Consumentenbond.nl

Geraffineerde suiker en andere instinkers voor lichtgelovigen

• 13 december 2020
  • 18 reacties
  • 401 Bekeken

Een van de beste dingen aan de Consumentenbond vind ik dat ze volkomen wars zijn van nare politieke praatjes en van rare zweefmolen ideeën. Nu lees ik weer eens een artikel over de onzin van "Geraffineerde suikers" waarvan iedereen met enige Chemische achtergrond je kan vertellen dat er natuurlijk geen enkel verschil bestaat met andere (eveneens natuurlijke) suikers. Geen idee wáár het staat want ik moet Twitter gebruiken om af en toe interessante artikelen op de site te zien daar een RSS feed ontbreekt maar de link is bijgevoegd. Wat ik nou alleen niet begrijp is waarom de Bond nou niet eindelijk eens volmondig stellingneent tegen de kwakzalverij die wij kennen onder de naam Homeopathie?

18 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Tja , Dat kunnen ze beter zelf beantwoorden al denk ik het antwoord te weten. Er zijn naar mijn indruk best nog wel behoorlijk veel mensen die WEL in Homeopathie geloven . De Bond wil ook op dat gebied graag neutraal blijven . Persoonlijk vind ik de vele geloven op deze wereld ook pure poppenkast . Onthutsend hoeveel mensen daarin geloven en zelfs regelmatig oorlogen voeren tegen  andersdenkenden . Ik laat iedereen maar denken wat hij of zij wil . Deed iedereen dat maar . Dan werd de wereld een stuk prettiger . 

Reputatie 7
Badge +6

De missionarissen vonden al die geloven onder de Afrikaantjes en Indiaantjes ook maar primitieve afgoderij van inboorlingen en gingen ze die bekeren tot het Enige Ware Geloof. Ze bouwden kerken en scholen en ziekenhuizen en gingen die mensen onderwijzen. Totdat de Verenigse Naties met een resolutie kwam die de primitieve heidense afgoderij gelijk stelde met het Enige Ware Geloof en dat "bekeren" een foute handeling was. Sindsdien zijn hele kloosters inclusief missiewerk verdwenen in Nederland vanwege gebrek aan nieuwelingen. Pas in 1982 had André Haakmat de tegenwoordigheid van geest om een oude Nederlandse wet die het Winti geloof van de tot slaaf genaakten in Suriname verbood af te schaffen na bijna 250 jaar. Sindsdien zie je voor het eerst op de markt die wit geverfde kalebassen als onderdeel van dat geloof in het openbaar. Andere geloven tellen ook mee, voor die mensen is het een enorme bevrijding. 

Wikipedia:
Bij de vertering van sacharose moet als eerste de binding tussen deze twee eenheden (een glucose-eenheid en een fructose-eenheid) worden verbroken. Hierdoor is de beschikbaarheid van de energie ten opzichte van die van glucose iets trager.

Er is wel degelijk een verschil.
Je krijgt van beide wel een even dikke pens.

Lactose is ook een buitenbeentje.
Je kunt het niet vergisten en sommige mensen worden er ziek van.

En dan is de vraag hoeveel van deze suiker varianten in de producten zitten.
Sommige produceren meer gas in mijn darm dan andere.

Ik vind het raar dat mensen soms denken dat wetenschap ook een soort geloof is.
Als je dat denkt dan beschouw je het dus als een soort toeval dat wij als mensen de dingen om ons heen kunnen maken zoals ze zijn. Wetenschap onlopen valt ook niet mee, want als je geen bezittingen of hulpmiddelen accepteert die met behulp van wetenschap gemaakt worden of bedacht zijn zit je waarschijnlijk in een paar stinkende (want niet gelooide) dievenvellen gehuld op de koude grond. Die dieren moet je dan met een paar stukken steen gedood en gevild hebben, want ook een aardappelmesje is met behulp van wetenschap geproduceerd.

