gratis artikel

Goede en slechte vetten: let jij erop?

  • 6 April 2021
  • 15 reacties
  • 5256 Bekeken
Goede en slechte vetten: let jij erop?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2108 reacties

De nadruk bij voedingsvoorlichting lag lang op minderen met vet. Inmiddels is duidelijk dat er goede en slechte vetten zijn. Van de goede krijgen we te weinig binnen.

Omdat het ene vet het andere niet is hebben we 15 vragen en antwoorden over vet voor je op een rijtje gezet. Lees het in het gratis artikel uit de Gezondgids van april 2021. (zie bijlage)

Let jij op de juiste vetten in je voeding? Praat mee!


15 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Duidelijke folder. Wij proberen 2 x vette vis te eten per week. Roomboter hebben we nog niet vervangen :thinking: . Vlees eten we duidelijk minder en palmolie mijden we. Wel meer extra vierge olijfolie van de eerste, koude persing.

Reputatie 7
Badge +6

Tis niet eerlijk .  :persevere: De lekkerste dingen hebben vaak slecht vet . En vis en noten lust ik niet behalve Kibbelingen en Pinda's . Schiet niet op zo . Toch is de laatste jaren mijn Cholesterolwaarde keurig binnen de grenzen nadat ik slechte vetten wat meer ben gaan mijden . De arts wilde me in het verleden medicijnen opdringen om de waarde goed te krijgen . Die wilde ik niet wegens de soms ernstige bijwerkingen . Hij ging met tegenzin akkoord met mijn plan om het met anders eten te proberen . Dat is dus gelukt . Ik slik alleen medicijnen als het echt niet anders kan en daarvan niet meer dan strikt nodig . Mijn huidige arts is het daar roerend mee eens . 

Reputatie 2
Badge +1

Ik had ook een te hoog Cholesterol. Heb lang Statines gehad, maar daar kreeg ik krampen van. Nu rode rijst capsules. Half mei word ik opnieuw geprikt. Maar 's zien wat de uitwerking is. Krampen zijn overigens weg :wink:

Helaas valt kibbeling niet onder vette vis

Reputatie 7
Badge +6

@AKY  Krijg je het met nog meer aangepaste voeding niet voor elkaar  ?  Als die rijstcapsules werken , heb je in ieder geval een alternatief .  Nee Kibbelingen hebben niet het goede vet en ik smijt er ook nog een vette saus overheen :blush: . Daarom eet ik het zelden . Roomboter bij hoge uitzondering . 

Reputatie 2
Badge +1

@E.T. Wiersum  Ik zondig wat meer dan jij, maar minder dan voorheen

Reputatie 5
Badge +5

Ik trek me niet zoveel meer van vetten aan.
In de jaren 90 moest alles zo vet arm omdat iets te simpel werd geredeneerd dat het vet zich ophoopt in het lichaam als lichaamsvet.
Toen kon het niet mager genoeg, margarine werd halvarine en daarna werd een nog half zo vette variant  op de markt gebracht, al weet ik niet meer hoe dat heette.
Maar het zijn vooral de suikers die in vet worden omgezet.
Een tijdje terug nog gelezen dat zelfs het foute cholesterol gehalte ook lager wordt door weinig suiker te consumeren.
Nu zie je een heel andere tendens, men wil suiker belasting op b.v. frisdrank waar onwijs veel suiker in zit.
Vaak meer dan 7 klontjes per glas.
Andere zoete etenswaren liggen nu ook onder een vergrootglas.

Bewegen is voor mij het beste om op gewicht te blijven, door omstandigheden heb ik afgelopen jaar weinig kunnen bewegen, en dat merk ik nu wel.
Maar de zomer komt er weer aan, dus staan er weer veel fiets tochten op het programma,
niet elektrisch, maar ouderwets stevig zweten op de pedalen.

Verder heb ik veel moeite met die absolute gezondheidsclaims, wat je allemaal wel en niet mag eten.
Een voorbeeld heb gezet in het artikel over eieren.
Zoals de gezondheidsclaim van bruinbrood vs witbrood, onderzoek wees al uit dat die claims niet hard te maken zijn.
Men volgde 20 jaar lang 15.000 witbrood eters en 15.000 bruinbrood eters, na die 20 jaar was er geen aantoonbaar gezondheidsverschil tussen die groepen.

Volgens de huidige normen wat gezond is, leefden en aten we 30 tot 60 jaar terug totaal verkeerd, maar het is wel de generatie die nu de AOW leeftijd omhoog stuwt omdat ze stok oud worden.
Ik neem de meeste gezondheidsclaims dan ook met een flinke korrel zout, het is niet zo zwart/wit als ze je willen laten geloven.
 

