Consumentenbond.nl

Feit of fabel: honing is gezonder dan tafelsuiker.

• 20 januari 2016
  • 11 reacties
  • 318 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
Honing heeft een gezonder imago dan het 'gewone' tafelsuiker. In allerhande superfood- en powerfoodrecepten wordt het gebruikt als vervanger van kristalsuiker. Is dat terecht? Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Over een week post ik het antwoord.

11 reacties

Wat bedoel je met "gezonder"?
Reputatie 2
Badge +4
Ik doe maar een gooi: hierbij kun je denken aan gezonder want natuurlijker/niet geraffineerd, beter voor je lijf, andere voedingsstoffen die wel in honing zitten en niet in tafelsuiker.
Het probleem zit hem erin dat iedereen zijn eigen draai mag geven aan het woord gezonder.
Reputatie 2
Badge +4
Precies. Daar is het ook prettig als men aangeeft waarom ze het wel of niet gezonder vinden.
Alleen honing honing bij de imker is gezond. Honing, ook bio honing wordt gemengd met gewone honing en honing in de winkel wordt verhit en dus ook de gezonde dingen worden er dus ook uitgehaald.
Ik sta in de winkel en ik zie een pot honing staan, dan denk ik inderdaad dat honing gezonder is als suiker. Ik hoop namelijk dat ik er nu toch eens van uit mag gaan dat honing ook gewoon echte honing is. Maar als ik deze vraag al lees 😞 ... Misschien moeten we weer terug naar de tijd waarin melk binnen 3 dagen zuur is, vlees naar "dood" ruikt en appels, peren, tomaten lelijk zijn maar wel smaken!
Gevoelsmatig denk ik dat honing gezonder is, dus waarschijnlijk is het niet zo 😉 Persoonlijk kies ik steeds vaker voor honing/appelstroop omdat ik deze smaak gewoonweg lekkerder vind!
Reputatie 7
Badge +5
Linda,

Wat bedoel je met ‘over een week post ik het antwoord?’

Moet ik hier uit opmaken dat je het antwoord al klaar hebtmaar dat antwoord nog even verborgen houdt zodat wij er eerst over kunnen discussiëren?

Hoe dan ook, ik denk dat pure honing goed is voor degezondheid aangezien daar allerlei gezondheidsbevorderende vitamines enmineralen in zitten. Die honing is echter behoorlijk duur. De bewerkte honinguit de supermarkt heeft die gezondheidswinst in veel mindere mate en toch koopik die. Ik zelf jaag er wekelijks ongeveer anderhalve kilo honing door heenvoornamelijk of eigenlijk uitsluitend om daarmee mijn koffie te zoeten.

Waarom gebruik ik eigenlijk dan die supermarkthoning en nietde veel goedkopere suiker? Mijn reden is dat die supermarkthoning weliswaarniet heel gezondheidsbevorderend is maar om suiker te vermijden die wel heel gezondheidverslechterendis.

Suiker is namelijk GIF, zie:

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M4&s=P40

http://voedzo.nl/geen-suiker/suiker-is-gif/

http://energiekevrouwenacademie.nl/suiker-killer-van-je-energie-en-gezondheid/

Gezondheidsnet is iets milder over suiker:

http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/suiker-gif-of-bron-van-energie

Over zoetjes is natuurlijk ook een verhaal te maken. Dielijken me ook niet heel gezondheidsbevorderend. Honing voedt overigens ook enwel. Ik heb als proef ooit een paar dagen een alternatief gebruikt. Het gevolgwas dat ik veel meer honger kreeg en dus veel meer at.
Honing en suiker zijn beiden even goed of slecht voor de gezondheid. Beiden leveren voornamelijk calorieën, iets waar we over het algemeen meer dan genoeg van krijgen.
Reputatie 7
Badge +5
Zal ik doen Hans 😛

@Frans. Terwijl ik mijn eigen honing-reactie hierboven nog aanvul, zie ik jouw post binnenkomen....waaronder een link van 'energieke vrouwen'. Daarin wordt naast de tip om honing als zoetstof te gebruiken aan het einde van het verhaal het volgende aanbevolen:

Tot slot: zoetigheid is vaak een compensatie voor iets dat we nog liever zouden hebben: een knuffel, troost, een arm om je heen, een lekkere vrijpartij, veiligheid, een complimentje, geborgenheid, een aai over je bol, iemand die zegt “ik hou van je”. Als je behoefte krijgt aan zoet, probeer dan te voelen wat je eigenlijk zou willen of waar je echte behoefte ligt. Als je dit weet, vraag er dan om of geef het aan jezelf. Wees creatief en wees dan vooral niet te zuinig! Neem hier maar rustig een overdosis van!

Ze komen tot dezelfde conclusie als ik: honing heeft véél met sentiment te maken!

Groet met een aai over je bol en blijf vooral van je honing genieten,

Hans.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Jan 22, 2016.
Reputatie 2
Badge +4
Bedankt voor jullie reacties en meningen over honing versus suiker! Interessant ook, dat stuk over Tannenhoning H.G. van Rheenen.

Wat betreft het antwoord waar ik eerder op doelde: dit komt overeen met de door de communityleden gemaakte opmerkingen. Als wij antwoord zouden moeten geven op 'Feit' of 'Fabel' dan zou we kiezen voor fabel.

De reden waarom? Honing wordt binnen de voedingshypes als gezonder beschouwd dan tafelsuiker omdat dit natuurlijker zou zijn en daarnaast ook heilzame stoffen zoals enzymen zou bevatten. Wat veel mensen niet weten (maar veel van de mensen die op dit topic reageerden wel) is dat de weinige enzymen die erin zitten, verloren gaan op het moment dat honing warm wordt. Dit begint al bij kamertemperatuur en neemt exponentieel toe. Dus een kopje thee met honing of een taart gemaakt met honing in plaats van suiker biedt dan geen extra gezondheidseffect. Qua calorieën zijn honing en tafelsuiker aan elkaar gelijk.

Reageer