Consumentenbond.nl
Gratis artikel

Fermenteren kun je leren

• 21 augustus 2020
  • 13 reacties
  • 4108 Bekeken
Fermenteren kun je leren
Reputatie 7
Badge +7

Gefermenteerd voedsel bestaat al duizenden jaren. Fermenteren is niets anders dan gisten, bacteriën of schimmels laten inwerken op producten. Door het fermentatieproces veranderen de smaak, structuur en houdbaarheid van producten.

Kimchi, kombucha en kefir zijn op dit moment erg populair. Het aanbod van gefermenteerd producten wordt alleen maar groter. Niet alleen omdat ze lekker zijn, maar ook omdat de heersende gedachte is dat ze de gezondheid ondersteunen. Klopt dat wel? Je leest er meer over in dit gratis artikel uit de Gezondgids van augustus 2020.

Hou jij van gefermenteerd voedsel? Praat mee!

13 reacties

Bij alle genoemde gefermenteerde producten, met uitzondering van Kombucha, zeg ik “Mmm, lekker en gezond”. Voor zover ik ze ken.

Natto ken ik niet, Kimchi alleen van horen zeggen.

Wat ik altijd vreemd heb gevonden: bij thee gelden juist de niet-gefermenteerde varianten groen en wit als de meest gezonde, omdat ze het dichtst bij de natuur staan.

Kombucha geldt hier dan blijkbaar als uitzondering, maar waarom? Hoezo?

In België is de verkoop van geneesmiddelen gebaseerd op Kombucha verboden.

Zegt Wikipedia.

Reputatie 7
Badge +6

Aha, nou weet ik het, bier is door gist gefermenteerde gerstedrank.

Hallo Jan,

Dat je dat niet wist...

Vind ik best schokkend.

Reputatie 7
Badge +7

In België is de verkoop van geneesmiddelen gebaseerd op Kombucha verboden.

Zegt Wikipedia.

Is dat wellicht omdat Kombucha heus wel gezonde eigenschappen heeft, maar daarmee niet direct een daadwerkelijk geneesmiddel is?

Aan de vermelding in Wikipedia dat de verkoop van geneesmiddelen gebaseerd op Kombucha in België verboden is, gaat het volgende vooraf:

“Kombucha kreeg van de Stichting IOCOB in het beoordelingssysteem voor alternatieve geneeswijzen een rood stoplicht, wat staat voor de categorie kwakzalverij. Verder stelt de stichting: "Soms worden er zelfs heel gevaarlijke schimmels in de thee gevonden, zoals Aspergillus". Hoewel het in geen van de genoemde studies bewezen wordt geacht dat Kombucha direct de oorzaak is voor de negatieve effecten raden de wetenschappers in 2000 en 2003 het gebruik van Kombucha af vanwege de mogelijke risico's.”

Natto ken ik niet, Kimchi alleen van horen zeggen.

Natto is iets wat Japanners graag aan buitenlanders voorzetten om de reactie te zien, net zoals wij drop of rauwe haring voeren. Het zijn slijmerige bonen die vaak als ontbijt worden gegeten en ziet eruit alsof het rechtstreeks uit een gft-bak komt die in de zon heeft gestaan. Het ruikt gelukkig beter en smaakt niet vies. 

Hallo PFTM,

Slijmerige bonen: klinkt goed! :relaxed:

Reputatie 7
Badge +6

Van Suriname ken ik ook iets dat heel erg kan stinken, namelijk trassie. Hier is het in een potje. Het zijn gewoon gefermenteerde garnalen en dan de pasta daarvan. Misschien is dat hetzelfde als rotte garnalen, ik weet het niet, maar het stinkt wel zo. Je moet het als kind hebben leren eten anders krijg je het niet meer door je keel. Het is wel lekker, ik lus het graag. Hier komt het uit een potje, maar in Suriname krijg je gewoon een dot in een gevouwen bananen- of tajerblad met een stokje (printa) erdoorheen

De link spreekt van Faja Lobi trassie trafasie. Het Surinaams is niet zo moeilijk, het is veel verbastering. Faja = vuur of vurig, lobi komt van het Duitse liebe denk ik = liefde, trafasie = otra fashion = andere manier. Dus "vurige liefde trassie op een andere manier". Maar het stinkt zo, dus de liefde rent hard weg!

Zo krijg je Surinaams eten uit een blad. Is heel gewoon en scheelt een hoop plastic. Dit is dan rijst met kip of zo en trassie eroverheen. In Suriname had je eerst de Hollandse keuken en de Afrikaanse keuken, vanaf 1863 de Chinese keuken, vanaf 1872 de Hindoestaanse keuken en vanaf 1890 de Javaanse keuken. Je hebt daar dus vijf verschillende keukens! Als je daar op de groentemarkt loopt heb je keus uit wel 300 verschillende soorten groente, terwijl hier misschien maar 30 en wat er over is van de ik-bid-niet-voor-brune-bonen-keuken.

Reputatie 7
Badge +7

Als je alles lang genoeg laat staan, gaat het allemaal stinken. Maar bij zwaar over de tijd weet je dat het dan meestal ook niet goed is. Daarentegen is Fermenteren natuurlijk het gecontroleerd laten “rotten” van groente, fruit, vlees, vis en zuivel om het langer houdbaar te maken.

Hallo Jan,

Trassi leerde ik kennen in mijn studentenjaren (die nog steeds voortduren) en ik waardeer het zeer.

Reputatie 7
Badge +6

Leo, dus fermenteren is dus toch gecontroleerd rotten, ik gokte maar. Ja Leonz, trassi is natuurlijk van Indië en Zuidoost Azië en hebben ze het ook hier. Die in Suriname is dus van hoe ze het voor 1890 in Indië maakten en is daarna in Suriname een eigen leven gaan leiden. Zo krijg je dus verschillen, Surinaamse nassi is heel anders dan de Nederlandse nassi. En Javaanse en Chinese nassi is ook weer verschillend.

Reputatie 7
Badge +7

Jan, de uitspraak is niet van mij, maar zie: https://www.verrotlekker.nl/fermentatie/

“Fermenteren is het gecontroleerd laten rotten van groente, fruit, vlees, vis en zuivel om het langer houdbaar te maken. Maar fermentatie is ook een prachtige manier om smaken te veranderen. Denk aan bier, brood, wijn, zuurkool, yoghurt, boter, kaas en zure room, maar ook vanille, koffie, thee, chocola, droge worst, tabasco, sojasaus zijn gefermenteerd. 30 tot 40% van het heerlijks wat we dagelijks eten is ontstaan door fermentatie. Bij het fermenteren gebruiken we micro-organismen – bacteriën, schimmels en gisten – om moleculen af te breken, en zo ontstaan er allerlei nieuwe stoffen en smaken. Zelf fermenteren is super eenvoudig, veilig en leuk om te doen.”

Reputatie 7
Badge +6

Dank je wel Leo, dan is het een stuk duidelijker, dus toch inderdaad rotten, maar dan gecontroleerd. Eigenlijk een rare gewaarwording, hoe krijg je mensen ertoe om rotte garnalen te eten? :grin:

Reageer