Reputatie 7
Badge +6

Tja , het komt vaker voor dat inzichten die jaren voor waar werden aangenomen , plotseling weer herzien worden . Erger vind ik nog als de  ‘deskundigen ‘ het totaal oneens zijn . Wat moeten we dan als consumenten ? In het algemeen zal gevarieerd eten het beste zijn  en matig met stoffen die vermoedelijk niet gezond zijn bij overmatig gebruik . De meeste moderne gezondheidsadviezen kloppen wel denk ik als de bron onafhankelijk is …..

Badge

Even uitrekenen alleen voor Nederland de zgn gezonde vette vissen etc.

Simpel optelsommetje maken 17 miljoen inwoners 2 2 vis per week = 34 miljoen x 56 weken ……….

Hoe lang gaat het dan duren voor de zee volledig uitgemoord is???? Staan al vele op de lijst uitstervende soorten en dat is dan weer mens die alles verwoest. Net als het zgn vega gezond en diervriendelijk eten. Soja = oerwouden kap en vernietiging = CO2 wat los komt = vernietigen leefgebieden in de natuur voor zowel mens als dier = diverse besmettelijk ziektes die dan ontstaan o.a. het huidige virus.

De giffen die gebruikt worden en op de voeding achterblijft (ook Bio) zijn de oorzaak van o.a. Alzheimer en bepaald kankersoorten = vernietiging van insecten en zo kan ik nog vele voorbeelden waarbij de mens de oorzaak zal van zijn eigen ondergang. 

Badge

Duidelijke folder. Wij proberen 2 x vette vis te eten per week. Roomboter hebben we nog niet vervangen :thinking: . Vlees eten we duidelijk minder en palmolie mijden we. Wel meer extra vierge olijfolie van de eerste, koude persing.

Blijf bij je roomboter dat is gezond. Margarine is zeer ongezond en chemisch.  Ik heb een kuipje BlueBand van 2015 bewaard met een houdbaarheidsdatum tot 28-3-2015 , op een temperatuur van ongeveer  + 15 graden C.  Nu, 6 jaar later is de kleur wat geler geworden maar stinkt naar verf. Je kunt er je deur-schanieren mee invetten en die piepen na een paar maanden nog niet. Geen spoortje van schimmel te bekennen. Is dit gezonde voeding? Dit geld ook voor de andere merken zoals Croma. Neem zelf de proef en doe een beetje margarine op een schoteltje en zet dat in een keukenkastje. Over 1 jaar is er wat water uit verdampt, maar je smeert die troep zo weer op een boterham. Zet over een maand maar eens een schoteltje met wat margarine buiten en ook wat roomboter ernaast. De Roomboter wordt door mieren en vliegen opgegeten, maar de margarine laten ze staan.  Voedsel bederft en gaat schimmelen. Wat worden we voor de gek gehouden. Ik gebruik alleen maar roomboter en 1 of 2 eieren per dag, mijn cholesterolspiegel is niks veranderd. Veel succes met uw gezondheid.

 

Badge

Ik had ook een te hoog Cholesterol. Heb lang Statines gehad, maar daar kreeg ik krampen van. Nu rode rijst capsules. Half mei word ik opnieuw geprikt. Maar 's zien wat de uitwerking is. Krampen zijn overigens weg :wink:

Helaas valt kibbeling niet onder vette vis

Ik ben hartpatient en kreeg ook statines. Verschrikkelijke pijnen gehad.  Ik ben na 2 maand zelf gestopt en doe nu al 8 jaar zonder. Die idiote cardioloog van mij zei dat ik binnen 2 jaar weer geopereerd zou moeten worden. Ik eet iedere dag roomboter en 1 of 2 eieren. Cholesterol gehalte is niet veranderd. Trouwens heeft ieder individu andere waarden, Stel je voor dat er richtlijnen zouden komen over hoeveel speeksel, maagzuur, gal je maximaal mag hebben. Absurd. Een gezond lichaam regelt alles zelf. M.v.g.  Frits.

@ fn v glabbeek, over roomboter

Kortom alle wetenschappelijk onderzoek hierover, verricht door waarschijnlijk meer dan honderdduizend wetenschappers en specialistisch artsen bij honderden universiteiten gedurende vele  decennia is flauwekul en een complot en dat toon jij aan met twee schaaltjes. Zal ik je dan maar aandragen voor de Nobelprijs? Die heb je dan wel verdiend.

