gratis artikel

Eten over de datum: weggooien of opeten?

• 1 September 2020
  • 18 reacties
  • 1356 Bekeken
Eten over de datum: weggooien of opeten?
Badge +8
  • Moderator
  • 2080 reacties

Waar sommige mensen zich strikt aan houdbaarheidsdata houden wil een ander nog weleens een oogje dichtknijpen. In dit gratis artikel uit de Consumentengids van september 2020 schrijven we over deze data en leggen we uit dat ze lang niet altijd heilig zijn. Wist je bijvoorbeeld dat er een verschil zit tussen een TGT-datum en een THT-datum?

Praat mee!

18 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Uiteraard. Te gebruiken tot wordt bij bederfelijke waar gehanteerd waarvan je na de datum ziek kunt worden. Vis bijvoorbeeld. Ik houd me strikt aan die datum. De meeste verspilling wordt gepleegd met de datum tenminste houdbaar tot. Die staat op zowat alles, van melk en kaas tot allerlei blikproducten. Hier komen je neus en smaak van pas. Melk over tijd of yoghurt is vaak nog tot zeker drie weken na de datum prima te eten of te drinken. Ik heb dat regelmatig gedaan. Dat geldt ook voor kaas en diverse vleessoorten. Ruik en proef en je weet het.

oh, gewoon lekker opeten, die datum moeten ze er opzetten, maar zegt nog niets over de versheid. Wel oppassen bij vis en kip. 

Ik koop best vaak op datum , met flinke korting, dezelfde dag opeten, liefst ook nog in de bonus, dubbele korting. Scheelt op jaarbasis honderden euro’s en je wordt er recht niet ziek van. 

Ik ben toch erg dankbaar voor de THT-datum want wat je bij mensen in de koelkast aantreft en wat je bij de koffie krijgt is vaak niet best. Helaas wordt dan de uitspraak dat dingen "altijd langer houdbaar zijn dan je denkt” als excuus gebruikt, zelfs al staat op de verpakking dat het het spul na opening maar een aantal dagen in de koelkast kunt bewaren, staat het al jaren (!) geopend in het kastje en is het al meerdere jaren over de datum, soms meer dan tien. Of ik het dan maar proef…. nou nee!
Een zinsnede als “Dingen zijn vaak langer houdbaar, mits ….” vind ik een gevaarlijke. Het mits wordt meestal direct vergeten.

Nu krijg ik natuurlijk het aloude weerwoord dat je toch wel kunt zien of iets goed is, maar het punt is denk ik juist dat de houdbaarheidsdatum niet zo zeer bedoeld is voor mensen die dat allemaal kunnen zien, maar meer voor mensen die dat niet (meer) kunnen. Dat zijn er volgens mij veel en het zijn volgens mij ook juist de mensen die niet bereikbaar zijn voor uitleg.

je moet een beetje weten wat nog wel en wat je beter niet op datum kunt kopen.

Ham , vis, kip, salades, rauwe produkten etc, oppassen geblazen. 

Daar is al veel over geschreven. Die tips blijven dan wel in mijn hoofd hangen gelukkig.

Vaak prijzen ze al enkele dagen vóór de tht datum af, dan is het helemaal kassa. 

Dan willen ze opruimen en vers bijplaatsen. Ik vind het wel een sport. 

Reputatie 7
Badge +8

Ik denk dat we die data gegevens niet weer moeten afschaffen. Het lijkt mij een uitstekende leidraad, vertrouw je het product niet dan heb je via de datum een reden het niet meer te gebruiken. Dat je daarnaast je gezonde verstand niet vergeet, is te prijzen, elders is al gezegd dat van sommige producten je in het algemeen wel weet of het nog te gebruiken is.

Die datum is er niet alleen voor de consument, maar ook het hele distributie proces.
Als ik pakken open maak in de koelkast zet ik met stift de datum er op waarop het pak aangebroken is.
Van houdbare melk weet ik, dat het 10 dagen te consumeren is.
Ik heb ook potjes, die 2 maanden houdbaar zijn na opening.
Dat zet ik er b.v. op EXP 22-04

In de kruidenkast staan wel potjes, die er al 40 jaar in staan.
Af en toe gebruik ik wat uit die potjes, niets mis mee.

In de kruidenkast staan wel potjes, die er al 40 jaar in staan.
Af en toe gebruik ik wat uit die potjes, niets mis mee.

Als jij daar nog iets van proeft of ruikt dan heb jij een goed smaak- en reukvermogen maar mij valt toch wel vaak op dat een nieuw potje kruid of specerij een stuk lekkerder ruikt dan het oude, ook al was de datum nog niet bereikt.

Reputatie 2
Badge +1

De datum is vaak een disclaimer. Zo is de winkelier weer van zijn verantwoordelijkheid ontslagen. Gewoon goed kijken en zo mogelijk ruiken. Het kan je flink wat geld schelen als je kort voor de uiterste datum nog wat koopt.

