Consumentenbond.nl

Goedkoop boodschappen doen - let jij op de kleintjes?

• 30 januari 2019
  • 28 reacties
  • 8171 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Waar doe je het goedkoopst je boodschappen? Simpel, denk je: Aldi en Lidl natuurlijk. Maar nee! Andere supermarkten doen hun uiterste best om met hun laag geprijsde budgetmerken en/of huismerken de consument naar hun winkel te trekken. En dat lukt ze best aardig. We hebben het dan over basisdingen als melk, pindakaas, rijst. Bekijk in onze nieuwste prijspeiling bij welke supermarkt je het goedkoopst kan scoren!

Let jij op de kleintjes met boodschappen doen en hoe?

28 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Best wel opmerkelijk na dit gelezen te hebben. Ja , wij letten wel op . De goedkoopste winkels in de vergelijking hebben wij in deze regio helaas niet . De duurste wel en die zullen ons als klant moeten missen.
Reputatie 7
Badge +5
"Waar doe je het goedkoopst je boodschappen? Simpel, denk je: Aldi en Lidl natuurlijk. Maar nee! Andere supermarkten doen hun uiterste best om met hun laag geprijsde budgetmerken en/of huismerken de consument naar hun winkel te trekken."

Dan is er een nieuwe uitdaging, waar doe je de lekkerste boodschappen voor de laagste prijs?

