Consumentenbond.nl

Foute houdbaarheidsdatum = voedselverspiling

• 12 april 2015
  • 9 reacties
  • 215 Bekeken

Kopie van mijn e-mail: 12-04-2025 Geachte Almhof, Ik heb een opmerking over een product dat ik niet op uw site kon vinden: Almhof Roeryoghurt naturel, Mild en Romig. Waarom staat dit product er niet bij? Ik heb dit product gekocht en gesloten bewaard in de koelkast. De uiterste datum op de verpakking is 31-03. Het jaartal 2015 ontbreekt. Het is vandaag 12-04, en de yoghurt is dus twaalf dagen over tijd. Het product is nog steeds prima, geen enkele geurafwijking, smaakt als altijd. De houdbaarheidsdatum is dus fout. Ik vind het vreemd dat u de houdbaarheid van uw eigen producten zo slecht blijkt te kennen, u kunt de houdbaarheid toch gewoon testen, desnoods thuis? Ik mail u dit alles omdat uw foutieve datum voedselverspilling bevordert. Ik ben ervan overtuigd dat bijna niemand zulke yoghurt nog eet en iedereen hem veiligheidshalve (ten onrecht) weggooit. Het is 'minstens' houdbaar tot, maar die nuance ontgaat iedereen. Daarom het verzoek: zet de correcte datum op uw verpakking. Wilt u dat doen? Ik ontvang graag uw uitleg. (productcode BY718.1517.16.1005) Verder het verzoek om uw consumentenformulier aan te passen, en drastisch in de korten, want met zo'n berg in te vullen gegevens neemt niemand meer de moeite om u op de hoogte te stellen.

9 reacties

U klaagt dat een product twaalf dagen over de "tenminste houdbaar tot" datum nog steeds eetbaar is. U begrijpt de betekenis van het woord tenminste? Op die datum is het voor 99,9% zeker dat het product niet bedorven is. Nu is het niet aanemelijk dat het de volgende dag bedorven is maar er is een kans. Die kans neemt van dag tot dag toe zodanig dat er na een zekere periode 99,9% kans is dat het product wÉl bedorven is. Die periode tussen 99,9% niet en 99,9% wel is afhankelijk van het product. De correcte datum bestaat dus niet en is alleen achteraf vast te stellen voor ieder potje afzonderlijk.
Al een paar jaar is er een werkgroep aangesteld om voedselverspilling te reduceren, door Ec,zaken staatssecretaris mvr.Dijkstra.

Zolang deze werkgroep niet een onafhankelijk karakter draagt,zal er geen of mondjesmaat verandering optreden en spelen economische belangen van supermarktketens (cbs)de hoofdrol. De basis regel regel bij een supermarkt is de inkomst hoogte per vierkante meter verkooop de verkoopvloer.

In andere woorden hoe meer vernietigd/ weggegooid wordt,hoe hoger de verkoop per sq mtr.

8 jaar is in Engeland daarmee vruchteloos mee gewerkt totdat de supermarkt (tesco) eruit gegooid werd toen kwam er beweging in .

Tevens elke EU lidstaat(grensgebieden) zijn eigen invulling hieraan geven tot op zekere hoogte/normen,griekenland heeft een heel andere -direction=

het is geen regelgeving.

Fresh food consult -J.Schoutsen
Volgens mij snapt u er echt niets van. Supermarkten hebben belang van een zo lang mogelijke THT. Dan hoeven ze zelf nl zo min mogelijk weg te gooien. Derving kost de supermarkt de netto inkoopprijs plus alle overige logistieke kosten terwijl omzet slechts de bruto marge van, ik noem maar wat, 5% bijdraagt. You do the math zeggen ze dan in de US. De recente discussie over slavinken laat dat ook weer zien, THT veel te laat gezet.
Die hele THT is onzin! Ik merk dat bij cliËnten van de voedselbank. Die begrijpen daar niets van. Niet iedereen heeft de durf om op de eigen neus te vertrouwen en gooien dus producten weg die nog wel een jaar over de THT goed eetbaar zijn!

Dat gescheld van A. Deen slaat nergens op. HIJ begrijpt er niets van!!!

Een uiterste verkoopdatum is zinvol, een tenminste houdbaar tot leidt tot verwarring. Bovendien is niet iedereen duidelijk wat het verschil is, dus weg met THT!
@H.L. Rutgers

Jammer dat het mij niet gelukt is mijn verhaal over het voetlicht te krijgen, laat ik het daarom opnieuwe uitlegen. In het stuk van Schoutsen wordt gezegt dat "In andere woorden hoe meer vernietigd/ weggegooid wordt,hoe hoger de verkoop per sq mtr.", de suggestie daarbij is dat THT's zo kort mogelijk worden gestelt om omzet te genereren. Ik probeer uit te leggen dat het belang van supermarkten precies de andere kant uit werkt. Het staat u natuurlijk vrij mijn redenering niet te snappen of het er niet mee eens te zijn maar het is dan wel handig dat u dan op zijn minst ÉÉn argument geeft waarom u dat vindt.

Wat ik nu niet helemaal begrijp uit uw voorstel is in hoeverre de uiterste verkoopdatum en de tenminste houdbaar tot datum van elkaar verschillen?
@Deen: Wat is daar aan uit te leggen? Een uiterste verkoopdatum bepaalt wanneer het de winkel uit moet zijn terwijl het nog wel een jaar of wat houdbaar (en dus eetbaar) kan zijn. Duidelijk?
Nu begint het te dagen. U wilt dus op producten een uiterste verkoop datum en de klant mag dan zelf bepalen of het nog eetbaar is. U geeft daar echter ook bij aan dat menig comsument niet op zijn neus durft te vertrouwen. Heeft u daar dan ook een oplossing voor?
sterk afhankelijk van aard produkt en bewaarconditie
Sorry, je vertrouwt je neus of niet. De aard van het product en de bewaarconditie hebben geen invloed op je neus, toch?

Reageer