Consumentenbond.nl

Geitenmelk of koemelk?

Geitenzuivel wordt steeds populairder. Op het internet wordt veel geschreven over de gezondheidsvoordelen van geitenmelk. Niet gek dus dat sommige consumenten oprecht geloven dat geitenmelk een alternatief is, bijvoorbeeld als je koemelkallergie of een lactose-intolerantie hebt. Niets is minder waar! Lees hier de feiten en fabels over geitenmelk.

Wat staat er in jouw koelkast?

12 reacties

Geitenmelk of koemelk. Ik gebruik heel vaak verse geitenkaas. En ik gebruik in de keuken om te koken ook koemelk, maar bij voorkeur room of kwark. Maar ik drink geen melk. Melk is niet nodig voor volwassenen.
A2A2koemelk.
Het gebruik van zuivelproducten en dus ook melk is een makkelijke manier om voldoende kalk en ook bepaalde vitamines binnen te krijgen. Vooral voor de oudere mens van belang.
Reputatie 5
Badge +1
Ach men verzint iedere keer weer een andere hype. Ik houd alleen de hoeveelheid zout, suiker en vet in de gaten. Voor de rest eet ik alles en zorg voor voldoende afwisseling.
Badge
Mijn 4jarig zoontje had al maanden last van zijn maag en darmen en altijd al een opgeblazen ballonbuik aan het einde van elke dag. Elke ochtend kreeg hij een bordje pap met koemelk, regelmatig kaas op brood en af en toe yoghurt, vla, ijs, toetjes en dingen waar koemelk in zit. Zelf heb ik het idee dat ik koemelk ook niet zo goed verdraag. Uit de allergie test kwam niets. Maar sinds hij, inmiddels al een paar weken, niets meer eet en drinkt waar koemelk in zit zijn al zijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon! Ook heeft hij geen opgeblazen buik meer. Zonder heb ik hem nooit gekent.

Af en toe krijgt hij nu geitenyoghurt en regelmatig geitenkaas op brood. Dit lijkt hij tot nu toe beter te verdragen. Dus hij kan met mate geitenmelk eten/drinken.

Voor de rest vervang ik de koemelk voor kokosmelk in de pap. Ik maak zelf ijsjes, smoothies en pannekoeken met kokosmelk. Ook gebruik ik havermelk en notenmelk. Soms maak ik het zelf. Dat is supersimpel! Meestal koop ik het, maar ik let er wel op dat er geen suikers en andere troep zoals e-nrs aan zijn toegevoegd.

Sojamelk ben ik overigens geen voorstander van.
Badge
Het idee dat koemelk goed voor elk is, blijkt inmiddels ook achterhaald. Aangezien veel mensen er allergisch of interant voor zijn of er gewoon niet goed tegen kunnen. In veel landen is melk eten/drinken ongebruikelijk.

Het idee dat we melk nodig hebben en er niet zonder kunnen is ook onzin. Er zijn genoeg andere (natuurlijke) voedingsmiddelen waar alles in zit wat ook in melk zit.

Vroeger dacht men dat je zonder melk botontkalking zou krijgen. Nu blijkt het dat botontkalking hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door een vitamine D tekort.

Als je geen koemelk kan of wil gebruiken is het heel makkelijk te vervangen. Eiwitten kun je binnenkrijgen via eieren, noten, zaden, peulvruchten, havermout, vlees, vis ect... B12 zit alleen in dierlijke producten (dus ook in geitenmelk) zoals in vlees, vis en eieren. Calcium zit in groenten, peulvruchten, noten, eieren, vlees, brood, kokosmelk, havermout etc...

Dus in principe is het niet moeilijk te vervangen. Maar veel mensen weten het niet. En je moet soms wat creatieve oplossingen verzinnen om melk te vervangen in bijv. pap, pannekoeken, ijsjes, toetjes etc...
Ik kan niet tegen koemelk en geitenmelk. Jammer want ik hield van toetjes en kaas.

Om in de calciumbehoefte te voorzien maak ik dagelijk een smoothie van boerenkool, dat veel calcium schijnt te bevatten en in goed opneembare vorm.
Veel bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht, is de beste methode om het lichaam calcium te laten aanmaken. Ik ben geen scheikundige, maar calcium toevoegen aan de eigen calcium in het lichaam, is geen goed idee. Osteoporose kan hier het gevolg van zijn. En dát wilden we nu net niet! Het lichaam moet worden aangespoord om zelf calcium aan te maken.

Maar laat je de boerenkool smoothie goed smaken. Alle donkere bladgroenten zorgen voor een goede conditie van het bloed. En het bloed is verantwoordelijk voor het transport naar de cellen. En afvoer van afvalstoffen, wat heel belangrijk is om de cellen (ook in de botten) gezond te behouden.
Het lichaam kan geen calcium aanmaken
Als dat klopt, zou niemand artrose hebben.

En hoe ontstaan dan de botten waarmee we starten?
Calcium is een scheikundig element. M.a.w. een enkelvoudige stof. Niet-ontleedbaar. Net als bijvoorbeeld zuurstof, stikstof en koolstof.

Als u dat met uw lichaam kunt aanmaken bent u een wonder.

Misschien is het een idee om u toch een beetje te verdiepen in basale scheikunde en biologie. Internet biedt veel informatie. Ook over artrose en botvorming.Of maak een afspraak met uw huisarts.
Geen van beiden. Ik gebruik amandelmelk, ongezoet.

Reageer