Lijkt me leuk om een smaaktest te doen van een aantal van deze producten?
Wie wordt de winnaar in prijs/kwaliteit?
Badge +4
Ik doe geen moeite.
Ik heb weinig nodig en ik koop bij mijn twee vaste (lokale) supermarkten producten die ik nodig heb en lekker vind en niet te duur zijn.
Ik heb geen zin en geen tijd om allerlei supermarkten af te fietsen (letterlijk en figuurlijk) voor hier en daar misschien een dubbeltje goedkoper voor iets wat niet mijn smaak is.
(vandaag niet fietsen, maar lopen met rubberen laarzen aan door de sneeuw)
Ik heb ook geen interesse in een stortvloed van folders met aanbiedingen waar ik zelden of nooit iets aan heb.
Ik ga wel voor ketchup naar de Aldi in Duitsland, de lekkerste en ook nog de goedkoopste.
Reputatie 6
Badge +6
Toen we jong waren en weinig, het minimumloon, verdienden, maar wel een hypotheek hadden en in huis ook nog veel nodig hadden; keerden we ieder dubbeltje om. We kochten inderdaad bij de goedkoopste zaken. En dat heeft echt wel geholpen, door in die tijd zuinig aan te doen en wat te sparen hielden we voor later over om mooie of mooiere dingen te kopen. Ook hebben we er van geleerd, we hebben geleerd met geld om te gaan en kijken nog altijd naar de prijzen in diverse zaken en supermarkten. En tegenwoordig veel op internet en daar kan je zelf op je gemak en veelvuldig prijzen vergelijken. Maar geen appels met peren vergelijken, dat hoeft weer niet bepaald een A-merk te zijn maar wel dezelfde of soms betere kwaliteit. Alle vergelijkingen van sites of organisaties helpen weliswaar mee, maar zijn toch niet helemaal objectief. Sowieso maakt men een lijstje, en vaak staan er dingen op die wij nooit kopen, maar die tellen wel overal mee. We gaan niet blindelings op die vergelijkingssites af. Om nog maar te zwijgen over: wij zijn de goedkoopste , laagste prijs garantie, allemaal reclamekreten, zit meestal geen enkele waarheid of oprechtheid achter. En wat heb je aan de voordeligste koelkast als je erg voor jou specifieke waar in wil bewaren, of een speciale inhoud wil hebben. Die staan er dan niet bij. Dus altijd je verstand gebruiken en ook, wat voor ons geldt, hoe ver moet je rijden , wat zijn de reiskosten, de parkeerkosten enz. Ga je voor een kwartje goedkoper naar die verre supermarkt en ben je een tientje reiskosten kwijt. Maar er zijn ook heel grote verschillen, niet een beetje meer voor een artikel, maar twee of meer keer de prijs elders voor hetzelfde artikel. We letten nog altijd op, maar zijn niet zo fanatiek meer. Groeten Leo.
Door op de aanbiedingen te letten ben je bij Albert Heijn vaak nog een stuk goedkoper uit. Prijs bij aanbiedingen van A-merken of het AH huismerk is vaak lager dan de prijs van AH Basic. Overall is AH door de aanbiedingen in ieder geval stukken goedkoper dan Jumbo, vooral omdat Jumbo in verhouding tot AH nauwelijks aanbiedingen heeft.
Reputatie 7
Ik ben wel prijsbewust maar op aanbiedingen van levensmiddelen en frisdrank bijv. ga ik niet af, ik hoef geen drie flessen cola voor de prijs van één of twee zakken boerenkool waarvan één gratis en er zijn genoeg dingen van een huismerk die niet te eten zijn,al zijn ze honderd keer in de aanbieding, toetjes bijvoorbeeld, de bavarois van AH smaakt naar verf, de chipolata lijkt op griesmeelpudding, bij Jumbo idem. Ik kom alleen bij AH, Jumbo en Lidl omdat die het dichtst bij zijn. Lidl is al lang niet meer de goedkope zaak van vroeger. Ik haal er niet alles, wel boter, slagroom, kwark, dat scheelt een behoorlijk bedrag en bovendien is de kwark die Lidl verkoopt stukken beter dan die van AH ze hebben iets apartere dingen dan de andere supers en die zijn soms in de aanbieding, De koffie, wasmiddel, afwasklontjes en dat soort dingen koop ik doorgaans als ze in de aanbieding zijn, ook bij Lidl. Daar staat tegenover dat ik de meeste vruchtensappen van Lidl niet lekker vind, oftewel, niet te drinken. zo heeft iedere zaak wel wat, of juist niet. Plus is hier niet de buurt, die andere ook niet, alleen Dirk is enigszins in de buurt maar dat is hier een heel onaangename winkel. Er is ook nog een Spar maar daar schrijven ze de bonnetjes met een vork. Spar zie ik niet in het overzicht.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Spar in het 2e blok helemaal aan de rechter kant.
De lijst is opgedeeld in 2 blokken die in elkaar overlopen.
Reputatie 7
Dan heb ik hem gewoon niet gezien denk ik.
Reputatie 6
Badge +6
In feite doen de forumleden die hier reageren allemaal ongeveer hetzelfde. Prijsvergelijkingen zijn vaak boodschappenlijstjes die ze dan exact hetzelfde in elke supermarkt aanschaffen. En wie op het laatst het minst voor het boodschappenwagentje moet betalen is de winnaar, dus de goedkoopste. Dat kan zo volledig waar zijn, maar er is geen rekening met smaak gehouden. Bert deelde dat in het begin al mee, en vooral vershoudartikelen kunnen enorm verschillen. Zo heeft AH veel Greenfield vlees, dat vinden wij niet te pruimen, er zijn er ook die hebben Black Angus, is wat beter, maar ook niet echt lekker, echt goed vinden wij Blonde d'Aquitano (o.a. bij de PLus). Absoluut dus een kwestie van smaak, maar dit is alleen nog een voorbeeld van vlees. En zo zijn er honderden artikelen te noemen. Daar gaat dan je lijstje van dat is de goedkoopste.
