Consumentenbond.nl

Erwtensoep uit de supermarkt: lekker en gezond?

• 23 januari 2018
  • 14 reacties
  • 4447 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Met een kom stevige hete erwtensoep kun je er weer even tegenaan in het koude natte weer. Dat kost even tijd om te maken en niet iedereen heeft (of maakt) die tijd. Handig dus, die kant-en-klare blikken en pakken erwtensoep uit de supermarkt. We waren benieuwd wat er allemaal in zat en hoe lekker ze zijn, dus zochten we het uit. Veel soepen blijken erg veel zout en verzadigd vet te bevatten. Als Beste uit de Test kwam de erwtensoep van Aldi. Consumenten vonden dat deze soep precies de goede erwtensmaak, kleur en vulling had.

Wat voor soepmens ben jij? Tevreden met een blik, ondanks de hoge hoeveelheid verzadigd vet en zout? Of aan de slag in de keuken zodat je weet wat je eet? Stem op de poll of plaats je reactie.

Update 30 januari 2018: Het hele onderzoek naar erwtensoep uit de supermarkt is nu gratis beschikbaar. Bekijk het artikel en de testresultaten uit de Consumentengids.

*Poll resultaten zichtbaar na stemmen*

Verse soep of uit blik?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Nou, zal ik het spits dan maar afbijten? 🙂

Wat mij betreft is verse soep vele malen lekkerder, en bovendien ook gezonder.
Jammer genoeg heb ik onlangs ontdekt dat ik een hevige overgevoeligheid (een echte allergie mag ik het niet noemen) heb voor varkensvlees. Ik ben daarom ook nog steeds op zoek naar de ultieme vervanger hiervoor, want mijn erwtensoep krijg ik lang niet zo lekker.

Ik ben erg benieuwd of jullie ook zoveel houden van een lekker verse kom soep, of net zoveel genieten van een kom soep uit pak/blik.
Mocht iemand een recept hebben voor lekkere vegetarische erwtensoep, dan hoor ik het ook graag! 😉
Vers gemaakte erwtensoep is uiteraard veel lekkerder dan die uit blik/pak. Toch maak het bijna nooit omdat het best nog wel een klus is om te maken. Gelukkig word ik regelmatig door mijn moeder getrakteerd op verse snert. En is er voor het varkensvlees in erwtensoep geen rundvlees alternatief te vinden ? Dat moet vast wel lukken (runderpoelet, runderworst, runderrookworst)
Als er erwtensoep wordt gegeten is het altijd zelf gemaakt.
Ik maak zoveel mogelijk zelf. Tegenwoordig verkopen de meeste supermarkten al een kant en klaar pakket.
Soep laat zich ook heel goed invriezen
Reputatie 7
Badge +6
Zowel mijn moeder als mijn vrouw maakten altijd zelf erwtensoep en die smaakte altijd uitstekend. Dat kan ik niet vaak zeggen van soep uit winkel , restaurant of bedrijfskantine , al zitten daar soms wel redelijke bij. We maken altijd in het najaar een forse hoeveelheid in de grootste pan . Daarvan doen we porties in de vriezer en een deel eten we direct. Zo kunnen we de hele winter door lekkere zelfgemaakte snert eten op dagen dat we er zin in hebben en lekker makkelijk en snel wat willen eten.
Reputatie 5
Badge +7
[quote user="E.T." Wiersum]Daarvan doen we porties in de vriezer en een deel eten we direct. Zo kunnen we de hele winter door lekkere zelfgemaakte snert eten op dagen dat we er zin in hebben en lekker makkelijk en snel wat willen eten.
Mijn idee! En niet alleen met soep trouwens.
Voor hen die benieuwd zijn naar de volledige testresultaten van de erwtensoepen uit de supermarkt: lees gratis het hele artikel met testtabel uit de Consumentengids!
Reputatie 7
Badge +4
Erwtensoep moet je gewoon zelf maken! Het is helemaal niet zo veel werk, het moet gewoon een tijdje op het fornuis staan terwijl je andere dingen doet en af en toe goed over de bodem roert om te voorkomen dat het aanbrandt. Sowieso koken wij vrijwel altijd alles zelf.
Die blikken bevatten vooral water met bindmiddel omdat dat veel goedkoper is dan....
....erwten, jawel! Verder bevatten ze veel zout om er een beetje smaak aan te brengen.
Het gaat de fabrikant om zijn eigen kassa, niet om uw plezier of gezondheid. Erwtensoep kun je ook uitstekend geheel plantaardig (vegan) maken. Wij gebruiken alles biologisch met veel verse zelf gesneden groenten er in en veganistische worstjes en rooktofu. We maken een hele grote pan en eten er dan 3 keer van. Een dag wel, een dag iets anders, een dag wel, weer een dag iets anders en dan de laatste keer weer erwtensoep. Het wordt net als stamppot alleen maar lekkerder als je het bewaart doordat de smaken door het hele gerecht trekken.
Je hebt zo heel gemakkelijk een gezonde smakelijke en goedkope maaltijdsoep.
Eventueel nog wat volkorenbrood er in dopen en smullen maar.
Reputatie 7
Badge +6
Mee eens Ecokok . Helaas is dat bij de meeste voeding die we kopen. Winst maken is het enige wat telt. Daardoor begeven veel fabrikanten zich ( qua wat ze er allemaal in smijten ) tot op het randje van de wet en blijken er soms zelfs jaren overheen te gaan totdat het ontdekt wordt. Ook over die wettelijke eisen is niet iedereen het eens. Beetje off-topic , maar moest het ff kwijt en is toch ook een reden om zelf te maken.
Zelf maken dus. Wat ik mis in de discussie is maken van spliterwten (makkelijk en lekker) of van hele erwten (iets minder gemakkelijk, maar nog lekkerder, vind ik)?

