Vraag

Energieverbruik frituur: hetelucht vs. vet

• 23 November 2021
  • 9 reacties
  • 98 Bekeken

Wat is het energieverbruik van een vetfrituur en van een airfryer?

Ik zou graag het verschil in energieverbruik tussen een vetfrituur en een heteluchtfrituur/airfryer meewegen in mijn keuze om wel/niet zo'n heteluchtapparaat aan te schaffen maar kan hierover geen info vinden online.

Ik begrijp dat het transport en maken van vet etc ook invloed heeft op. "de ecologische voetafderuk" en hoop dat antwoorden hier een bijdragen aan wat meer zicht hierop. 

9 reacties

Ik denk dat de airfryer een stuk beter scoort. De apparaten zijn ongeveer even groot. Als ik er van uit mag gaan dat de isolatiewaarde van de wand van beide apparaten hetzelfde is, dan kost het opwarmen en heet houden van de apparaten (excl vet en inhoud) hetzelfde qua electriciteit. Bij de friteuse moet je echter ook het vet zelf opwarmen, dus het totaal is meer. Een ander belangrijk minpunt van de friteuse is dat je tamelijk veel vet overhoudt en weg moet doen. 100 gram vet bevat een kWh aan verbrandingsenergie (en kostte een stuk meer dan dat om het te maken) dus als je 2 kilo vet 20 keer gebruikt dan zit je daar al aan.

@ChristaNMijn overweging is (toevallig moet ik ook een nieuwe frietpan hebben, ik ga straks een Fritel Turbo halen) wat smaakt het beste? En dat is toch echt een ouderwetse frituurpan. Voor uw gezondheid hoeft u ook geen airfreyer te nemen want alle voorgebakken frites (ook die zogenaamde hele dure voor de airfreyer) wordt in de fabriek gewoon in olie gebakken.

Als u echt het verbruik willen weten is dat toch niet zo lastig? De pan die ik wil halen is een 2800Watt https://fritel.com/nl-friteuse-Turbo-SF-4350 Laat ik dat ding 20 minuten gebruiken per week waarbij ik vermoedt dat hij de helft van de tijd staat te stoken (thermostaat schakelt hem aan/uit) dan is dat 40 minuten per maand. Vul dit in bij bijvoorbeeld bij oven op deze pagina en u krijgt een goed idee. https://www.energievergelijk.nl/stroomverbruik  Dat kunt u ook met de airfryer doen. De frietpan gaat mij zo'n 17kWh per jaar kosten. Daar ga ik de planeet niet mee redden denk ik.

Ik zou alleen daar niet mijn keuze van af laten hangen.

1203 jouw methode om het energieverbruik te schatten heeft wel erg veel mogelijkheden om de mist in te gaan.

Die website energievergelijk is onzinnig. Je moet namelijk het gemiddelde vermogen invullen van een apparaat.Dat is dus precies het probleem, dat weet je niet! Ze suggereren zelf gemiddelde vermogens die onjuist zijn, zoals 2500 W voor een strijkijzer. Als een strijkijzer dat echt gaat verbruiken dan krijg je een meltdown en een uitslaande brand!
Ook is het bepalen van hoeveel uur je een apparaat gebruikt heel lastig. Voor veel apparaten is de enige methode om er een kWh-meter aan te hangen en die na een maand of zo af te lezen. Bij seizoensafhankelijk gebruik zelfs een jaar.

@Harrie LPPAls een frietpan stookt, stookt hij gewoon 2800Watt volle bak. Dat ding moduleert niet. Een strijkijzer overigens ook. Zijn gewoon simpele aan/uit apparaten middels een erg simpele thermostaat. Welke meltdown als hij gewoon uitslaat als hij op temperatuur is? Ik schreef toch ook dat ik als ik 20 minuten bak schat dat hij de helft van de tijd stookt? DAT dus invullen. Je kan het ook zelf handmatig doorrekenen, maar dit is voor een leek iets makkelijker toch?

En eens. Als je het echt nauwkeurig wil weten moet je meten. Beetje lastig als dat ding in een doos in de winkel staat.

Reputatie 7
Badge +4

voor mij zou de keus niet hangen van kWh verbruik, dat is peanuts. ik zou het veel meer af laten hangen van olie verbruik en het schoonmaken ervan tijdens het verversen. 

aan de andere kant kun je ook zo’n studentenhuis frituur kopen, die schijn je niet te hoeven verversen of schoon te maken 😉

Ik heb echt wel door dat jij weet hoe electrische apparaten werken en ik denk dat jij ook wel door hebt dat ik ook niet bepaald een nitwit ben wat dat betreft, maar waarom in hemelsnaam doe je zo erg je best om mij in een hoek te drijven met je eigen gelijk? Ik vermoed dat we het inhoudelijk best gemakkelijk met elkaar eens zouden kunnen worden.
Maar jij drijft mensen uit elkaar hiermee. Dat is - in algemene zin - precies waar veel Nederlanders een vreselijke hekel aan beginnen te krijgen. Waarom doe je dat? Het is niet nodig.

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees ook op internet dat een frituur eerst nogal wat stroom verbruikt om het vet op te warmen en daarna minder stroom nodig heeft om het vet op temperatuur te houden. Maar het apparaat staat dan ongeveer twee keer zo lang aan als een airfryer, want die begint direct met de friet gaar maken. Maar bij de test van de Consumentenbond lees ik ook dat airfryers flinke stroomvreters zijn, zoveel als een koelvriescombinatie per dag verbruikt.

Badge +8

@Allemaal. Hierbij het verzoek om de reacties constructief te houden en je te richten op de vraag van de Topic Starter. 

als ik 20 minuten bak schat dat hij de helft van de tijd stookt?

Als ik friet 20 minuten in het vet heb, is het door en door zwart.
Een vetpan moet je opwarmen, de energie verplaatst zich in het vet.
Als je dan maar 1 bakje friet gaat bakken, ben je duur uit.
Je moet de juiste maat pan gebruiken.

De airfryer doet er 4 keer zo lang over om frieten te maken.
Lucht is veel sneller warm als als vet of olie.
Ook hier bepaald de maat van de pan het verbruik.

Koop je een XXL pan voor mini porties, verbruik je te veel energie.
Koop je een pan met een hoog vermogen t.o.v. de maat, ben je sneller klaar.
Het totale verbruik voor een portie zal ongeveer gelijk zijn.

Ik ben het met @E.B.F. Stroeve eens, het verschil zit in het olieverbruik en het schoonmaken.

Reageer