Ik denk dat verbeterde voedselveiligheid voor de westerse mens een van de grootste verworvenheden, zoniet de grootste verworvenheid, van de vorige eeuw is. Verplichtingen voor leveranciers vormen een groot deel daarvan. Een verplicht te vermelden datum (in verschilldende soorten) vormt voor mij ook een belangrijk onderdeel daarvan.
Ik vind het jammer soms vergeten lijkt te zijn is wat het betekende om altijd zelf het eetbaar van het oneetbaar te moeten scheiden. Ik herinner me uit mijn kindertijd dat het zeker een keer per per jaar mis ging en dat het toch bedorven bleek wat we gegeten hadden.

De datum is vaak een disclaimer. Zo is de winkelier weer van zijn verantwoordelijkheid ontslagen. Gewoon goed kijken en zo mogelijk ruiken. Het kan je flink wat geld schelen als je kort voor de uiterste datum nog wat koopt.

Ontslagen van welke verantwoordelijk? Heeft u in plaats van een datum op de verpakking liever dat de supermarkt ruikt of het nog goed is en het dan verkoopt of niet?

Reputatie 2
Badge +1

De datum is een goede benadering, maar het zegt niet alles over de staat van het product.

De datum is een goede benadering, maar het zegt niet alles over de staat van het product.

Een monster naar een laboratorium is ook niet uitvoerbaar dus wat is dan jouw voorstel dat wél alles zegt?

Op “Guinness Special Export” stond vroeger, onbeperkt houdbaar.
Nu staat er een datum op. Omdat je onbeperkt houdbaar niet aan kunt tonen.
Je kunt het echt jaren in de kelder laten staan, het blijft smakelijk en drinkbaar.

Op “Guinness Special Export” stond vroeger, onbeperkt houdbaar.
Nu staat er een datum op. Omdat je onbeperkt houdbaar niet aan kunt tonen.
Je kunt het echt jaren in de kelder laten staan, het blijft smakelijk en drinkbaar.

Ik kan je verzekeren dat er mensen zijn die allerlei bieren, waaronder zeer lang houdbare Belgische bieren, dusdanig lang bewaren dat die uiteindelijk echt niet meer drinkbaar zijn. Als er dan geen THT-datum op staat dan is een productiedatum toch wel fijn. "Ach, ik heb het nog niet zo lang geleden gekocht” kan zomaar vijftien jaar zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Als iets langdurig , soms jaren in huis is , voordat het gebruikt of alsnog weggesmeten wordt , doen we meestal denk ik iets verkeerd . Komt hier in huis ook voor . Ik bemoei me er doorgaans niet mee , want dan is er ruzie . Dan maar nu en dan wat weggooien zolang het me niet te gortig wordt . We gooien niet alles weg wat over de datum is . We gebruiken onze zintuigen waar ze voor bedoeld zijn . Bij twijfel alsnog weg ermee . Soms is de verpakking van een product te groot , of we krijgen het niet tijdig op , wat op hetzelfde neerkomt . Ook jammer . Meestal nemen we het dan maar niet meer . 

Reputatie 7
Badge +6

Als brood een dag oud is doe ik er een mini beetje water op, 10-20 druppels, en dan 20-30 seconden in de magnetron en het is weer als vers. 

Die houdbaarheidsdatum betekent ook dat het in ieder geval tot die datum goed is, daarna kan het een beetje niet meer goed zijn en later wat meer niet goed. Afhankelijk van het product beoordeel ik het dan zelf, ik gebruik mijn eigen denken en niet wat een of andere organisatie heeft bedacht. Er gaat bij ons heel weinig weg en we zijn prima gezond.

Soms een pakje vleeswaar, dan ben je het vergeten en heeft het al gekrulde harde randjes. Beetje vette boter in de pan en nog lekker bakken, gesneden tomaat erop, zout en peper en smullen maar. Als er schimmel op zit gaat het weg. 

Als de kleinkids zijn komen lunchen blijven er nogal wat stukjes half gegeten brood over. Die snijden we in kleine stukjes en zijn altijd voor de vogeltjes. Die weten de weg al, vandaag gelegd is morgen helemaal op. Vooral die paar eksters.

Reputatie 5
Badge +5

Wij gooien zelden eten weg.
Het begint al met niet meer kopen dan je op kunt.
Dan ligt er ook nog van alles in de vriezer waardoor de houdbaarheidsdatum helemaal niks meer zegt.
Onze neus bepaalt of het nog eetbaar is, en soms kun je het ook wel zien.
Droog brood gaat in de broodrooster, het wordt alleen weg gegooid als er groene vlekken op zitten.
Maar als je niet meer koopt dan nodig gebeurt dat zelden.

Badge +8

:arrow_right: Het is deze weer week verspillingsvrije week. Wat doe jij om voedselverspilling tegen te gaan? Deel je tips!

Reageer