigen verantwoordelijkheid van de mens om vandaar uit de juiste beslissing of oplossing te nemen. Maar bezit ieder die wijsheid? Dan is voorlichting, onafhankelijke adviezen, een lichte sturing e.d. mogelijk een goede oplossing. Maar dus niet via commertciële reclame.

Dan ga je voorbij aannhet feit dat produkten in supermarkten al sinds jaar en dag onderheving zijn aan talloze reglementen voor gehaltes. Toevoegen van een maximumgehalte aan bepaalde stoffen in energiedranken is gewoon eentje erbij.

Of moeten we die andere regels ook maar afschaffen? Enigzins wetend waar die soms over gaan lijkt me dat voorzichtig gezegd onverstandig.

Reputatie 2
Badge +1

Ik vind verbieden nooit de eerste optie. Voorlichting op school; in de winkel en zeker ook door ouders. Energiedrankjes verbieden onder een bepaalde leeftijd vind ik betuttelend. Dat veelvuldig gebruik ongezond is staat buiten kijf.

Een suikertax?  Mwah, daar kan ik me redelijk in vinden. Dan vet-tax; vitaminetax; koolzuurtax; palmolietax, botoxtax etc. :wink:

Badge

Bij mij op het werk ontmoette ik een jongedame die zich altijd moe voelde.

Nogal logisch als je 10 of meer blikjes energy drank opdrinkt waarbij je de dagelijkse suikergrens ver overschrijdt. Van te veel suiker wordt je namelijk moe!

Jammer dat degenen die het betreft deze informatie vaak niet onder ogen krijgen want het "boeit" hen niet.

Verbieden? Doe ik geen uitspraak over, drooglegging in Amerika hielp ook niet. Misschien bij het opgroeien van kinderen eens met hen praten over vanalles ipv tv/telefoon bekijken?

Badge

Bij mij op het werk ontmoette ik een jongedame die zich altijd moe voelde.

Nogal logisch als je 10 of meer blikjes energy drank opdrinkt waarbij je de dagelijkse suikergrens ver overschrijdt. Van te veel suiker wordt je namelijk moe!

De hoeveelheid suiker en de daartoe verweten vermoeidheid in dit verhaal is ondergeschikt aan de overdosis cafeïne die is geconsumeerd, wat dan dusdanig oppeppend effect geeft,  iemand op dat geen vermoeidheid voelt,  en over zijn of haar grenzen heen gaat.  En op het moment dat de cafeïne is uitgewerkt (met misschien s nachts ok nog de nodige slapeloosheid heeft veroorzaakt) is het niet gek dat men zich daarna moe voelt. 

Mensen, vooral de jeugd zou veel beter,  al dan niet via school en de ouders zelf geïnformeerd moeten worden over wat het consumeren van die energy drank inhoudt. Ik hou helemaal niet van betutteling en verbieden, maar dat supermarkten jongeren onder de 14 dit verbieden is een mooi initiatief.

Voor de mensen die hard afgeven op suiker, er zijn ook suikervrije varianten. 

Reageer