Als je zelf maakt, weet je wat je maakt. Laten we niet de illusie hebben dat alleen fabrikanten in hun eigen belang handelen. Ook die foodies, culinaire bloggers, voedsel youtubers en andere Sonja Bakkers gaat het niet om het belang van de consument.
Nou, zal ik het spits dan maar afbijten? 🙂

Wat mij betreft is verse soep vele malen lekkerder, en bovendien ook gezonder.
Jammer genoeg heb ik onlangs ontdekt dat ik een hevige overgevoeligheid (een echte allergie mag ik het niet noemen) heb voor varkensvlees. Ik ben daarom ook nog steeds op zoek naar de ultieme vervanger hiervoor, want mijn erwtensoep krijg ik lang niet zo lekker.

Ik ben erg benieuwd of jullie ook zoveel houden van een lekker verse kom soep, of net zoveel genieten van een kom soep uit pak/blik.
Mocht iemand een recept hebben voor lekkere vegetarische erwtensoep, dan hoor ik het ook graag! 😉

Voor mij alleen zelfgemaakte (erwten)soep! Misschien is een van onderstaande vegetarische recepten een goede basis? Gewoon proberen en eventueel zelf nog wat naar eigen smaak aanpassen... Eet smakelijk!

https://www.dehippevegetarier.nl/vegetarische-recepten/vegetarische-erwtensoep/

of een variant met vegaworst:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R373282/erwtensoep-met-vegaworst
Ik heb dit weekend nog lekkere erwtensoep gemaakt en pas aan het eind vlees toegevoegd. Het kan verder prima zonder. Ook kun je er een runderworst aan toevoegen, is je allergie voor varkensvlees niet aan de orde.

Het recept was heel simpel en lekker:
  • pan met 4 liter water
  • 2 zakken spliterwten
  • 2 winterpeen
  • 2 uien
  • 1 prei
  • 1/2 knolselderij
  • 2 bosjes selderij
  • 3 groente bouillonblokjes
  • 2 worsten
  • 3 aardappelen
Zet het water op, als het kookt de gewassen spliterwten erbij
Die koken totdat ze gaar zijn, bouillonblokjes toevoegen
Wortel, knolselderij, uien, gekookte aardappel (gesneden in schijfjes, blokjes,ringen en schijfjes) er bij
Zachtjes laten koken, na half uur prei ringen en selderij erbij (gesneden).
Rookworst in plakjes toevoegen (of ander vlees naar mate het gaar is / moet zijn eerder toevoegen of helemaal weglaten)
Eventjes doorwarmen zodat prei een beetje gaar is (mag knapperig zijn).

Belangrijk is dat je regelmatig roert omdat anders de boel aankoekt onder in de pan.

Eet smakelijk.
Reputatie 7
Badge +4
In de biologische vegan erwtensoep die ik maak voeg ik altijd veel meer vers gesneden groenten toe dan gebruikelijk is om het zo tot een volwaardige gezonde warme maaltijd te maken. Aardappel hoort er eigenlijk niet in en wordt door fabrikanten vooral gebruikt als goedkope vulling. Het kan natuurlijk prima, maar het voegt geen extra smaak toe. Om er een lekkere rooksmaak aan te geven voegen wij gerookte vegan worstjes in plakjes toe, blokjes rooktofu of eventueel wat Speckjes van De Vegetarische Slager die tegenwoordig ook in veel supermarkten te koop zijn, of die zij vaak ook willen bestellen als het niet standaard in hun assortiment zit.
We nemen er nog een paar sneetjes volkorenbrood bij om lekker in de soep te dopen.
Op deze manier maak je een heerlijke gevulde gezonde soep zonder dierenleed en ook uiterst milieuvriendelijk. En de prijs per persoon is ook nog relatief laag.
Koop een blik erwtensoep die je lekker vind, maak een halve liter bouillon van een tablet en stoof hier in de groente die je hebt. Ui,teentje knoflook, peen, spruitjes, een stronk van de broccoli een half rookworstje, klein gemaakt. Laat een kwartiertje pruttelen en voeg dan het blik erwtensoep toe.
Geen echte erwtensoep,maar 4 boorden gevulde soep waar de bliksmaak van is verdwenen.
Badge
Reagerend op Monique van de Beek: wij eten ook geen varkensvlees. Als het goedkoop en snel moet, is een bouillonblokje en runderrookworst de oplossing. Als het echt heel lekker moet zijn en ook wat mag kosten, neem dan in plaats van de varkenslappen, spek, of karbonade waar je anders soep van trekt kalfsschenkel (met een stuk vlees eraan, zoals je die ook voor ossobuco gebruikt). Na het trekken het bot verwijderen en het vlees kleinsnijden. En tussen de twee uitersten (blokje en kalfsschenkel) natuurlijk vele opties: runderschenkel, -poulet etc.
Badge
Zag net dat bij de test in de Consumentengids ook een recept wordt gegeven. Merkwaardig genoeg wordt daar gesuggereerd om nog zout toe te voegen, terwijl de soep door toevoeging van spek en rookworst al heel erg zout is. Nergens voor nodig en een beetje uit de tijd!

Reageer