Consumentenbond.nl

Garnalen: koop je ze bij de supermarkt of ergens anders?

• 21 november 2017
  • 14 reacties
  • 3349 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Een klassieker met kerst: de Hollandse garnalencocktail. Tot niet zo lang geleden was de Hollandse garnaal een 100% Hollands product. Hier gevangen en hier gepeld. Dat pellen gebeurt nu in Marokko. Daarna komen ze weer terug in de supermarkt en uiteindelijk op jouw bord. Maar zijn die garnalen na zo’n lange reis nog wel vers en veilig om te eten? We zochten het uit. Bekijk gratis onze test Hollandse garnalen uit 6 supermarkten (Consumentengids december 2017)

Waar haal jij je garnalen? Wat vind je van de kwaliteit ervan? Praat mee!

14 reacties

Reputatie 7
Garnalen, vis, schelpdieren, ik zal ze nooit kopen bij een supermarkt. Op de Rotterdamse markt staat een aantal heel goede vishandelaren, altijd vers, ik kom al jaren bij de zelfde. Voor de Rotterdammers: niet bij Koppend*******, (wie de markt aan de Binnenrotte kent weer wat er op de sterretjes hoort) daar heb ik een zeer goede reden voor.
Nu dit topic toch weer opduikt - de Kerst/Oudejaars garnalencocktailtijd breekt weer aan - vraag ik me af of de CB al een bezoekje aan Pikkert gebracht heeft en vooral, of die inmiddels ook kleinverpakkingen op de Nederlandse markt brengt en waar die te koop zijn. Dat de Aldi garnalen in de CB-test 2017 als beste uit de bus kwamen is inmiddels bij de consument bekend, want ze zijn daar geregeld uitverkocht. Maar die bevatten dus ook een flinke hoeveelheid conserveermiddel en om die reden eet ik ze minder dan ik zou willen. Garnalen bevatten astaxanthine, volgens apotheker Dr. Gert Schuitemaker (zie zijn boek "Gewrichten en voeding") een supersterke antioxidant en zeer aanbevolen bij gewrichtsproblemen. Aangezien zulke problemen met het vorderen der jaren plegen toe te nemen zou ik het zeer toejuichen als ik daartegen mijn garnalenconsumptie onbezwaard kon opvoeren en niet op pillen zou worden aangewezen.
Als ik garnalen koop is dat bij de vishandel en daar zijn ze ook voorverpakt. Ik vind ze wisselend van kwaliteit. Als ze bij het openen van de verpakking naar garnalen ruiken smaken ze ook goed. Maar soms ruikt het naar niks en is de smaak navenant, waarna ik ze voorlopig maar niet meer koop. Garnalen om zelf te pellen moeten besteld worden maar ook die zijn al tegen bederf behandeld met iets wat je bij het pellen over de garnalen verspreidt zodat ik de moeite niet neem.
Jammer, dat de garnalen van Pikkert in België en niet bij de Nederlandse vishandel belanden. Ik had me na het lezen over de pelmachine ook al verheugd op een beter product. Hopelijk komt het er nog eens van.
Reputatie 3
Badge +2
@Pikkert Bedankt voor de uitnodiging! We stellen dit erg op prijs. Dit onderzoek betrof voornamelijk Hollandse garnalen die in Marokko gepeld zijn. Mochten wij in de toekomst weer een onderzoek naar garnalen doen dan nemen we een bezoek aan het pelstation zeker in overweging.
er zijn( noorse) garnalen die gekleurd worden en dan op hollandse garnalen gaan lijken
Reputatie 5
Badge +7
wat is er waar gekleurde hollandse garnalen dat ze bestaan is zeker
@reenenvan Welkom op het forum! Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, kun je je reactie misschien toelichten? Dank je!
wat is er waar gekleurde hollandse garnalen dat ze bestaan is zeker
Hartelijk dank voor uw reactie. Ik weet nu in elk geval waarom er geen kleinverpakkingen iin de supermarkten liggen.
De garnalen van TX 65 ken ik, ze zijn beduidend beter dan de meeste garnalen die op de markt komen.
Dus dan toch maar met mijn kaart vaker naar de Hanos, als ik de betere garnaal wil eten.
Ik hoop inderdaad dat de schrijver van het stuk naar Lauwersoog komt, maar of dat gebeurt? Eerlijk gezegd worden artikelen in nagenoeg alle tijdschriften steeds oppervlakkiger onder het motto "mensen willen geen lang artikel meer lezen". Tja - dat geeft mijns inziens nogal een verschraling van informatie.
Met vriendelijke groet van Dorine Bosman.
Badge
Beste Mevr Bosman,
Het is inderdaad waar dat de NL supermarkten nog niet staan te springen om dit product op te nemen in hun assortiment. Hoewel we over genoeg materiaal beschikken om alle supermarkten in Nederland te bedienen, beschikten wij toen nog niet over een verpakkingslijn voor kleinverpakking(consumenten eenheden). Gedurende dit jaar is zo'n machine bij ons operationeel geworden. De bulk van ons product verkopen wij in Belgie. Een Belgische firma heeft inmiddels een belang in ons genomen. Belgie is de belangrijkste markt voor Hollandse garnalen, 50 % van alles dat wordt gevangen gaat naar Belgie. De ongeconserveerde garnalen gaan voornamelijk naar de industrie, bijv salades en kroketten.
In Nederland kunt u bij de Hanos, het merk TX 65 vinden deze worden door ons geproduceerd voor de Texelse visser. Deze garnalen bevatten wel het conserveermiddel benzoëzuur. In het stuk van de consumentenbond wordt niet uitgelegd waarom we dit middel gebruiken. Nu lijkt het alsof de garnalen producenten er een potje van maken. Dit is beslist niet zo. Wij en onze collega/concurrenten ook, proberen alles om het gebruik van dit toegelaten middel te beperken Helaas is dit niet gemakkelijk. In de EU hebben we, terecht, zeer strenge regels in verband met voedselveiligheid. Wij moeten bijv bewijzen dat een bepaalde bacterie, die in een lab aan gepelde garnalen is toegevoegd, niet uitgegroeid is boven een bepaald niveau op de THT datum dus na 21 dagen. Het is inderdaad zo, dat wij met onze pelmachines en de snelheid waarmee we de garnalen kunnen pellen, een ruime voorsprong hebben op onze collega's die niet beschikken over pelmachines. Wij zijn dan ook erg druk met allerlei testen op dit gebied.
Wij denken het voor de leden van de consumentenbond interessant zou zijn dit onderwerp uitgebreider te behandelen.
We nodigen hierbij de schrijver van het stuk uit om ons te bezoeken in Lauwersoog.

