Consumentenbond.nl

Gezonder gaan eten of meer bewegen?

  • 13 januari 2016
  • 9 reacties
  • 371 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
In januari worden goede voornemens omgezet tot actie en worden de kerstkilo's aangepakt. Veel mensen kiezen daarom om gezonder te gaan eten en/of meer te gaan bewegen. Wat geeft volgens jullie het beste resultaat: gezonder gaan eten of meer bewegen?

9 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Meer bewegen is sowieso een noodzaak om af te vallen, meer calorieën verbranden dan je eet.Wat je eet is dan niet eens zo belangrijk.Een dieet van levensmiddelen die je niet graag lust hou je ook niet vol. Ook is snel willen afvallen niet gezond, laat die advertenties van 10 kilo in een maand a.u.b. links liggen.Ik ben 12 kilo afgevallen over ruim 3 jaar tijd, uitsluitend door meer te bewegen, in mijn geval op de fiets naar mijn werk en stevig door trappen.Ook belangrijk, ga geen calorierijk eten naar binnen werken 3 uur voor dat je naar bed gaat.Hou het bij drinken op koffie of thee, geen frisdrank in ieder geval.Eet bij de avondmaaltijd voldoende zodat je later op de avond geen honger gevoel krijgt.
Bewegen is stukken beter dan minder eten. Het vet wordt beter verbrand en voor de spieren is bewegen een must!
Voor afvallen is gezonder eten volgens mij meer effectief dan vaker sporten. Maar, er is wel een extra effect heb ik gemerkt. Door vaker naar de sportschool te gaan voel ik me gezonder en gemotiveerder en let ik vanzelf meer op mijn voeding. En doordat ik me fitter voel heb ik minder verleiding om te gaan snoepen of snacken.
Badge
Zowel gezonder eten als bewegen heb je grotendeels zelf in de hand en het geeft een goed gevoel als het lukt.
Meer (veel) gaan bewegen is volgens mij het best om mee te beginnen. Bewegen is natuurlijk altijd goed, en het heeft als aardig 'bijeffect' dat je merkt dat te veel kilo's in de weg kunnen -en gaan- zitten. Minder gaan eten is dan weer vaak de eerste stap naar gezonder eten.
Reputatie 2
Badge +1
Ik had nogal wat overgewicht, en dat beweegt best moeilijk. Zeker met de kwalen die ik had. Ik ben vanaf juni 22 kilo afgevallen en pas nu beweeg ik veel meer. Maar ja, dat gaat ook een stuk eenvoudiger zonder al die extra kilo's. Ik denk dus zelf dat het per persoon verschilt.
Voor wie Duits leest is het boek Das Turbo Stoffwechsel Prinzip van Ingo Froböse (professor aan de Sporthochschule Köln) een aanrader. Met het laatste wetenschappelijk inzicht en praktische aanbevelingen. Ik doe zowel aan sport als aan gezond (biologisch) eten en let tegenwoordig vooral op voedsel waar ik moe van word. De jarenlange dip na de lunch waardoor ik 'smiddags naar zoet greep is verdwenen door koolhydraten (brood) bij de lunch te vervangen door groente en matig eiwit (ei, omelet, een beetje vis of een paar plakjes vlees). 'sAvonds vooral plantaardig eiwit en 'smorgens brood bevalt prima. Het is wel zoeken en vraagt wat tijd want ieders stofwisseling is anders en algemene diëetaanwijzingen helpen niet iedereen. Ik wil vooral smakelijk eten, geen hongergevoel en voldoende energie voor allerlei activiteiten waar ik liever moe van word dan van eten. Zorgt ook voor een betere nachtrust en dat helpt om het gewicht op peil te brengen c.q. houden.
Ik denk dat het een combinatie van elkaar is wat helpt met afvallen. Alleen het aanpassen van je dieet kan al invloed hebben, maar door hierbij te bewegen zul je nog sneller resultaat zien! Ik ben zelf ook bezig met afvallen en kreeg van vrienden de tip om mijn BMI te berekenen (kan via heel veel sites, maar dit is een voorbeeld die ik zelf doorgestuurd kreeg) om zo bij te houden hoeveel ik moet afvallen voor ik op mijn streefgewicht zit. Zo'n doel helpt ook al erg. Maar ik hoor ook dingen over dat BMI helemaal niet relevant is? Misschien dat iemand daar ook meer over weet?

Maar terugkomend op de hoofdvraag: Door sporten voel ik me achteraf ook meer gemotiveerd, omdat ik me voldaan voel en geloof dat ik dit kan en verder wil vechten om de kilo's eraf te halen. Alleen een dieet volgen zonder verdere afleiding (door beweging) zou ik persoonlijk te lastig vinden.

Uiteindelijk is het vooral ook ontdekken wat voor jou zelf het beste werkt natuurlijk! 🙂
Reputatie 7
Badge +5
Gezonder gaan eten lijkt het te winnen van meer bewegen: https://www.debicker.eu

Wie is De Bicker?

Calorieën Death of the calorie

De ene calorie is de andere niet. Een calorie eiwit gedraagt zich in het lichaam heel anders dan een calorie koolhydraat. De reis van het bord naar de WC-pot is gemiddeld een etmaal, maar loopt uiteen van 8 uur voor de één tot 80 uur voor de ander.

Niet iedereen heeft dezelfde lengte darmen, die kan wel 50% verschillen. In mensen met korte darmen verdwijnt een groter deel van het voedsel – en dus energie – als poep. De lichamen van deze mensen absorberen minder calorieën uit hun voedsel en daardoor worden ze minder snel dik.

Het lichaam absorbeert suiker uit een frisdrank in een tempo van 30 calorieën per minuut, tegen 2 calorie per minuut voor aardappels of rijst.

He effect van een hap eten op iemands bloedsuikergehalte en vetvorming hangt af van diens levensstijl, van genen en darmflora. Ja, het is ook genetisch: recent onderzoek toonde dat een bepaalde collectie genen vaker voorkwam bij dikke mensen dan bij dunne. En een andere studie, onder 800 Israeli’s, liet zien dat hun bloedsuiker totaal verschillend reageerde op exact hetzelfde voedsel – soms wel met een factor 4.

Er zitten minder calorieën in koude toast dan in warme. De zetmeelmoleculen veranderen van structuur als de temperatuur afneemt, waardoor ze moeilijker te verteren zijn.

Lichaamsbeweging heeft betrekkelijk weinig invloed op gewicht of overgewicht. Tot 75% van de energie die we dagelijks verbranden gaat naar banale, alledaagse dingen: voedsel verteren, de organen draaiende houden, de lichaamstemperatuur op peil houden, en routine zoals opstaan, tandenpoetsen en rondlopen.

Dit alles en nog veel meer uit een enorm lang artikel onder de veelzeggende titel ‘Dood van de Calorie,’ de maatstaf die zo veel dieetleed heeft veroorzaakt en volgens de schrijver zeker niet de beste leidraad is voor een gezond leven. Wat dan wel? Kwaliteit van voedsel, niet kwantiteit.

https://www.1843magazine.com/features/death-of-the-calorie

Reageer