@Wortelstamper Het ging in dat verhaal niet zozeer om de uitgebreide familie van verschillende suikers, waarvan er overigens nog wel wat meer bestaan dan lactose, maar om het zogenaamde verschil tussen geraffineerde en niet-geraffineerde suiker, eigenlijk allemaal glucose en fructose, waarbij geraffineerd slecht zou zijn en ongeraffineerd niet. Voor die bewering ontbreekt iedere grondslag.

Kristalsuiker is suiker met een restje suikerbiet.
Honing is suiker met een restje bloemen.
Kristalsuiker noemen ze een geraffineerde suiker.
Beide zijn hele verschillende soorten suikers.
Het lichaam zal anders reageren op beide producten.

Kristalsuiker noemen ze een geraffineerde suiker.
Het lichaam zal anders reageren op beide producten.

Wellicht handig dat je het artikel eerst even leest, want de boodschap is nu juist dat het lichaam reageert zoals het altijd reageert op suiker en dat wat dat betreft een pak suiker en honing hetzelfde zijn.

Nee, honing bestaat uit dezelfde suikers, met een restje bloemen zo je wilt, maar (en onthoud het deze keer wel) dezelfde suikers.

Het is toch ook niet zo dat zout dat uit een andere bron en minder geraffineerd is minder zout is? Of dat beekwater minder nat is?

Nee, honing bestaat uit dezelfde suikers, met een restje bloemen zo je wilt, maar (en onthoud het deze keer wel) dezelfde suikers.

Het is toch ook niet zo dat zout dat uit een andere bron en minder geraffineerd is minder zout is? Of dat beekwater minder nat is?

Je zal ze de kost moeten geven die denken dat zeezout ander zout is dan zout  uit Twente en vooral ook anders smaakt.

Bij suiker is minder geraffineerde suiker minder zoet als beter geraffineerde suiker.
In de praktijk, automaten suiker en extra grove kristalsuiker.
Gebruik je automaten suiker voor jam of bier productie gaat het naar suikerbiet smaken.

@Wortelstamper Als minder geraffineerde suiker minder zoet is (wat ik niet denk) heb je er nog meer van nodig ook, dus dat is een argument dat jij eigenlijk niet zou willen aandragen.

Ik heb best wel geëxperimenteerd met verschillende suiker bronnen.
De verhouding van de basis soorten suikers in de producten maakt een verschil.
Ze gedragen zich anders bij vergisting ten behoeve van een drankje.
Dat is ook zo in het menselijk lichaam.
En dan heb ik het nog helemaal niet gehad over de werking van de rest stoffen in het product.
In theorie hebben bijna alle suikers dezelfde energie. Maar de opname van de energie in het lichaam is anders.

In sommige toetjes gebruik ik een speciale honing, de geur en de smaak maakt me gelukkig.
Dat maakt honing al gezonder. @A. Deen noemt dat Homeopathie.

@Wortelstamper heb je dat artikel gelezen?

Ja hoor, ik heb het gelezen.
Ik probeer alleen duidelijk te maken, hoe ik het verschil in de suikers zie.
Vooral op kristalsuiker reageert mijn lichaam slecht.
Kristalsuiker is ook gewoon recht toe recht aan zoet.
Door te zoeten met een beetje honing heb je een veel betere beleving.
Bovendien vinden mijn darmen het leuker.

Vooral op kristalsuiker reageert mijn lichaam slecht.
Kristalsuiker is ook gewoon recht toe recht aan zoet.
Door te zoeten met een beetje honing heb je een veel betere beleving.
Bovendien vinden mijn darmen het leuker.

Zoals ik het lees is de persoonlijke suikerbeleving van het individuele lichaam precies waar dat artikel tracht duidelijk te maken dat het tussen de oren zit.

@A. Deen 
Ik zie dat er ook nog onderaan ‘meer lezen’ stond.
Dat had ik niet gelezen. Ik klik niet zo snel op linkjes.

@A. Deen 
Ik zie dat er ook nog onderaan ‘meer lezen’ stond.
Dat had ik niet gelezen. Ik klik niet zo snel op linkjes.

Geen idee waar je het over hebt.

Hier staat het artikel: https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/alternatieve-suikers?cid=ext_twitter_ggez_dadels-vijgen-suiker

Reageer