Ook genoemd zijn aanbiedingen, die staan ook niet op het lijstje. er is wel nu een lijstje met meeste aanbiedingen gemaakt, door AH gewonnen.Maar in de prijsvergelijking wordt met aanbiedingen geen rekening gehouden. En wij kopen ook als er aanbiedingen zijn. Zo zijn er legio verschillen, omdat de mensen verschillen. Beschouw al die vergelijkingen en tests als een leidraad, dan heb je er wat aan.
Reputatie 1
Badge +1
Door omstandigheden moeten wij wél op de kleintjes letten. Wij lezen dus wel degelijk de reclame-krantjes en maken wél degelijk gebruik van aanbiedingen, maar niet zomaar van elke supermarkt maar alleen van die welke we kennen. Je weet dus wat voor 'vlees je in de kuip hebt'. We gaan dus af en toe wel naar de Lidl, want hun melk vinden we het lekkerst (die uit de kannetjes), maar we maken óok vaak gebruik van aanbiedingen van AH die in ons eigen dorp zit en soms heel aantrekkelijke aanbiedingen heeft.
Wat we dan wel doen is, als er erg goede (en/of goedkope) aanbiedingen bij zijn, dat we dan meer exemplaren van dat aangeboden artikel nemen (en zonodig in de vriezer opbergen) zodat je wat langer van de aanbieding kan profiteren en dus langer goedkoop kan leven. Zo kan je makkelijk brood in de vriezer bewaren en daarom halen we maar én en het dan én keer per week brood bij AH (goedkoop en het lekkerst), bergen elke week 3 broden in de vriezer tot we een brood nodig hebben en het dan geleidelijk ontdooien.Dat is gewoon zuinig én gezond leven. Ook met groenten en vlees kun je zo zuinig leven. Andere dingen halen we op dezelfde manier bij de Coop (ook in het dorp) of bij de warme bakker (als we eens uit de band springen en onszelf eens verwennen).
Reputatie 6
Badge +6
Hallo F.H. Vos, het is helemaal niet zo gek zoals je het doet en je hoeft je er zeker niet voor te schamen. En ik heb in mijn reactie wat tegengas gegeven, maar doe nog altijd hetzelfde als jij. Mijn vrouw haalt de folders uit de bus en bekijk ze het eerst. Dan lees ik ze en stellen we samen een lijstje op. Dus niets bijzonders, wij doen dat ook. En wij wonen ook in een gehucht, dan weet je gelijk wat het is. En AH, een kleine basis AH, is het enige wat er is. We moeten dus altijd rijden naar een andere Super. Doen dat uiteraard niet voor één ding en lezen daarom de folders. Als er meerdere dingen in staan loont het de moeite. En wij hebben ook een rijtje, AH bij ons zelf, dan Plus, Nettorama (zit gelijk de Action erbij), en ook Lidl; en zelfs de Aldi, die in Oud-Beijerland stukken verbeterd is. En dan soms nog de Jumbo, en de Spar. Maar echt we zoeken het eerst uit in de folders en letten dan uiteraard toch op de prijs. Maar voor een paar centen voordeel ga ik niet een eind duur rijden. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Ook wij kijken niet alleen naar prijs , maar naar alles wat relevant is. Ook testverslagen van de Consumentenbond op dit gebied wegen we mee . De smaak vinden we ook erg belangrijk . Dan mag het best wat duurder zijn .
Reputatie 1
Badge +1
Goed te zien dat er nog meer mensen zijn die reclames niet uit een soort elitaire houding afwijzen maar die nuttig aanwenden. Daar schamen we ons ook niet voor. Het is niet alleen noodzaak, het is ook gewoon goede Hollandse zuinigheid waardoor je geld overheid voor andere leuke dingen en dat is ook nodig in de huidige tijd die toch al weinig betaalbaars meer biedt.
De in de test getoonde supermarkten beginnend met een D zijn allemaal niet in NO-Nederland en in andere delen van het land aanwezig. Ik zou deze voortaan niet meenemen in de test. Misschien is dat dan een prikkel om daar wel te vestigen. Hier in NO Nederland heb je 10 AH's op een kluitje, de duurste Jumbo's ter wereld en de LIDL en ALDI. Plus, Coop en Poiesz zijn er ook. LIDL wordt inderdaad steeds duurder valt me op. Als je een beetje oplet kun je vaak de aanbieding van AH meenemen en dan goedkoop uit zijn terwijl ze ook de producten hebben die je niet bij LIDL/ALDI kunt krijgen zoals lekkere kaas en lekkere toetjes en drinkyoghurt. Maar ik zou de supermarkten beginnend met een D weglaten uit prijsvergelijkingen omdat ze de focus hebben op een heel klein deel van Nederland.
Reputatie 1
Badge +1
Ik sluit me helemaal aan bij de suggestie van Kattenkop. De door haar bedoelde supermarkten zijn vooral in Zuid- en NoordHolland te vinden en misschien ook in Utrecht maar in het Oosten van het land geen spoor van deze winkels. Deze toch ook goed bevolkte streken van ons land, waar vooral in de zomer de bevolking van het Westen uitbundig vakantie viert, zijn kennelijk niet interessant voor deze winkels!?!. Overigens is Poiesz in Gelderland ook maar beperkt te vinden, zeker in en rond de Veluwe.
Badge +4
Ik heb de prijspeiling bekeken en meer dan de helft van de vermelde grootgrutters zijn niet in mijn deel van het land (Euregio) aanwezig.
Van de eerste lijst is hier alleen Jumbo (99%) te vinden.
Van de tweede lijst zijn Picnic en Poiesz hier ook niet te vinden.
Ik zie dat ik koop bij winkels in het rood (er blijven niet veel andere over), maar ik koop zoveel mogelijk huismerk.
Net als F.H. Vos koop ik maar 1x per week brood en dat gaat bij thuiskomst in de vriezer.