Reputatie 3
Badge +3

Tja , het komt vaker voor dat inzichten die jaren voor waar werden aangenomen , plotseling weer herzien worden . Erger vind ik nog als de  ‘deskundigen ‘ het totaal oneens zijn . Wat moeten we dan als consumenten ? In het algemeen zal gevarieerd eten het beste zijn  en matig met stoffen die vermoedelijk niet gezond zijn bij overmatig gebruik . De meeste moderne gezondheidsadviezen kloppen wel denk ik als de bron onafhankelijk is …..

 

Mee eens, gevarieerd eten en veel verse groenten en fruit e.d. daar doen we het prima op.

 

Over die statines: ik slik ze ook, er zijn verschillende soorten en als je van de ene spierpijn krijgt kun je in overleg met je arts een andere slikken. Van de eerste die ik kreeg voorgeschreven had ik ook enorme spierpijn maar van de tweede heb ik nauwelijks last. Welke precies problemen oplevert is ook voor iedereen verschillend, maar kaart het eens aan…
(Anders eten zal in mijn geval trouwens geen verschil maken, ik moet ze blijven nemen. Mijn cholesterol was op zich niet te hoog, maar dat moet ook echt zo blijven ivm andere fysieke problemen.)

 

Kibbeling valt inderdaad niet onder vette vis. En pinda's ook niet onder noten (het zijn peulvruchten). Sorry, kon het niet laten :wink:

Reputatie 7
Badge +6

Ons lichaam is te vergelijken met een hele slimme chemische fabriek waar allerlei processen plaatsvinden , die moeten zorgen dat alles in balans blijft . Doorgaans lukt dat prima . Soms is er een kleine onbalans . Dat hoeft niet erg te zijn . Statines zijn zo'n voorbeeld van vaak ernstige bijwerkingen waardoor het middel wel eens erger kan uitpakken dan de kwaal . Als we gewoon door anders te eten of door stoppen met andere ongezonde gewoonten voldoende verbeteringen kunnen bereiken , is dat uiteraard veel en veel beter . Wel altijd alles in overleg met onze artsen doen om geen onnodige risico's te lopen . En als medicijnen de enige oplossing zijn , dan is het helaas niet anders . 

In overeenstemming en ter versterking van wat @Free Spirit zei: Het aanwijzen van vet als boosdoener is (zoals in 2016 al in het JAMA (een van de meest gezaghebbende medische tijdschriften ter wereld) behoorlijk onderhevig geweest aan de (Amerikaanse) suikerlobby:

 

Early warning signals of the coronary heart disease (CHD) risk of sugar (sucrose) emerged in the 1950s. We examined Sugar Research Foundation (SRF) internal documents, historical reports, and statements relevant to early debates about the dietary causes of CHD and assembled findings chronologically into a narrative case study. The SRF sponsored its first CHD research project in 1965, a literature review published in the New England Journal of Medicine, which singled out fat and cholesterol as the dietary causes of CHD and downplayed evidence that sucrose consumption was also a risk factor. The SRF set the review’s objective, contributed articles for inclusion, and received drafts. The SRF’s funding and role was not disclosed. Together with other recent analyses of sugar industry documents, our findings suggest the industry sponsored a research program in the 1960s and 1970s that successfully cast doubt about the hazards of sucrose while promoting fat as the dietary culprit in CHD. Policymaking committees should consider giving less weight to food industry–funded studies and include mechanistic and animal studies as well as studies appraising the effect of added sugars on multiple CHD biomarkers and disease development.

 

In de jaren 50 al kwamen er signalen dat suiker een risicofactor was bij het ontstaan van hartaandoeningen. Bij onderzoek van historische rapporten van de “Sugar Research Foundation” bleek dat men het risico van suiker minimaliseerde, en de vinger naar vet liet wijzen, en dat men succesvol twijfel wist te zaaien over de slechte invloed van suiker en in staat bleek vel als de grote boosdoener te portretteren. Zie ook:

De beerput van de suikerindustrie gaat voorzichtig open

Een gezaghebbende studie uit 1967 die vet en cholesterol als schadelijk aanwees en de rol van suiker bagatelliseerde, is door de suikerlobby betaald. Dat blijkt uit de archieven van de lobby waarover het artsenblad JAMA bericht.

Badge

Ja, ik let wel op hoeveelheid en soort vet bij het bereiden van het eten.

Brood beleggen: ik laat het vette tussenlaagje (halvarine of boter) achterwege.  Veel beleg is al vet of zo smeerbaar dat er geen vet laagje voor mij tussen hoeft. Dat betekent ook wat minder calorieën per boterham.

Voor het bakken van vlees, vis en het maken van een roux voor saus maak ik zoveel mogelijk gebruik van zonnebloemolie eventueel aangevuld met een klein beetje boter.

 

 

 

 

Reageer