Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Feiten en fabels over rauw en gekookt eten

  • 27 december 2018
  • 3 reacties
  • 372 Bekeken

Badge +6
Groenten zijn gezond, maar welke gezonde stoffen je precies binnenkrijgt hangt van de bereiding af. Zo klinken rauwe worteltjes met wat hummus gezond (en lekker!), maar door je worteltje niet te verhitten loop je wel een deel van het gezonde bestanddeel bètacaroteen mis. Ondanks dat bij het verhitten sommige vitaminen gedeeltelijk verloren gaan, kan het koken van je groenten dus ook juist nuttig zijn. Zo zijn er nog meer feiten en fabels over rauw en gekookt eten. We hebben ze hier voor je op een rijtje gezet.

Is er voedsel dat jij het liefste rauw eet, zoals bepaalde groenten of vlees, of zorg jij juist altijd dat alles goed verhit is? Discussieer mee!


3 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik kook en bak graag voedingsmiddelen eetbaar gaar, maar niet tot pap.☺

Alles wat je rauw eet, goed schoon maken met ruim stromend water, er kunnen allerlei bacteriën aan de buitenkant zitten van het land of van anderen die eraan hebben gezeten.

En ik was de biologische groenten extra goed, als er dierlijke mest is gebruikt voor de groei van deze producten.
Reputatie 6
Badge +6
Ben door de huisarts opgenomen in een programma om hart- en vaatziekten te voorkomen of verminderen. Elk jaar bloedprikken en dan vorderingen bespreken. Doel is niet dieet om te vermageren maar om de waardes van cholesterol, hdl, ldl en zo naar gezonde niveaus te krijgen.

Daarom eet ik dagelijks rauwkost en veel fruit. Sla, witlof, bleekselderij, tomaat, wortel, ui. En dan minder aardappelen, rijst, wit brood, rood vlees. Dagelijks een soepje met alle geschikte groente uit de koelkast erbij, dikwijls broccoli, bonen en spruiten. Af en toe wat nootjes. Alles wat in die gezonde voeding boekjes staat. Probeer onder de 6 gram zout per dag te blijven, en zoetjes in de koffie. Probeer ouder te worden dan m'n ouders, die deden niet aan deze dingen.

Ik kan niet tegen rauw vlees, hoe gaarder hoe liever. Eet wekelijks ook vis en chickenwings! Ik wist niet dat gekookte wortels gezonder zijn i.p.v. rauw, ga ik nu ook doen.
Reputatie 7
ik maak vrijwel iedere dag rauwkost, komkommer en tomaten zitten er altijd in en de andere ingrediënten varieer ik groenten kook ik beetgaar, ik blancheer zo nu en dan een flinke hoeveelheid gemengde groenten, prei, paprika, courgette, boontjes, bleekselderij, koolrabi, broccoli, kastanjechampignons, peultjes, worteltjes, pastinaken en wat ik verder aan stevige groenten tegenkom, dat niet allemaal tegelijk natuurlijk, daar vries ik dan een deel van in, zonder zout of kruiden, dan kan ik er alle kanten mee uit, met Italiaanse kruiden, Chinese kruiden, Thaise curry etc.
Een mooie biefstuk mag blue zijn, entrcôte ietsje minder bleu maar ander vlees niet. Als ik zin heb in een vette bel snack uit eigen keuken bak ik aardappeltjes, daarbij een hamburger of tartaartje, soms een omelet, en rauwkost, de aardappeltjes met héél veel mayonaise. Tipje: als je de voorgekookte aardappeltjes of aardappelschijfjes met een beetje (gekruid) paneermeel bestrooit worden ze lekker krokant.
Fruit eet ik voor een deel in een bak kwark, die neem ik 's avonds voor ik naar bed ga. In de winter eet ik niet heel veel fruit, ik ben niet dol op appels en ook niet zo op citrusfruit. Blijven alleen kiwi's en vit. C pilletjes over. Geef mij maar lekker zomerfruit.

Reageer