Rob Pikkert Telson b.v.
Al groot liefhebster van Hollandse garnalen was ik erg benieuwd naar het artikel in de consumentengids. Dat artikel riep echter meer vragen op dan het beantwoordde. Aanvullende informatie zou op de website te vinden zijn, maar daar vind ik niks meer dan in de gids.
Dus was ik blij op het forum een reactie te vinden van Rob Pikkert van Telson. Vorig jaar zag ik een mooi nieuws item over de garnalenpelmachines. Dat zal een revolutie betekenen, dacht ik toen optimistisch.
Daar is niks van te merken in de supermarkt, blijkt uit het artikel van de Consumentenbond.
De eerste vraag die dat stuk opriep was; waar zijn dan wél die machine gepelde garnalen te koop? Die uiteraard veel verser zijn dan na zo'n lange reis naar Marokko. Dat zou ik graag weten. Ik Waarom krijg je die informatie niet?
Gaat alles dan naar de groothandel, of wordt alles geëxporteerd?
Ik heb een Hanos kaart, dus wie weet?
Jarenlang woonde ik in Groningen en samen met mijn moeder heb ik menige kilo garnalen gepeld, van de vismarkt, vers uit Lauwersoog. Maar a) woon ik niet meer in Groningen en b) kun je haast nergens meer ongepelde (en redelijk verse) garnalen krijgen.
Misschien kan dhr. Pikkert uitkomst bieden bij mijn vragen? Van de Consumentenbond ben ik helaas niet veel wijzer geworden dan dat je in supermarkten nog het beste garnalen bij de Aldi kunt kopen.

Dorine Bosman Hardenberg
Reputatie 3
Badge +2
Nieuwsgierig hoe we de garnalen hebben getest? Neem een kijkje in ons lab!

Wat vind jij van de testresultaten?
Reputatie 3
Badge +2
Beste heer @Pikkert

Wij leggen altijd onze resultaten voor aan de aanbieder van het product, in dit geval Plus. Als het goed is heeft Plus de resultaten en onze vragen over het gebruik van conserveermiddel doorgezet aan de betrokken partijen.
Via Plus hebben wij begrepen dat bij deze garnalen de hoeveelheid conserveermiddel mogelijk wel verlaagd kan worden, maar dat dit nog niet is gelukt omdat het conserveermiddel al bij de visafslag wordt toegevoegd.
Helaas is de ruimte in de Consumentengids beperkt, en kunnen we niet alle reacties hierin opnemen.

Als u dit nog verder wil toelichten kan dat op deze plek. Onze community leden zijn vast benieuwd naar jullie uitleg over het gebruik van conserveermiddelen.
Reputatie 5
Badge +7
@Pikkert Dank je wel voor je bericht. Ik geef je reactie door aan onze onderzoekers.
Badge
Zojuist het artikel m.b.t. de Noordzee garnalen gelezen.
In het artikel wordt een pelstation in Lauwersoog genoemd. Wij zijn dit pelstation !
Graag willen we contact met jullie. Niet alleen om uit te leggen waarom er conserveermiddelen gebruikt moeten worden, maar vooral waarom de door ons, met machines gepelde garnalen, toch nog conserveermiddelen bevatten. We kunnen dan ook laten zien dat we al geruime tijd bezig zijn met het ontwikkelen van producten zonder Benzoëzuur
Verder kan er nog wel enige nuance in het stuk worden gebracht.

Graag hoor ik van jullie.
Rob Pikkert
Telson b.v
Lauwersoog
0595-571619

Reageer