Maar ... ik kan wel naar de Duitse Aldi met heel andere merken dan de Nederlandse Aldi.
En wat ik er koop is goedkoper dan overeenkomstige producten in Nederland.
Reputatie 6
Badge +6
Het is inderdaad waar dat de vergelijkingslijsten, van welke consumentenorganisatie dan ook, uitgaan van zoveel mogelijk mensen, lezers e.d. En heel vaak wordt, hoe oneerlijk ook, voor de Randstad gekozen. Het beste zou zijn complete lijsten en vergelijkingen te maken, maar dan wordt het wel lang en wellicht ook te kostbaar. Het geldt overigens niet alleen voor supermarkten, ook bij apparaten, huishoudelijke artikelen, allerhande middelen zijn vergelijkingen niet compleet. Ik zoek dan vaak naar mijn eigen merk, althans wat ik gebruik, maar staat er vaak niet bij.
Ik wil nog wel duidelijk melden dat wij ook naar vergelijkingssites kijken en vergelijken vele prijzen en schamen oins daar totaal niet voor. Dat is ook niet bedoeld, het is juist bijvallen om altijd goed te vergelijken. Vroeger met een groter huishouden en minder verdienen was de noodzaak groot. En na een gedwongen ontslag, niet door schuld, maar doordat het bedrijf eindigde, hebben we zelfs lijstjes gemaakt waar we mee moesten stoppen, vooral abonnemente, lidmaatschappen enz. Dus niets is ons vreemd.
Als ik de reclames van Jumbo hoor 'altijd de laagste prijzen' vul ik die in gedachten aan met : 'en altijd de laagste lonen' (zie de recente uitspraak van de rechtbank over het ten onrechte niet-toepassen van de CAO door Jumbo en het passeren van de vakbonden bij de arbeidsvoorwaardenregeling.
Dat aspekt mag wat mij betreft ook meegenomen worden door de Consumentenbond bij dit soort vergelijkingen.
Reputatie 1
Badge +1
Net als FredW zou ik ook graag naar een Duitse Aldi of Lidl gaan: heel vaak betere kwaliteit en nog goedkoper ook, maar ik vermoed dat FredW in een grensstreek woont zoals bijv. mijn oudste dochter die in Glanerbrug woont en af en toe ook haar boodschappen over de grens doet (in Gronau). Maar ook zij haalt voor haar gemak haar dagelijkse boodschappen toch bij de AH in Glanerbrug. Helaas woon ik te ver van de grens om dat voordeel te kunnen meepakken.
Overigens sluit ik me helemaal aan bij H. Schraven waar het gaat om de positie van het personeel van supermarkten. Bij alle acties van dit soort bedrijven zijn vaak de personeelsleden degenen die de klappen moeten opvangen.
Zo vraag ik me allang af of zij nog wel 200% betaald krijgen als ze in het weekend moeten werken zoals vroeger normaal was, nu de supermarkten zonodig ook op zondag open moeten zijn. Ik vrees van niet. En daarmee moeten zij dan dus de verliezen opvangen als de kleinere winkels open moeten zijn op zondag terwijl de klandizie op die dag zwaar onder de maat is (wat naar ik hoor vaak het geval is).
Reputatie 7
Badge +6
Wij kopen ook wel in Duitsland . Ik las onlangs ergens dat gemiddeld genomen de prijzen van levensmiddelen ongeveer eender zijn . Sommige artikelen zijn hier goedkoper een andere in Duitsland zegt mijn vrouw . Ik kan geen voorbeelden noemen , want ik verdiep me er niet in , maar tips zijn welkom.
Reputatie 7
Zuivel is in Duitsland iets duurder, wijn, bier en sterke drank spotgoedkoop, vlees en vleeswaren zijn voordeliger, net als de meeste chocolade, benzine os de laatste tijd niet meer heel veel goedkoper. Kwalitatief zijn veel dingen net iets beter en ze hebben natuurlijk dkngen die je hier niet vindt, zoals Speckknödel, mierikswortelmayonaise, pittige mierikswortel in een potje, die zie je hier niet, alleen gewone, de pittige is bijna zo sterk als wasabi.
Reputatie 7
Badge +6
Dank voor de tips . Veel drogisterij- artikelen zijn over de grens ook flink goedkoper hebben we gemerkt . Ook wij gaan tevens voor artikelen die in NL niet of niet meer te koop zijn . Exotic sauce van Heinz is hier uit de schappen verdwenen om maar een voorbeeld te noemen .
Normaal doe ik dat niet, n.a.v. dit artikel heb ik net mijn weeklijst met boodschappen (die ik normaal bij AH doe) eens vergeleken met de Dekamarkt. Scheelt ruim 25 euro. Dan gaat het nog over smaak. Het proberen waard in ieder geval voor mij.
Reputatie 7
Voor sommige drogisterij artikelen kijk ik wel in de folders maar ik koop aleen zaken die ik echt nodig heb in de aanbieding. Ik denk dat de Duitse drogist sinds begin dit jaar nog goedkoper is geworden, of omgekeerd, de Nederlandse drogist is duurder gewordem door het BTW tarief. Als we in de buurt zijn sla ik altijd even in bij DM of Rossman, vooral schoonmaakmiddelen, ze letten daar beter op milieuvriendelijkheid.
Reputatie 3
Badge +3
Van een aantal forumleden lees ik dat er winkels worden gemist in het overzicht. Welke winkels missen jullie zodat wij deze in een volgende vergelijking misschien wel mee kunnen nemen?

Reageer