Consumentenbond.nl

Glazen verpakkingen in supermarkt vrijwel onvindbaar

• 27 maart 2019
  • 4 reacties
  • 373 Bekeken

In Nederland kun je in geen enkele supermarkt meer kleine glazen flessen limonade cola e.d. meer kopen. Ook de grote flessen zijn allemaal van plastic. Ik constateer dat het hier niet bij blijft.
Zelfs olijfolie zie je steeds meer in plastic flessen.
Afdoende antwoorden krijg ik hier niet op.
In de ons omringende landen kun je nog steeds kiezen voor glazen of plastic verpakkingen. (b.v. Duitsland of België.) Bestel je in NL in de horeca b.v. cola / spa , krijg je wel een flesje van glas.
Iedereen heeft de mond vol over de gigantische plastic berg, maar principieel in glazen flessen iets kopen wordt steeds meer in de ban gedaan en er is hierin geen keuze.

4 reacties

De plastic flessen voor de frisdranken worden in een eigen circuit retour genomen en kunnen dus 100% hergebruikt worden. Dat kun je niet vergelijken met die fles voor de olijfolie want die gaat de plasticbak in en van de recycling resulteren daarvan hoor ik weinig positiefs.
Reputatie 7
De mensen willen niet sjouwen. Je kunt ook niet alles in karton verpakken, dan blijft er geen boom meer over.
Eigenlijk zou er op iedere plastic fles, hoe klein ook en wat er ook heeft in gezeten, statiegeld moeten zitten, niet alleen op grote water- en frisdrankflessen. Wie geen zin heeft om al die flessen in te leveren heeft wel een (klein)kind of buurjongetje dat een extra zakcentje wil verdienen.
Het is niet alleen frisdrank en olijfolie, ook schoonmaakmiddelen, goedkope soorten azijn, haarlak (niet de spuitbussen maar die andere) shampoo, conditioner, bodylotion, reinigingsmelk en -lotion, tandpasta, crèmes, mascara en andere make-up, afwasmiddel, vloeibare wasmiddelen, wasverzachter, oxy, Zaanse mayonaise en wat ik verder allemaal vergeet. Dan nog het plastic om en in andere verpakkingen. Dat de plastic tasjes nu zo goed als verbannen zijn zet niet genoeg zoden aan de dijk.
Dat is inderdaad een goeie @MrsJones , de consument zelf sjouwt ook liever niet meer, maar voor wat de oneway verpakkingen betreft ben ik toch ook bang dat een glazen fles gewoon duurder is dan plastic fles en dan voornamelijk omdat de verwerkingskosten na gebruik niet in de prijs worden meegerekend maar voor rekening van de samenleving komen. Feitelijk een falen van het verpakkingsconvenant.
Reputatie 7
Hoe zou de wereld eruit zien als plastic nooit was uitgevonden?

Reageer